Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
ÞA rendszeres nekls, hangszeres zenls ignynek megalapozsa
Þneklsi kedv felkeltse
ÞZenei anyanyelvnk, az nekes- s hangszeres zene, npzene, gyermekjtkok megismerse
ÞA gyerekek klnbz hanghatsokra figyeljenek, emlkezzenek.
ÞRvid, a gyermekek letkorhoz igazod komolyzenei szemelvnyekmeghallgattatsa
ÞDallamhangok tiszta neklse, ritmusok neveinek jtkos megismerse
A zeneovi feladata:
ÞAz egyenletes lktets s ritmus kzti klnbsg megismertetse,a ritmusnevek
Þ/T s TITI / helyes alkalmazsa, megklnbztetse brrl, a ksbbiekben hangjegyekrl.
ÞDalos jtkok lmnyszer eljtszsa, a jtkok szablyainak megismerse.
ÞRendszeres hangszerhasznlat sorn a klnbz ritmushangszerek megismerse, a rajtuk trtn jtk pontostsa: helyes tarts, megszlaltatsuk helyes mdja.
ÞRvid komolyzenei szemelvnyek meghallgatsa, ezen keresztl klnbz zenei ellenttek megfigyeltetse, megklnbztetse.
A feladatok sikeres vgrehajtsa elsegti a gyermek:
Þbiztonsgrzetnek nvekedst
Þgtlsaiknak feloldst
Þnfegyelmt
Þmagatartsnak s kzssgi rzsnek erstst
Þrm lesz szmukra az nekls
Þfejldik zenei emlkezetk, kpzetk
Þeszttikusan formldik jrsuk, mozgsuk, testtartsuk
A foglalkozsok felptse:
ÞKszns, zens bemutatkozs/minden alkalommal/
ÞZenei kpessgfejleszt jtkok egy- egy zenei terletre irnyultan, hangszerhasznlat/minden alkalommal/
Þj dalos jtk/nem minden alkalommal/
ÞJtk- s mondkaismtls/minden alkalommal/
ÞZenehallgats/ minden alkalommal-vni nek, hangszeres jtk, vagy rvid komolyzenei szemelvny meghallgatsa/
Þnekes bcszs/minden alkalommal/
Az egyenletes lktets
1)Az egyenletes lktets a mondkk s a dalok szablyosan ismtld slya.
2)A lktets folyamatossgt nekls kzben a jtkos mozgs ersti meg. Ki kell alaktani a gyermekben azt a kpessget, hogy a lktetst hossz idn keresztl is rezze. Ezrt a dalokat egyms utn sokszor, folyamatosan ismteljk.
3)A gyermek utnzsi kedvt azzal fokozom, hogy az ismtld mozdulatoknak jtkos rtelmet adok. A gyermek brmilyen jtkhelyzetbe, mindig szvesen beleli magt.
4)A kisebbeknl elbb azokkal a testmozdulatokkal reztetem meg a lktetst, amelyeknl a test nyugalmi llapotban van. lnek, vagy llnak, s mozdulatokat csak a vgtagokkal vgeznek.
5)A nagyobb gyermekek mr biztosan mozognak, kpesek krbejrni, egymshoz alkalmazkodni, hiszen a krbejrs sajtos testtartst ignyel.
6)Egyenletes lktetsnl sznet alatt is tovbb kell tapsolni!
7)A nagyobbak fejlettebb mozgskszsggel rendelkeznek, gy a zrej nlkli jrs s a termszetes mozdulatok sem okoznak gondot. k az egyenletes lktetst eszttikus, egyntet mozgssal emelik ki.
A mondkk s a dalok ritmusa
ØA ritmus hosszabb s rvidebb egysgek idbeli egymsutnja. Ez a gyermekdalok esetben a szavak ritmikus tagolsval egyenl. A magyar gyermekdalban egy hangra egy sztag esik.
ØA dalok ritmust csak akkor kezdem megreztetni, amikor a gyermekek az egyenletes lktetst mr teljes biztonsggal rzik s az vn segtsge nlkl is, pontosan vgrehajtjk.
ØA dalok, a mondkk neklse, mondogatsa kzben elszr tapssal emeljk ki a dalok ritmust. Valamivel lassabban mondjuk, mint mskor, hogy a tagoldst a gyermekek megfigyelhessk s kvethessk.
ØA ritmushoz sokfle jtkos mozgst hasznlunk.
ØRszben olyan mozdulatokat gyakorolunk, amelyek akusztikusan is segtik a ritmus megrzst.(taps, kopogs. ), rszben olyanokat, amelyeknl csak lthat s rezhet a mozgs, (karlendts, ujjmozgats…).
ØA nagyok lpssel, a kisebbek jtkos formban sztagokkal s ritmikus mozdulatokkal is hangslyozhatjk a ritmust.
ØA ritmusrzk fejlesztsekor a szneteknek vilgos rtelmet kell kapnia. gy mutatom azt, hogy a gyermekek a dal ritmusa alatt is rezzk az egyenletes lktetst.
ØA sznetet eleinte a dal ritmustl eltr mozdulattal mutatom, hogy elvljk attl, s ezt a gyermekek mozgsukkal is rezzk.
Mozgskultra, gyermektnc
Az vodskor gyermek legfbb tevkenysge a jtk, ami az vodai zenei nevels s eszttikai fejleszts sajtos feladatait is magba foglalja. A dal s mondkaanyag legnagyobb rsze mozgssal, trsas kapcsolattal, jtkhelyzettel megelevenedett jtk.
Az vodban hasznlt jtkos mozgsok rszben a npi jtkokban megrztt hagyomnyos mozdulatok, rszben az vn s a gyermekek kzs kitallsai.
A krjtk, azon bell a pros forgs, guggols, taps, kiforduls, az, amit vodskorban gyermektncnak neveznk.
Vltozatos mozdulatokat tallok ki, s serkentem a gyermekeket is mozdulatok kitallsra. Olyan lgkrt igyekszem kialaktani a foglalkozsok sorn, amelyben a gyermekek btran s szvesen mondjk el tleteiket.
Mire kell figyelni, hogy a gyermekek mozgsa eszttikus legyen?
ÞTesttarts szpsgre, a fejtartsra, az arckifejezsre s a tekintetre
ÞKrbejrsnl a kiss arccal a menetirny fel fordtott testre
ÞKaputartsnl, fogcskknl a zrt lbra
ÞA mozdulatok s az egyenletes lktets pontos sszhangjra
ÞA szoba szabad terlett kihasznlva a kr szablyos formjra
ÞA gyermekek a krben egymstl szablyosan, kartvolsgra legyenek egymstl
Milyen mdon lehet a mozgsokat tovbbfejleszteni, vltozatosabb tenni?
ÞJtkhelyzetekbe illesztem, s annak megfelelen varilom a mozdulatokat
ÞA kz, kar, lb, test mozgsait az letkor szerint vltoztatom meg.
ÞAlkalmat adok a gyermekeknek arra, hogy maguk is mozdulatokat talljanak ki a jtkhoz.