Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
A beszd fejldse lland trsas ktdst, szervezett, differencilt krnyezetet ignyel, stabil kapcsolatot mind a felnttekkel, mind pedig a kortrsakkal.
Nyelvfejlds vagy visszafejlds?
Sajnos egyre ritkbban hallunk mind a gyermekek, fiatalok, mind a felnttek szjbl ma mr szabatosan megfogalmazott, csnya szavaktl mentes, szp beszdet. Nyelvezetnk egy olyan talakulson megy t, amely a magyar nyelv kultrjnak sorvadshoz vezethet.
A kznyelv egyre szegnyesebb mind szkincsben, mind nyelvtani szerkezeteiben, az SMS-ek , MSN-ek kvetkezmnyeiknt rvidlnek, csonktottan jelennek meg az rsban s mr az lbeszdben egyarnt a szavak.
Elszomort a hr, hogy j-Zlandon hivatalos hasznlatv tettk az sms-nyelvhasznlatot.
SMS kdok
Az sms-ben a cl minl tbb informcit rni minl kevesebb karakterrel, ezzel pnzt sprolva meg. A rvidtsek, hangsszevonsok okai erre vezethetk vissza. Azonban egy id utn sajnos a beszlt nyelvben is megjelentek ezek a kifejezsek.
Egy kis zelt a fura „szavakbl”, amelyeket mi annakidejn megmosolyogtunk a Mzga Gzban Kbki csi szjbl:
A nagybetk az bcs nevkn illeszkednek a szavakba, illetve a hossz egyjegy mssalhangzkat helyettesthetik: lSZ – lesz, mNt – ment, rM – remlem, rNdLsN – rendelsen, hLYeT – helyett, nMfLLYteTML – nem felejtettem el.
Az ’X’ helyettesti a ’ksz’ betket: lax – laksz, talxunk – tallkozunk. A ’C’ helyettesti az ’sz’-eket: kc – ksz, lecek – leszek.
Szvegrtsi gondok
A pedaggusok, s a tanknyvek nyelvezete minsgben ms, mint sok dik. A trsadalmi klnbsgek is magukban hordozzk a veszlyt annak, hogy a tanr elbeszl a gyerekek mellett, azok nem rtik t.
A htrnyos helyzet, elhanyagolt, vagy pp tanulsban akadlyozott gyermekek egszen msfajta nyelvhasznlatot tanulnak meg, mint a kzposztlybeli gyerekek, vagy a jobb mdak.
A szk nyelvi kdokat hasznl gyerekek szegnyes szhasznlattal rendelkeznek, mondataik rvidek, egyszerek, sokszor befejezetlenek. Beszdkben, fogalmazsaikban sok a jelentssel nem br ktsz (gy, aztn, s, mert), helyettest sz (iz). Jelzket s hatrozszkat mereven s korltozottan hasznlnak. sszekeverednek az rvelsek a kvetkeztetsekkel. rzelmeik kifejezse is csorbul, a beszlt nyelv szemlytelen lesz. Az e nyelvet hasznl elszigeteldhet, s ebben a krnyezett hibztatja.
A formlis nyelvhasznlattal beszlk (pedaggusok) pontos nyelvtani rendben, szablyos mondatalkotssal fogalmazzk meg gondolataikat. Hasznljk mind az al-, mind a mellrendel mondatszerkesztseket. Viszonyszavak vannak a logikai kapcsolatokban, idbeli-, trbeli folyamatossg jellemzi a kzlst. A jelzk, hatrozszk helyesen megvlasztottak, vltozatosak.
Kommunikcis zavar
A ktfle nyelv hasznlata kommunikcis zavart hozhat ltre a tanr s a gyerek kztt. Csak akkor rti meg a gyermek a formlis beszdet hasznl pedaggust, ha lefordtjk neki, amit mond. Ha szmra idegenl hat a nyelvhasznlat, elutastja azt. Az j szavak, vagy a rgi szavak jabb hasznlati mdjai nehezen vlnak a kifejezs eszkzv. Ebbl mechanikus tanuls kvetkezik, a betanult szveget azonban a gyerek a kvetkez rra mr elfelejti. nmagtl kptelen bonyolult mondatfzsekre, s a tanknyv nyelvezett csupn rtelem nlkl magolja be.
Kisltszm osztlyok
A mai gazdasgi helyzetben jra osztlysszevonsokrl hallunk, megszntetik a csoportbontsokat, hogy pedaggusbreket takartsanak meg. Pedig a szk nyelvi kdokat hasznl, htrnyos helyzet tanulk oktatsa, felzrkztatsa csak kisltszm osztlyokban lehet eredmnyes. A frontlis osztlymunkknak meg kellene lassan sznnik, s egyniestett, minden szemlyre odafigyel bnsmdot kellene alkalmazni.
Az eredmnyes munka alapfelttele a szoros llektani kapcsolat tanr s dikja kztt. Ha egy gyerek megnemrt krnyezetben nevelkedik, a vdekezs, ellenlls lesz nla megfigyelhet az oktatsi folyamattal szemben. A klcsns megbecsls, trds fogja csak kivltani a megfelel nyelvhasznlatot. A tanr feladata, hogy prblja megrteni a gyerek rzelmi reakciit, tudja benne cskkenteni a szorongst s a feszltsget.
Beszd s gondolkods
A beszd s gondolkods kztt egysg van. A beszd intellektulis mvelet, a gondolataink verbalizlsa, szavakba ntse. A gondolkods nagyrszben a beszdben valsul meg.
A beszd szerkezett a nyelvtan, a gondolkods szerkezett a logika fejezi ki. A gondolkods s beszd egysgben a gondolkods a vezet szerep.
vodsoknl s az rzelmi feszltsg perceiben felntteknl is megfigyelhet egyfajta monologizls (magban beszls). Ez annak a szksglete, hogy a gondolatot s bels lmnyt klsleg rzkelhet tnny tegye.
Az olvass jelentsge
A gyermek beszdbeli fejldsben igen lnyeges vvmny az olvass elsajttsa, rtelmi fejldsre nzve nagy jelentsg. Az olvass magban foglalja az olvasott szveg megrtst, gy az sajtsgos gondolkodsi mveletet is jelent. Az rott szveg megrtse nehezebb feladat, mint a beszd megrtse. Ez utbbit segtik a hanglejtsek, sznetek, hangslyozsok. Az nll olvass meghatrozott rtelmi fejldst ttelez fel, s tovbbi szellemi fejldshez vezet. Olvasskor a gyermek megtanulja j mdon, sszefggen felpteni beszdt.
Az rott beszd, mvszet
Az rs elsajttsa, az azon keresztl trtn kifejezs mg magasabb szint gondolkodsi mveletet felttelez. Az rott beszd tervszerbb, tgondoltabb, tmr, szisztematikusan felptett. Eleinte a gyermek fogalmazsainl az l beszd dominl, gy r, ahogy beszl. Ksbb egyre tgondoltabb, logikailag felptettebb vlik. A szismtlsek elkerlse a szkincs bvlsvel rhet el.
Az rk mveinek felptse, idbeli elrendezse, tmakifejtse, szabatos stlusa, az olvas szmra rthet sszefggsek megszerkesztse klnleges fogsokat, eszkzket ignyel. Ez mr egy magasabb rend tevkenysgi formja az rott beszdnek.
Segtsnk gyermekeinknek, neveljk ket olvasv!
Mint fentebb kifejtettem, az rtelem, a gondolkods sokat fejldhet, ha a gyermek olvas. Ehhez az szksges, hogy ne legyen szmra az olvass kudarclmny. Ha van id, s a sajt egyni fejldsi temben sajtthatja el a kisgyermek a betket, az sszeolvass kpessgt, ha nem gytrelem, hanem igenis j rzs lesz szmra, hogy mr is el tud olvasni egy kedves kis mest, akkor nagy lpst tettnk az olvasv nevelsben. Erstsk a kicsi gyermekben az olvass szpsgt, mr a legkorbbi letkorban juttassuk irodalmi lmnyhez ket azltal, hogy meslnk nekik.
Szerettessk meg velk a knyveket, s legynk nagyon trelmesek az olvass, rs elsajttsnak idszakban. Bztassuk ket, semmikppen se erltessk, srsig gyakoroltassuk velk az olvass technikjt! A kezdetektl a tartalmat hangslyozzuk, hogy valban rten, rdekldve olvassanak majd. Az olvass eszkz legyen a szp olvassi lmnyek megismersben, ne technikai gytrelem!
Kudarcmentesen a Varzsbetvel
A Varzsbet programcsald a kudarcmentes olvasstanulst tzte ki clul. ltala a gyerekek jtkosan tanulnak meg olvasni, gyakoroljk a helyes magyar nyelvhasznlatot. Az rt olvasst szolglja rengeteg kpe, vltozatos feladatai bvtik a szkincset. Bztat, dicsr, jutalmaz, hogy az olvass rm legyen, s semmikpp sem gytrelem.
A Varzsbet azoknak is segt, akiknl mr kialakultak a msodlagos pszichs gondok. A programot hasznl gyermek nbizalma ersdik, visszanyeri tanulsi kedvt, rdekldv vlik a betk, szavak, mondatok vilga irnt, ami addig esetleg csak kudarclmnyeket vltott ki belle.
A jtkba gyazott tanuls nagy fontossg egy olvassi kedvt elvesztett gyermek esetben, eredmnyessge lemrhet az iskolai feladatok teljestsekor.
Jtktlet
Itt a tavasz, minl tbb idt tltsenek gyermekeikkel a szabadban! A nagymozgsok, egyenslyrzk a jtsztri mszkk, hintk, ugrlk segtsgvel sokat fejldhet.
Egy taln rg elfeledett gyessgi jtkot ajnlok, a golyzst:
Minden jtkosnak szksges t darab goly (veg, vas, kemnyfa). Egy faltl fl mterre hzunk a fallal prhuzamos vonalat. A jtkosok erre a vonalra helyezik egy-egy golyjukat egyms mell egymstl nem tl messze. Az elz vonaltl kb. hrom mterre hzunk egy jabb vonalat, innen lehet gurtani.
Ha valaki eltall egy (vagy tbb) ll golyt, azt (azokat) s a sajtjt is felveszi. Ezutn tovbb gurthat mindaddig, mg eltall egy golyt. Ha elvti, a kvetkez jtkos gurt. A jtk addig tart, mg valaki el nem nyeri az sszes fldn lv golyt.
Kellemes kikapcsoldst a szabadban!
llatok terpis hatsai
Kedves Dancza Edit!
Az llatok pszichoterpis alkalmazsa mg viszonylag j kelet. A hzi kedvencek segtenek fenntartani a gazdik pszicholgiai egyenslyt, oldjk a feszltsget, cskkentik a flelmet, szorongst, javtjk az emberek kedvt, s kiegyenslyozottabb teszik ket.
A kezdetek
Elsknt egy amerikai pszicholgus vonta be pciensei hzi kedvenceit kezelskbe. Megfigyelte, hogy a hzillatok trsasgban val tartzkods pozitv hatssal lehet a kzrzetnkre s a hangulatunkra. Ksbbi kutatsok kimutattk, hogy akik llatokkal lnek egytt jobb lelki egszsgnek rvendenek, mint azok, akiknek nincsenek hzi kedvenceik. Az llatok s az emberek kapcsolatnak s ktdsnek vizsglata bekerlt a pszicholgusok kutatsainak a fkuszba. Az utbbi vekben megntt az rdeklds az llatok (pszicho)terpis alkalmazsa irnt a gyerekek, a rokkantak, az rtelmi fogyatkosok, az idsek s az rzelmi problmktl szenvedk krben. A kezdeti sikerek eredmnyeknt mra mr egyre tbb orszgban terjedt el, kztk Magyarorszgon is sikeresen alkalmazzk az llatterpit.
A terpia irnyultsga
Az llatterpia szmtalan terleten hasznlhat. Ilyen terletek lehetnek a tanulsi problmk, csaldi feszltsgek, lelki terhek, fejldsi rendellenessgekkel lk, mozgskorltozottsg. Mivel az llatokkal trtn kapcsolattartshoz nem felttlenl szksges a beszd, ezrt az llatok jl alkalmazhatk kommunikcijukban neheztett gyerekeknl (diszfzia, mutizmus, dadogs), felntteknl (afzia) is, vagy olyanokkal, akik nem szvesen kommuniklnak szavakon keresztl.
Az llatok, mint „terapeutk” Az llat-asszisztlt terpia olyan beavatkozsknt hatrozhat meg, melynek sorn egy, bizonyos tulajdonsgokkal rendelkez llat jelenlte, vagy a vele trtn kzs tevkenysg (gondozs) a terpis program rszt kpezi, ami a gazdja fizikai, rzelmi, szocilis, s kognitv funkciinak javtst tzi ki clul.
Az llatterpia sorn, a gyermek a terpit vgz szakember segtsgvel alakt ki kapcsolatot a „terpis llattal” ami lehet kutya, macska, l, de akr hll is. Klfldi szakirodalomban olvashatunk delfinek vagy lmk segtsgvel megvalsul terpis programokrl is, de leggyakrabban kutyk vesznek rszt ilyen munkban, irnythatsguk s az emberi trsasgra val ignyk miatt.
Termszetesen rszt kaphatnak a terpis munkbl egyb llatok is, pldul macskk, nyulak, klnfle madarak, teknsk, kisrgcslk. Ezekre az llatokra hasonl higins s egszsggyi elrsok vonatkoznak, mint a kutyra (oltsok, parazitamentessg, stb.), el kell viselnik az utaztatst, illetve azt, hogy idegenek megrintsk ket. Csak akkor lehet llatasszisztlt programokba bevonni ket, ha mindez nem megterhel szmukra.
Az llat kivlasztsa
Elvileg brmelyik llat alkalmas lehet terpis clra, azonban nhny kritriumnak meg kell felelnik. Ezek a kvetkezk: ne legyen agresszv, szeresse a trdst, simogatst, legyen egszsges, fertz betegsgektl mentes, a gazda kontrollja alatt tudja tartani a kedvencet.
Mivel a terpia sorn a legnagyobb hangslyt az rints kapja, ezrt clszer kellemes tapints, szrs, puha tapints llatfajt vlasztani.
A kutya: az egyik legelterjedtebb terpis llat, mivel szocilisan rzkeny, jl alkalmazkodik s nagyon fejlett a nemverblis kommunikcija. Nagyon rgta l az ember mellett, jl rti annak jelzseit. Jl alkalmazkodik j helyzetekhez, s viszonylag knnyen tanul j dolgokat (kszsgeket vagy feladatokat). Szemkontaktust tart, szvesen vondik be az emberrel kzs tevkenysgekbe, jtkokba. Nagyon jl tudnak alkalmazkodni a vltoz krlmnyekhez, jl viselik a szokatlan krlmnyeket s gazdjukhoz a vgskig hek.
A macskk: a kutykhoz hasonlan szintn nagyon elterjedt terpis llatok. Macskk esetben kulcsfontossg a nyugalom, valamint az, hogy trje a simogatst, s ne legyen sem nagyon flnk, sem agresszv. Hozz kell szoktatni ket a przhoz, az utazsokhoz. A l: A terpis lovaglsrl mr biztos sokan hallottak. Ehhez a lovaknak kiegyenslyozott, jl tanthat, ers testalkataknak kell lennik. A lovagl-terpia lnyege a l mozgsban van, ezrt fknt a mozgst befolysol betegsgek gygykezelsnl alkalmazzk. Termszetesen pszicholgiai problmk kezelsre is alkalmasak a lovak, elssorban kommunikcis, magatartsi-s tanulsi zavarok gygytsnl, kihasznlva a lovakkal kialakult rzelmi ktdst. Javasolhat tovbb flelmek lekzdsre, agresszi ellen s nbizalom nvelsre is.
A madarak: Fknt a nagymret papagjok hasznlata terjedt el a terpis foglalkozsokon, de gerlket s kisebb nekes madarakat is alkalmaznak. Ezek a kalitkban l madarak leginkbb bentlak llatknt vllnak a terpia rszv. Fontos, hogy olyan madarat vlasszunk, amelyik nem csinl nagy zajt, viszont ha megtantjuk beszlni, az a foglalkozs elnyre vlik.
A haszonllatok: rdekes, hogy legelszr inkbb haszonllatokat alkalmaztak terpis clra, mivel az emberek alapveten ktdnek ezekhez az llatokhoz. A gondozs sorn knnyen elsajtthat a ktelessgtudat, a rendszeressg s az nllsg is. Ezt kihasznlva hoztak ltre pldul az Egyeslt llamokban olyan farmokat, ahol a legklnflbb gazdasgi llatokat (szarvasmarha, juh, kecske, pulyka, szamr, serts, kacsa) a gondozottak ltjk el.
Egyb llatfajok
A nyl: vonz, aranyos, mks megjelense s puha szre miatt idelis terpis llat lehet. Szereti, ha simogatjk, s ha megfelelen szoktatjk, nem fl az idegenektl sem.
A tengerimalacok: knnyen tarthatk, nem foglalnak sok helyet, s hamar hozzszoknak az emberi rintshez. Puha szrk miatt kedvelt terpis llatok.
A halak: amik egy szp akvriumban bksen szklnak, kimutathatan oldjk a stresszt s cskkentik a szorongst. Ezen kvl dsztheti a lakst is.
A delfinterpia elssorban az USA-ban npszer, de mr egyes eurpai orszgban is gyakoroljk. Fknt autista, Down-kros, illetve halmozottan srlt gyermekek gygyulst segtheti el.
A lmk: fleg klnlegessgk rvn rhetnek el terpis eredmnyeket. Bundjuk klnlegesen puha, lgy tapints, mely vonzv teszi ket a simogatshoz. A kezes llatok szeretik is, ha simogatjk, stltatjk ket.
A klcsns szeretet ember s llat kztt
A trs llatok vagy a „terpis llatok” elfogadjk a gazdikat s rlnek nekik, akrmilyen is a megjelensk. A kutyus mindig rvend s csvlja a farkt a gazdi lttn. Kutatk azt is megllaptottk, hogy az llatokkal trtn normlis interakci, fejleszti a gyerekek szocilis kompetencijt, hiszen az llattarts ltal megtanuljk azt, hogy nem csak krlttk forog a vilg, hanem mg vannak msok is, akikrl gondoskodni kell, s akikrt felelssget kell rezni. Csak az vegyen maghoz llatot, aki ezeket vllalni tudja! Az llat gondozsa hossz tv feladat, nem szabad megunni pr nap alatt!
A hzban tartott kedvencek figyelmet s trdst ignyelnek, amit tbbszrsen meghllnak azzal, hogy gazdagtjk s sznestik a gazdik lett. Egyes elmletalkotk azt felttelezik, hogy az emberi llek mlyen gykerez szksglete, hogy az llatok kzelsgben ljen, ami a gyerekekben mg nincs elfojtva, s gy ersebben nyilvnul meg. A mai elidegened vilgban a hobbillataink szinte emlkeztetnek arra, hogy az emberek s az llatok sszetartoznak s egymsnak elvlaszthatatlan trsai mr vezredek ta.
Jtktlet
Hsvt kszbn mit is ajnlhatnk ms tevkenysget, mint a tojsfestst. Fejleszti a kzgyessget, a kreativitst, s hasznos ajndka lehet a locsol fiknak.
Kifjt tojsokat dszthetnk klnfle technikkkal (dszt fests, textilragaszts), amiket aztn felakasztgathatunk egy barka vagy egy aranyes gra, mely a szpen megtertett asztalunk dsze lehet. Tojskifjs: A megmosott, megszrtott tojs kt vgt hegyes zskvarr tvel vatosan szrjuk ki, majd a lyukat tgtsuk akkorra, hogy egy hurkaplca vagy fogvj belefrjen. Az egyik lyukba ersen fjjunk bele, a tojs tartalmt engedjk tlba. Ezutn hideg vzzel bltsk ki a tojst s hagyjuk megszradni. Ne hasznljunk langyos vagy meleg vizet, mert a hmrsklet emelkedsvel a tojsfehrje mindinkbb megkt. rdemes az nnep eltt nhny httel elkezdeni a tojskifjst, hogy megfelel mennyisg sszegyljn, s a tojs belseje teljesen kiszradjon a dszts eltt.
Kemnyre fztt tojsokat a locsolknak festhetnk, illetve a hsvti sonka mell knlhatjuk. Tojsfzs: A tojsokat egy-kt rval a fzs eltt vegyk ki a htbl, gy kevsb repednek meg. Fzzk kemnyre a tojsokat, majd azonnal htsk le foly hideg vz alatt. A ftt tojs vastagabbik rszt lyukasszuk ki egy vkony tvel, hogy a lgzacskban lv gzok el tudjanak tvozni, s ne repesszk meg a hjat.
Dszts: A kszen kaphat tojsfestkeken kvl termszetes anyagokat is hasznlhatunk a hsvti tojsfestshez. A vrshagymahjjal egytt fztt tojsok szne mlysrga, barns lesz, a vrskposzta levlbe csomagolt pedig halvnylila. Ha virgszirmokkal vagy apr levelekkel bortjuk be a tojsokat, majd rktznk hagymahjat, vagy nylonharisnyba tesszk, fzs utn a szirmok s levelek kontrjai kirajzoldnak a festett tojsokon.
Az alapszn szradsa utn, ha nem elgsznk meg az egyszn hsvti tojssal, lssunk hozz a tojs tovbbi dsztshez! Kicsi gyerekek dekorlhatnak a tojsra ragaszthat matrickkal, mely az nnepek eltt sokfle figurval kaphat, de sznes ntapads paprbl kivgott formkkal, klnbz mintkat magunk is kitallhatunk.
A nem fogyasztsra sznt tojsokat akril-alap vagy a barkcsruhzakban nagy vlasztkban kaphat dekorfestkkel, vkony ecsettel dsztsk - trelmnktl s kzgyessgnktl fggen - a legegyszerbb geometrikus mintktl a virgmintig.
Szmolsi kszsget fejleszt jtkok
A matematika tanulsa sorn rengeteg gyakorl feladatot vgeztetnek el a szlk gyerekeikkel otthon (sszeads, kivons, szmszomszdok, szmsorfolytats, szorzs, oszts). Ezeket tbbnyire a fzetben, monoton gyakoroltatssal, rsban vgzik. Ha mr nagyon belefradtak, me nhny lazt, s egyben fejleszt, jtkos gyakorlat!
Szmlls oda-vissza
A szmkrkkel val ismerkeds rszeknt segt a szmok egyms utnisgnak, egymshoz val viszonynak felismersben. Az “oda-vissza” irnyban trtn szmols hozzjrul a szmszomszdok megismershez, az sszeads-kivons sorn a tzes tlps megrtshez.
Jtszhat vltozatok:
A jtkvezet elindtja a sort 34, 35, 36, 37… folytasd! illetve 87, 86, 85...
Haladhatunk sorban, ssze-vissza, s egy kicsit nehezebb vltozata, mikor gy haladunk sorban, hogy nhny gyerek “nem szlal meg”, csak rmutatunk, s a kvetkeznek gy kell folytatni, mintha az szmaik is elhangzottak volna!
Termszetesen jtszhatjuk kisebb vagy nagyobb szmkrben is.
Nehezthetjk gy a jtkot, hogy a jtkvezet azt mondja: Sorold fel a 24 s a 36 kztti szmokat! Sorold fel a 45 s a 28 kztti szmokat! Sorold fel a 25-nl nagyobb s a 43-nl kisebb szmokat! Sorold fel a 97-nl kisebb s a 78 nagyobb szmokat! Sorold fel a 36 s az 54 kztti nem pros szmokat.
Szmsorfolytats
Hasonl mdon jtsszuk, mint az elz jtkot, csak itt nem egyesvel szmllunk, hanem fel kell ismerni s folytatni az adott szably szerint, brmilyen szmkrn bell (pros-pratlan, valamennyivel nvekv-cskken, valamint ktvltozs/ hozzadok hrmat, elveszek kettt/ szmsorok)
Alkalmas a szorztblk elksztsre oly mdon, hogy az adott szorztbla szmait adjuk fel a gyerekeknek folytatand szmsorknt, illetve a jtkvezet elkezd egy szorztblt, s azt kell tovbb folytatni, aki rosszat mond, kiesik. Pl. a kettes szorz eredmnyeivel: 2-4-6-8, stb.
Szorztblagyakorlsa
Lehet krben lve vagy padsoronknt, egyms mellett elhelyezkedve. Elkezdjk a szmsort mondani, minden gyerek mond egy szmot. Ha ahhoz a szmhoz rnek, amelyik a szorztbla rsze, azt kell mondani: Bumm!
Pl. a hrmas szorz esetben: nulla, egy, kett, Bumm! ngy, t, Bumm! ht, nyolc, Bumm! tz, tizenegy, Bumm! tizenhrom, tizenngy, Bumm! tizenhat, tizenht, Bumm! s gy tovbb…
Keresd meg a szomszdjaim!
Ennek a jtknak a segtsgvel a szmszomszdokat gyakoroltathatjuk, szintn brmely szmkrn bell. Megneveztethetjk az ltalunk mondott szm mindkt szomszdjt, de krhetjk csak a kisebb, vagy nagyobb szmszomszdot. Alkalmas egyes-tzes-szzas-ezres szmszomszdok, illetve a kerekts gyakorlsra is. Ki lakik eltte, ki lakik utna?
Kisebbeknek valsgos hzikkat is lehet kszteni paprbl, s az ablakaiba belerakni a szmkrtykat. Pl. a nyolc kisebb szomszdja a ht, nagyobb szomszdja a kilenc.
Meg kell mondani az egyes szomszdon kvl a tzes, szzas, ezres szomszdot is, attl fggen, mekkora a szm. Pl. a 728 egyes szomszdjai a 727 s a 729 tzes szomszdjai a 720 s a 730, szzas szomszdjai a 700 s a 800.
Gondoltam egy szmot
A fejszmols fejlesztse, alapmveletek gyakoroltatsa tbbflekppen:
1. Gondoltam egy szmot ez a 26+37, vagy 40-16, vagy 6x8, stb. Melyik szmra gondoltam?
2. Alkalmas matematikai alapfogalmak - sszege, klnbsge, szorzata, hnyadosa - gyakoroltatsra is (45+27 sszege, 74 s 39, 9 s a 7 szorzata, a 28 s a 7 hnyadosa, illetve a 24 hatodrsze).
3. Legnehezebb vltozata egyben az inverz gondolkods fejlesztse is. Pl. Gondoltam egy szmot, nla a 25 nggyel kevesebb vagy nla a 40 hrommal tbb, stb.
Pnzes jtkok
Jtkpnzek segtsgvel jtszhatunk boltosat. A gyermek jtkaibl rendezznk be egy elad pultot, ksztsnk rcdulkat a tanult szmkri ismereteknek megfelelen. Egyik gyerek (vagy a szl) a boltos, a msik gyerek a vev, majd cserlhetnk. Tbbfle vltpnzzel prbljuk a kifizetseket, visszaadsokat gyakoroltatni.
Legyen egy bizonyos keret, amibl gazdlkodhat a gyerek, mit tudna megvsrolni annyi pnzrt? Prbljon kalkullni, mrlegelni, mit vehetne meg a pnzrt.
Prbljon pnzt felvltani tbbflekppen.
Bevezets a szmok vilgba a Varzsbetvel
A Varzsbet programcsald hrom rsze a diszkalkulis gyermekek segtst szolglja, illetve a szmolni tanul iskolsok matematikai kpessgeit is fejleszti. A Szmorszg, a Szmmemria s a Szmdomin segtsgvel jtkosan, a szmtgpes program szinte vgtelen szm varicii tjn sajtthatjk el a tanulk a matematika vilgt.
Szmorszg
A szmolsi, mveletvgzsi kszsg kialaktst a Szmorszg segti. Bellthat tstl az ezres szmkrig terjeden a feladatsor a gyermek szmkri ismereteinek megfelelen.
Grafikus feladatai a kpessgfejlesztst szolgljk (kz ujjai, domink, kpek, mrtkek, csoportostsok, ra), szmtani feladataival a mveletvgzsek gyakorolhatk, a szveges feladatokban leszmolhat sznes kpek segtik a szveg mvelett alaktst.
A belltsokban lehetsg van egy pontos idt jelz ra kihelyezsre, melyen arab s rmai szmokkal egyarnt lehet nzni az idt.
Szmmemria
A Szmmemriban szmok megjegyzst, mveletvgzseket egyarnt lehet gyakorolni, a prok keressvel fejldik az emlkeztehetsg ppgy, mint a matematikai tuds. A belltsok tbbfle szmkrben lehetsgesek, tbbfle mveletekkel, prostsokkal. Lehet jtszani egyedl, de prban, vetlytrssal is.
Szmdomin
A Szmdomin hagyomnyos domin elvn alapszik, bellthat szintn nehzsgi fokozat, kplet, mvelettpus szerint. Knnythet illetve nehezthet az elvgzend feladat. Segti a gondolkodst, kombincit prhuzamosan a mveletek gyakoroltatsval.
Jtktlet
Trsasjtk ksztse (dobkocka segtsgvel a szmkp kialaktsa, szmlls fejlesztse)