Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
A mozgsok gyorsasgt s lasssgt jtk kzben nagyon sokfle tnyez befolysolja.
A dal jellege, a gyermekek mozgsfejlettsge, az vn egynisge, a fradtsg, a szabad tr stb. Minden npnek ms a mozgstempja.
A metronmjelzs azt jelenti, hogy egy perc alatt a szmnak megfelel mennyisg begyed pereg le. tlag norml tempja:
Þ3-4 veseknl: 66 - 80
Þ4-5 veseknl: 80 - 92
Þ5-6 veseknl: 92 -102.
Az alacsonyabb szmon teht lassabb mozgst, a magasabb szm gyorsabb mozgst jell. Ettl nmileg eltrhetnk, de a csoportmozgst, lehetleg ne engedjk tlsgosan felgyorsulni
Ltszlag egyszer, de valjban nagyon nehz feladat a gyermekeket lland temptartsra szoktatni. Ezt is ugyangy gyakorolni kell, mint az nll neklst.
Gyors s lass kztt klnbsgek rzkelse
ÞA kiscsoportban sokoldal szemlltets alapjn a gyermekek felismerik a gyorsat s lasst.
ÞKzps csoportban maguk is megprblnak lassan s gyorsan jrni, jtkos mozdulatokat vgezni, tapsolni, dobolni, hromszgn jtszani.
ÞA nagycsoport mr az vn segtsge nlkl is tempt tart, hangszerjtkra tempt vltoztat jrsnl, a dalt gyorsan s lassabban is el tudja nekelni.
A fogalom vilgos megrtse rdekben prbljuk a temp idbeni fogalmt trre s cselekvsre ttenni.
A ktfle temp bemutatsnl vigyzzunk, hogy a gyors s lass a norml tempnl gyorsabb s lassabb legyen.
Mozgskultra, gyermektnc
Az vodskor gyermek legfbb tevkenysge a jtk, ami az vodai zenei nevels s eszttikai fejleszts sajtos feladatait is magba foglalja. A dal s mondkaanyag legnagyobb rsze mozgssal, trsas kapcsolattal, jtkhelyzettel megelevenedett jtk.
Az vodban hasznlt jtkos mozgsok rszben a npi jtkokban megrztt hagyomnyos mozdulatok, rszben az vn s a gyermekek kzs kitallsai.
A krjtk, azon bell a pros forgs, guggols, taps, kiforduls, az, amit vodskorban gyermektncnak neveznk.
Az vn tervszeren s cltudatosan fejlessze a mozgskszsget, ellenrizze s javtsa a mozgst. Talljon ki vltozatos mozdulatokat s serkentse a gyermekeket is mozdulatok kitallsra. bressze fel bennk az alkot fantzit s alaktson ki olyan lgkrt, amelyben a gyermekek btran s szvesen mondjk el tleteiket.
Mire kell figyelni, hogy a gyermekek mozgsa eszttikus legyen?
ÞTesttarts szpsgre, a fejtartsra, az arckifejezsre s a tekintetre
ÞKrbejrsnl a kiss arccal a menetirny fel fordtott testre
ÞKaputartsnl, fogcskknl a zrt lbra
ÞA mozdulatok s az egyenletes lktets pontos sszhangjra
ÞA szoba szabad terlett kihasznlva a kr szablyos formjra
ÞA gyermekek a krben egymstl szablyosan, kartvolsgra legyenek egymstl
Milyen mdon lehet a mozgsokat tovbbfejleszteni, vltozatosabb tenni?
ÞJtkhelyzetekbe illesztjk, s annak megfelelen variljuk a mozdulatokat
ÞA kz, kar, lb, test mozgsait az letkor szerint vltoztatjuk
ÞAlkalmat adunk a gyermekeknek arra, hogy maguk is mozdulatokat talljanak ki a szerepjtkhoz.
Tartsuk meg a nphagyomny gazdag, vltozatos mozgsanyagt, tartsuk tiszteletbe a mozgsok sajtossgait, de alaktsunk s alkossunk j jtk mozdulatokat a magunk s a gyermekek tleteibl is. A kett klcsnhatsbl, a zenei s eszttikai clok ignyes betartsval az vodban megszletik s tovbbfejldik a gyermekek mozgskultrja.
A hallsfejleszts
A hallsfejleszts az aktv neklssel indul s a ksbbiekben, arra pl.
A tiszta nekls alapja a fejlett halls. A hallsfejldsre sokflekppen visszahat a tiszta nekls.
A hallsfejleszts mdszerei:
ÞA magas s mlyhang rzkeltetse
ÞA halk s hangos kztt klnbsg
ÞHangsznfelismers
ÞA bels halls fejlesztse: dallamfelismerssel
dallambujtatssal
dallammotvumok neklsvel
krds - felelet jtk
ÞA gyermekhang polsa s fejlesztse
A hallsfejleszts mdszerei aktv zenei cselekvsre plnek. Ezeket a gyermekek csak rszben vgzik tudatosan, zenei kpessgeik inkbb utnzsos alapon, gyakorlssal fejldnek.
A magas s mly hang rzkeltetse
A magasabb s mlyebb hangok kztti klnbsg rzkeltetse nem csak verblisan fejezze ki a fogalmat, hanem a hangmagasg s trrzkels sszekapcsolsval is jelentse.
A hang s trrzkels sszekapcsolst az vodban gy ksztjk el, hogy idnknt rirnytjuk a gyermek figyelmt a hangok relatv magassgra
A halk s hangos kztti klnbsg
A klnbsg rzkltetsnek fokozatai itt szintn a gyakori bemutats, megnevezs, gyakorls, nll halk vagy hangos nekls.
A helyes viszonyts rdekben gyelnnk kell arra, hogy a "halk" valban halkabb, a hangos pedig jval hangosabb legyen, mint a norml kzpers nekls dinamikja.
A kt hanger kztti klnbsget ne tlozzuk el: a "hangos" n3 legyen kiabls, a dallamot eltorzt nekls, a "halk" pedig ne legyen olyansuttogs, hogy vele a dallam, vagy s szveg elvesszen.
Lehet a hangert is trben kifejezni, de ne zavarja a hangmagasg jellst, vzszintes irnyban mutatjuk. (A hangosabbat szttrt karral, a halkabbat kzelebb tartott kzzel.)
Ha a dal maga nem ignyli, ne vltoztassunk hangert, egy rvid gyermekdalon bell tartsuk meg az azonos dinamikt. Nagyoknl vlasszunk rvid kiscsoportos dalokat ismtlsl, s azon gyakoroljuk a hanger-klnbsgeket.
gyeljnk arra, hogy a hanger megvltoztatsa ne vonja maga utn gpiesen a tempvltst is. A hanger a gyorsabb tempt, sokszor a magasabb neklst sugallja. Sokig kln - kln gyakoroljuk a kettt, kzben mindig figyeljk s javtsuk a gyermekek hibit.
Nagycsoportban a ngy lehetsget mr tudatosan a gyermekekkel megbeszlve, egytt is gyakorolhatjuk
A gyermekek nekeljenek, mozogjanak:
Þhalkan s gyorsan
Þhalkan s lassan
Þhangosan s gyorsan
Þhangosan s lassan
Ehhez az vn segtsge kell. Az nllsg itt nem lehet kvetelmny, mert ez olyan sszpontostott figyelmet ignyel, amelyre az 5 - 6 ves gyermek ltalban mg nem kpes.
Hangsznfelismers
A zrej, a zenei hang, emberi beszdhang sznklnbsgt befolysolja a hangforrs anyaga, erssge, terjedelme, a hang megszlaltatsnak mdja.
A gyermekek a hangokon keresztl a klvilgrl fontos ismereteket, rteslseket szereznek. A zrejek s a hangok mindig mozgssal egytt jelennek meg.
gy ksbb a gyermekek lts nlkl, csak hangbl is kpesek kvetkeztetni, s informcikat szerezni. A nagyobb gyermekek az ket rdekl terleteken finom hangszn - klnbsgeket is meghallanak.
A trgyak s zrejek hangsznnek megfigyelst tervszeren illesztjk be a nevelmunkba. A gyermekek elbb az ersen eltr zrejek klnbsgt, ksbb a finomabb klnbsgek hangjt is felismerik.
A gyermek, ha felismeri a hangsznt, ltalban trgyat nevez meg. Ezt is fogadjuk el, mert a gyermek ismeretei a trgyak anyagra vonatkozan mg nagyon korltozottak.
Az egsz csoport figyelmt s helyes tlett egyszerre tudjuk ellenrizni, ha kis kpes krtykat ksztnk a bemutatott, klnbz hangszn trgyakrl s ezeket a gyermek kezbe adjuk. A hang utn a gyermekek kivlasztjk a megfelel krtyt s anlkl, hogy egymst nznk, felmutatjk.
A gyermek rzkenyen figyel az vn hangjra, a gyorsabb, kemnyebb beszdre, lesebb hangsznre, s a halk, csendes lgy szavakra egyarnt. rzi a beszd hangsznbl fakad rzelmi belltottsgot. A beszd tempjnak, hangsznnek kifejez erejt az vn tudatosan s sztnsen is felhasznlja.
A gyermekek egyms hangjt is pontosan figyelik. A hangszn felismers jtkokban derl ki, hogy milyen jl ismerik egyms hangjt egy- kt hangbl is, kitalljk, hogy ki szlt.
A hangsznnek felismerse, trtnhet tervszeren elksztve az vodai foglalkozsokon, vagy spontn a mindennapi let vltozatos hangjainak megfigyelsekor: sta kzben, utcn, vagy az vodban brhol, ahol munka, tevkenysg folyik.
Irnytsuk a gyermekek figyelmt a krnyezet hangjaira, tanuljanak meg maguk is figyelni s a sokfle hangbl, informcikat szerezni.
A bels halls fejlesztse
Bels hallsnak nevezzk azt a zenei kpet, hallskpzetet, amely akkor is megjelenik, ha a flet akusztikus hanghats nem ri.
Teht felttele az elzetes zenei lmny, amely az emlkezetben elraktrozdik, vagy a zenei alkot fantzia, amely a harmnik jszer sszelltsra, j dallamok, j malkotsra kpes.
A malkotssal vodskorban nem foglakozunk, mert a gyermek improvizl, azt jtkosan, sztnsen teszi. Aszok csak a gyermekvilg egyszer rzsei, hangulatai, nem szndkosan magalkotott, tfog emberi rzseket, kifejez, mly-rtelm zenei gondolatok.
3-6 ves korban sokflekppen fejleszthetjk a gyermek hallst, mindezek a bels halls fejldsre is hatnak.