Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Valjban rtelmetlen, sztagokat, betsorokat kell a gyerekeknek utnam elismtelni, kezdetben 2-3, majd egyre hosszabbakat. A kt bets sztagok esetben, nhny bemelegt gyakorlat utn krhetjk azt gyermeknktl, hogy prblja pontosan ugyangy mondani, ahogy tlnk halotta. Kicsit "tlzsokba” eshetnk, a rvid magnhangzs sztagokat (2 s 3 bet esetben) gyorsan, igen rviden ejtve benne a magnhangzt mondjuk, a hossz magnhangzt tartalmaz sztagot, pedig elnyjtva, hosszan.
Hangsor-prokat mondok, s gyermeknknek azt kell eldntenie, hogy amit hall az teljesen egyforma-e, ugyanazt hallja-e ktszer. Ha egyforma, tapsoljon egyet.
Segthetnk gy megrtetni vele a feladatot, hogy elszr rtelmes szavakat mondunk: rka-rka, rka-lka illetve kenyr-kenyr, zseb-seb. Mikor itt mr rti a feladatot, indulhatunk az rtelmetlen hangsorok irnyba. (Ne kezdjk el ezt a jtkot nyrnl elbb!)
Ez a jtk alkalmas a magnhangzk idtartamnak felismertetsre is a kvetkez prok ssszehasonltsval: lovas-lvas, nosza-nsza, csiks-csiks, por-pr, veg-veg, tz-tz, ft-fut, fut-fut, hol-hl, tol-tol, log-lg, pros-piros... (Jtszhatjuk ezt a vltozatot gy is, hogy arra krjk, amikor a helyeset, a jt hallja, akkor tapsoljon egyet.)
Talljunk ki egytt szavakat!
A szl elkezd egy rtelmes szt pld telef.., s a gyereknek kell befejezni. Eleinte gy adjuk meg a szavakat, hogy csak az utols, vagy az utols kt bet hinyozzon, de aztn ahogy belejnnek, gy neheztsk (Az is nehz, amikor a szavak rvidek, s az utols kt bet hinyzik!).
Tbb korbban ismertetett jtkunknl jeleztk, hogy nagycsoportos vodsokkal is jtszhatak, most mg egyszer kiemelnnk nhny igen fontos terletet, melynek megfelel szint fejlettsge szksges az eredmnyes tanulshoz.
A nagycsoportos vodsuknak a kvetkez fogalmakat kell mr iskola eltt (tavasszal) ismerni: ember, llat, gymlcs, szerszm, jrm (kzlekedsi eszkz, lelmiszer (ennival), nvnyek, virgok, jtkok. Tudnia kell krsre felsorolni pld. virgokat, s meg kell tudnia mondani, hogy mi a kzs az almban, a bannban, a barackban..
Nagyon jl hasznlhat a szmolsi kszsg fejlesztse, a matematikai mveletek (elvtel, kiegszts) elksztse sorn korongos doboz. Nem rt, ha gyermeknk megismerkedik vele, hiszen az iskolban is fogjk majd hasznlni.
Az otthoni foglalkozsok sorn novembertl-mrciusig, csak 6-os szmkrn bell gyakoroljuk a feladatokat. Mrciustl bvthetjk a szmkrt 8-ra, majd 10-re.
Szmlls korongsor "olvassval", kirakssal
Kezdetben mi rakjuk az azonos szn korongokat, s neki meg kell szmolnia. gyeljnk arra, hogy a szmlls sorn mindig balrl haladjon jobbra!
Msik vltozata mikor arra krem, hogy rakjon ki valamennyi korongot. Ezt ksbb nehezthetem azzal, hogy ujjaimon mutatom, illetve tapsolom, hogy mennyit kell neki kiraknia.
Mveletek korongokkal
Itt is egyszn korongokkal dolgozzunk. Elbb kisebb szmkrben vgezzk a feladatokat. Krjk azt gyermeknktl, hogy rakjon ki valamennyi - mondjuk 6 korongok az asztalra (vzszintes sorba mindig!), ellenriztessk le, majd azt krjk tle, hogy vegyen el belle annyit, hogy 3 maradjon. Ezt hvjuk elvtelnek. Nehezebb matematikai feladat a kiegszts. Ekkor azt krjk: tegyl az asztalra 2 korongot! gyes vagy! Tegyl hozz annyit, hogy sszesen 6 legyen! Vigyzz azt is szmold bele ami mr ott van, azzal egytt legyen 6!
Mindig mindent ellenriztessnk le vele, ezzel elsegtjk az nellenrzs kpessgnek kialakulst, amire az iskolban nagy szksge lesz.
KIS SZEMFLES – megfigyel-kpessget s ltsi emlkezetet fejleszt jtk
Ezt a jtkot, melyet kiadvnyunk mellklete tartalmaz szeretettel ajnljuk az egsz csald szmra, valamint hasznlhat az vodban, s az iskolban is egyarnt.
Jtkunkat fekete –fehr formtumban ksztettk el. Remljk a gyerekek szvesen varzsoljk a kis krtykat szness! Arra krjk ket, hogy annak rdekben, hogy minl gyesebb vljanak a jtk sorn a teljesen egyforma s a nagyon hasonl figurkat ugyanolyanra sznezzk ki!
A jtk lnyegben a Memria jtkok elvn alapul. Prokat kell keresni. Nehzz az teszi, hogy vannak teljesen egyforma s nagyon hasonl formk: van hromszirm s van ngyszirm virg, van balra s jobbra nz ni arc…
Mindenbl kett. Ezrt lehet jl sszekeverni a kivgott kpeket, szablyos sorokba -oszlopokba rendezve elhelyezni hts bortjukkal felnk az asztalon, s mindig kt kpet felfordtani. Ha pr kivehetem, ha nem, akkor visszafordtom, ott marad a helyn, s a kvetkez jtkos prblkozhat. Gyorsthatjuk gy a jtkot, hogy aki tallt egy prt jutalmul mg egyszer fordthat. Az gyz, aki a legtbb prt gyjttte ssze.
Ez a legnehezebb vltozata. Kezdetben vodsokkal jtszhatjuk gy is, hogy sszekeverve kiszrjuk a kpeket az asztalra, s nekik kell megkeresni a teljesen egyformkat. E jtk kzben meg is tudjuk beszlni, hogy amik nagyon hasonltanak egymsra azok miben klnbznek egymstl.