Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Þvalamint a kszsgek, kpessgek fejlesztsnek sszehangolsa ms kszsgekkel s kpessgekkel, pszichikus s gondolkodsi funkcik fejlesztsvel, valamint a szocializcis folyamattal.
A feladatok sikeres vgrehajtsa elsegti a gyermek:
Þbiztonsgrzetnek nvekedst
Þgtlsaiknak feloldst
Þnfegyelmt
Þmagatatsnak s kzssgi rzsnek erstst
Þrm lesz szmukra az nekls
Þfejldik zenei emlkezetk, kpzetk
Þeszttikusan formldik jrsuk, mozgsuk, testtartsuk
A zenei fejldsre visszahat a tbbi nevelsi terlet forml ereje.
A zenei kpessgek fejlesztse
A zenei kpessgek fejlesztsnl kln vesszk a ritmusrzk-, s hallsfejlesztst, de a kt kszsg mindig egytt fejldik.
A zenei alapkszsgek fejlesztsnek mdszerei:
Þaz neklsi kszsg
Þa ritmusrzk fejlesztse
Þa hallsfejleszts
Þa zenehallgats
Az neklsi kszsg fejlesztse
Az neklsi kszsg az vodban a gyermek utnzsi vgyn alapszik.
Az neklsi kszsg fejldshez sokszori ismtls, sokves gyakorls szksges.
A tiszta nekls
Þa gyermekek rtelmi s fizikai adottsgainak megfelelen rvid, kis hangterjedelm dalokat tantunk.
A gyermekek klnbz zenei lmnyekkel jnnek az vodba, adottsgaik, zenei rzkenysgk s fogkonysguk klnbz. De alapvet ttel, hogy minden gyermek zenei hallsa fejleszthet. Kln egyni foglalkozsokkal, segteni kell a gyermekeket.
A ritmusrzk fejlesztse
Az vodban a dal s a jtkos mozgs egytt l, a npi jtkok egysgben.
Az vodskor gyermek ritmusrzke, egy lland tevkenysg segtsgvel, spontn s tervszeren fejldik.
ÞAz egyenletes lktets
Þa dal ritmusa
Þa ritmusmotvumok a dal tempja
Þa dal kettes lktetse, hangslya, benne van a dalban.
Az egyes rszterletek kigyakorlsa miatt, a klnbz kpessgek fejlesztse rdekben, trtnik a kiemels.
Az egyenletes lktets
Az egyenletes lktets a mondkk s a dalok szablyosan ismtld slya.
A lktets folyamatossgt nekls kzben a jtkos mozgs ersti meg. Ki kell alaktanunk a gyermekben azt a kpessget, hogy a lktetst hossz idn keresztl is rezze. Ezrt a dalokat egyms utn sokszor, folyamatosan ismteljk.
A gyermek utnzsi kedvt azzal fokozzuk, hogy az ismtld mozdulatoknak jtkos rtelmet adunk. A gyermek brmilyen jtkhelyzetbe, mindig szvesen beleli magt.
A kicsinyeknl elbb azokkal a testmozdulatokkal reztessk meg a lktetst, amelyeknl a test nyugalmi llapotban van. lnek, vagy llnak, s mozdulatokat csak a vgtagokkal vgeznek.
A kzps csoportban a gyermekek mr biztosan mozognak, kpesek krbejrni, egymshoz alkalmazkodni. A krbejrs sajtos testtartst ignyel. Erre odafigyelni!
Egyenletes lktetsnl sznet alatt is tovbb kell tapsolni!
A nagycsoportban fejlettebb mozgskszsget jelent a zrej nlkli jrs s a termszetes mozdulatok. A nagycsoport az egyenletes lktetst eszttikus, egyntet mozgssal emeli ki.
A mondkk s a dalok ritmusa
A ritmus hosszabb s rvidebb egysgek idbeli egymsutnja. Ez a gyermekdalok esetben a szavak ritmikus tagolsval egyenl. A magyar gyermekdalban egy hangra egy sztag esik.
A dalok ritmust csak akkor kezdjk megreztetni, amikor a gyermekek az egyenletes lktetst mr teljes biztonsggal rzik s az vn segtsge nlkl is, pontosan vgrehajtjk.
A dalok, a mondkk neklse, mondogatsa kzben elszr tapssal emeljk ki a dalok ritmust. Valamivel lassabban mondjuk, mint mskor, hogy a tagoldst a gyermekek megfigyelhessk s kvethessk.
A ritmushoz sokfle jtkos mozgst hasznlunk.
Rszben olyan mozdulatokat gyakoroljunk, amelyek akusztikusan is segtik a ritmus megrzst.( taps, kopogs .. ), rszben olyanokat, amelyeknl csak lthat s rezhet a mozgs, (karlendts, ujjmozgats …).
A nagyok lpssel, a kisebbek jtkos formban sztagokkal s ritmikus mozdulatokkal is hangslyozhatjk a ritmust.
A ritmusrzk fejlesztsekor a szneteknek vilgos rtelmet kell kapnia. A gyermekek a dal ritmusa alatt is rezzk az egyenletes lktetst.
A sznetet eleinte hasznos a dal ritmustl eltr mozdulattal mutatni, hogy elvljk attl, s ezt a gyermekek mozgsukkal is rezzk.
Nehz feladat a gyermekeknek a dalt magukban nekelni gy, hogy a ritmust hangoztatjk. A szveg elvlasztsa a dallamtl mr elvont gondolkodst ignyel, ezrt csak fejlett ritmusrzk nagycsoporttal gyakoroljuk.
A bels hallsra s vilgos zenei emlkkpekre tmaszkodik a ritmusrzk fejlesztsnek az a mdja, amikor a gyermekeknek nekls nlkl, szveg nlkli hangoztatott ritmusrl kell felismernik a dallamokat.
A gyermek emlkezetben a szveg, a dallam s a ritmus sszefond egysget alkot. Ebben az esetben a gyermekeknek gondolatban szt kell vlasztania az alkotelemeket s azokbl az egyiket, kell kiemelnie.
A hallott ritmust a gyermek bels hallsban megfigyeli, megjegyzi, sszehasonltja ms ritmusokkal. Kivlasztja a szveghez pontosan illeszked azonos ritmust.
A dalfelismerst mdszertanilag fokozatosan ptsk fel.
A gyermekdal legkisebb zeneileg sszefgg rsze a motvum. A gyermek sztnsen megrzi a zene legkisebb formaalkot elemt, jtszik vele, s motvumokat sszerakja, sztszedi. Ehhez vltozatos mintkat, pldkat kell adnunk.
Visszhangjtknak nevezzk, amikor az vn egy ritmusmotvumot eltapsol, s ezt a gyermekek pontosan utnozzk. A ritmus-visszhang jtkos s knny, ha a gyermek nemcsak a tapsot utnozza, hanem a motvumokhoz kis szvegeket is hozzmond.
/A motvum 2/4-es tem, teht a kitallt motvumok is ilyen hosszsgak legyenek. /
A ritmus motvumok szvegt mindig ksrje mozgs s hang, taps, dobols, kopogs, hogy a ritmus a gyermek mozdulataiban is rvnyesljn, s a zrej is erstse a ritmusegysget.
A motvumokat egyms utn, folyamatosan kell hangoztatni, hogy az egyenletes lktets rzse vgig alapot adjon a visszhangjtkhoz.
Amikor elszr prblunk visszhangot tapsoltatni a gyermekekkel, ltalban velnk egytt akarjk tapsolni s mondani ugyanazt a motvumot. Idbe telik, amg megrti, hogy a kt motvumnak egyms utn kell elhangoznia, elbb meg kell figyelni, s csak azutn lehet utnatapsolni. Fontos ez, mert a gyermeket pontos megfigyelsre szoktatja.
Nagycsoportban a gyermekek maguk is talljanak ki egyszer motvumokat, s nllan tapsoljanak a csoportnak.
Az egyenletes lktets s a ritmus sszekapcsolsa
A kiscsoportban egy vig az egyenletes lktetst gyakoroljuk.
A kzps csoportban a ritmust hangslyozzuk.
A nagycsoportban a kettt egymshoz hasonltva, egymstl megklnbztetve s sszekapcsolva figyeljk meg.
A nagycsoportban az v elejn kln ismteljk az egyenletes lktetst s kln foglalkozson a dalok ritmusnak rzkeltetst.
A kvetkez foglalkozson egyms utn mutatjuk be a kettt, ugyanazon a dalon vagy mondkn.
Az egyenletes lktets s a dalritmus klnbsgnek megfigyeltetse.
Þtapssal, tgetssel, kopogssal, llathangutnzssal, hangszerek utnzsval, nekls vagy bels nekls kzben a gyermek ritmust tapsol stb.
Ritmus-visszhangjtk:
Þvn - gyermek
Þegy gyermek - csoport
Þegy gyermek - msik gyermek
Az egyenletes lktets s a ritmus sszekapcsolsa:
Þmegfigyels, sszehasonlts, megklnbztets, egytt hangoztats csoportban s egynileg.
Brmilyen rtelemben beszlnk az vodban ritmusrzk-fejlesztsrl, az csak mondkn, dalon - azaz l zenben trtnhet. A gyermekek krbejrsa dobszra nek nlkli tapsoltatsa, zeneietlen gyakorls. Inkbb a figyelem elvonst s a fegyelmezst szolglja, mint a gyermek tevkeny fejlesztst, nll szabad fejldst.
A kettes lktets rzkeltetse
ÞAz egyenletes lktets a negyedenknti kiemelst jelent, a kettes lktets az tem hangslyos s hangslytalan rszeinek vltakozst. A gyermekdalban a hangslyos s hangslytalan rszeket a jtkmozdulatok szablyosan kvetik.
ÞA kiemels elbb hangz formban, ksbb mozdulatokkal rzkeltetve - akkor helyes, ha mindkt lktets benne van, de az egyikslyosabb. (Taps, lbdobogs, koppants, fejbiccents, karlendts.) Itt is rvnyesl az a szably, hogy az egyenletes lktets biztos rzkeltetse utn, s mindig dallal, mondkval hangoztatva emeljk ki a slyokat.
ÞA gyermekek rezzk meg a zenben rejl slyokat.
ÞMondkknl, jtkdaloknl a negyedenknti lktetst emeljk ki, kettes t3mnl az els negyedet ersen, a msodikat gyengbben hangslyozzuk.
ÞKiemelhetjk mg a motvumok kezdhangjt is. A zenei alkotelemek jtkos kidombortsa a gyermek zenei formarzkt fejleszti.