Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
A gyakorlati munkm sorn tapasztalom, hogy a gyermek kzl tbben kevs ismerettel rendelkeznek az ket krlvev vilgrl. Nincs mennyisglmnyk, szegnyes a szkincsk, figyelmk, koncentrcis kpessgk nem kitart. A sikeres iskolai teljestmnyekhez az alapkpessgek birtokban kell lennik a tanulknak.
Sokat tehetnek a szlk azrt, hogy a gyermekek jl teljestsenek az iskolban. Egy kicsivel tbb odafigyels, a gyermekkel val jtk, egyttes rmk, sok-sok beszlgets, s egy sikeres kis emberke neveldik mris. Fejlesszk otthon is gyermekek kpessgeit!
Hallsi megklnbztet kpessg fejlesztse
A hallsi figyelem s megklnbzet kpessg (auditv diszkriminci) megfelel fejlettsge fontos felttele az olvassnak s a helyesrsnak. A gyermekek az olvass sorn nemcsak azokat a betket tveszthetik, cserlhetik ssze, amelyek nyomtatott kpe nagyon hasonlt (e-, a-, b-d, m-n, sz-zs), hanem melyeknek a hangalakja hasonlan hangzik (k-g, f-v, b-p, s-zs). Nem mindegy, hogy azt kell lerni a tollbamondsba, hogy toboz s nem doboz, vagy sebes s nem zsebes. Ezeket a betket nemcsak rsban, hanem olvassban is sszecserlhetik, mert hangalakjuk alapjn a gyermek nem tud klnbsget tenni kztk. Neki hasonlan hangzanak. Nem azrt, mert baj van a hallsval, hanem mert az n. hallsi megklnbztet kpessge nem megfelelen fejlett. (Ha ilyen gyan felmerl, a biztonsg kedvrt nem rt elszr egy orvosi vizsglat, majd egy logopdiai differencilt diagnosztikai vizsglat a nevelsi tancsadban.)
Nhny gyakorlat, melyet a szlk is gyakorolhatnak, termszetesen fejleszt cllal:
Mondd utnam "halandzsul"!
Valjban rtelmetlen sztagokat, betsorokat kell a gyerekeknek utnam elismtelni, kezdetben 2-3, majd egyre hosszabbakat. A kt bets sztagok esetben, nhny bemelegt gyakorlat utn krhetjk azt a gyermektl, hogy prblja pontosan ugyangy mondani, ahogy tlnk halotta. Kicsit "tlzsokba” eshetnk, a rvid magnhangzs sztagokat (2 s 3 bet esetben) gyorsan, igen rviden ejtve benne a magnhangzt mondjuk, a hossz magnhangzt tartalmaz sztagot, pedig elnyjtva, hosszan.
Hangsor-prokat mondok, s gyermeknknek azt kell eldntenie, hogy amit hall, az teljesen egyforma-e, ugyanazt hallja-e ktszer. Ha egyforma, tapsoljon egyet.
Segthetnk gy megrtetni vele a feladatot, hogy elszr rtelmes szavakat mondunk: rka-rka, rka-lka illetve kenyr-kenyr, kenyr-tenyr, zseb-seb. Mikor itt mr rti a feladatot, indulhatunk az rtelmetlen hangsorok irnyba.
(Jtszhatjuk ezt a vltozatot gy is, hogy arra krjk, amikor a helyeset, a jt hallja, akkor tapsoljon, koppintson egyet.)
Talljunk ki egytt szavakat!
A szl elkezd egy rtelmes szt pl. telef.., s a gyereknek kell befejezni. Eleinte gy adjuk meg a szavakat, hogy csak az utols, vagy az utols kt bet hinyozzon, aztn ahogy belejnnek, gy neheztsk (Az is nehz, amikor a szavak rvidek, s az utols kt bet hinyzik!).
A nagycsoportos vodsoknak a kvetkez fogalmakat kell mr iskola eltt (tavasszal) ismerni: ember, llat, gymlcs, szerszm, jrm (kzlekedsi eszkz), lelmiszer (ennival), nvnyek, virgok, jtkok. Tudnia kell krsre felsorolni pl. virgokat, s meg kell tudnia mondani, hogy mi a kzs az almban, a bannban, a barackban..
Szmfogalom elksztse
Nagyon jl hasznlhat a szmolsi kszsg fejlesztse, a matematikai mveletek (elvtel, kiegszts) elksztse sorn a korongos doboz. Nem rt, ha a gyermek megismerkedik vele, hiszen az iskolban is fogjk majd hasznlni.
Az otthoni foglalkozsok sorn novembertl-mrciusig, csak 6-os szmkrn bell gyakoroljuk a feladatokat. Mrciustl bvthetjk a szmkrt 8-ra, majd 10-re.
Szmlls korongsor "olvassval", kirakssal
Kezdetben mi rakjuk ki az azonos szn korongokat, s neki meg kell szmolnia. gyeljnk arra, hogy a szmlls sorn mindig balrl haladjon jobbra!
Msik vltozata mikor arra krem, hogy rakjon ki valamennyi korongot. Ezt ksbb nehezthetem azzal, hogy ujjaimon mutatom, illetve tapsolom, hogy mennyit kell neki kiraknia.
Mveletek korongokkal
Itt is egyszn korongokkal dolgozzunk. Elbb kisebb szmkrben vgezzk a feladatokat. Krjk azt gyermeknktl, hogy rakjon ki valamennyi - mondjuk 6 korongot az asztalra (vzszintes sorba mindig!), ellenriztessk le, majd azt krjk tle, hogy vegyen el belle annyit, hogy 3 maradjon. Ezt hvjuk elvtelnek.
Nehezebb matematikai feladat a kiegszts. Ekkor azt krjk: tegyl az asztalra 2 korongot! gyes vagy! Tegyl hozz annyit, hogy sszesen 6 legyen! Vigyzz azt is szmold bele, ami mr ott van, azzal egytt legyen 6!
Mindig mindent ellenriztessnk le vele, ezzel elsegtjk az nellenrzs kpessgnek kialakulst, amire az iskolban nagy szksge lesz.
Ismerkeds a szmok vilgval a Varzsbet segtsgvel
A Varzsbet Szmorszg c. programja a kpessgfejlesztst is szolglja. Grafikus feladatai jtkosan vezetnek be minden szmolni tanul gyermeket a matematika vilgba. sszehasonltgatsok, mretek szerint val megklnbztetsek, mennyisglmny ujjakkal, korongokkal, dominkkal val szmllsban segtik az alapok elsajttst. Erre ptenek a szmfeladatok s a szveges feladatok.
A belltsok lehetv teszik, hogy a mveleteket mr magasabb szmkrben is gyakorolhassk a tanulk. Szmfeladatai szinte vgtelen varicit tartalmaznak, egy-egy mvelet (sszeads, kivons, szorzs, oszts) elmlytst szolgljk.
Jtktlet
Szorzs, bennfoglals gyakorlsa puzzle jtk-szeren
Egy azonos mret sznes kp htuljt, s egy res fehr kartont bercsozunk. A sznes kp htuljra minden ngyzetbe egy szorzs vagy egy oszts mveletet runk (egy kpen egyfle mveletet), a fehr lapon ugyanoda es ngyzetbe pedig az eredmnyt.
Ha minden ngyzetbe kerlt mvelet, akkor a sznes kpet ollval feldaraboljuk. Egy bortkba tesszk, majd abbl kell egyesvel hzni. Ha elvgezte a gyermek a szmtani mveletet, a megfelel eredmnyre helyezi sznes felvel a kprszletet. Ha gyesen, pontosan dolgozott, vgl puzzle-szeren sszell a feldarabolt kp.
A fejldses diszlexia
A fejldses diszlexia agyi srls kvetkeztben ltrejv beszd-, olvass-, rsi zavar. Minl korbbi a srls, annl nagyobb az esly a javulsra.
Az agysrls okai
A srls bekvetkezhet a magzati letben, szls kzben, kora gyermekkorban.
A magzati agyra kros hatssal lehet a krnyezetszennyezs, a stresszes letforma, helytelen tpllkozs, betegsgek, gygyszerek, a dohnyzs, alkohol, drogok.
A szlsi srlsek a szlcsatornn val thaladskor, fogs, vkuumos szlseknl rhetik az jszlttet. Sokszor elfordul a kldkzsinr nyakra tekeredse miatti oxignhinyos llapot is, mely agysejtek pusztulsval jr.
Kora gyermekkorban a lzas eszmletveszts, az agyhrtya-, agyvelgyulladsok nagyon veszlyesek.
Az agysrls az agyhullmok finom vizsglatval kimutathat, ez az gynevezett EEG vizsglat. A gyermek fejre kis elektrdkat erstenek, s egy mszer grbt rajzol egy hossz paprra. A gyermekideggygyszok a ritmusok, grbk eltrseibl tudnak kvetkeztetni az agy rendellenes mkdsre. Ha EEG-vel nem mutathat ki agyi srls, de a tnetekbl diszfunkci tnik ki, akkor minimlis agyi srlsrl beszlnk (MCD).
A fejldses diszlexia tnetei
A bal homloki s halntki agylebenyek felelsek a beszd, olvass, rs elsajttsrt, kivitelezsrt. Ha itt srls, agysejt-pusztuls kvetkezik be, akkor ezen kpessgek nem, vagy zavartan alakulnak ki. Hasonlsg fedezhet fel a felnttkorban szerzett agyvrzs vagy agyi infarktus utn kialakult afzia s a fejldses diszlexia, diszgrfia (olvass, rs zavara), diszfzia (beszdzavar) kztt.
Amennyiben a beteg egyltaln nem tud olvasni, akkor alexirl, ha nem tud egyltaln rni, akkor agrfirl, ha trgyakat nem tud megnevezni, anomirl beszlnk.
A nyelv e hrom terlete nem egyformn rintett, egyes esetekben jobb a beszd, de az olvass, rs gyengbb, s lehet az olvass vagy rs megtartott, s a beszd neheztett. Olyan eset is van, hogy csak az egyik, vagy csak a msik srl. Az agy kifrkszhetetlensge miatt a terpia prognzisa elre nehezen hatrozhat meg. A gygyulst gr tnyezk kzl az egyik taln az letkor lehet, hiszen minl fiatalabb az egyn, annl kplkenyebb lehet az agy az jratanulsra, j idegplyk kiplsre. A msik a kiterjeds nagysga, minl kisebb agyterlet rintett a srls, annl jobb a prognzis.
A halntklebeny srlse megrtsi zavarokat okozhat, mind beszdbelit, mind az rott nyelv megrtst. A homloklebeny a beszd kivitelezsrt felels. Az agy ms terleteinek srlsekor klnfle kpessgek veszhetnek el, ezek a trbeli tjkozds, az irnyok, a test trbeli helyzetnek felismerse, a bal-jobb megklnbztetsnek kptelensge, brk vizulis emlkezete. Elfordul, hogy a diszlexis a kz ujjait nem tudja megnevezni, ha megrintem, nem tudja megmondani, melyiket rintettem (ujjagnzia). Ez lehet a diszkalkulia kialakulsrt is felels, hiszen az ujjak, mint szmkpek nem hasznlhatk ilyen esetben.
Elfordul, hogy a srls miatt szkpesen tud olvasni, de hangokra bontani, betkbl sszelltani szavakat kptelen. Srl az analzis-szintzis folyamata, mely az olvasstants alapja az iskolban. rs-, helyesrsi zavarok trsulnak az olvassi zavarokhoz.
Motoros nyugtalansg
Az agysrls kvetkezmnye mozgsos zavartsg is lehet. Ideges nyugtalansg, gyetlensg, fkezetlen sztkls jellemzi ezeket a gyerekeket. Hibs az idegrendszer motoros irnytsa, az izmok helyes beidegzse.
Finommozgsuk szintn gyetlensget mutat. Az bramsol, rajzos tesztekben (Bender) mg magasabb letkorban is sok hibt vtenek. rsuk diszgrfis.
Fejldsi kss
A diszlexisok tbbsge fejldsben elksett. Az agykreg egyes funkciinak rse ksik. Az agy lassan differencildik, retlen.
Nehezen tisztul le, hogy a jobb vagy a bal kezt hasznlja-e inkbb a gyermek. A jobb-bal irnyok megklnbztetse, a tjkozdsi kpessg is sok vig neheztett, de a korral azrt javul. A ltsi, hallsi megklnbztet kpessg, a sorrendisg szintn vek alatt, nagyon lassan fejldik. Mg 13-14 ves korban is primitv az emberalakok rajza, zavart a hallsi megklnbztets, beszdzavarok lehetnek, mozgsproblmk, csnya rs. Ebben az esetben mr elgondolkodtat, hogy ez mg mindig fejldsi kss, vagy inkbb mr maradand krosods kvetkezmnye.
Azoknl a diszlexisoknl, akiknl agyi srls kvetkezmnye az olvass, rs zavara, mindig szmolni kell maradvnytnetekkel. Legslyosabb problmaknt a helyesrs nehzsge szokott fennmaradni.
Ha a szemlyisg retlensge is trsul a fejldsi ksshez, akkor a gyerekek (iskols koruk ellenre) iskolba lpskor mg nem rendelkeznek sztnzssel a tanulsi folyamatokra. Ha megvrjuk a kpessgeik kifejldst, akkor eredmnyesebb lesz az olvasstanuls. A fejlesztst a lehet legkorbban meg kell kezdeni.
rkletes hajlam
A diszlexia egyes eseteiben rkletes hajlamrl is beszlhetnk. Megfigyelhet a csaldok vizsglata sorn, hogy a szlk, nagyszlk, testvrek is szenvedtek olvassi zavarokban.
Egyes szerzk a nemek megoszlst is vizsgltk, s sokkal tbb finl talltak diszlexit, mint lnynl. A diszlexis fik kzl tbben fizikailag is retlenek, hat ves fik csontozatfejldse 12 hnappal elmaradt a lnyoknl. A fik kevsb verblisak is, mint a lnyok, kevsb rdekldek a nyelvi tevkenysgek irnt.
Varzsbet mr a bettanuls pillanattl
A Varzsbet programcsald felptse a betk elsajttsnak szintjtl indul. Mr az els osztlyba lp gyermekeknek segt kpessgeik kibontakoztatsban, s a betk elmlytsben. Ha korn kiderl egy kisgyermekrl, hogy tanulsi zavar veszlye ll fenn, akkor a betkkel, szavakkal val jtkos tanuls segt a msodlagos pszichs problmk elkerlsben is. A szmtgp segtsgvel rmteli elfoglaltsgg vlhat az rott nyelv elsajttsa. A gyerekek letkori sajtossgaihoz igaztott feladatok, az egyni belltsok lehetsge a nehzsgi fokozatok helyes megvlasztsval segt szndk oktatst, gyakorlst jelent a gyerekek szmra. Dicsr, jutalmaz rendszere serkentleg hat a tanulsra, a program ltal szrevtlenl sajtthat el az olvass jelrendszere.
Jtktlet
Ha j id, akkor ki a szabadba! Vigynk magunkkal labdt, ugrl-ktelet!
Ha semmilyen jtkunk nincs ppen, akkor a fldre rajzolt ugriskolval s egy darab sznes vegcserppel vagy lapos kaviccsal is jt lehet jtszani. Ha elfelejtettk volna, az ugriskola ablakai: hrom egyes (fl lbon ugrlhat), aztn kettes (kt lbbal ugrunk bele), jra egyes, majd vgl kettes ablakbl ll. Egyesvel dobjuk el a kavicsot, megclozva az ablakokat sorban egyms utn. Ha beledobtuk, akkor fl lbon ugrlva elindulhatunk, a vgn pros lbbal visszafordulunk, s a vgn vesszk fl a kavicsot. Addig haladhatunk, amg le nem tesszk vletlenl a lbunkat, vagy nem dobjuk mell a kavicsot. Akkor a msik jtkos kvetkezik. Ha is hibzik, ott folytathatjuk a jtkot, ahol elrontottuk. Az a gyztes, aki hibtlanul vgig tudja szkdcselni, s flvenni mind a nyolc ablakba beleejtett kavicst.
A jtkot lehet nehezteni, hogy ha valaki kijrta az iskolt, htat fordtva eldobja a kavicst, s ahov leesik, azt az ablakot megjelli, az az hza. jra kezddik szmra a jtk, de most mr a hzban mindkt lbt letve pihenhet, az ellenfeleinek viszont t kell ugraniuk, k mg fl lbbal sem rinthetik.
Kellemes jtkot a szabadban!
A diszlexia megelzse
Megelzssel vajon elkerlhet-e a diszlexia? Ha az vods korban megfelel hangslyt fektetnnek a kpessgfejlesztsre, illetve a tantk olvasstantsi mdszerei megfelelek lennnek, lenne-e ennyi diszlexis gyerek?
A kpessgfejleszts indoka, a korai jelek
Nagymozgs: A gyermek ksbb lt, llt, jrt, nem kszott-mszott. Jelenleg is egyensly problmi vannak, mozgsa sszerendezetlen, csetlik-botlik.
Finommozgs, szem-kz sszehangolt mkdsnek zavarai: Rajzai kusza firkk, tl halvnyak vagy tl ersek a vonalai, grcssen fogja a ceruzt, a formk msolsa, emberrajza felismerhetetlen, elnagyolt. Nem tud vonal mentn nyrni, ltalnos gyetlensg jellemzi a kzmves tevkenysgekben. gyetlen az aprbb jtktrgyakkal val jtkokban.
A beszd jellemz tnetei: Megfigyelhet beszdnek gyetlensge, megksett a beszdfejldse,tbb hangra kiterjed pszesge sokig elhzdik. Beszdszlelsi, megrtsi gondokkal kzd, nem figyel oda, ha szlnak hozz, illetve nem rti meg az utastsokat. p halls mellett megfigyelhet a gyakori visszakrdezs. Beszde egyhang, monoton, hangszne, hangereje, hangslyozsa, beszdtempja eltr a tbbi gyerektl.
Nyelvi fejlds: Kifejezkszsge az letkori szint alatt marad. A gyermek szkincse szegnyes, sztallsi nehzsgei vannak, rosszul alkot mondatokat, nyelvtanilag helytelen a beszde, ragokat, jeleket helytelenl hasznl, pl. -ba, -be, -ban, -ben, tbbes szm. Hinyoznak kifejezseibl a helyviszonyokat kifejez nvutk: alatt, fltt, mellett, kztt, al, fl, mell, kz.Rosszul tagolja a szavakat sztagokra, beszdhangokra.
Vizulis szlels, emlkezet hinyossgai: Bizonytalan az alak, forma, nagysg, szn felismerse, differencilsa. A verseket, mesket nehezen jegyzi meg.
Dominancia problmk: Nem egyrtelm, hogy a jobb vagy a bal kezvel fog, mg vltogat, mindkt kezt hasznlja. A balkezes gyermeket nem szabad tszoktatni jobb kzre!
Egyb tnetek: Nem tudja a testrszek neveit, a jobb s baloldalt keveri. Nem tud vltakoz mintt szablyosan kvetni, sorozatokat alkotni. Rossz a ritmusrzke mikor tapsol, ritmust dobol, tncol. Kialakulatlan a trbeli s idbeli tjkozd kpessge, bajban van a tri irnyokkal, napok, hnapok, vszakok neveivel. Kialakulatlan a feladattudata, figyelmt nehezen tudja sszpontostani.
Ha ezeket a tneteket szlelik gyermekkn, mindenkppen krjk szakember vizsglatt, hogy mielbb megkezddjn a diszlexia megelzst szolgl terpia.
Az olvasstantsi mdszerek, rs
A magyar nyelvhez leginkbb a hagyomnyos hangoztat-elemz-sszetev-sztagol olvasstantsi mdszer illeszkedik. A magyar nyelv sajtossgaitl eltr mdszerek, a mdszertani lpsek tugrsa, a tl gyors tantsi menet, a tl rvid begyakorlsi id mind elsegtheti a tanulsi zavar kialakulst.
A felmrsek kimutattk, hogy az alapkszsgek tern nagyon sok diknl van lemarads, amikor befejezi az als tagozatot. Ezrt gy dnttt az oktatsi trca, hogy 5-6. osztlyban is ktelez lesz az alapkszsgek – olvass, rs, szvegrts, matematikai kszsgek oktatsa. A ksbb r gyerekek is lehetsget kapnak, hogy a sajt rsi tempjukban haladva sajttsk el az rt olvass kpessgt.
A mozgsfejleszts fontossga a megelzsben
Minden magasabb rend tanulsi tevkenysg alapja a mozgs. Elengedhetetlenl fontos a beszd, az olvass, rs elsajttshoz. A mozgsfejlesztsnek sok rszterlete van. Idetartozik a testtudat fejlesztse, a tapints, mozgsrzkels, egyenslyrzet, a kt testfl mozgsnak sszehangolsa, az alapmozgsok koordincijnak javtsa, a tri tjkozds fejlesztse, bizalomerst gyakorlatok.
A testtudat fejlesztse
A testtudat fejlesztst hrom rszre oszthatjuk. A testkp, a testfogalom, s a testsma fejlesztsre.
A testtudat kialakulsnak els lpse a testkp ismerete, a sajt test megtapasztalsa, rzse. Ezt megtapasztalhatjuk mozgsokban, de emberbrzolsokban is. A testkp a test kls s bels rzkleteibl szrmazik, tartalmazza a sajt testrl szerzett tarts benyomsokat is (pl. tl magas, tl kvr vagyok, stb.) Kialakulst befolysoljk az rzelmek, ms emberek rlunk alkotott vlemnye. Minden gyermeket hozz kell segtennk, hogy elgedett legyen nmagval, mert a j rzelmi llapot pozitvan hat az nkpre.
A testkp fejlesztsnek els szm segdeszkze a tkr. lltsuk a gyermeket a tkr el, kis versikkkel, ksrve mutassuk meg neki a testtjait.
„Csukd be szemed, csukd be szd!
Most mosom az arcocskd!
Csukd be szemed, csukd be szd!
Most mosom a hajacskd!”
Az izmok mkdtetsvel is elsegthetjk a testrzetek kialakulst. Ennek menete: lazult llapot, feszts, lazts. A fesztst lbtl a fej fel, laztst fejtl a lb fel vgezzk (pl. ptsnk hembert, megmerevednk, majd elolvadunk)
A testfogalom kialaktsa
A testfogalom a sajt testrl szerzett tuds. A gyermek megtanulja a testrszeinek az elhelyezkedst, nevt, funkcijt. Clszer a testkpbe mg be nem plt testrszeket tbbfle mdon rzkeltetni (pl. kk szalag a jobb csuklra, szvecske a baloldalra, trdvd a trdre, drzslgetjk, csipkedjk a testrszeket, meleg levegt fjunk r, stb.)
„Ez a szemem, ez a szm,
Ez meg itt az orrocskm.
Jobbra-balra kt karom,
Forgatom, ha akarom.
Kt lbamon megllok,
ha akarok, ugrlok.”
Ha a gyermek mr meg tudja nevezni a testrszt, beplt biztosan a testkpbe, akkor a funkcijt gyakoroljuk.
Jtk a kezekkel:
„ Mit csinl a kis kezem?
(a kt kz szttrsa)
Simogat kedvesen.
(kt kzzel az arc megsimtsa)
tget mrgesen,
(az asztal tgetse)
Csiklandoz viccesen,
(a tenyr csiklandozsa)
Csipked hegyesen,
(a kzfej megcsipkedse)
Tncol gyesen.
(az ujjak mozgatsa a msik kzfejen)
Mit csinl a kis kezem?
(a kezek sztnyitsa)
Te is tudod, mondd velem!”
A testsma fejlesztse
A testsma a test gravitcihoz val alkalmazkodsnak, egyenslynak, az izmok percrl percre vltoz mozgsnak meglse. Fejlesztst az utnzmozgsokkal, gesztusjtkokkal vgezzk. A mozdulatokat hangutnz szavakkal, ritmikus szlamokkal ksrjk.
Az egyenslygyakorlatok vgzsvel fejldik a testsma, ezt segti a kt testfl integrlsa (jobb-bal). Fontos az alapmozgsok koordincijnak fejlesztse, a trrzkels ms trgyakhoz, emberekhez val viszonyban. A ritmus a test mozgsainak idbelisgt jelenti meg.