Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Þvodban a gyermekhang polsa, a szp nekls s a gyermekhang fejlesztse is a hallsfejleszts terlethez tartozik. A gyermek mg nem tudatosan irnytja a hang kpzst, egyszeren s termszetesem nekel, ahogy msoktl ltja s hallja.
ÞA gyermekhang polsra vonatkozan els feladatunk a gyermek hangjnak vdelme s megvsa. A tlerltets, a tl hangos vagy tl sok nekls a hideg levegn, poros krnyezetben val kiabls, mind a gyermekhang krosodst okozza.
ÞAlapvet kvetelmny a kzpers, knnyed, lgy nekls, a j artikulls, a szp szvegejts.
Nehz megmagyarzni a gyermekeknek a helyes lgzs mdjt. Pldamutatssal s kis gyakorlatokkal szoktathatjuk ket a mly rekeszlgzsre s a levegoszlop lass kieresztsre. A kapkod, motvumonknt levegt szippant gyermekkel nekeljnk egytt lassan, azutn mutassuk be a szp folyamatos neklst, vgl jra vele egytt prblkozunk. lltsunk mell msik, helyesen llegz gyermekeket, hogy egytt nekeljenek.
A szp neklsre, a "hangkpzsre" is alkalmazhatunk nhny jtkos gyakorlatot:
ÞA gyermekek ismert dallamot jtkos sztagokkal nekelnek., mintha hangszereket utnoznnak.
ÞIsmert dalt motvumonknt nekelnek egy sztaggal, a dallamvet egy magnhangzra neklik. Ilyenkor nem a ritmus a fontos, hanem a tiszta nekls, a hangok lgy sszektse.
ÞDallamvisszhangknt nekelnek egy motvumot, mindig lejjebb vagy feljebb szekvenciaszeren. Ez a zenei megfigyelst, a j kezdhang-rvtelt, a pontos utnzst, a tiszta neklst s a hangnemvlts rzkelst is ersti.
Klns gondot fordtsunk a magnhangzk megformlsra:
Þa gyermekek laza, a hangzknak megfelelen nagytott vagy szthzott szjjal ismtelgessk a sztagokat, s a mssalhangzkat lgyan illesszk kzbe.
sszefoglalva: feladatunk a gyermekhangot vdeni s vni az erltet neklstl. A szp nekls, a lgy hangszn, az egyntet hangzs a helyes fejleszts eredmnye.
A zenehallgats
Az vodai zenehallgats feladata, hogy a gyermekeket a zene figyelmes hallgatsra nevelje s felkeltse a zene irnti rdekldsket. Ismertessk meg ket klnbz jelleg dalokkal s zenei hangulatokkal, hangszerek sajtos hangsznvel s jtkval.
Jelentsen rmet a gyermekek szmra a zene meghallgatsa is, ne csak az aktv nekls s a jtk.
A gyermek maga is szvesen nekel trsainak, a tbbiek pedig - mg ha ismerik is a dalt - trelemmel, rdekldssel hallgatjk trsuk nekt, nekes mesjt vagy bbjtkt.
Þkt vn kzs neke vagy hangszerjtka (knos, vagy ktszlam knny feldolgozs)
Þdalok nekes s hangszeres eladsa
Þismert gyermekdalok, npdalok bemutatsa , magnetofonrl vagy CD-rl
Þms npek gyermekdalai
Þrvid klasszikus szemelvnyek.
A zene bemutatsa
A kisgyermek zenei tlst ersen befolysolja, hogy ltja-e a gyermek az eladt, ksri-e az eldadst arcjtk, gesztus.
A zenehallgatsra szoktats lehetsgei
A zenehallgatsra nevels alkalma s idpontja nem korltozdik az nek-zene, foglalkozsokra. A nap brmely szakban megszlalhat egy dal, reggeli eltti, alvs utni vagy szabad jtk kzben, nhny gyermeknek vagy az egsz csoportnak. Felttele a nyugodt lgkr s a gyermek rdekldse.
A zenehallgats idtartama nemcsak a korcsoportnak, hanem a helyzetnek megfelelen is vltozik. Kirndulsokon is nekelhetnk a gyermekeknek, tlen a csoport-szobban, nekfoglalkozs utn, vagy pihentetl, frisstl a jtk utn. Az vn tlje meg a dalt kvet figyelembl. Hangulatbl. Hnyszor ismtelheti meg a dalt. Az egyszeri nekls mindenkppen kevs, hacsak nincs a dalnak 5-6- szakasza. Akkor meg a szveg sszefggse s a humor megrtse miatt kell rvid szvegmagyarzat utn a dalt jranekelni. Egy dal kb. 30 - 40 msodperc, teht ha tbbszr elnekeljk (hrom-ngyszer) akkor is csak 2 - 3 percig figyelnek a gyerekek. Kevs id alatt ppen csak megjelenne az rzelem, de nem alakulna ki belle tarts rzelmi llapot, hangulat.
A zenehallgats az nekfoglalkozs brmelyik rszbe bepthet, kezddhet vagy vgzdhet bemutatssal.
A zenehallgats mdja:
ÞTeremtsnk nyugodt lgkrt, ne zavarja semmi klstnyez az rdekldst, ne vonja el semmi a gyermekek figyelmt a zenrl.
ÞHa kell, mondjunk nhny szt, ami a dal szvegt, az sszefggseket vilgosabb teszi.
ÞA dal eladsa utn vrjunk egy kicsit, s csak azutn ismteljnk.
ÞA gyermekek arcrl, viselkedsrl tljk meg, hogy mg egyszer elnekelhetjk-e a dalt.
ÞAz nekls utn hagyjunk idt, hogy a gyermekek a zene keltette hangulatbl, rcsodlkozsbl a htkznapi letbe visszatrjenek.
ÞVrjuk meg, amg elfordulnak, beszlgetni kezdenek egymssal.
ÞA gyermekek spontn megnyilvnulsait, megjegyzseit vegyk tudomsul, de csak akkor vlaszoljunk r, ha a gyermek krdez
ÞA mrl, vagy a zene keltette rzelmekrl beszlni vodskorban flsleges tlzs.
Nem kell minden foglalkozsra zenehallgatst terveznnk, inkbb ptsk be a nap ms idszakba, alkalomszeren is a gyermekeknek, hogy azt zenei szempontbl megfigyeljk, pldul, hogy dalt lassan vagy gyorsan nekeltk-e. Ilyenkor is keletkezhet zenei lmny, de befolysolja az tlst a tudatos figyels, az intellektulis lmny rme. Az ilyen zenei bemutats utn sem az rzelmekrl beszlnk, hanem csak a zenei alapfogalmak megrtst ellenrizzk.
A zenei nevels tervezse
A dalanyag hrom v alatt fokozatosan bvl, minsgileg s mennyisgileg is. Fontos a kiscsoportban tanult dalok gyakori ismtlse. A kedves jtkok vissza-visszatrse mindenkinek rmet okoz. A zeneileg lassabban fejld gyermekeknek a knny, ismert dallamok j gyakorlsi lehetsget nyjtanak.
Az ves terv ksztsnl a kvetkez tnyezket kell ismernnk:
Þa korcsoport zenei kvetelmnyeit
Þaz tmutatnak megfelel dalanyagot (amit az vn vlogat ssze)
Þaz adott csoport fejlettsgi szintjt v elejn (adottsgok, j gyermekek a csoportba)
Az anyag elrendezsnl figyelnnk kell:
Þaz j ismereteket a korbbi ismeretekre ptsk
Þa knnyebb anyagtl haladjunk a nehezebb fel
Þa krnyezethez. Krlmnyekhez alkalmazkodva lltjuk ssze az anyagot.
Az egy v anyagbl 2-3 hnapra temtervet ksztnk. Ez az idtartam egy nevelsi szakasz egysgt jelenti, ugyanakkor visszamenleg s elre is jl ttekinthet, szksg szerint mdosthat.
Tartalmazzon az temterv az nek-zenei foglalkozsok tervezshez:
Þdalanyagot
Þa zenei kszsgfejleszts rszfeladatait
Þrviden s konkrtan jelljk meg a kpessgfejleszts feladatait.
Az egyes munkatervi szakaszok lezrsakor, rtkelsekor a zenei fejlds tapasztalatait is sszegezzk, s ennek megfelelen alaktjuk tovbb a munka kvetkez szakaszt.