Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
KULCSSZAVAK: NONVERBLIS KOMMUNIKCI, SZABLYKVETS, KEZDEMNYEZKSZSG, KREATIVITS, VEZET
A csoport tagjai krben lnek. Egy gyereket kikldenek, s a benn maradk megegyeznek a karmester szemlyben. Az feladata elkezdeni a mozdulatokat, melyeket a krben lk lehetleg azonnal utnoznak. A kint (egy) lev gyereket behvjk, neki kell kitallnia, ki a „karmester”.
rdekesebb tehet a gyakorlat nek- vagy zeneszval. gy a mozdulatok is ritmusosabbak lehetnek.
2. Tkrkp
Cl: a nonverblis kommunikci, a metakommunikcis jelzsek megrtsnek gyakorlsa
A rsztvevk prokat alkotnak. (Lehetleg egyforma termet szemlyek kerljenek egy prba.) Az egyikk a „tkr”, a msik a tkr eltt ll, s klnbz mozdulatokat vgez. (Beszlni nem lehet!) Ezt a prja visszatkrzi. Kis id mlva a prok szerepet cserlnek.
Megjegyzs: fontos, hogy a jtk alatt nyugodt lgkr uralkodjk a teremben, figyeljenek egymsra. Csak a feladat vgn beszlhetnek a prok egymssal.
3. zenet szavak nlkl
Cl: a nonverblis kommunikci gyakorlsa, az informcitorzuls megtapasztalsa
A rsztvevk krben lnek Az egyik csoporttag felll, sorban odamegy trsaihoz s tetszs szerinti gondolatot, rzst, zenetet kzl velk szavak nlkl, nonverblis eszkzkkel. (A gyakorlatot korltozhatjuk egy adott kommunikcis csatornra, pldul az rintsre, mimikra, gesztusokra.)Ezutn mindenki hasonl mdon jr el.
A rsztvevk megbeszlik rzseiket, szorongsaikat, tisztzzk a nem egyrtelm zeneteket, valamint a gyakorlat ltalnosthat tanulsgait.
4. Rosszul rtelmezett zenetek
Cl: bevezets a kommunikcielmletbe, a nonverblis kommunikci gyakorlsa, a sikertelen kommunikci kvetkezmnyeinek tudatostsa.
t-hat fs kiscsoportok alakulnak. A tagok egytl tig, illetve hatig kapnak sorszmot, ez a szerepls sorrendjt jelzi. Az 1-es szm rsztvev kigondol egy htkznapi tevkenysget s elmutogatja (pl. megvajazza a kenyeret). A 2-es szm igyekszik megrteni, s anlkl, hogy elruln, amire gondolt, mutogatssal folytatja a cselekvst (pl. lekvrt ken a vajaskenyerekre s szendvicset kszt). A 3-as szm tovbb mutogat (pl. krbeadhatja a szendvicseket), s ugyanezt teszik a kvetkezk is. (Az adott pldt folytatva 4-es szm megeszi a szendvicseket, az 5-s pedig elmosogatja a tnyrokat.) Fontos szably, hogy a gyakorlat kzben senki sem szlhat a msikhoz, s metakommunikcis eszkzkkel sem rulhatja el egyetrtst vagy egyet nem rtst.
Ha minden csoport befejezte a feladatot, meg kell beszlni, hogy mi volt az els szm jtkos mondandja, s mennyiben ktdtek, vagy nem ktdtek ehhez a tbbiek.
Varicis lehetsg
Egy erre vllalkoz rsztvev a teljes csoport eltt mutogatja el a kezd tevkenysget. A csoportbl brki, aki gy gondolja, hogy felismerte azt, felll s folytatja a kvetkez mozzanattal. Aki ezt felismeri, szintn felll s folytatja az esemnysort. Addig kell folytatni, amg mindenki rszt nem vett. A feladat vgn hasonltsuk ssze az elkpzelseket s legynk felkszlve a meglepetsekre.
A kapcsold beszlgets tmi
Mirt nevezzk a feladatot „Rosszul rtelmezett zenetek"-nek?
Mi trtnt a jtk folyamn?
Megesik, hogy az zeneteket az letben is rosszul rtelmezzk?
Milyen kvetkezmnyekkel jrhat ez?
Mit tehetnk ennek elkerlse rdekben?
5. Kvetni az utastsokat
Cl: a verblis s a kpi kifejezs klnbsgeinek megtapasztalsa, az ebbl ered kommunikcis nehzsgek szemlltetse s az thidals mdozatainak megvitatsa
Eszkzk: hrom egyszer kp, amelyek kzl az egyiket a feladat szemlltetsre hasznljuk. A msik kt kprl annyi msolat kszl, hogy a csoport felnek jusson. Tbla vagy tacepao, amelyre rajzolni lehet. Krta, illetve filctoll
Az, akinl a kp van olyan utastsokat ad, amelyek alapjn prja jra tudja rajzolni a kpet. A feladatot legjobb elszr nagy rajzlapon szemlltetni. A rajz rszeit nem szabad sem egyenesen megnevezni sem pedig hasonlatot hasznlni pl. „rajzolj egy lbat” vagy „olyan mint egy foganty”. Annak, aki az utastsokat adja, nem szabad ltnia a kszl rajzot. Ha a rajz elkszlt, megnzheti azt s a kvnt cl elrse rdekben jabb utastsokat adhat – de hasonlatokat tovbbra sem hasznlhat. Ezek utn kiosztjuk a msik kt kp msolatait a csoportnak, akik hasonlkppen elkezdik a feladatot. Ha valaki rjnne, hogy mit is rajzol, ezt nem szabad elrulnia; vrjuk meg, mg mindenki vgez, s ekkor vessk ssze a rajzokat egymssal. A prok ekkor felcserlik a szerepeket. Ha kedvk van r, maguk is kitallhatnak egy kpet. Fiatalabb gyerekek esetben jobb, ha az utastsokat elzleg megfogalmazzuk. Azt tancsoljuk, hogy a kpek minl egyszerbbek legyenek.
A kapcsold beszlgets tmi
Knny/nehz volt-e a kpeket helyesen lerajzolni? Mirt?
rthet, pontos informcikat kaptl/adtl?
A j informcik mindig pontos kpet eredmnyeznek?
Volt-e gy, hogy a trsad nem tudott megrteni annak ellenre, hogy szmodra teljesen vilgos volt, amit mondtl?
Megesik-e velnk valami hasonl, ha valakinek valami fontosat szeretnl elmondani?
Ilyen helyzetben mit tehetnk?
Milyen flrertsek addhatnak kommunikcis nehzsgekbl a csaldban, az osztlyban, az iskolban?
6. Szjrl szjra
Cl: az informcik torzulsnak megtapasztalsa
Eszkzk: tbla vagy tacepao s reszkz, az zenet elre elksztve tacepan, megfigyelsi lap a megfigyelknek, esetleg videkamera
A demonstrcira nknt jelentkezk egyikk kivtelvel kimennek a szobbl. A bent maradnak a csoportvezet lassan s jl rtheten felolvassa az zenet szvegt egy paprrl. Ezutn mg egyszer felolvassa ugyangy. Behvjk a msodik szemlyt, akinek az els emlkezetbl elmondja az zenetet. Krsre mg egyszer elmondhatja is.
A gyakorlat ugyangy folytatdik, amg az utolsnak marad is meghallgatja az zenetet, majd a tblra vagy tacepara emlkezetbl flrja. Ezutn emell tesszk az eredetileg flolvasott zenetet s sszehasonltjuk a kettt. A megfigyelk beszmolnak tapasztalataikrl. Ha videofelvtel kszlt, ennek visszanzsvel ellenrizhetjk a megfigyelsek pontossgt.