Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
Fejlesztő játékok : ASZE 2 /Hallási emlékezetfejlesztő program / dr. Torda Ágnes
ASZE 2 /Hallási emlékezetfejlesztő program / dr. Torda Ágnes
2009.08.17. 10:26
Tartalom:
Érthető módon valamennyi feladat megadása akusztikusan/verbálisan történik esetenként kiegészítve vizuális információkkal. A program sokfajta eszközt igényel, de ezek egyszerűek, többségük egyébként is használatos az oktatásban vagy beszerzésük nem túlságosan bonyolult. A teljesség igénye nélkül említve néhányat, mint pl. xilofon, tárgyképek és színes lapok, betű- és szókártyák, gyöngyfüzőkészlet, logikai készlet. A feladatok változatosak mozgással, tapintással kombináltak, alkalmasak arra, hogy minden információs csatornát működtessünk s közöttük váltogassunk
A tanulók ismerjék fel hallott telefonszámaikat és javítsák a hibákat. A tanulók saját magukat helyezzék el egy szekvenciában, néhány előre megadott szempont szerint.
Eljárás:
A telefonszám példáján keresztül bemutatjuk, hogy milyen fontos betartani a sorrendiséget, a megfelelő rendet. Az egyik tanuló megadja a telefonszámát. Elismételjük neki, először egy számot megfordítva, más alkalommal két számot megfordítva és így tovább. A tanulónak azonosítani kell a számokat és javítani a hibákat. Adjunk valamennyi gyermeknek lehetőséget az aktivitásra.
A következőkben bemutatjuk azokat a különféle szekvenciákat, amelyeket maguk a gyermekek alakíthatnak ki.
„Most valamennyien írjátok fel a keresztneveteket a táblára!”
Amikor ez kész van;
„Most valamennyien rendezzétek az ábécé sorrendjébe a táblára írt keresztneveket!”
Bemutatjuk a tanulóknak, hogy ezt miként kell csinálni. Megismételjük az eljárást, a következő szekvenciális sorozatokat kialakítva:
-a keresztnevek ábécébe írt sorrendje;
-a vezetéknevek ábécébe írt sorrendje;
-a születésnapok sorrendje;
-az életkorok sorrendje;
-a testmagasságok sorrendje.
Buzdítsuk arra a tanulókat, hogy keressenek olyan kiegészítő szempontokat, amelyek az osztályban szekvenciális rendezésre használhatók.
ASZE 2
Bemenet: Auditív
Kimenet: Auditív/Motoros
Cél:
A tanulók hallgassanak meg, majd játszanak le egy dallam-szekvenciát.
Helyezzük el a xilofont a tanulók elé, és engedjük meg nekik, hogy valamennyien próbálják ki a különféle hangokat, és hallgassák meg a hangzást.
„Most le fogom játszani egy dal három hangjegyét. Csukjátok be a szemeteket, és nagyon figyeljetek. Amikor kész vagyok, akkor egyikőtök megpróbálja ugyanazt a dallamot lejátszani a xilofonon, amit tőlem hallott. Különféle hangokat kipróbálhat, amíg kiválasztja a megfelelőt.”
Amikor egy tanuló azonosította a három hangot próbálkozások és hibák után, és megismételte a szekvenciát, más tanulóknak is megengedjük ugyanezt. Ismételjük meg az eljárást úgy, hogy a további hangok hozzáadásával egy hosszú dallam-szekvenciát építünk fel (különböző dallamokat használjunk). A gyakorlatvezető segíthet abban, hogy a gyermekek élvezzék a dallamokat, hogy felismerjék a további hangok hozzáadásával felépítetteket. Ösztönözzük arra őket, hogy észrevegyék a szekvencia szerepét a zenében.
ASZE 3
Bemenet: Auditív/Vizuális
Kimenet: Verbális
Cél:
A tanulók megfelelő rendben emlékezzenek vissza tárgyak szekvenciájára, és ismételjék meg verbálisan is.
Eszköz:
Fekete-fehér rajzok mindennapos tárgyakról.
Eljárás:
Valamennyi tanulónak egymás után bemutatunk egy táblát tíz tárgyképpel.
„Most előttetek megnevezek néhányat a képek közül. Mindegyikre mutassatok rá, amikor mondom a nevét. Miután befejeztem, ti mondjátok, anélkül, hogy a képre néznétek. Próbáljátok meg ugyanabban a sorrendben mondani, mint ahogy mutattátok azokat!”
Kezdjük minden gyermeknél három képből álló szekvenciával. Miután valamennyi gyermek szerepelt, növeljük a tételszámot eggyel és ismételjük meg az eljárást.
Megjegyzés:
A tanulók motiválása, szekvenciális emlékezetük javítása két általános módszer segítségével fokozható:
-Úgy jutalmazzuk a gyermeket, ahogyan az a feladat természetének megfelel, pl. minden gyermeknek megmondjuk, hogy egy-egy foglalkozás alkalmával hányra emlékezett pontosan a szekvencia tárgyai közül.
-Adjunk olyan jutalmat értékelésképpen, amely nincs összefüggésben a feladat természetével: azaz helyezzük kilátásba a csillagot vagy egyéb kis jutalmat azoknak a gyermekeknek, akiknél jól fejlődik a szekvenciális emlékezet leckéről leckére, vagy feladaton belül.
ASZE 4
Bemenet: Auditív
Kimenet: Verbális/Motoros
Cél:
A tanulók egy verbálisan adott utasítás sorozatot kövessenek, és pontos szekvenciában ismételjék meg a verbális utasítást.
Eljárás:
„Most mondani fogok nektek néhány dolgot, amit el kell végeznetek. Figyeljetek nagyon, és próbáljátok meg követni az utasításokat pontosan abban a sorrendben, ahogy mondtam. Miután befejeztétek, akkor ismételjetek el mindent ugyanabban a sorrendben, ahogy csináltátok!”
Kezdjük meg a bemutatást három utasítás-sorozat megadásával (pl. írj egy nevet a táblára, nyisd ki az ajtót, ülj le a székre). Azután ismételjük ugyanezt valamennyi gyermekkel, kezdve egy három utasításból álló sorozattal. Miután valamennyi gyermeknek sikerült, nehezítsük a feladatot sorozatok megadásával.
Minta utasítások:
-Írd fel a neved a táblára!
-Nyisd ki, csukd be az ajtót!
-Ülj a székre!
-Ugorj vagy szökdécselj, előre vagy hátrafelé!
-Nyisd ki, csukd be a könyvet!
-Rajzolj kört, négyzetet, háromszöget a papírra!
-Érintsd meg a lábujjad, fejed, térded!
-Emeld fel a széket!
-Tapsolj, pattints az ujjaddal!
-Hegyezd ki a ceruzádat!
-Töröld le a táblát!
[1] Az eredetiben: Melody Bells / Harangjáték (a ford.)