Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Egy rsztvev megmondja a nevt. A kvetkez mondja az elz trsa nevt, s hozz fzi a sajtjt. A harmadik ismtli az elz kt csoporttag nevt, s vgl megmondja a sajtjt, s gy tovbb, amg mindenkire sor kerl. A legutoljra sorra kerl rsztvevnek az egsz nvsort el kell mondania, mieltt megmondan a sajt nevt.
A csoport krben l. Egy jtkvezet krbe jr, s a jtk rsztvevitl szomszdjuk nevt krdezi. Ha azt mondja: „zim”, a jobboldali szomszd nevt kell mondani, ha azt mondja: „zum” a baloldalit. Ha azt mondja: „zim-zum” mindenki helyet vltoztat. Aki rossz nevet mond, annak kell bellnia a krbe tovbbkrdezni.
Megjegyzs: Akkor jtszhat, ha a gyerekek mr ismerik egymst, tudjk egyms nevt. A jtk lnyege, hogy gyors egymsutnban mutasson a gyerekre a jtkvezet. Ha valaki tveszt, akkor zlogot is adhat.
A rsztvevk krben lnek, s a kvetkez mdon mutatkoznak be: „A nevem Mnika. Ha llat lehetnk, rig szeretnk lenni.” A kvetkez rsztvev elszr bemutatja Mnikt, a rigt, majd kvetkezik. A jtk addig tart, amg mindannyian be nem mutatkoztak.
Varici: A rsztvevk rviden indokolhatjk a vlasztsukat.
Megjegyzs: Klnsen 1. – 2. osztlyban kedvelt a jtk, de 3. – 4. osztlyban is rmet okoz. Itt az indoklst is megprblhatjuk, rdekes s elgondolkodsra val vlaszokat is kaphatunk (pl. oroszln – mert az llatok kirlya, farkas – mert vad, cica – mert jl tud hzelegni stb.).
4. Nvhullm
Cl: Egyms nevnek a megtanulsa (Alstagozatosoknak ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS
A gyerekek krben llnak. Egy gyerek a nevt mondja klnleges hangsllyal. A nv gyorsan vgighalad, hullmzik a krben ezzel a kiejtssel. Utna egy msik gyerek folytatja.
Varici: A klnleges hangslyt egy mozdulat is ksrheti.
Megjegyzs: nagyobb ltszm csoport esetn unalmass vlhat a jtk. Idelis ltszm 10-12 f.
Eszkzk: egy fonalgombolyag j ers fonallal (koopercis gyakorlatknt trtn alkalmazsnl stopperra)
A csoport, esetleg az osztly tagjai krben lnek. Az els gyerek megfogja egy pamutgombolyag kezd szlt, megmondja a nevt, s a gombolyagot tdobja az egyik trsnak. is megmondja a nevt s tovbb dobja a gombolyagot, s gy megy tovbb, amg ilyen mdon valamennyi tanul rszese a hlnak. A hlt aztn le kell fejteni olyan mdon, hogy fordtott sorrendben dobja vissza mindenki a gombolyagot annak a trsnak, akitl eredetileg kapta. A visszadobsnl mindig meg kell nevezni a fogadt.
Megjegyzs: A jtk jtszhat nevek mondsa nlkl is. Fontos, hogy a gombolyagot mindig a fonal fltt dobjk. A jtk gyessget s figyelmet rdemel, fegyelmezettsget felttelez. Nagy ltszm csoport esetn javasoljuk a csoport kettosztst: az egyik trsasg figyeli a jtkot, a msik jtssza, majd szerepcsere.
6. Ismerkeds nvhzssal
Clok:
Csoportindtsnl a helyzet strukturlsa, a feszltsg cskkentse
Szemlyszlelsi s emptis rzkenysg nvelse
Visszajelzs adsa s kapsa egymst korbban nem vagy csak felletesen ismer csoporttagoknl
(Kzpiskolsoknak s felntteknek ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, EMPTIA
Eszkzk: nvcdulk minden csoporttag nevvel, kalap, papr, reszkz
Valamennyi csoporttag nevt flrjuk egy-egy nvcdulkra, ezeket sszehajtogatjuk s berakjuk egy kalapba. A csoportvezet krbeviszi a kalapot; mindenki hz egy cdult. (Aki a sajt nevt hzta, termszetesen visszaadja, s jat hz). A rsztvevk kb. 8-10 mondattal jellemzik azt a csoporttrsukat, akinek a nevt kihztk A jellemzst felrjk egy paprra, s nem mutatjk meg senkinek. Termszetesen azt sem szabad menetkzben elrulni, hogy ki kinek a nevt hzta ki. Ha a csoporttagok egyltaln nem ismerik egymst, sztnzzk ket arra, hogy az els benyomsok, egyms megnyilvnulsainak s kls jegyeinek szlelse alapjn prbljk meg belekpzelni magukat a msik helyzetbe. Nem az a fontos, hogy minden mondat pontosan „ljn”, hanem az, hogy a jellemzs egsze tall legyen. Hvjuk fl arra is a figyelmet, hogy ne rtkel, minst, cmkz, hanem ler mondatokat alkossanak. Lehetleg kerljk a sablonokat, a semmitmond kzhelyeket (pl. hogy szereti a csaldjt, szereti a munkjt stb.).
Amikor mindenki elkszlt a lerssal, egyenknt felolvassk a jellemzst. Aki magra ismer, jelentkezik (termszetesen ugyanazt a lerst tbben is maguknak vlhetik). A tbbi csoporttag is tallgathat, hogy kirl is szl a szveg (termszetesen itt is lehetnek eltr tletek). Sorban mindenki felolvassa a jellemzst, s minden alkalommal az elzek szerint jrunk el. Ebben a krben mg nem fedjk fl, hogy valjban kikrl rdnak a lersok. ( A csoportvezet tbln vagy tacepan jegyezheti a tippeket.)
Ezt kveten mindenki flolvassa a jellemzst, s most mr azt is kzli, hogy kirl rta azt. sszevetjk a tippeket a valsggal s megbeszljk a gyakorlat tanulsgait.
7. Felfedezs
Cl: Az identitstudat erstse, a kzvetlen lakkrnyezet irnti rdeklds felkeltse, egyttes tevkenysg s lmnyszerzs
A rszvevk 3-4 fs kiscsoportokat formlnak. Minden csoport bejrja a teleplst s sszellt egy olyan feladatsort, amelynek alapjn egy msik csoportnak t helysznre kell elmennie. Minden ilyen helysznrl hozniuk kell egy arra vonatkoz szbeli informcit s egy jellegzetes trgyat. A helysznek meghatrozst rejtvnyes formban adjk meg egymsnak. (Ahol a poharak nagy becsben vannak, s ha kilpsz az ajtajn leolvashatod a pontos idt a templom tornyrl stb.) A feladatban jelzett helyszneket meghatrozott id alatt kell felkeresni. A bejrt tvonalakrl a csoportok trkpvzlatot kszt.
A csoportok bemutatjk egymsnak a beszerzett trgyaikat, az informcikat s rvid kommentrt fznek hozz. A tbbieknek ki kell tallniuk, hogy hol, merre jrtak. Vgl a csoportok trkpeibl, az elhozott trgyakbl kzsen egy nagy trkpet ksztenek a bejrt tvonalrl. A „helytrtneti forrsokbl” szerzett informcikat is odahelyezik.
8. Az n hazm
Cl: a nemzeti identits- s az nazonossg-tudat erstse (2-6. osztlyosoknak ajnljuk.)
KULCSSZ: IDENTITSTUDAT
A gyerekek csomagoljanak be a tskjukba – kpzeletben, esetleg valsgosan – t olyan dolgot, amit elvinnnek magukkal egy msik orszgba azrt, hogy segtsgkkel bemutathassk: milyen is a mi haznk.
9. Ismerkeds
Cl: csoportindtsnl a helyzet strukturlsa, a feszltsg cskkentse, illetve az egymst korbban nem vagy kevss ismer csoporttagok klcsns megismerse (Kzpiskolsoknak s felntteknek ajnljuk.)
Eszkzk: tbla s krta vagy tacepa s filctoll
KULCSSZ: ISMERKEDS
tszavas bemutatkozs
Mindenki sorban bemutatja nmagt legfeljebb t szval, utna megbeszls, ennek sorn reaglhatnak a csoporttagok egyms kzlseire.
Rajz s szimblum
Mindenki kszt egy kln paprlapra egy rajzot, amin letnek ltala legfontosabbnak tartott mozzanatait brzolja. (Aki arra hivatkozik, hogy nem tud rajzolni, azt biztassuk azzal, hogy nem a rajzkszsg a fontos, hanem bemutatkozs – trtnjk ez akrmilyen leegyszerstett mdon is.) Ezutn mindenki talljon ki egy szimblumot, ami szerinte leginkbb jellemzi t. Ezt a szimblumot rajzolja fl az elbbi rajz al, ugyanarra a lapra. A rajzokat mindenki szmra lthat helyre tesszk. A csoport tagjai sorban odamennek sajt rajzukhoz s beszlnek rla; ha szksges, megmagyarzzk (a szimblumot is idertve). A tbbiek krdseket tehetnek fel bemutatkoz trsuknak. Utna az ltalnosthat tanulsgok megbeszlsre kerl sor.
Itt szlettem
A tblra felrajzoljuk Magyarorszg trkpnek vzlatt, a fbb fldrajzi egysgek bejellsvel. A csoporttagok sorban a tblhoz mennek. Bejellik sajt szlhelyket vagy koragyermekkoruk tartzkodsi helyt. (Ha valaki szlhelye a mai Magyarorszgon kvl esik, termszetesen azt jelli meg.) Ezutn kb. 2-3 percig beszlnek errl a helysgrl. Krjk meg ket, hogy ne trgyszer, hanem szemlyes lerst adjanak. Utna brki krdezhet, illetve reaglhat az elhangzottakra. Miutn mindenki sorra kerlt, megbeszljk a gyakorlatot.
Ntk
Sorban mindenki elnekel egy brmilyen mfaj neket, dalt, amit nagyon kedvel. Ha msok is ismerik, a csoport egytt nekel. Az egyes ntk utn az illet rviden indokolj, hogy mirt ppen az adott dalt vlasztotta. Utna a gyakorlat tapasztalatainak a megbeszlse kvetkezik.
Viccek
Sorban mindenki elmond egy tetszs szerinti tmj viccet, amit nagyon kedvel. Itt is szksg van a vlaszts indoklsra. A gyakorlatot a kapcsold gondolatokat, rzseket jelz beszlgets zrja.
Nvtanuls
A csoport valamelyik tagja kzli a nevt (lehetleg a keresztnevt vagy azt, ahogy szeretn, hogy a tbbiek szltsk). A mellette l megismtli a hallott nevet s hozzteszi a sajtjt. A kvetkez szemly elismtli az elz kettt, majd hozzteszi a sajt nevt. Ez gy folytatdik addig, amg mindenki sorra nem kerl. Ha a csoport nagy ltszm, ezt a gyakorlatot a kvetkez tallkozsnl vagy nhny ra mlva megismtelhetjk.
Minden gyerek nyit egy fzetet, amelybe folyamatosan beragasztja, berja, berajzolja azt, ami szmra klnsen fontos. Idszakonknt megmutatja ezt a trsainak, az egsz osztlynak vagy egy kiscsoportnak beszl ezekrl.
Bevlt tmk az n-notesz ksztsnl:
legkedvesebb jtkom
legkedvesebb knyvem
legkedvesebb mesm
legkedvesebb virgom
hogyan vigyzok a krnyezetem tisztasgra stb.
11. A mltam
Cl: az nazonossg tudatnak erstse (Alstagozatosoknak ajnljuk.)
KULCSSZ: IDENTITSTUDAT
A gyerekek egy fzetben rajzban vagy rsban „elmeslhetik” az letket szletsktl a mai napig – fotk, rajzok, fogalmazsok segtsgvel.
12. Idegyenes
Cl: az nazonossg-tudat erstse (2-6. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkzk: minden rsztvevnek rajzlap, vonalz, ceruza
KULCSSZ: IDENTITSTUDAT
Egy szles lapra a gyerekek egy vonalat hznak, s az gy ltrejv idegyenesen brzoljk azokat az idpontokat, amikor valami fontos dolog trtnt velk. Prokban vagy hrom fs csoportokban meslnek egymssal a felidzett esemnyekrl.
13. letvonal
Cl: az nazonossg-tudat erstse (2-8. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkzk: minden rsztvevnek rajzlap, vonalz, ceruza
KULCSSZ: IDENTITSTUDAT
Hznak egy vonalat az elz jtkban lert mdon, s bejellnek rajta nhny szmukra fontos esemnyt. Elszr kijellik a szmegyenesen az veket, majd nyilazzk az esemnyeket a megfelel korszakhoz. Pl. „10 ves koromban j laksba kltztnk.”
14. Jvegyenes
Cl: a jvtudat megalapozsa (Alstagozatosoknak ajnljuk.)
KULCSSZ: JVKP
A gyerekek vegyk fel a vonalat ugyangy, mint az elbb s jelljk az veket addig a korig, amg felnnek. Mi minden trtnik vajon addig velk? Prbljk meg bejellni az idegyenesen!
15. Cmerek
Cl: nismeretfejleszts, az n-azonossg erstse (3-8. osztlyosoknak ajnljuk.)
KULCSSZAVAK: NISMERET, IDENTITSTUDAT
Eszkzk res cmeres rajz valamennyi rsztvev szmra, biztosttk.
A jtkvezet rviden ismerteti, hogy mi a cmer clja, haszna. Ezutn mindenki kap egy lapot, melyen egy cmerkrvonal ltszik, melyet vzszintes s fggleges vonalak 4 mezre osztanak. A cmer al kerl a nv s mott. A mezkbe: 1. az illet szmra legfontosabb esemny, 2. az adott v legboldogabb pillanata, 3. amit klnsen jl tud, 4. amin javtania kell. Ha a rsztvevknek idejk s kedvk van, ki is sznezhetik a cmert. A rajzok fel kerlnek a falra, s az egyes cmertulajdonosok elmagyarzzk a sajt kpeiket, krdseket tesznek fel egymsnak ezekkel kapcsolatban.
A rsztvevk krben llnak, vagy lnek . A jtkvezet ismerteti a jtk menett, mely addig tart, ameddig mindenki be nem mutatkozott. Mindenki megmondja a nevt, mozdulatokkal ki fejezi egy pozitv tulajdonsgt. A kvetkez mindezt megismtli, majd maga mutatkozik be hasonl mdon. Ilyen mdon minden csoporttagra sor kerl.
Javasolt jtkszablyok:
A jtkvezet kezdi a bemutatkozst.
A kr jobbra halad.
Nem szabad ktszer azonos mozdulatot hasznlni.
Varicik:
a nvhez mozdulat vagy mozgs kapcsolsa
nv mondsa s egy bizonyos krdsre adott mozgsos vlasz (pl: mi a kedvenc sportod? – melyik a kedvenc jtkod?)
„Hogyan nvekszem?” A gyerekek meghatrozott idszakonknt (pldul havonta) krberajzoljk tenyerket vagy/s talpukat, kivgjk s sszehasonltjk az elz llapottal.
Eszkz: csomagolpapr, filctoll, ragaszt vagy rajzszg
KULCSSZ: NISMERET
A csoport tagjai krvonalaikat krberajzoljk, majd kivgjk, a falra erstik s klnbz – rjuk vonatkoz – kivgsokkal (rajzok, kpek) vagy msok n. megerst lltsaival dsztik.
Eszkzk: csomagolpapr, elemlmpa, sznes ceruza vagy zsrkrta
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, NISMERET, IDENTITSTUDAT
Egy csoporttag kzel ll a falhoz, amelyen egy nagy darab papr lg. Egy msik gyerek elemlmpval megvilgtja profilbl vagy tettl talpig, egy harmadik pedig krberajzolja a falra vetett rnykt. Ezutn kivgjk, kisznezik. Miutn ezt a csoport minden tagjval elvgeztk, megprbljk kzsen azonostani egymst az rnykpek alapjn.
21. Sziluettek 2.
Cl: egyms megismerse, elfogadsa, az nazonossg-tudat erstse, a csoportkohzi nvelse
A csoport kivlasztja, hogy kik legyenek azok (3-5 f), akiknek elksztik az egsz alakos sziluettjt. Ha megvannak a kivlasztottak, akkor krjk egyenletesen eloszlanak a tbbiek. Az gy ltrejtt kiscsoportok kialaktanak maguknak egy kln kis sarkot, ahol a kivlasztott szemly mesl arrl, hogy milyennek rajzoljk meg t. Valami trtnetet is mond az gy elkpzelt figurrl. A tbbiek csomagolpaprokbl sszeragasztott nagymret alapon krlrajzoljk a kivlasztott szemlyt. A sziluettet pedig kzsen kifestik, sznes paprral kiragasztjk stb. a hallott trtnet alapjn.
Az elkszlt mveket megmutatjk egymsnak a csoportok, s megbeszlik a kszts kzben szerzett lmnyeket.
Megjegyzs: Tbb Freinet szellem vodban szletsnapi ajndkknt alkalmazzk ezt a jtkot.
A jtkosok prt vlasztanak gy, hogy ismersk ne kerljenek egy prba. A falra helyezett lap el lel az egyikk, trsa pedig krlrajzolja az rnykt az rsvett fnyben. Ezutn cserlnek: aki modell volt, az rajzol, s aki rajzolt, az most modellt l. Ki-ki „vgs formba nti” a rla kszlt sziluettet : kivgja s fotkartonra ragasztja, sznes paprral fedi le, n. negatvot kszt, megduplzza nmagt stb.
Mikor elkszltek a „cizelllssal”, akkor a prok egyms kztt kicserlik az alkotsaikat, s meginterjvoljk egymst. t percig az egyik krdez, s a szerinte jellemz jegyeket rrja a msik sziluettjre, vagy mell, vagy oda, ahol helyet tall. Majd cserlnek s t percig a msik teszi ugyanezt.
A prok megbeszlik az egymsrl rt jellemzket, majd kzsen elhelyeznek 3 kiegsztt (flbevalt, kalapot, slat, poharat stb.) a sziluettjeiken.
Minden rsztvev portrja kikerl a falra. (A csoportvezet elre figyelmeztesse a rsztvevket, hogy a felrtakat valamennyi csoporttrs elolvassa majd.) Kzsen megbeszlik: ki hogy rezte magt a tevkenysg alatt, mennyire rzi tallnak a rla ill. a msokrl kszlt portrt.
23. Parola
Cl: az nazonossg-tudat erstse, egyms megismerse, elfogadsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)
Eszkzk: rgppapr, tollak, sznesek, ragaszt, oll
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, IDENTITSTUDAT, ELFOGADS
A jtkosok krbe rajzoljk a kezket egy rajzlapon, majd kivgjk a formt. Tesznek r egy jelet, hogy tudjk, melyik az vk s kzpre teszik. Egy asztalkendvel letakarjk az egszet, megkeverik, s krben mindenki hz egyet. Ha valaki vletlenl a sajtjt hzta, akkor visszateszi s jra prblkozik. A kihzott paprkzre mindnyjan rnak valamit. Aki elkszlt, visszateszi azt a tert al. Ha mr az sszes kz visszakerlt, mindenki kivlasztja a sajtjt, s megprblja kitallni, hogy ki zent neki.
Sorban mindenki elmondja, hogy a kzre rt szveg alapjn milyennek gondolja az zent, s elmondja azt is, hogy milyennek ltta azt a kezet, amelybe helyezte el az zenett. Az elmondsokban nem szerepelhet sz szerint az zenet. A cl az, hogy a cmzett s a felad megtallja egymst.
Mikor sikerlt kiderteni, hogy ki kinek zent, ki kivel fogott jelkpesen kezet, akkor a rszvevk valsgosan is megjelentik a parolt. gy kell sszellni, hogy az egymsnak zenk megfogjk egyms kezt. Ha elkszlt ez a sok szerepls kzfogs, akkor az a feladat, hogy a jtkosok fzzk ki magukat belle.
Eszkzk: : A/4-es rajlap s reszkz minden rsztvev szmra
KULCSSZ: ISMERKEDS
Prokba rendezdnek. Feladatnak kapjk, hogy egyms kezeit krl kell rajzolniuk. A lapra jelezzk: ez X Y keze – rajzolta: X Y. A rajzba az rintett valamely (kizrlag pozitv) tulajdonsga is berhat ( pl. bartsgos, segtksz, melegszv stb.) A vgn a „kezek” kifggeszthetk vagy az „n notesz” lapjaiba illeszthetk.
A rsztvevk krben lnek, a jtkvezet jelentkezs alapjn vlasztja ki a gyerekeket, akik pantomimszeren bemutatjk, hogy mit szeretnek csinlni. ( pl. kerkprozni, szni, tncolni, enni stb. ) A tbbieknek ki kell tallniuk, mi az a „valami".
Varici: prokban vagy kiscsoportban zajlik a bemutats.
A gyerekek kzsen rajzolnak egy nagy ft. Minden g egy-egy gyereket jelkpez. (Az gakat a gyerekek nevkkel megjellik.) A fa levelei pedig egy-egy megszerzett tudsrl, kpessgrl tanskodnak: pl. tudok szni, ugrktelezni, grkorcsolyzni, olvasni stb.
27. Kitallsok: Kire illik?
Cl: egyms megismerse, az nazonossg-tudat erstse (3-8. osztlyosoknak ajnljuk.)
Eszkz: minden rsztvevnek papr s reszkz.
KULCSSZAVAK: ISMERKEDS, IDENTITSTUDAT
A gyerekek jellemz dolgokat rnak magukrl (pl. rdekldskrl, hobbyjukrl): „szemem szne kk”, „szeretem a zent” stb. Ha ksz, sszehajtjk s a jtkvezetnek adjk. A trsaknak kell kitallniuk, hogy melyik paprt ki rta.
Megjegyzs: Ezt a gyakorlatot sszeszoktatott csoport vagy osztly esetben clszer alkalmazni.
(Forrs: Szekszrdi J.: Utak s mdok. IFA-Magyar ENCORE, 1995