mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Fejleszt jtkok
Fejleszt jtkok : ASZE 1 /Hallsi emlkezetfejleszt program / dr. Torda gnes

ASZE 1 /Hallsi emlkezetfejleszt program / dr. Torda gnes

  2009.08.17. 10:19


Dr. Torda gnes

gygypedaggus-klinika gyermekszakpszicholgus

fiskolai docens


Htrnykompenzl, felzrkztat kpessgfejleszt program verblis emlkezeti problmkkal kzd I-IV. osztlyos gyermekeknek


Programszint:

Diagnosztikus s fejleszt program a verblis rvid- s hosszidej szekvencilis emlkezeti teljestmny mrsre s javtsra.

A tants/tanuls eredmnyessgt alapveten meghatrozza az emlkezeti mkds sznvonala. A fejleszt-feladatlapok alkalmazsval a gyermekek verblis emlkezetnek mrse utn meg tudjuk hatrozni a fejleszts clterlett s a kvnatos teljestmnyjavuls mrtkt.

 

vfolyamszint:

A program az ltalnos iskola als szakaszban I-IV. osztlyos, vegyes letkor tanulk kiscsoportos fejlesztsre hasznlhat.

 

Tmakrszint:

A verblis sorozatemlkezet mrse s fejlesztse.

Tartalmazza a teljestmnyszintet meghatroz mrs s a mrt teljestmny nvelsre irnyul fejleszts mozzanatait. A program hsz feladatnak hasznlatval megbzhatan megllapthatak a gyermek verblis sorozatemlkezeti mkdsnek ers s gyenge pontjai, aminek tapasztalatait az egynre szabott, differencilt feladatkijellsben clszer felhasznlni.

 

Altmaszint:

A verblisan megadott sorozatok kvetse, trolsa majd rvid vagy egyre nvekv idtartam elteltvel val felidzse. A jtkos kpessgfejleszt gyakorlatok javtjk a verblis emlkezeti munkt s a figyelmi mkdst. Jl alkalmazhat motivcigyenge gyermekek korrekcis nevelsben is.

 

Idigny:

A verblis szekvencilis emlkezeti program hsz feladatot tartalmaz. amelyek szma tovbb nvelhet a feladatok neheztsvel. A heti egy alkalommal szervezett foglalkozsi rkon 3-4 feladat teljesthet, ami azt jelenti, hogy a kzreadott anyag egy flv alatt jl feldolgozhat.  A fejlesztsi ciklus kezdetn s vgn az indul teljestmny szintjnek majd a teljestmnynvekeds /vltozs mrtknek megllaptsa is elvgzend.

 

Ajnls

A verblis emlkezeti mkds minsge s megbzhatsga meghatrozza a  verblis tanuls vagyis az iskolai tuds eredmnyessgt. Az emlkezeti munka  is olyan pszichikus funkci, amelynek mkdsi sznvonala fgg a tanul biolgiai rtettsgtl /nagyjbl az letkortl/ de nagymrtkben fgg attl, hogy az iskolakezdst megelz fejldsi folyamatban  volt-e megfelel s elegend szm alkalom a  gyakorlsra. Kapott-e a gyermek lehetsget s bztatst arra, hogy mondkkat, verseket, dalokat tanuljon, a szlk krdeztk-e, hogy milyen lmnyei vannak egy-egy naprl vagy jelesebb esemnyrl, krtk-e, hogy prblja felidzni az elhangzott mese vagy trtnet fbb esemnyeit.     Mindezekre gondolunk akkor, amikor arra utalunk, hogy az idelis csaldi s pedaggiai krnyezet elnyt jelent a gyermek szmra azokkal szemben, akik ingerszegny krnyezetben vagy elhanyagol csaldi nevelsben rszeslnek. Ez utbbiak htrnya kln foglalkozssal szntethet meg. Szlni kell azokrl a tanulkrl is, kiknl korai biolgiai rtalom akadlyozza az elvrhat  emlkezeti mkdst. Nluk azt is szksges -de nem knny- megllaptani, hogy az emlkezeti mkds mely eleme megbzhatatlan. Pldul van-e teljestmnyklnbsg ha vizulis, akusztikus, motoros vagy ms modalits informcik trolst kvnjuk, van-e teljestmnyklnbsg  az informcitrols idtartamtl fggen, vagy van-e eltrs  a bevss, trols, elhvs mveletek biztonsgban.

Mindezek sok esetben kiterjedtebb diagnosztikus munkt kvnnak, mint amit a program alkalmazsval teljesteni tudunk, a felsorols elssorban figyelemfelhv s tmutat azokra az esetekre, ha a gyermek emlkezeti problmjnak sszetettsge s mrtke meghaladja a pedaggus kompetencijt.

A program,  mint cmben is jelzi,   lehetsget nyjt a sorrend megrzsnek gyakorlsra.  A szekvencia/ a sorozat az egszet alkot rszek egymsutnisgt, az elemek sorrendjt jelenti.  A gyermek mr korn megtanulja, hogy a sorrend az egsz minsgnek zloga. Amikor tantjuk a ht napjait, vagy az egymst kvet vszakokat akr egy versnek sorait, klnsebb magyarzat nlkl de mindig javtjuk, ha a sorrendben tvedne. Ilyenkor azt tudatostjuk, hogy nknyesen nem vltoztathatjuk meg bizonyos elemek sorrendjt, mert az a tartalom vltozshoz vezet.  Az olvass- rs- szmols tanulsban mr rmutatunk arra, hogy a betk sorrendjnek tvesztse megvltoztatja a sz jelentst, vagy a szmjegyek sorrendjben elkvetett csere cskkenti vagy nveli a szm nagysgt. Ennek ellenre nmely gyermeknl  llandsul a betk vagy szmok felcserlse illetve kihagysa, melynek korrekcija pedaggiai segtsget ignyel. Els lpsknt azt kell tisztzni, hogy ltalban rosszul mkdik-e a sorozatemlkezet vagy a teljestmny pontossga fgg a megjegyzend elemek szmtl. Ha ez utbbit tapasztaljuk akkor gondolhatunk arra, hogy a gyermeknl kis terjedelm a rvid idej emlkezeti kapacits vagyis a tveszts oka az, hogy a 3-4 elemnl hosszabb egysgek megrzsben az jabb tagok megjelense pldul 5. 6. elem mr kiszortjk a korbbiakat. Az ilyen tpus  hiba gynevezett kapactsproblma, ami persze bonyolultabb annl, minthogy "kevs hely ll rendelkezsre". Egyszeren tudjuk mrni, hogy mekkora is a gyermek memriaterjedelme. Elszr a mr korbban emltett 3-4 tag sorozatokat mutassuk be, majd egyenknt nveljk a sorozatok terjedelmt s hatrozzuk meg azt az elemszmot, amikor a mkds mg megbzhat. Fontos, hogy a bemutats s felidzs rvid idtartam alatt trtnjen, mert ilyenkor valban az gynevezett rvid tv emlkezeti tr kapacitsrl tehetnk megllaptsokat. Abban az esetben ugyanis, ha a bemutats lassan trtnik, vagy a bemutats s felidzs kztt hosszabb id telik el, akkor mr gondolhatunk arra, hogy az elemek megrzshez s felidzshez a gyermek a hossz tv memrit is segtsgbe veszi oly mdon, hogy az elhangzottakat hozzkapcsolja korbbi ismereteihez. Ez termszetesen nem baj, st ppen gy tudjuk majd javtani az emlkezeti kapacitst, de a diagnosztikus szakaszban mg trekedjnk a tiszta mrsi helyzetre.  

Az iskolai letben a pedaggus nagyon gyakran hasznlja a rvid memria mkdst s ignyt tart arra is, hogy ennek terjedelme a gyermek osztlyfoknak megfelel legyen. A tantsi munka sorn gyakorta hangzik el ilyen tps feladat kijells: "vegytek el az olvasknyvet, nyisstok ki a 27. oldalon, a kp alatti rvid szvegben keresstek meg a mlt idej igket s pirossal hzztok al".  Az utasts rszfeladatainak szma mr tulajdonkppen meg is haladja a rvid idej emlkezet memriakapacitst, ami a felntteknl tbbnyire 7 +/-2 elem. Ennek ellenre a gyermekek tbbsge mgis kpes kvetni a tanr tmutatst, ugyanis ha az elhangzssal egyidben teljesti azokat, akkor egyidejleg 3-4 rszlet megtartsa s kivitelezse csupn a feladata. A gyermek szmra az is segtsget jelent, hogy kpes az elhangzott feladat elemeit jelents szinten rgzteni, majd sszekapcsolni a helyzettel, melyre vonatkoznak, s gy elll a jelents jabb -a cselekvs folyamat jelents szintje, mely ersen segti az emlkezst, vagyis a megfelel kivitelezst. Ha viszont a gyermek a tennivalk egysgeit nehezen tudja jelentsszinten rgzteni, akkor ugyan beszhetnk verblis emlkezetrl, azonban a verblis emlkezet elemei csupn a beszd szenzo-motoros egysgeinek szintjn mkdnek. A figyelmetlen vagy tlsgosan lass gyermekek tbbsge ha egyltaln trekszik a feladatvgzsre, akkor arra knyszerl, hogy forgoldva, krbe tekintgetve lesse el msoktl, hogy tulajdonkppen mit is kvnnak tle. Az ilyen tanuli viselkeds nagyon ers jelzs a pedaggusnak arra, hogy vegye szre s prblja megrteni a gyermek figyelmi vagy emlkezeti problmjt. Tbbnyire azonban nem kerl sor a tanuli viselkeds elemzsre, az viszont gyakran tapasztalhat tanrkon, hogy a pedaggus mikzben az osztly egszhez szlva ismerteti a feladatot, egy gyermeknek szemlyes segtsget nyjt: kivlasztja az olvasknyvet, fellapozza a megfelel oldalt, rmutat a kp alatti szvegre, majd a gyermek kezbe adja a piros ceruzt. Most mr csak annyi dolga marad, hogy megismtelje a gyakorls trgyt "hzztok al a mlt idej igket" s valban ezt mr az elzekben segtsgre szorol gyermek meg is tudja oldan i.  A plda azt illusztrlja, hogy a pedaggus a gyermek nehzsgt felismeri, de tbbnyire nincs alkalma arra, hogy annak okt vizsglja vagy nincs mdja ebben msoktl segtsget krni.

A gyakorlanyag mely az auditv szekvencilis emlkezet javtsra szolgl amerikai szerzk munkja, akik felismertk azt, hogy a tanulsban gyenge eredmny tanulk egy rsznl javtja az ltalnos tanulsi teljestmnyt a figyelmi vagy emlkezeti mkds javtsa.

A szerzk minden egyes feladatnl meghatroztk, hogy milyen ingercsatornn trtnik a bemenet pldul auditv/vizulis vagyis elhangzik s bemutatsra kerl a feladat, s hogy milyen tpus kimenetet/megoldst vrnak pl. verblis/motoros, ami ezt jelenti, hogy a gyermek vlaszoljon a krdsre illetve hajtsa vgre a cselekvst. 

A hsz feladatlap elssorban a rvid tv memriamunkt fokozza, de a feladatok neheztsvel mr  a hossz tv emlkezeti mkdst is ignybevesszk. Ilyen neheztsnek tekinthet, ha a feladat kijells utn kiss ksleltetjk a vgrehajtst vagy tnylegesen hosszabb idt iktatunk a bemutats s visszaidzs kz. Az egyszer ksleltetssel azt vltjuk ki a gyermeknl, hogy ismtelgetssel kzdjn a felejts ellen. Az ismtelgetssel megakadlyozzuk azt, hogy a sorozat tagjai kiessenek az emlkezeti trbl vagy egybeolvadjanak ms tagokkal, vagyis az ismtelgets a rvid idej megrzs minsgt javtja. Gyakran van erre is szksg az iskolai munkban. Ha a pedaggus hosszabb szveget nagyobb egysgekben diktl,  amit a gyermek  rs tempjval mg nem tud jl kvetni, vagy ha az elhangzott szveg hossz,  tbb sztag vagy sszetett szavakat tartalmaz akkor a rvid idej megrzst az ismtelgets segti. Hasonlan ismtelget a gyermek de egszen ms okbl , ha olyan szveget kell tollbamondsra reproduklni, melynek lersban  helyesrsi problmk vannak.  Ilyenkor  az ismtelgetssel a hossz idej emlkezet klnbz terleteirl hvja el a szhoz kapcsold hallsi, ltsi, beszd- vagy rsmozgst tartalmaz emlkeit. A pldkbl kitnik, hogy a rvid- s hossz idej emlkezeti blokkok egymst kiegsztve kpesek megfelel szint mkdst garantlni. A gyakorlanyag nmelyik feladata alkalmat nyjt a hossz tv emlkezeti mkds fejlesztsre is. 

Vltozatoss teszi a gyakorlst, ha nem az idtartam nvelsvel neheztjk a feladat megoldst,  hanem oly mdon, hogy a feladat bemutatsa nem krjk azonnal annak vgrehajtst, hanem ms tpus feladatok vgzsvel ksleltetjk a felidzst. Ilyenkor a gyermek dnt abban, hogy milyen stratgit vlaszt az eredeti feladat tartalmnak megrzsre. lhet az ismtelgets mdszervel, de trekedhet arra is, hogy a bemutatott feladatot oly mdon kapcsolja meglv ismereteihez, hogy azt a kvnt idben knnyedn kpes legyen visszahvni. Itt mr az emlkezeti mkds s teljestmnyproblmk msik  krhez rtnk, annak krdshez, hogy megfelelen s megbzhatan  mkdnek-e a bevss, a trols, a felidzs mveletei vagy milyen tpus nehzsg jellemz a gyermekre.

Mg a rvid tv emlkezetben a verblis anyagok akusztikusan, a hossz tv emlkezetben mr jelentsen alapulan kerlnek trolsra. Ez utbbi azonban nem zrja azt ki, hogy hossz tv emlkezetben ne lennnek akusztikus kpek is, de az informcik tbbsge nem gy troldik. Tulajdonkppen ez magyarzza azt a jelensget, hogy nmely tanul viszonylag knnyen megtanul s felidz verset vagy szrl szra tanult "bemagolt" szveget, amiben a kpi informcik is segtik, de nagyon sok tanuls utn sem kpes megfelelen raktrozni egy-egy tma vagy trgy ismeretanyagt. Minl inkbb kvnja az anyag jellege a jelentsen alapul trolst, annl inkbb nehzsget jelent ez azoknak akik a szkincs fejletlensge, a megrts bizonytalansga miatt nem kpesek a szavakhoz vagy mondatokhoz a megfelel jelentst hozzrendelni vagy az olvasott szveg feldolgozsa nem jelents megrtssel zrul. Vagyis mindaddig, amg a tanul a tananyagot szavaknt kvnja megtanulni elfordulhat, hogy azok egy rsze elvsz. Azonban, ha a tananyag rtelmt, jelentst rgzti akkor felteheten maradand s mly nyomok maradnak a hossz tv memriban, melyek felidzse is sikeresebb lesz.

Ezen a ponton kell emltst tenni arrl, hogy a trningprogram -ide rtve a figyelemfejleszt feladatokat is- kifejezetten alkalmas arra, hogy a gyermeknek tanuls-mdszertani tancsokat adjunk. Ma az iskolban elssorban ismereteket tantanak, s viszonylag kevs id jut a "tanuls tantsra". Ennek az a kvetkezmnye, hogy "tanuls tanulsa" nll programok formjban hozzfrhet, s tbbnyire az iskoln kvl lehet ezeket elsajtani, ha a szlnek erre van ignye s lehetsge.

Az emlkezetfejleszt feladatok szinte mindegyike alkalmas arra, hogy a feladat megoldsa sorn utaljunk a valdi tanulsban elfordul hasonl mozzanatokra.

Egyszer plda annak a bemutatsra, hogy  a megtanuland anyag szervezse megknnyti a bevsst s megbzhatbb teszi a felidzst. A nagyobb terjedelm szvegek tanulst segti, ha egy-egy bekezdshez olyan kulcssavakat rendelnk,  amelyek tartalmilag vagy ms szempontbl utalnak   a tanuland szveg jelentsre. A tanul hamar felismeri, hogy knnyebb a kulcsszavakat felidzni majd segtsgkkel elhvni a teljes szveg tartalmt, mint nagyobb szvegegszek azonnali felidzsre vllalkozni.

Gyakori problma az, hogy a tanul hatalmas idrfordtssal megtanulja az anyagot, majd felszltskor vagy a dolgozat rsakor "nem jut eszbe semmi". Szlk is rtetlenl s ktelkedve fogadjk ezeket a helyzeteket hiszen ppen k tanstjk, hogy gyermekk "rengeteget tanult", "otthon kikrdeztem, mg tudta". Ttelezzk fel, hogy megfelel figyelemmel, megfelel mdszerrel valban trolta a gyermek a tananyagot, mirt lehet mgis az az rzse, hogy elfelejtette. Gyakran arrl van sz, hogy a tanul valban rendelkezik a szksges ismeretanyaggal, azonban oly mrtkben szorong a sikertelensgtl, hogy ez kifejezett akadlya a felidzsnek. Ennek kezelse azonban nem pedaggiai fejlesztst, hanem inkbb pedaggiai terpit vagy pszichoterpit kvn. Az is gyakori hibaforrs, hogy a tanuls nem a jelents megrtsn alapul vagyis az anyag nem kellen szervezett, hanem rszekre osztott, mozaikszer  melynek tagjai egyenknt kerlnek trolsra. Ilyenkor lehet arra szmtani, hogy felidzsk is tredkes lesz, hiszen  a gyermek mg nem rendelkezik olyan begyakorlottsggal, hogy az elemeket egssz alaktsa.

A nehzsgek szmabvtelnl, ne felejtkezznk meg arrl, hogy a gyermek letkora s a pszichs funkcik  fejlettsgi szintjei kztt nem mindig van megfelels. Az letkor szerinti beiskolzs gyakran vezet oda, hogy a gyermek mg retlen azokra a teljestmnyekre, amelyeket osztlyfoka alapjn elvrunk tle.