mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Fejleszt jtkok
Fejleszt jtkok : III. A koopercis kszsget fejleszt jtkok

III. A koopercis kszsget fejleszt jtkok

  2009.08.16. 22:48


III. A koopercis kszsget fejleszt jtkok

1. „A hromrszes krokodil”

Cl: az egyttmkds megtapasztalsa, a kreativits fejlesztse (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

A rszvevk 3 fs csoportokk alakulnak. A kiscsoportoknak az a feladata, hogy egy llatalakot jelentsenek meg a testkkel gy, hogy a figura hrom rszbl lljon s mindegyik rsze mozogjon. Pl.: az egyik jtkos a krokodil feje s karjaival, mint egy risi szjjal ttogat; a msik jtkos a krokodil teste, amely le-fl mozog, a harmadik a farka, amely jobbra-balra verdes. Ha elefntot formznak, akkor az egyik a feje, amint hossz ormnyval ppen vizet szrcsl, a msik kett pedig az elefnt egy-egy fle, amivel legyezi magt. Az igazn tletes megjelentsnl minden rsznek ms szerepe van.

Minden kiscsoport bemutatja a maga llatfigurjt, azutn kzsen kivlasztjk azt a 3-4 alakot, amelyik a legjobban tetszett. A kitallk jra bemutatjk ezeket az llatokat, hogy mindenki megjegyezhesse, melyik rsz, mit csinl. Mindhrom rsz kap egy szmot. Ezek utn krt alkotnak a jtkosok gy, hogy ne lljanak egyms mellett azok, akik kzs kiscsoportban voltak. A jtkmester kzpre ll, mondja, hogy melyik llatot szeretn megjelenteni, s hirtelen rmutat valakire. Akire rmutatnak, az 1-es , a tle jobbra ll a 2-es, a balra ll pedig a 3-as szm rsz. A feladat az, hogy minl gyorsabban letre keltsk a figurt, hogy ki-ki a megfelel helyre lljon s sszhangban mozogjanak az egyes rszek.

Megjegyzs: Fontos, hogy a jtk gyorsan prgjn, hogy minl tbbszr jusson szerephez egy-egy rszvev.

2. Hangulatkupola

Cl: egyttes lmny, a kzs tevkenysg eredmnyessgnek megtapasztalsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

Eszkzk: mindenkinek 1 tekercs WC papr, sznes megvilgts

A jtkmester beinvitlja egy terembe a rszvevket. Mindenkinek ad egy tekercs paprt, amit a jtkosok keresztl-kasul vihetnek, fzhetnek a termen, amg a tekercs el nem fogy. A cl az, hogy kzsen egy hangulatos bels teret hozzanak ltre, hogy a paprcskokbl olyan kupola jjjn ltre, ami alatt az egsz csoport elfr. Ha valahol elszakad a papr, ott egyszeren ssze lehet ktni, vagy gy marad, ahogy van. Ha mr az sszes papr elfogyott, a jtkosok lelnek a kupola al s elmeslik egymsnak, hogy milyen emlkk, lmnyk van errl vagy ms kupolrl.

Megjegyzs: Ezt a jtkot estre rdemes tenni, s a csoport ltszmnak megfelel termet vlasztani hozz. A jtk szolglhat hangulati eleml egy meghatrozott beszlgetshez, msorhoz is.

3. Tapint doboz

Cl: az egyttes tevkenysg megtapasztalsa, kommunikci gyakorlsa. (Alstagozatosoknak ajnljuk.)

Eszkzk;dobozok, krepp papr, oll, ragaszt

A trsasg 3-6 fs kiscsoportokra vlik szt. Minden csoport 20 percet kap arra, hogy termszetes s mestersges krnyezetbl klnfle darabokat sszegyjtsn, s eldntse, hogy melyek kerljenek a dobozba. A csapatok gy alaktjk ki a dobozokat, hogy azokba egy kzzel be lehessen nylni, s gy kitapogatni a bent lv dolgokat. Kt-kt kiscsoport kicserli dobozait, s felvltva, hol az egyik csapatbl, hol a msikbl egy jtkos 1 percen keresztl mondhat mindenflt arrl, amit a kezben tart. A csoport megprblja azonostani a szban forg dolgot az elhangzottak alapjn.

A jtkot beszlgets zrja: Mirt pont ezeket a dolgokat vlasztotta az egyik ill. a msik csapat? Melyik informci alapjn sikerlt azonostani a dolgot? Milyen lmnyeket adott a tapogats? stb.

4. Szkockacukor

Cl: kreativits fejlesztse, a kzs tevkenysg eredmnyessgnek megtapasztalsa, szkincsfejleszts

Eszkzk: 1/2 kg kockacukor, filctoll

A rsztvevk 6-12 fs csoportokat alkotnak. A csapatok jtkosonknt 3-3 kockacukrot kapnak. A jtkosok a kapott kockacukorra 1-1 bett rhatnak, azutn tovbbadjk. Egy kockra teht 6 klnbz szemly ltal rt bet kerl. Tovbbi megkts, hogy egy jtkos egy bett csak egyszer hasznlhat fggetlenl attl, hogy hny kockacukorra r.

Ha mr minden kocka minden lapjn van bet, akkor a csoport krbe l egy asztalt. Az egyik jtkosnak bektik a szemt. az pt. A feladat az, hogy a bekttt szem jtkosnak a trsak szbeli instrukcii alapjn az asztalon lv kockacukrokbl egy oszlopot kell felpteni gy, hogy legalbb az egyik oldaln rtelmes sz jjjn ki. A csoport tagjai felvltva adjk az utastst. Annl jobb a megolds, minl magasabb az oszlop – minl hosszabb a sz –, illetve ha az oszlop tbbi oldaln is rtelmes sz jn ltre. Egy menet addig tart, amg elkszl egy szkockacukoroszlop. A menet vgt jelenti az is, ha ledl egy kocka. Ekkor j ptt vlasztanak s a jtk folytatdik.

Megjegyzs:

  1. A jtkot nehezti, ha kiktjk, hogy az pt csak az egyik kezt hasznlhatja.
  2. A csoportok gyakran ignylik, hogy jraindtsuk a jtkot, mert akkor a betk elhelyezsben ms mdszert kvetnek. Az ilyen ignynek rdemes helyt adni, ha pedig nem merl fl, akkor rkrdezni a problmra.

 

5. „Liz jtk”

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka eredmnyessgnek s rmnek megtapasztalsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

Eszkzk: sznes papr, A/5-s rajzlap, oll, ragaszt, tzgp

Minden rszvev kap 10 db klnbz szn lapot s 3 db A/5-s /rajz/lapot. A sznes lapokat tetszleges sorrendbe helyezi s tzgppel sszefogja. Az sszetztt lapokbl mindenki kedve szerinti alakzatokat vg ki. Ez azt jelenti, hogy minden alakzat 10 sznben ll rendelkezsre. A rajzlapokat felosztjk 2/3-ad 1/3-ad arnyban. A nagyobb rszbe kp kerl, a kisebbikbe majd szveg. Az els rajzlapra kzs kp kerl, a msodikra egyni, a harmadik talonba marad.

Az els feladat az, hogy prhuzamosan egy kzs s a sajt kpet hozzanak ltre a jtkosok. Az egyik rajzlap 2/3-os rszbe mindenki felragaszt egy alakzatot, a lap htuljra tesz egy jelet, hogy megismerje a sajtjt, majd tovbbadja. A kapott lapra a kvetkez jtkos odaragasztja azt az alakzatt s abban a sznben, ami szerinte leginkbb illik a hvkphez. Annyi megkts van, hogy azt az alakzatot, amelyet egyszer mr hasznlt a jtkos, tbbszr mr nem alkalmazhatja. Lehetsg van „pszt” mondani, s kiegszts nlkl tovbbadni a kpet. A rszvevk szmtl fggen egy vagy kt krt tesz meg egy ilyen kp. Prhuzamosan a kzs kp elindtsval egy msik rajzlapon az egyni kp kszl azzal a megszortssal, hogy mindig ugyanazt az alakzatot – nyilvn egy msik sznben – kell a sajt lapra ragasztani, mint a kzsre.

A msodik feladat az, hogy amikor mindenkihez visszakerlt a sajt lapja, akkor minden rszvev a talonban lv lap 1/3-os rszbe r nhny mondatot arrl, hogy mi jutott eszbe a kzs kprl. Ezutn odaadja ezt a lapot a tle balra lvnek, aki a szveg impresszija alapjn kszt egy rajzot a 2/3-os rszbe. A kzs kpet a tle jobbra lvnek adja oda, aki az 1/3-os rszbe rja mindazt, ami a kprl eszbe jut. Az egyni kpnek szvegt mindenki maga kszti el. A hrmas csoportok sszelnek megbeszlni alkotsaikat, azutn bemutatjk a tbbieknek gy, hogy a kapcsold lmnyeiket is elmondjk.

 

6. Kzs montzs

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka eredmnyessgnek s rmnek megtapasztalsa, a konszenzusra juts gyakorlsa (Minden korosztlynak ajnljuk.)

Eszkzk: sznes jsgok, oll, ragaszt, csomagolpapr v. nagymret rajzlap A jtkosok sznes jsgokbl vgnak ki nekik tetsz kpeket 10-15 percen keresztl. Krben lnek s mindenki kitesz 3 kpet az ltala kivgottak kzl. Ki-ki vgignzi a „hvkpeket” s megkeresi melyikhez tud/akar kapcsoldni. 4-6 f alakit ki egy kiscsoportot s kzsen ksztenek egy montzst. Teljes konszenzusra kell jutni abban, hogy mely kpek szerepeljenek, s melyek nem. A csoportok megmutatjk egymsnak alkotsaikat, s elmeslik, hogyan szlettek meg azok, milyen tallkozsi pontok mentn llt ssze a csapat. A montzsok a rendezvny vgig a falon maradnak. rdemes megbeszlni, hogy a rendezvny befejezse utn mi lesz a sorsa a mveknek.

Megjegyzs: A jtkot lehet gyis jtszani, hogy meghatrozzuk, ki hny kpet vghat ki, s limitljuk azt is, hogy hny kpet hasznlhat fel a csoport a kzs montzshoz.

 

7. Kzs vonsok, kzs trtnet

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka eredmnyessgnek s rmnek megtapasztalsa

Eszkzk: csomagolpapr, sznes jsgok, ragaszt, oll

A jtkosoknak az a feladata, hogy az asztalon lv jsgokban olyan kpeket talljanak, amelyek valami miatt fontosak a szmukra, amelyekrl gy rzik, hogy elrul valamit a tulajdonsgaikrl, jellemkrl, amelyek kzel llnak hozzjuk. Kivgjk a nekik tetsz kpeket, max. 3 darabot. Ezeket tetszleges csoportostsban rajzlapra ragasztjk s maguk el helyezik az asztalra. Legalbb az egyik kphez egy rvid (4-5 mondatos) trtnetet rnak egy kln lapra.

Mikor mindenki alaposan szemgyre vette a tbbiek kpeit, akkor egy lapra felrja azt a ngy kpet, amelyek kapcsoldnak a sajtjhoz. A listk egyeztetsvel kialakulnak a kiscsoportok. A kivlasztott kpekhez/kpekkel kzsen egy trtnetet ksztenek gy, hogy a kln lapon lv sztorik is beleszvdjenek. Az gy megalkotott trtneteket bemutatjk egymsnak a csoportok.

 

8. Asszocicik

Cl: a kreativits fejlesztse (3. osztly felett minden korcsoportnak ajnljuk.)

Eszkzk: rgppapr, tollak, sznesek, ragaszt, oll

Krben helyezkedik el a csoport. Mindenki kap egy lapot, amelyre felr egy szt. (Itt nincs semmilyen megkts.) Tovbbadja a lapjt a tle balra lnek. A kapott lappal az a feladat, hogy az azon szerepl szhoz asszocilva egy jabb szt rjon a jtkos. Addig adogatjk tovbb a lapokat, amg mindenkihez vissza nem r a sajtja.

A jtkosok sznessel bejellik a paprjukon azt az egy szt, amelyik a legjobban tetszik nekik, majd felolvassk egymsnak az elkszlt szvegeket. A jtkosok begyjtik a msnak adott szavaikat s felrjk azokat egy lapra abban a sorrendben, ahogy egyms utn a csoporttrsaik lapjra asszociltak. Az gy sszelltott szvegnek cmet is kell adni, amelyet mindenki a nla lv lap asszocicis sorbl vlaszthat ki. Ezutn minden jtkos megkeresi azt a trst, akinek a szava a legjobban tetszett neki ill. akinek a szavt cml vlasztotta. k a meglv szvegekbl egy kzst formlnak.

Megjegyzs: Ebben a jtkban rejtve mg kt koopercis feladat van. Az egyik a sajt szavak begyjtse, a msik a kiscsoportok ltrehozsa a kt kivlasztott sz alapjn.

 

9. Mese

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka rmnek , a kzs produkci ltrehozsnak megtapasztalsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

Eszkzk: rgppapr, rajzlap, tollak, sznesek, ragaszt, oll, kpes jsgok

A rszevk elre megadott meseelemekbl rnak egy mest. Ehhez hajtogatnak kt tblzatot: az egyiket rajzlapbl, a msikat rgppaprbl. Mindkt paprt gy, hogy a lap hossz oldalt is s a rvidet is hatfel osztjk. A rajzlapos tblzat mind a hat oszlopbl egy-egy sort ollval kivgnak. Tesznek egy jelet a „lent – fent” megklnbztetsre a jobb fels sarokba. Ezt a tblzatot azutn flreteszik.

A msik lapon a hat oszlopba a kvetkez fejlcek kerlnek: HS, HELYSZN, CSODS ELEM, SEGT/K/, AKADLY, JUTALOM. Ezek utn a jtkosok az els 3 oszlop els sorba berjk az odaval elemeket. sszehajtjk gy, hogy a tlk balra lv jtkos ki tudja tlteni a kvetkez 3 oszlop els sort, de ne lssa azt, amit eltte rtak. gy mennek krbe a lapok, amg minden oszlop minden sorba nem kerl egy meseelem.

Mindenkinl az a lap marad, amelyik nla telt be. Elveszik a rajzlapbl kivgott szkmt s rhelyezik a kitlttt tblzatra. Az gy kijellt elemekbl sszelltanak egy mest.

A mese illusztrlshoz, megjelentshez jrhat t, hogy a sznes jsgbl kivgnak olyan kpeket, amelyek a kivlasztott meseelemekhez kapcsoldnak, s beragasztjk a szkma „ablakaiba”, vagy nagyobb szkmt ksztenek s annak „ablakaiban jelennek meg a meseelemek mint bbfigurk.

 

10. Ablak-kollzs

Cl. a kreativits fejlesztse, az egyttes munka rmnek , a kzs produkci ltrehozsnak megtapasztalsa (ltalnos iskolsoknak ajnljuk.)

Eszkzk: sznes paprok (maradkok), vzben oldd ragaszt, oll, ablak

Az asztal kzepn van a paprhulladk. Mindenki kivlaszt belle ngy darabot (fggetlenl attl, hogy egy-egy darab milyen mret). Erre a ngyre jelet tesznek, hogy a ksbbiekben meg lehessen azokat ismerni.

A jtkosok 3-4 fs kiscsoportokat hoznak ltre. Minden kiscsoportnak van egy sajt ablakfellete, amelyre egy kzs kpet ksztenek el. A csoport tagjai eldntik, hogy a hozott elemekbl milyen kompozcit hoznak ltre, majd felragasztjk az ablakra. Minden egyes elemet fel kell hasznlniuk! Az asztalon maradt elemekbl minden csoport tetszlegesen bvtheti, varilhatja a sajt kollzst.

Kzs megbeszls: melyik csoport mit ksztett, „szletstrtnetek”, lmnyek.

Megjegyzs: Ezt a jtkot akkor j elvenni, amikor ms jtkok utn sok hulladkpapr maradt. gyis jtszhat, hogy a jtkosok maguk ksztik el az indul ngy elemet s a ksbbi kiegsztseket, vagy az elksztst s a hulladk-felhasznlst kombinljuk.

 

11. Kavicskirak

Cl: a kreativits fejlesztse, az egyttes munka rmnek , a kzs produkci ltrehozsnak megtapasztalsa, a kooperci ltal kapott tbblet tudatostsa (1-6. osztlyosoknak ajnljuk.)

Eszkzk: vdr, festk, zsrkrta, ragaszt, gipsz, vz, rajzlap, oll, kavics

3-4 fs kiscsoportokat alaktunk. Minden csoport hajtogat a rajzlapbl egy tlcaformt. A csoportok tagjai kijellnek egyms kztt egy sorrendet. A feladat az, hogy pontosan annyi kavicsot hozzanak az asztalon lvbl, amennyivel a tlcaformt kitltik gy, hogy minden egyes darab rintse a tlca aljt s egymssal is rintkezzenek a kavicsok. Minden csoportbl a meghatrozott sorrend szerint odamennek a jtkosok a kavicskupachoz, s egy kzzel belemarkolnak. Nem lehet szemezgetni, csak markolni. A kavicsokat rszrjk a tlcjukra. Ezutn a tlcn lv kvekhez nem szabad hozznylni. Ez addig folyik, amg a csoport utols tagja is megcsinlta. Megkts az, hogy egyik jtkos sem hozhat 5 kavicsnl kevesebbet!

A csoportok kirtkelik a teljestmnyket. Ahol tbb a kavics, ott egyszeren meg lehet szmolni, ahol hiny van, ott meg kell tippelni, hogy hny darab hinyzik. Amely csoportnl a legkisebb az eltrs – akr negatv, akr pozitv irnyban –, az oldotta meg a legjobban a feladatot idig, mert a dolognak mg nincs vge. A tbblettel rendelkez csoportok tadhatjk a tbbletket azoknak, akiknek hinyuk van. Elbb azok, akik kevesebbel lptk tl a tlcjukat, azutn azok, akik tbbel. Az tadsnl annyi megkts van, hogy a tbbletet nem lehet megosztani, csak egy csoport kaphatja, s a mvelet akkor eredmnyes, ha a hinyos tlct az tad maradktalanul kitlti. Egyszer minden csapat mondhat passzt, vagyis tengedheti cselekvs jogt az utna kvetkeznek. A cl az, hogy minden csoportnak kaviccsal teljesen kitlttt tlcja legyen.

A rszvevk megbeszlik a jtk folyamatt, azt, hogy az egyes csoportok milyen szempontokat rszestettek elnyben, elemzik, hogy milyen stratgit kvettek, hogyan lehettek volna mg eredmnyesebbek. Jutalmul a csoport tagjai gipsszel kinthetik a tlcjukat s a kavicsokbl /az sszes darabot fel kell hasznlni!/ kzsen sszelltanak egy kompozcit. Tetszs szerint sznezhetik.

 

12. Bizalomjtk

Cl: az egymsrautaltsg megtapasztalsa

Eszkzk: kend, szkek, asztalok

A jtkosok kzsen csinlnak a terem berendezsbl egy „akadlyplyt". A jtkosok krben llnak, az egyiknek bektik a szemt, s valaki kicsit megprgeti, hogy a tbbiek addig meg tudjk vltoztatni a helyket. A bekttt szem kivlaszt valakit a krben llk kzl, aki vgigvezeti az akadlyok kztt. A vezetn mlik, hogy mennyire nehezti az tvonalat, hol idz el, mit fedeztet fel a trsval. Ha vgre rtek, cserlnek. Egyidejleg hrom pr is lehet a plyn.

Ha mr mindenki volt mindkt szerepben, akkor a csoport megbeszli az lmnyeket. A jtk folytathat gy, hogy j prok alakulnak, de most nem vletlenszeren.

Megjegyzs: Szabad terepen mg rdekesebb lehet ez a jtk.

13. lmok s utak

Cl: a kreativits fejlesztse, a kzs tevkenysg eredmnyessgnek s rmnek megtapasztalsa (Minden korcsoportnak ajnljuk.)

Eszkzk: csomagolpapr, filctoll, sznes papr, ragaszt, oll, festk, ecset, zsrkrta

Minden rszvev kap egy sznes paprt, amelybl teszleges formkat tphet ki. (Hangslyozottan csak tpni szabad!) Legalbb t ilyen formt kell tpni, a fels hatr nincs megszabva. Ezekbl az alakzatokbl egy hzat kell kirakniuk a jtkosoknak gy, hogy minden darabot felhasznljanak hozz. Ezt a hzat elhelyezik a csomagolpapron s ragasztval rgztik. Utna mindenki tetszse szerint krnyezetet varzsolhat a hza kr s a is dsztheti. Ha elkszltek, vgignzik, hogy milyen rezidencik jttek ltre, s megbeszlik, hogy mirt pont olyat szeretnnek maguknak, s a sajtjukon kvl melyikben laknnak szvesen. Vgl utakat rajzolnak, festenek, hogy a sajt hzbl el lehessen jutni abba a msikba, amelyik tetszik.

 

14. Jgtblk

Cl: a dikok ismerjk fel, hogy (pldul az osztlykzssgben) egyttmkdssel sok minden elrhet. (10-18 ves korban ajnljuk.)

A jtkvezet (a pedaggus vagy egy vllalkoz dik) meghvja a gyerekeket egy Jeges tengeri hajtra, azaz a gyerekek felllnak a helykrl s a jtktrre jnnek. Azt tapasztaljk, hogy a haj lassan sllyed, de mr a partrl elindultak az utasok megmentsre: Az utasok jgtblkon akarjk tvszelni azt az idszakot, amg a segtsg megrkezik: a jtkvezet paprdarabokat szr szt a padln, s a gyerekek ezekre llnak r. a csoport nagysgtl fggen egy, kt vagy hrom dik jtssza a meleg Golf-ramlatot, amely megolvasztja a jgtblkat (kis darabokra tpik a kezk gybe kerl paprokat). Az egyedl marad „hajtrttek” esetben knny dolga van az „ramlatnak". Az egymagukban llk alatt hamarosan nem marad papr. (Nem szabad lelni, lefekdni.) Elvesztek s elmerlnek (killnak a jtkbl). Hamarosan kiderl, hogy csak azoknak van eslye, akik egyttmkdnek s szorosan egyms mell krbe llva szoros gyrt alkotnak a lbaikkal s gy vdekeznek a Golf-ramlat ellen.

 

15. Csomk

Cl: az egymshoz kapcsolds megtapasztalsa (ltalnos s kzpiskolsoknak ajnljuk.)

A rsztvevk csoportokknt krket alkotnak olyan mdon, hogy vlluk sszerjen. Becsukjk a szemket, s elre nyjtjk a kezeiket egszen addig amg el nem rik valamelyik trsuk kezt. Azutn kinyitjk a szemket, s megpillantjk a kezek zrzavaros sszefondst. Megprbljk kioldani a csomkat gy, hogy kzben nem engedik el egyms kezt. gyes forgsok, tbjsok s tmszsok segtsgvel kinylik a kr. A feladat nagymrtk egyttmkdst, koordincit, gyessget s egyttal intelligencit kvetel.

 

16. lskr

Cl: az egyttessg sszetart erejnek, az egymsra utaltsgnak s a felttlen bizalomnak a megtapasztalsa (Kzpiskols s felnttcsoportoknak ajnljuk.)

A rsztvevk vllukat sszerintve krt alkotnak. Ennl a jtknl fontos, hogy a kr szablyos legyen, s hogy a csoporttagok sszehangoljk a mozgsukat. A jtkosok valamennyien balra fordulnak gy, hogy egyms mgtt llnak a krben, A jtkosok kztti teret cskkentik olyan mdon, hogy valamennyien kis oldalaz lpesekkel a kr kzepe fel haladnak. A lehet legkisebb s szablyos krt kell alkotni – ehhez a jtkosok szorosan egyms mgtt llnak. Jeladsra mindenki egy idben lel. Ezen a mdon ki-ki „karosszke” lesz az eltte llnak.

Megjegyzs: Ennl a jtknl klnsen gyelni kell arra, hogy egyeseknek kellemetlen lehet msok rintse. Aki nem akar, az ne vegyen rszt a jtkban! Ezt a jtkot clszer a tornateremben a tornasznyegeken eljtszani. ltalban jt derlnek rajta a rsztvevk.

 

17. Bizalomkr

Cl: az egyttessg sszetart erejnek, az egymsra utaltsgnak s a felttlen bizalomnak a megtapasztalsa (Kzpiskols s felnttcsoportoknak ajnljuk.)

A rsztvevk szorosan egyms mellett llva krt alkotnak. Egy dik a kr kzepre ll s lassan htra dl. A mgtte ll trsak elkapjk s gyengden tirnytjk a msik oldalra. Lassan s gyengden koordinljk a rsztvevk a mozgsukat, s a kzpen ll lvezi a bizalmon alapul hullmz mozgst. Odaill zene ersthet fel az rzelmi lmnyt. Minden csoporttagnak lehetsget kell kapnia arra, hogy tlje az lmnyt.

Megjegyzs: Ez a jtk a kzpen ll csoporttag szmra sok melegsget s elfogadst kzvett. A kikzstettek szmra ez az lmny az integrci klns eslyt adhatja.

 

18. Gpfog vagy Robotilleszt jtk

Cl: az egyttmkds ltal nyjtott tbblet megtapasztalsa (1-6 osztlyosoknak ajnljuk)

Hromfs csoportokba rendezdnek a rsztvevk. Kzlk egy f a szerel, ketten a robotok. k httal llnak egymsnak, amg a szerel szt nem vlasztja ket. Akkor viszont elszaladnak, de csak egyenes irnyban. A szerel feladata szemben lltani ket egymssal. A szerepeket ktszer kell cserlni, hogy mindenki szerel, illetve robot lehessen.

Megjegyzs: A jtkhoz nagy hely kell, pl. tornaterem vagy aula. A gyakorlat meglehetsen nagy ssze-visszasgot eredmnyez, de nagyon vidm hangulat. Meg lehet hatrozni, hogy a robotok mozgsa gpszer legyen s csak egyenes irnyban tudnak menni. A szerel tetszs szerint mozoghat. gyelni kell arra, hogy a szerelk ne rncigljk trsaikat!

 

19. Egyttmkd monstrumok

Cl: kzs tervezs, kzs munka (Felnttek s gyerekek kzs csoportjainak klnsen ajnljuk. Minden korcsoportban alkalmazhat.)

Eszkzk: sszevlogatott „jtkbarlang” – rgi fggnyk, gyapj, flia, joghurtdoboz, stb. Ha a tevkenysgben egszen fiatal gyerekek is rszt vesznek, biztonsguk rdekben alaposan nzzk t a kellkeket.

A csoport feladata az, hogy a munkamegosztsban megegyezve, majd pedig a klnbz rszek sszeillesztsvel megalkosson egy risi gpet. Ezekutn, minden csoport lerja s megmagyarzza a maga szerkezett, valamint elmondja, hogy ki, milyen mdon vett rszt a munkban.

Vltozatok:Nagyobb szabs vllalkozs helyl vlaszthatunk jtszteret, udvart, sportplyt. Ez azonban krltekint tervezst, szervezst s idt ignyel, br – tapasztalataink szerint – nagyon megri.

Olyan kpeket s kollzsokat lehet gy egyttmkdve ltrehozni, amelyek tmja a „Bartsg”, a „Csend”, a „Bke". rettebb fiatalokkal olyan koncepcik is megvalsthatk, mint pl. „A vilg fegyverek nlkl”, „Bntets erszak nlkl”, vagy „A valdi igazsgossg kzpontja". Ezzel arra ksztetjk ket, hogy elgondolkozzanak, vagy pedig beszlgessenek a bke s igazsgossg, jogok s ktelezettsgek, szabadsg s fegyelem kztti viszonyrl.

20. Elefnt s plmafa

Cl: lehetsget teremteni az sszehangolt munkra. (Minden korcsoportnak ajnljuk.)

A rsztvevk krbellnak, egy pedig kzlk bell a kr kzepbe. A kr kzepn ll rmutat a krbenllk egyikre s azt mondja, hogy „elefnt”, vagy azt, hogy „plmafa". A kivlasztott szemlynek erre gy kell reaglnia, hogy a tle jobbra s balra lev szemlyekkel megformzza a kvnt trgyat illetve llatot. Az elefntot pldul a kvetkezkppen lehet megformlni: a kzpen ll szemly kt kezt egyms mell teszi s elrenyjtja, amivel az elefnt ormnyt kapnnk meg, mg a mellette llk kls karjukat felemelik gy, hogy kezkkel a fejket rintik, amivel az elefnt fleit jelzik. Plmafa esetn a kzpen ll szemly egyenesen ll s kezeit a magasba emeli; a mellette llk kls karjukat flkrvesen meghajltva felemelik – ezek lehetnnek az gak.

A jtk klnbz csoporttagok kivlasztsval folytatdik, lehetleg minl rvidebb id alatt. A hrmasnak azonnal meg kell formlnia az elefntot vagy a plmaft mghozz mindannyiuk rszvtelvel.

Varici A csoport persze jabb formkat is kitallhat, mint pl. a teskanna (a teskanna fle/kerek teste/szja).

21. Szttredezett ngyzetek

Cl: vitt kezdemnyezni a csoportmunkrl; az egyenltlen ereloszlsbl add rzelmek feldertse.

Eszkzk: ngyzeteket formz kartonpapr-darabkk 5 szemly rszre. Ha vannak megfigyelk, akkor tjkoztat az szmukra.

A rsztvevket 5 fs csoportokra osztjuk, gy, hogy minden csoporthoz egy vagy tbb megfigyel is tartozzon. Minden csoportnak az a feladata, hogy a rejtvnyt bizonyos felttelek mellett, a jtkszablyokat szigoran figyelembe vve oldja meg. Minden csoporttag egy bortkot kap, amelyben ngyzeteket formz kartonpapr-darabkk vannak. Minden csoportnak t egyforma nagysg ngyzetet kell kiraknia a bortkokban lev darabokbl, minden csoporttag eltt egyet egyet. A jtk ideje alatt tilos brminem kommunikci vagy jelbeszd. Senki sem veheti el msok darabjait, csupn sajtjait adhatja msnak illetve fogadhatja el msokt, ha azokat felknljk szmra. Ha a csoport vgez a feladattal, csendben figyelheti msok munkjt.

Akik kimaradnak a csoportokbl, azok megfigyelknt vehetnek rszt a jtkban. Lesz, aki sajt maga dnt amellett, hogy megfigyel legyen. A jtk ltalban sikeresebb, ha kt vagy tbb megfigyel jut egy csoportra. A megfigyelknek el kell elre magyarzni, mire figyeljenek, de adhatunk szmukra megfigyeli jegyzeteket is. A megfigyelk sajt csoportjukon kvl ms csoportokat is figyelemmel ksrhetnek.

Beszlgets (Ehhez ne felejtsk el bevinni a Megfigyelk jegyzeteit sem)

Minek ksznhet, hogy nmely csoportok a tbbi eltt vgeztek? Csalt-e valaki? Mennyiben segtett ez? Szmtott-e a csals egyltaln? Mirt igen, illetve mirt nem? Hogy rezted magad ltva msok tancstalansgt akkor, mikor szmodra nyilvnval volt a megolds? Hogy rezte magt C? szrevette valaki, hogy C-nek csupn egy darabkja volt? Mit tettek azok, akik kiraktk maguk eltt a ngyzetet? Stb. Lehetne-e ennek a jtknak a tanulsgait a htkznapi letre is vonatkoztatni?

A ngyzetek elksztse

Az t kartonpaprbl kszlt ngyzetet az brk szerint vgjuk darabokra. A darabokat ceruzval jelljk meg.

63
bra (letlthet A/4 mretben)64

t bortkot jelljnk meg betkkel A-tl E-ig. A darabkkat a kvetkezkppen osszuk szt:

  • A bortk: a, c, h, i darabkk.
  • B bortk: a, a, e darabkk.
  • C bortk: csupn j darabka.
  • D bortk: a, d, f darabka.
  • E bortk: b, c, f, g darabka.

A darabkkrl trljk ki a kisbetket s ehelyett rjuk rjuk a megfelel bortk szmt. gy a jtk vgeztvel knnyebb lesz azokat a megfelel bortkba visszatenni. Clszer mg feltntetni a bortkban tallhat darabkk szmt is, elkerlve ezltal, hogy egyik msik bennmaradjon. A bortkok tartalmt hasznlat eltt mindig ellenrizzk – a tevkenysg ugyanis nagyon laposra sikeredik, ha valamely darabka hinyzik, vagy ha C-nek tbb mint egy darabkja van.

Tjkoztat a megfigyelk szmra

Minden csoporttag egy bortkot kap, amiben ngyzetet formz darabkk vannak. Megadott jelre a csoport elkezdi feladatt – t egyenl nagysg szablyos ngyszget kell kiraknia, minden csoporttag eltt egynek kell kszen lennie. Beszlgetni s msok darabkit elvenni nem szabad. Ezzel szemben sajt darabjainkat msnak adhatjuk illetve mst felknlsra elfogadhatjuk.

A jtk ideje alatt figyelni kell, hogy:

  • Mindenki rszt vesz-e a tevkenysgben?
  • Hogy viselkedett az a rsztvev, aki a jtkot mindssze egy darabkval kezdte?
  • szlelhet volt-e az a fordulpont, amikor a rsztvevk elkezdtek egyttmkdni?
  • Azok kzl, akik ngyzetket mr a jtk korai szakaszban kiraktk, volt-e, aki:
    • nem trdtt tovbb a jtkkal?
    • felajnlotta, hogy kirakott ngyzett ms valaki kedvrt sztszedi?
  • Azok kzl, akik ngyzetket a jtk ksei szakaszban raktk csak ki, volt-e, aki:
    • izgult?
    • kiszllt a jtkbl?
  • Trtnt-e mg valami, amit mg rdemes lenne megemlteni?

gyeljnk arra, hogy a munkalapon elegend hely legyen a megfigyelsek lejegyzsre.

Varici: Az elbbi vitapontok helyett a kvetkezket is hasznlhatjuk:

  1. Mi trtnt? (A megfigyelk beszmolnak a ltottakrl.)
  2. Hogy rezted magad, amikor megkaptad az utastsokat?
  3. Milyen rzs volt:
    • csendben dolgozni?
    • a C bortkot kapni?
    • msok miatt sajt ngyzetedet sztszedni?
    • nem ltni a megoldst?
    • ltni msok tvedseit de nem szlni?
    • elsknt befejezni a feladatot?
    • utolsknt befejezni a feladatot?
  4. Mit tettl volna szvesen, ha nem lettek volna korltozsok?
  5. Mi volt vglis az, ami lehetv tette, hogy a feladatot befejezd?

Megjegyzs: Ezt s a kvetkez gyakorlatot hasznlhatjuk bevezetknt a problmamegoldsba.

(A gyakorlat forrsa: Ways and Means, Kingston Friends Workshop Group, 1988)

22. sszekuszlt llatok – fiatalabb gyermekek rszre

Pontosan gy kell jtszani, mint a „Ngyzeteket”65. Brmilyen llatfigura megfelel, viszont gy kell ket sztvagdosni, hogy a darabok klcsnsen sszeilleszthetk legyenek. gy fennll a tves, st bizarr megoldsok lehetsge is. Ennl a jtknl is van egy olyan bortk, amelybe csak egy darabkt tesznk. Figyelnnk kell azonban azt a gyereket, aki ezt a bortkot kapja, mert nha teljesen ktsgbe esik. Kedvt azonban visszanyeri, miutn kialakul a sztlan egyttmkds hlzata. A beszlgets folyamn ezt a gyereket kln is megdicsrhetjk.