Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Fejleszt jtkok : ASZE 2 /Hallsi emlkezetfejleszt program / dr. Torda gnes
ASZE 2 /Hallsi emlkezetfejleszt program / dr. Torda gnes
2009.08.17. 10:26
Tartalom:
rthet mdon valamennyi feladat megadsa akusztikusan/verblisan trtnik esetenknt kiegsztve vizulis informcikkal. A program sokfajta eszkzt ignyel, de ezek egyszerek, tbbsgk egybknt is hasznlatos az oktatsban vagy beszerzsk nem tlsgosan bonyolult. A teljessg ignye nlkl emltve nhnyat, mint pl. xilofon, trgykpek s sznes lapok, bet- s szkrtyk, gyngyfzkszlet, logikai kszlet. A feladatok vltozatosak mozgssal, tapintssal kombinltak, alkalmasak arra, hogy minden informcis csatornt mkdtessnk s kzttk vltogassunk
A tanulk ismerjk fel hallott telefonszmaikat s javtsk a hibkat. A tanulk sajt magukat helyezzk el egy szekvenciban, nhny elre megadott szempont szerint.
Eljrs:
A telefonszm pldjn keresztl bemutatjuk, hogy milyen fontos betartani a sorrendisget, a megfelel rendet. Az egyik tanul megadja a telefonszmt. Elismteljk neki, elszr egy szmot megfordtva, ms alkalommal kt szmot megfordtva s gy tovbb. A tanulnak azonostani kell a szmokat s javtani a hibkat. Adjunk valamennyi gyermeknek lehetsget az aktivitsra.
A kvetkezkben bemutatjuk azokat a klnfle szekvencikat, amelyeket maguk a gyermekek alakthatnak ki.
„Most valamennyien rjtok fel a keresztneveteket a tblra!”
Amikor ez ksz van;
„Most valamennyien rendezztek az bc sorrendjbe a tblra rt keresztneveket!”
Bemutatjuk a tanulknak, hogy ezt miknt kell csinlni. Megismteljk az eljrst, a kvetkez szekvencilis sorozatokat kialaktva:
-a keresztnevek bcbe rt sorrendje;
-a vezetknevek bcbe rt sorrendje;
-a szletsnapok sorrendje;
-az letkorok sorrendje;
-a testmagassgok sorrendje.
Buzdtsuk arra a tanulkat, hogy keressenek olyan kiegszt szempontokat, amelyek az osztlyban szekvencilis rendezsre hasznlhatk.
ASZE 2
Bemenet: Auditv
Kimenet: Auditv/Motoros
Cl:
A tanulk hallgassanak meg, majd jtszanak le egy dallam-szekvencit.
Helyezzk el a xilofont a tanulk el, s engedjk meg nekik, hogy valamennyien prbljk ki a klnfle hangokat, s hallgassk meg a hangzst.
„Most le fogom jtszani egy dal hrom hangjegyt. Csukjtok be a szemeteket, s nagyon figyeljetek. Amikor ksz vagyok, akkor egyiktk megprblja ugyanazt a dallamot lejtszani a xilofonon, amit tlem hallott. Klnfle hangokat kiprblhat, amg kivlasztja a megfelelt.”
Amikor egy tanul azonostotta a hrom hangot prblkozsok s hibk utn, s megismtelte a szekvencit, ms tanulknak is megengedjk ugyanezt. Ismteljk meg az eljrst gy, hogy a tovbbi hangok hozzadsval egy hossz dallam-szekvencit ptnk fel (klnbz dallamokat hasznljunk). A gyakorlatvezet segthet abban, hogy a gyermekek lvezzk a dallamokat, hogy felismerjk a tovbbi hangok hozzadsval felptetteket. sztnzzk arra ket, hogy szrevegyk a szekvencia szerept a zenben.
ASZE 3
Bemenet: Auditv/Vizulis
Kimenet: Verblis
Cl:
A tanulk megfelel rendben emlkezzenek vissza trgyak szekvencijra, s ismteljk meg verblisan is.
Eszkz:
Fekete-fehr rajzok mindennapos trgyakrl.
Eljrs:
Valamennyi tanulnak egyms utn bemutatunk egy tblt tz trgykppel.
„Most elttetek megnevezek nhnyat a kpek kzl. Mindegyikre mutassatok r, amikor mondom a nevt. Miutn befejeztem, ti mondjtok, anlkl, hogy a kpre nzntek. Prbljtok meg ugyanabban a sorrendben mondani, mint ahogy mutatttok azokat!”
Kezdjk minden gyermeknl hrom kpbl ll szekvencival. Miutn valamennyi gyermek szerepelt, nveljk a ttelszmot eggyel s ismteljk meg az eljrst.
-gy jutalmazzuk a gyermeket, ahogyan az a feladat termszetnek megfelel, pl. minden gyermeknek megmondjuk, hogy egy-egy foglalkozs alkalmval hnyra emlkezett pontosan a szekvencia trgyai kzl.
-Adjunk olyan jutalmat rtkelskppen, amely nincs sszefggsben a feladat termszetvel: azaz helyezzk kiltsba a csillagot vagy egyb kis jutalmat azoknak a gyermekeknek, akiknl jl fejldik a szekvencilis emlkezet leckrl leckre, vagy feladaton bell.
ASZE 4
Bemenet: Auditv
Kimenet: Verblis/Motoros
Cl:
A tanulk egy verblisan adott utasts sorozatot kvessenek, s pontos szekvenciban ismteljk meg a verblis utastst.
Eljrs:
„Most mondani fogok nektek nhny dolgot, amit el kell vgeznetek. Figyeljetek nagyon, s prbljtok meg kvetni az utastsokat pontosan abban a sorrendben, ahogy mondtam. Miutn befejezttek, akkor ismteljetek el mindent ugyanabban a sorrendben, ahogy csinlttok!”
Kezdjk meg a bemutatst hrom utasts-sorozat megadsval (pl. rj egy nevet a tblra, nyisd ki az ajtt, lj le a szkre). Azutn ismteljk ugyanezt valamennyi gyermekkel, kezdve egy hrom utastsbl ll sorozattal. Miutn valamennyi gyermeknek sikerlt, neheztsk a feladatot sorozatok megadsval.
Minta utastsok:
-rd fel a neved a tblra!
-Nyisd ki, csukd be az ajtt!
-lj a szkre!
-Ugorj vagy szkdcselj, elre vagy htrafel!
-Nyisd ki, csukd be a knyvet!
-Rajzolj krt, ngyzetet, hromszget a paprra!
-rintsd meg a lbujjad, fejed, trded!
-Emeld fel a szket!
-Tapsolj, pattints az ujjaddal!
-Hegyezd ki a ceruzdat!
-Trld le a tblt!
[1] Az eredetiben: Melody Bells / Harangjtk (a ford.)