mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

nek - zene
nek - zene : nek-zene mdszertani tmutat /3

nek-zene mdszertani tmutat /3

  2009.06.28. 23:09


1.

Dallamfelismers:

Þ      Lnyege, hogy a gyermek egy jl ismert dalnak csak a dallamt hallja ddolsrl, hangszerrl, s a szveget neki kell kitallnia, zenei emlkezetben kikeresnie, bels hallsban sszeillesztenie.

Þ      Ha segtsgl 2-3 dalt megneveznk, csak neheztjk a gyermek emlkezst, mert akkor elszr ezt a kt dalt kell elkpzelnie s gy sszeilleszteni a hallott hangokkal, ha viszont szabadon hagyjuk gondolkodni, lehet, hogy gyorsabban rtall egy szvegfoszlnyra vagy dallamfordulatra.

Þ      Els lpsknt olyan dallamokat ismertessnk fel, amelyek kezdmotvuma sajtos, nem tveszthet ssze mssal.

Þ      Nagycsoportban mr olyan feladatot is adhatunk, hogy a dallamot egy nagyon jellemz bels vagy befejez motvumrl ismerjk fel.

Þ      Adhatunk olyan feladatokat is, hogy a gyermekek keressk ssze mindazokat a dalokat, amelyek egyformn kezddnek.

Þ      A hasonl dallamok szvegbl ered finom ritmuseltrseit csak fejlett nagycsoport kpes felismerni.

Þ      A bemutatott dallam mindig tiszta s pontos legyen, finoman reztesse a szveg ritmust, akr ddoljuk, akr hangszeren adjuk el.

Þ      Fogadjuk el azt a megoldst is, amikor a gyermek nem a dal kezdsort, hanem a szvegrszt nevezi meg, ahol rismert.

Þ      Ha hasonl dallamot jellt meg, nekeljk, el a kettt egyms utn s hasonltsuk ssze, mutassunk r, hol a klnbsg kzttk.

Þ      A dallamfelismersnl is alkalmazhatjuk azt a mdszert, amit a hangfelismersnl. A gyermekek kezbe annyi kpes krtyt adunk, ahnyfle dalbl rszletet ddolunk. A gyermekek felmutatjk a helyesnek vlt krtyt, s az vn egyszerre ellenrizheti az egsz csoportot, hogy csakugyan a megfelel dalra gondoltak-e? Ebben az esetben termszetesen meg kell beszlnnk, hogy melyik kp melyik dalt jelli.

Þ      J emlkeztet, ha a daloknak egy tblt ksztnk, amire kirakjuk a dalokat jelkpez krtykat. Amikor j dalt tanulunk egy kpet is, feltesznk a tblra. A gyermekek emlkezetben a kp visszaidzi a dalt, a dal a kpet. rlnek, hogy milyen sok dalt tudnak mr, s szmon tartjk az res kockkat, hogy hny dalt fognak mg megtanulni.

 

A dallamfelismers fokozatai:

Þ      Egy jl ismert dalt szveg nlkl bemutatunk, a gyermekek figyelnek, megnevezik, s a felismers utn neklik.

Þ      Elszr a kezd motvumokrl, ksbb a bels vagy a befejez motvumokrl is felismerik a dalt

Þ      sszegyjtjk a bemutatott dallammotvumokhoz hasonl dalokat.

 

2.

Dallambujtats:

Þ      A dallambujtats az a jtk, amikor egy jl ismert dalt hangosan kezdnk nekelni, adott jelre magunkban folytatjuk, s msik jelre jra hangosan nekeljk.

Þ      A gyermekek figyelmt ilyenkor a bels hallsra irnytjuk, egyidejleg ne terheljk vizulis ingerrel, teht legyen az elbjtat jel hallhat. Egy kzfenntarts, vagy klnyits nem elg, mert nem tud olyan pontosan a lktetsbe illeszkedni, mint egy hallhat jel, taps, koppants vagy dobbants.

Þ      Ahhoz, hogy a gyermekek magukban neklskor is ugyanabban a tempban folytassk, az egyenletes lktets pontos rzsre s j temptartsi kszsgre van szksgk. Adjunk segtsget abban, hogy a dallambujtats kzben a lktetst kzs mozgssal finom kopogssal, vagy jrssal egytt is reztetjk. Szoktassuk a gyermekeket arra, hogy amikor a dalt befejeztk, azonnal kezdjk jra az neklst, hogy az "elbjtatott" motvumokat egy hossz dallamlnc rsznek rezzk.

Þ      A dalt a motvumoknak megfelelen, zenei rtelem szerint tagoljuk, ezrt fontos a hallhat jel megadsnak az idpontja. Mindig az elz motvum utols hangslytalan hangjn adjuk meg a jelet, hogy a gyermekek a kvetkez motvum hangslynl kezdjenek magukban vagy hangosan nekelni.

Þ      Kezdetben szablyos idkznknt bujtassuk el a dalt, ksbb a gyermekek hosszabb egysgeket, tbb motvumot nekeljenek magukban s a jel vratlan idkznknt jelenjen meg.

Þ      Az jraneklsnl a gyermekek nllan kezdjk a dalt, a mi segtsgnk flsleges. Inkbb figyeljk meg, hogy a kezdhang egynteten tiszta-e? Ugyanis vannak gyermekek, akik nem neklik a dallamot, csak a szveget s annak ritmust mondjk a bels hallsukban. J elksztsnl ezen gy segthetnk, hogy kezdetben az elbujtat jelnl nem magukban, hanem csak halkan nekelnek a gyermekek. Egy darabig a bels neklst mg nma szjmozgssal is segthetik. A fejlett bels hallsnak mr nincs szksge ilyen segtsgre.

 

A dallambujtats fokozatai:

Þ      a dalrszlet hangosan, jelre halkan nekeljnk

Þ      a dalrszlet, szablyosan idkzkben, kt-, ksbb ngymotvumonknt elbujtatjuk

Þ      a dallam hangos s bels neklse adott jelre szablytalan idkzkben vltozik, de ebben az esetben is motvumonknt.

 

A dallambujtats vltozatos mdszereinl mindig figyeljnk arra, hogy:

Þ      az egyenletes lktetst vgig reztessk

Þ      a dalt folyamatosan kezdjk jra

Þ      a jel lthat legyen

Þ      a jelet a motvum vgn adjuk meg

Þ      az jrakezdsnl a hangmagassgot ellenrizzk

Þ      a gyermeke a bels hallsukra figyelve nekeljenek, ne csak egymst utnozzk.

 

3. Dallamvisszhang jtk:

Þ      A dallammotvumok neklse s a kis zenei egysgek kln gyakorlsa ritmus- s hallsfejleszts szempontjbl is tbbfle clt szolgl:

Þ      a gyermek megrzi a zenei ptelemek egysgt, ezzel alapfokon zenei formarzke fejldik

Þ      a gyermek a rvid, vltozatos dallamrszek pontos megfigyelsre s utnzsra szokik, ami a teljes dallamok pontos neklshez s vgs eredmnyknt a tiszta neklshez vezet

Þ      a sokszor gyakorolt s mgis finom vltozataiban hasznlt dallamfordulatokbl maga is j dallamokat alakt.

 

Þ      Els elkszt feladatunk, hogy megreztessk a gyermekekkel a motvumok hosszsgt s szablyos vltozst. A ritmusmotvumok elksztsnl ez vn s a csoport motvumonknt vltott neke igen alkalmas erre.

 

Þ      Msodszor arra szoktassuk a gyermekeket, hogy vrjk meg, amg mi bemutatjuk a kis dallamot, s csak azutn kezdjenek nekelni. Erre a clra jl felhasznlhatk az ismert dallamok is Azoknl azonban arra kell figyelnnk, hogy a dalt nem folytatni kell, hanem egy kis rszt megismtelni. Olyan dalt vlasszunk, amelynek a motvumai nem ismtldnek meg, hanem vltoznak.

 

Þ      Harmadik fokozatban jtszhatunk gy egy ismert dallammal, hogy annak csak a szvegt hasznljuk fel, s j dallamot kltnk hozz.

 

A dallamvisszhang-jtk sokban hasonlt a ritmusvisszhang-jtkhoz:

Þ      a motvum hossza ltalban 2/4, azaz ngynegyed, idnknt hromszor 2/4, azaz hat negyed egysg legyen

Þ      az improvizlt, kitallt szveg jtkos, aktulis legyen

Þ      a vlaszok folyamatosan, az egyenletes lktetst reztetve hangozzanak el.

 

A visszhangneklst rdekesebb teszi, hogy mr nemcsak szvege s ritmusa, hanem dallama is van. A ritmikai varicik mellet most a dallamfordulatokkal bvtjk a vltozatok szmt.

 

Ne csak az egyes motvumokat tervezzk meg elre, hanem a motvumok egymsutnjt is.

 

4. Krds - felelet jtk

j feladatot jelent s fejlettebb kpessgeket ignyel. A krds s vlasz dallama s szvege eltr. A krdsre gy kell vlaszolni a gyermekeknek, hogy a krds szavai benne legyenek a vlaszban, de a felelet gis ms legyen.

 

gyeljnk a motvumok dallamai s ritmikai vltozatossgra. Ha a gyermekek elrnek arra a szintre, hogy egyenknt is tudnak motvumokat alkotni, Akkor lltsuk feladatknt, hogy mindig mst s mindig mskpp nekeljenek, ezzel a gyermekek zenei emlkezkpessgt s alkot-fantzijt is fejlesszk.

 

Kezdetben alkalmas a visszaneklsre a nvnekls a kszns, ksbb bvthetjk a tmakrt napi esemnyekkel, humoros, trfs szvegekkel.

 

A kitalls, dallam- s ritmusalkots ltalban egyni munka. Fejlett nagycsoportban azonban kiprblhatjuk a kzs improvizlsnak egy rdekes mdjt:

Þ      a gyermekekkel egy jl ismert mondkt kezdnk el nekelni. A gyermekek az indt dallamfordulat zenei trvnyszersgeinek megrzse alapjn - majdnem egynteten, vagy legalbbis kis eltrssel fogjk a mondkt egytt nekelni.

 

A dallammotvumok neklsnek mdozatai nehzsgi sorrendben:

Þ      ismert dal neklse motvumonknt, az vn s a gyermekek felvltva nekelnek

Þ      ismert dal motvumai visszhangszeren ismtelve, vn - gyermekek

Þ      ismert dalbl vett dallammotvumok neklse j szveggel, visszhangszeren

Þ      ismert szvegek j dallamra illesztse, kitallt kt-, esetleg hromtemes motvumok elneklse elszr csoportosan, majd egynileg

Þ      dallamvisszhang, gy, hogy egy gyermeknek a csoport, vagy egy msik gyermek vlaszol

Þ      krds-felelet kitallt dallammal s szveggel: az vn krdez, egy gyermek vlaszol

Þ      krds-felelet jtk: egy gyermek krdez, a msik gyermek vlaszol

Þ      ismert mondkra egy dallammotvum rillesztse csoportosan

Þ      ismert mondkra egy gyermek improvizl dallamot

 

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros