Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Cspre tett kzzel ide-oda hajladozunk:
„Cini, cini muzsika,
Tncol a kis Zsuzsika,
Jobbra dl, meg balra dl,
Tcsk koma hegedl.”
Fltartott karokkal hajladozunk:
„Hajlik az g, fj a szl,
Nyrfa lombja sszer.
jra vissza, jra szt,
Rajta, rajta, most elg!”
J egyttmozgst, mondkzst, tornzst kvnok!
Hogyan jtsszunk gyermekeinkkel?
Valamennyi jtkunk azltal, hogy aktv gondolkodsra, gyors vlaszra, folyamatos koncentrlsra ksztet, fejleszti a szndkolt figyelem kpessgt, amely a tanthatsgnak nagyon fontos felttele. A jtk adta rm motivl magra tanulsra, az aktvan eltlttt - esetleg egyre nvekv id - fejleszti a figyelem koncentrcit.
lljon itt nhny jtktlet, mely fejleszti gyermekk kpessgeit!
A jtk formja
Valamennyi jtk jtszhat csaldban s csoportban, de akr kt szemly is jtszhatja. Csoportban egyetlen eszkzknt ltalban egy labdt javaslunk hasznlni. A jtkvezet indtja a krt a labda dobsval. Haladhatunk szablyos krben, de nehezthetjk gy a jtkot, hogy megszaktjuk a lncot, vltoztatunk a sorrenden, gy jobban kell mindenkinek figyelni. Termszetesen a jtkok jtszhatak az osztlyteremben, a padban lve is. Ekkor is haladhatunk sorban, s ssze-vissza rmutatssal, illetve a helyesen vlaszol jtkos mond gyorsan egy nevet, aki utna kvetkezik.
A figyelem fejlesztse
Talld ki, hogy ki vagyok!
(Szksges eszkzk: szkek, kend)
Ktflekppen is jtszhat a knnyebb vltozata a kisiskolsok jtka.
Krt alkotva lnk, egy szket a kr kzepre helyeznk. A jtkvezet azt mondja, mindenkinek van egy perce, hogy jl megnzzk egymst! Majd kivlasztjuk az els jtkost, akit kikldnk a szobbl. Kzben egy jelentkezt leltetnk a szkre. Aki lelt a szkre annak a szkt a jtkvezet szkvel szembe helyezzk t, ide fogjuk majd bevezetni a bekttt szem jtkost. Az feladata lesz kitallni, hogy ki l a szkn. Krdseket tehet fel, melyekre csak a jtkvezet vlaszolhat. Pl. Szemveges? Hossz haja van?
Fels tagozatosok gy jtsszk, hogy csak igennel s nemmel lehet vlaszolni. (Teht nem krdezheti ezt pl. Milyen szn a haja?)
Huh, valami vltozott!
lnk a szobban vagy az osztlyban. Padban is lhetnk s krben is. Egyvalaki kimegy, mieltt elindul, jl krlnzhet. Amg kint van, valamit megvltoztatunk: helyet cserl kt - hrom gyerek, kicsit trendezzk a helyisget... Otthon a csaldban jtszhatjuk gy is, hogy valaki tltzik, le (fel) veszi a flbevaljt, trendezzk a dszprnkat, megcserljk a kpeket.
Mikor visszajn, ki kell tallnia, hogy mi vltozott.
Ez a jtk mr kicsikkel is jtszhat, csak akkor szembeszkbbet, kevesebbet kell vltoztatnunk. A vizulis emlkezet fejlesztse mellett a megfigyel-kpessg fejlesztsre is alkalmas.
Figyeld a vgt!
Ez egy lncjtk, lehet a labdval sorban haladni, de a figyelemkoncentrcit jobban fejleszti, ha ssze-vissza dobjuk. A jtkvezet azt mondja: A te szavad azzal a betvel kezddjn, amivel az enym vgzdik: padls - srga - arany.
Nehezebb vltozata: A te szavad azzal a sztaggal kezddjn, amivel az enym vgzdik: klyha - haj - jsg. (Ezt a vltozatt harmadik - negyedik osztlytl javasoljuk. E vltozat fejleszti a helyesrsi kszsget, a sztagols kpessgt is.)
Az emlkezet fejlesztse
Szmlnc jtk
Krben lnk a jtkvezet kezben a labda. Mond egy szmot: 6, adja tovbb a labdt a kvetkez jtkosnak, aki elismtli 6 s hozzteszi 3, a kvetkeznek mr mind a kt szmot el kell ismtelnie, s egyet hozztenni. Addig jtsszuk, amg valakinl meg nem szakad a lnc. Ilyenkor megkrdezhetjk: Ki figyelt, ki tudja. Nehezthetjk gy a jtkot, hogy nem sorba dobjuk a labdt.
Szlnc jtk
Ugyanolyan, mint az elz jtk, csak itt szavakat mondunk. Felllthatunk olyan szablyt is, hogy csak egyetlen sztagbl ll, illetve ksbbiekben kt sztagosnl hosszabb szavakat ne mondjunk.
Mondatlnc jtk.
Nehezebb, mint a szlnc, mert a szavakat nem csak utnmondjuk s hozztesznk egyet, hanem rtelmes mondatot kell alkotnunk, ahogy ismtlnk s bvtnk. Nem knny jtk, minl tbben vagyunk, annl hosszabb lesz a mondatunk, s nagyon kell figyelni a nvelkre!
Meselnc jtk
Nem egy hossz mondat kialaktsa s ismtlse a cl, hanem btran lehet trtnetet kialaktani. Kt vltozata van. Egyik, amikor mindenki csak egy-egy szt tesz hozz, s a gyerekekre van bzva, mikor tesznek pontot a mondat vgre, s folytatjk egy sszefgg kvetkezvel. A msik, mikor mindenki egy egsz mondatot tesz hozz
A fogalmi gondolkods fejlesztse
Folytasd a sort!
A jtkvezet indt: Figyelj, elkezdem a sort, folytasd! Bann, narancs, alma… Minden gyermeknek egy j szt kell hozztenni, gyorsan haladunk, aki sokat gondolkodik, vagy mr hallott szt mond, kiesik. A vgn a jtkvezet megkrdezi mi volt a szably.
Az elbbi jtk azon vltozata, mikor a jtkvezet azt mondja: Szavakat mondok, egy nem illik a tbbi kz, melyik? Alma, barack, paprika, citrom. Mirt?
Elegend, ha ngy szt adunk meg. Kisebb gyerekeknl eleinte kezdhetjk hrom szval.
Hol jrunk, mit csinlunk?
A fogalmi gondolkods fejlesztsnek egyszer jtka. A szkincs fejlesztsre is alkalmas. Inkbb kisebb gyermekek szmra ajnljuk, de ha sikerl nehz szt kitallnunk a nagyobb gyerekeket is " megmozgathatjuk" vele.
A jtkvezet mond egy fogalmat, vagy fnevet: gygyszertr, vasals, erdben, piac stb. s a gyerekeknek olyan szavakat kell mondaniuk, amelyek kapcsoldnak ehhez a fogalomhoz.
Gyorsan haladjunk, itt se legyen gondolkodsi id!
Kisebb gyerekek (vodsoknak is) fogalmai: iskolatska, osztly, voda, orvosnl, kert, frdszoba, tv, kirnduls, Duna - part, tzolt, fodrsz, szletsnap, Karcsony, llatkert, bevsrls, knyvtrban…
Termszetesen a legnagyobb rm, ha felntt s gyermek egytt tud jtszani, de sajnos ez nem mindig valsulhat meg. Minl tbbet legyenek egytt gyermekeikkel a szabadidejkben! Amikor elfoglaltak, a Varzsbet programcsald nagy segtsget jelenthet gyermekk szmra az rtelmes, hasznos jtktevkenysgben. A fent felsorolt jtkok tbbsge a szmtgppel is jtszhat. A programcsald legfiatalabb tagja, a Bbel a fogalmi gondolkods fejlesztsnek nagyszer eszkze.
Szkincsbvtsre, figyelem-, memriafejlesztsre, helyesrs gyakorlsra egyarnt hasznlhat jtkos gyakorlatokat tartalmaz. A program a jtkossg eszkzvel tantja az ismereteket a diszlexis panaszokkal kzd gyermekek szmra ppgy, mint az olvass kszsgszint elsajttst clul tz kisiskolsoknak.
Kellemes idtltst, j jtkot kvnok!
A szmtgp, mint kpessg- s kszsgfejleszt eszkz
Az informatikai eszkzk ismerete, hasznlata ma mr fontos kellke a mindennapi tevkenysgeknek. A munkahelyeken, az iskolkban, s a csaldokban is elterjedt az alkalmazsa.
A szmtgp, mint oktat eszkz
Az oktatsban, gy a logopdiai munka sorn is egyre rohamosabban terjed a klnfle oktat segdeszkzk, fejleszt programok hasznlata. Termszetesen lehet enlkl is logopdiai munkt tervezni s megvalstani, de ezzel sokkal sznesebb, lmnydsabb tehetjk a gyermekek szmra a fejleszt foglalkozsokat. Mr nem csak jv a szmtgp oktatsban val alkalmazsa, hanem ez mr igenis a jelen, mely a jtszva tants jabb eszkze.
A szmtgp j lehetsget biztost a gyakorlsra. A gyerekek szmra vonz, ltvnyos, motivl, s mentes a gyakorlshoz kapcsold monoton, sok esetben negatv rzsektl. A Varzsbet Programcsald, mint szmtgpes oktat program vltozatossgot, jtkossgot biztost a diszlexis gyermekeknek.
A diszlexia-diszkalkulia programcsaldot elssorban a rszkpessg gyengesgekkel kszkd tanulk iskolai oktatsra fejlesztette ki programmhelynk, de a szmtgpek otthoni alkalmazsnak elterjedsvel ma mr a csaldokban is megntt az igny a hasznlatra. Feladatai soksznek, hatalmas gyakorlsi anyagot biztostanak a vele foglalkoz tanulk szmra. Nem csak a rszkpessg gyengesgek javtst szolglja, hanem minden olvasni s szmolni tanul gyermeknek segtsget nyjt.
A Varzsbet a fejleszt foglalkozsokon
Differencilt ramunkban, amikor nagy szksg van egy-egy tanulval egynileg foglalkozni, nagyon jl alkalmazhat a program. A gyermekek tanri segtsg nlkl is hasznlhatjk, hiszen segtsget ad, ellenriz, s nem utols sorban dicsr.
Logopdusknt a beszdhibs els-, msodik osztlyos gyerekekkel nagyszeren tudok a tkr eltt egynileg psze terpit folytatni, mg a tbbi szavakat rakosgat, memriajtkozik a program segtsgvel a szmtgp eltt.
A diszlexia terpis munka egyik motivl eszkze lehet, hogy ha elkszltek a tanulk a tervezett feladatokkal, akkor odalhetnek a szmtgphez, s gymond „jtszhatnak”. Kis csoportban, prban s egyesvel is vgezhetnek feladatokat, a belltsok segtsgvel minden korosztly megtallja az rettsgi szintjhez ill feladatokat.
Kiscsoportos fejleszt foglalkozsokon krlljk a szmtgpet, s felvltva vgeztetem a feladatokat a tanulkkal.
A nyzsgs, hiperaktv, hossztvon koncentrlni kptelen gyerekeket vltott feladatokkal nagyszeren le lehet ktni. Hol a beszdkszsgket, hallsi figyelmket, rskszsgket fejlesztem, hol a Varzsbethz lnek, s a vizulis tpus feladatokat oldjk meg. Egy tanra alatt tbbszr cserlhetnek helyet.
A Varzsbet programcsald a feladatok soksznsgvel, lland megerst, jutalmazsos rendszervel mg a csak gyakori feladatvltssal dolgoz gyermekeket is a kperny el lncolja. Sznes, izgalmas kpanyaga, a nehzsgi fokozatok llthatsga szinte vgtelen varicit knl a vele foglalkoz nyugtalan gyerekek szmra is.
A program kitartsra is nevel, hisz bizonyos szm feladat elvgzse utn rajzolhatnak, dobolhatnak kedvkre a gyerekek. A zajkeltst egybknt is nagyon szeretik, a dobols, rajzols, sznezs kedvkre val tevkenysg.
A Varzsbet soksznsge
A Varzsbet programcsald szinte a bettanuls, szmols kezdetnek pillanattl segti a gyermeket. Fokozatosan bvl a tudsanyaga, szkszlete, ahogy a felsbb vfolyamokba kerl a dik. Segt a tanulsban, az egyre magasabb nyelvi szintek elsajttsban, nagy szkincsre tehetnek szert ltala. Azok is sokat fejldhetnek a hasznlatval, akiknek egybknt nincs rszkpessg-zavaruk. Akik pedig diszlexis tnetekkel rendelkeznek, azoknak nagy segtsg, hogy a szmtgp javtja a hibkat, ellenriz, de termszetesen dicsri is a sikeresen elvgzett feladatokat.
A Varzsbet programcsald rengeteg gyakorlsi lehetsget biztost az rshoz, olvasshoz szksges kpessgek megszerzshez. A ltsi szlels, differencils, sorozatalkots, memria, irnyok, kezetek gyakoroltatsval fejleszti a gyermek megfigyelkpessgt, koncentrcijt.
Hatalmas szanyaga felhasznlhat az rs gyakorlsra is. Ha a kpernyn helyesen sszeillesztette a gyermek pl. a betkbl, sztagokbl a szt, a kiegsztend mondatokat megszerkesztette, akkor azt le is rhatja egy kln erre a clra sznt gyakorl fzetbe. Ha szavakat csoportostott gyjtnevek al rendezve, azokat emlkezetbl is lejegyezheti, st kiegsztheti sajt tudsval. A szlk, fejlesztk segtsgvel diktls utn is lehet gyakorolni a helyesrst, a program szkszlete ebben nagy segtsget nyjt.
Mg felntteknek is tartogat olyan feladatokat, amelyek a gp el lncolhatjk a kiprbljt. Jmagam afzis (agyvrzsen tesett) felntt betegek terpijban is hasznlom. A mr meglv, de a betegsg ltal elvesztett informcikat hvjuk el a program segtsgvel. A kpessgfejleszts, az olvass, szkincsbvts a rengeteg kpanyag segtsgvel hasznos idtlts a beszd-, olvasskszsgket idlegesen elvesztett felnttek szmra is.
A szmtgp terpis hatsai
A szmtgpnek hatalmas a motivl ereje. Fokozza a tanulsi kedvet, jtkosan tant, sznesti az rt. Segtsgvel a gyerekeket knnyebben be lehet vonni a munkba, kzben lelkesedsk egyre nvekszik.
Nveli a figyelmet, hiszen nagy koncentrcit ignyel, s hossz idre kpes lektni a hasznljt.
Mikzben megtanuljk a billentyzet s az egr hasznlatt, fejldik a szem-kz koordinci, a finommotorika, mely elsegti az rmozgsok megalapozst.
Fokozdik a gyermek nllsga. Egyedl kezelik a gpet, nllan dntenek a feladatok kivlasztsban, a hibkat is egyedl javtjk a program segtsgvel.
Ha csoportban hasznljuk, az egyttmkdsi kszsget is ersti. Megbeszlik, ki kezeli a billentyzetet, az egeret, ki diktl, ki ellenriz.
Oldja a diszlexisok olvasshoz kapcsold negatv, szorongsos rzseit. Az iskolai oktats hagyomnyos mdszereit, eszkzeit felvltja a jtkossg.
A szmtgp objektven tl, s trelmes a gyerekkel mg sokszori hibzs esetn is. A legaprbb j eredmnyeket is jutalmazza, dicsri.
Jtktlet
Kommunikcis jtk
Csoportban s csaldban is jtszhat. Szksges tbb esemnykp, paprlapok, ceruzk.
Kivlasztunk egy beszlt, a tbbieknek pedig kiosztjuk a paprokat s az reszkzket. A beszl szembe helyezkedik a tbbiekkel, majd kivlaszt egy kpet, amit a tbbiek nem lthatnak. El kell mondania, mit lt a kpen, amennyire rszletesen csak tudja (baloldalon, jobb oldalon, kzpen, fent, lent, bal als sarokban, mellette, alatta, felette, stb. irnyszavakat, nagysgokat, formkat jelent szavakat alkalmazva). A beszl lersa alapjn a tbbiek rajzot ksztenek a hallottak alapjn.
Elszr gy rajzolnak, hogy nem krdezhetnek, utna krdseket feltve megismtelhetik, vagy j kpet kszthetnek. (Ez utbbi ltalban pontosabb rajz lesz.)
rtkelskor egyms mell helyezzk az eredeti s az elksztett kpeket, s megfigyeljk, mennyire volt pontos az elbeszls, mennyire tudtk a rajzolk az instrukcik alapjn elkszteni a kp mst.
(A foglakozson jkat kacagtunk, amikor egy ft, meg egy buszt mindenki mskppen brzolt, mert a mesl nem pontosan rta le. A figyelmetlen hallgat pedig egy vrromot gynyr kastlynak brzolt, mert a hegy tetejre valahogy csak azt tudott odakpzelni.)
J szrakozst kvnok!
A csnya rs, s a helyesrs nehzsgei
A tanulsi kpessgek hinyban szenved gyerekek szmra a betk helyes lersa ltalban nehezebb, mint az olvass. Egy slyos diszlexis-diszgrfis gyermek szmra az rs-helyesrsi zavarok lekzdse sokkal nehezebb feladat, mint az olvass elsajttsa.
Az rshoz szksges kpessgek
Az vodskorban fejldik a gyermekek finommozgsa, rajzol, sznez, rmozdulata, kialakul a helyes ceruzafogs. Fontos vodai feladat a ltsi, hallsi figyelem, differencils, emlkezet, sorrendisg fejlesztse, a mozgsgyests, a sajt testen, trben, skban, a paprlapon val tjkozds kialaktsa.
Az els osztlyba lp gyermeknek, a felsorolt kpessgek birtokban tkletesen kell rnia a betelemeket, betket, betkapcsolsokat. Ha viszont valamelyik kpessg mg nem alakult ki, hinyzik, akkor ez a feladat nehzsget fog jelenteni a gyermeknek.
Ha mr kialakult az olvass s a helyesrs zavara, akkor az erre irnyul terpinak is ki kell egszlnie a vizulis, akusztikus s motoros kpessgek fejlesztsvel.
Optikai gyakorlatok
Megfigyelsi gyakorlatok: trgyak megfigyelse s elmondsa emlkezetbl, kpek leutnzsa, megtekintse majd emlkezetbl val elmondsa, hibs formk, sznek felismerse. Betkkel val jtk lehet, hogy a gyermek bekarikzza (nyomozza) az ltalunk meghatrozott bett, majd a vgn megszmllja, mennyit tallt egy adott szvegben.
A szemgyakorlatok: mozg trgyak szemmel kvetse, zseblmpa jtk (kvesd a szemeddel a fnyt!).
Akusztikai gyakorlatok
Klnfle trgyak, hangszerek hangjnak megfigyeltetse. Ezt kveten jtkosan bekttt szemmel hallgatzs, majd megnevezs vagy rmutats, hogy mit hallottak. A krnyez vilgunk hangjaival trtn hallsjtkok (hangkazettkrl), emberek, llatok, jrmvek, a termszet hangjainak felismerse.
Megklnbztetsi, sorozatmemria gyakorlatok: tbb trgy, hangszer hangjt szlaltatjuk meg egyms utn, majd ha mind elhangzott, akkor kell a gyermeknek megneveznie (megmutatnia) ket az elhangzs sorrendjben.
Motorikus gyakorlatok
Ezekben a feladatokban a testmozgs kap szerepet. A legfontosabbak az rs, olvass gyengesgben szenvedknl a folyamatosan egy bizonyos irnyba halad gyakorlatok, balra, jobbra, felfel, lefel. A ritmika, a tnc, mozgsi jtkok, utnz gyakorlatok sznesthetik a motorikus gyakorlatokat.
A diszgrfis gyermekek rsa
Az rshoz szksges kszsgek hinyban a gyermek gondokkal kzd. Nem tudja lemsolni a kvnt formt (betelem, bet), ellenkez irnyba, fordtva rja, nem tudja a vonalakat keresztezni. Kptelen a szablyos forma kvetsre, nem tallja a megfelel vonalkzt (nem veszi szre, hogy az egyik vonal vastagabb). Nem tudja megjegyezni a bet formjt, kapcsoldst, a betk sorrendjt felcserli.
Memriaproblma esetn diktls utn kptelen felidzni a betket, illetve a betk szavakban lv sorrendjt, betkihagyssal vagy betoldssal r. A hallsi s ltsi szlels problmi miatt rosszul kapcsolja a betket (fnt vagy lent kts, o-a -), kezeteket nem rzkel, nem hasznlja az idtartam szablyait, rvid-hossz magnhangzk (pont vagy vessz), mssalhangzk (kettzs).
Magasabb vfolyamon a tanul rsa annyira elnagyolt, felismerhetetlen, olvashatatlan, hogy joggal mondjk r a „macskakapars” jelzt.
Az rskszsg fejlesztse
A diszgrfis gyermekek rst nem lehet csak msolssal korriglni. Fontos a diktls, melynek sokig nagyon egyszer szinten kell mozognia: betk, sztagok s rvid szavak tollbamondsval, a betformk, kapcsolsok alapos megfigyeltetsvel, emlkezetbe vssvel. Ksbb hasznosak a kpekrl trtn sz ill. mondatfogalmazsok, mondatbefejezsek.
A helyesrsi kszsg fejlesztse
A helyesrsi hibk vonatkozsban a magnhangzk s mssalhangzk idtartama, a szavak egybe- s klnrsa, zngs-zngtlen prok (p-b t-d ty-gy k-g sz-z s-zs f-v) lersa tern a legmakacsabbak a tvesztsek. Ezek az akusztikus figyelem, differencil kpessg s emlkezet, az alaktagols, ritmus (hangokat, sztaghatrokat nem hallja) hibira utal jelek. Fontos a kpessgfejleszts!
Gyakori hibk a toldalkok helytelen alkalmazsa, elhagysa is. Nagyfok figyelmet kell szentelnnk a mondatok helyesrsnak, hiszen a diszgrfis gyerekek figyelmen kvl hagyjk a mondatkezd nagybetket, s a mondatvgi rsjeleket. Rendszerint tvesztenek a „Mskpp halljuk, mskpp rjuk” tpus feladatokban, valamint a ’j’ ktfle jellsnl, utbbinl nagy szksg van az emlkez-tehetsgre.
A fogalmazsi kszsget rontja a rossz szvegemlkezet. A beszdkszsg, a szkincs fejlesztsvel prhuzamosan mindig le is kell rattatnunk a gyjttt szavakat (azonos mondatrszek, szfajok gyjtse kpekrl, krdsek segtsgvel, rokonrtelm szavak, ellenttek gyjtse, ffogalom al rendelsek, csoportostsok). Mondatokat, szveget alkottatunk esemnykpekrl.
A Varzsbet fejleszti a helyesrst
A programcsald segti a helyesrsi nehzsgekkel kzd gyermekeket. A sztagolst, a mondatok szavakra tagolst, a helyes kezethasznlatot mind-mind lehet vele gyakorolni.
A betk elmlytstl a szalkotsokig, sszeolvassig, az olvass tempjnak fejlesztsig sokfle lehetsg ll a gyermekek szmra. A szkincs bvtsre, a vizulis szlels, differencils, memria fejlesztsre szmtalan feladattpus tallhat a programban. Mindig j, mindig ms a feladat, sznesek, ltvnyosak a kpei. beren tartja a figyelmet jutalmaz rendszere.
Az idtartamok, a helyesrs alkalmazsnak gyakorlsra a Varzsbet tbbfle lehetsget knl a gyermekeknek. Elgondolkodhatnak, jtszadozhatnak a helyesrssal pl. a Hibajavts, Dyslex s az kezetek cm feladatokban. A helyes vlaszokat megjutalmazza a program, gy sztnzi a gyerekeket az nellenrzsre, a hibk kijavtsra.
Jtktlet
Pozitrk utnzsa
Aranyos kis dalos utnzjtkokat ajnlank.
A dalocska szvege: „ronnak volt ht fia, ht fia, ht fia volt ronnak. Soha mst nem tettek, csak mindig gy tettek…”s itt a vezet mutat egy figurt, amit a tbbieknek utnozniuk kell. Ez lehet fl lbon ugrls, keresztbe tett lbbal ugrls, guggolgats, szamrfl mutogats, fej, kz, lbrzs, stb.
Egy msik taln ismert dalocska: „Elre a jobb kezed, utna htra, elre a jobb kezed, utna rzzad, utna ugi-bugi, utna forgs, tapsolj egyet pajts!” s ezt is lehet folytatni a msik kz, majd a lb, fl, s akr brmely pros testrsz felsorlsval, kivl a jobb s baloldal gyakorlsra.
Amit az n kis tantvnyaim nagyon szeretnek: „Billegesd az ujjad, billegesd az ujjad, billegesd az ujjad, s mr megynk is tovbb! Msikat is hozz… Karodat is hozz… Msikat is hozz… Lbadat is hozz… Msikat is hozz… Fejedet is hozz… s mr nem megynk tovbb.”
Nagyokat kacagnak egyms mozdulatain, de fknt rajtam, ahogy egytt mozgok velk.