Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Tbb olvasnk szmolt mr be gyermekeivel kapcsolatos tapasztalatairl. Ksznjk olvasi leveleiket, krdseikre mindig igyeksznk vlaszokat adni. Vannak viszont olyan levelek, amelyek megoldsa tllp a tancsads krn.
Olvasnk levelbl
„szinte legyek, nagyon sok kesersg ksrte az iskolai veinket, lland kudarc, "Anyuka, lusta a gyereke...", s ehhez hasonlk, az n szakemberekhez val szaladglsaim, a korrepettorok jvse, mense, rengeteg rossz lelkillapot kezelse, bizalom, hit bennk, mellllsunk, szli vitink, stb. Jaj! Nagy utat tettnk meg, de szinte egyedl, olykor azrt egy-egy tanr, vagy szakember adtak hitet, ert, hogy higgynk gyerekeink tehetsgeiben, de tbbszr gy rzem: n vagyok a "magyar anya", aki meg akarom vdeni gyerekeimet a vilggal szemben. Miutn neknk rengeteg gondot okozott az iskola, s a diszlexihoz val j hozzlls, nagyon rlnk, ha msoknak ezt nem kellene vgigcsinlni…”
Elfogads, szakrtelem
A pedaggusok kztt tallunk lelkes, a gyerekekrt valban tenni akarkat, s olyanokat is, akik mr belefradtak az osztlymunkba, akik a vltoz vilg j genercijval nehezen boldogulnak.
Minden gyerek ms s ms egyni sajtossgokkal rendelkez kis lny. Minden embernek szksge van egy-egy dicsr szra, bztatsra, hogy a feladataiban tovbb tudjon lpni. Tudjuk magunkrl mi felnttek is, hogy jl esik az elismers. Ahol folyton belektnek a munknkba, mindig kritizlnak, ott nem rezzk jl magunkat. Br minden gyermek megkaphatn az egyni odafigyelst, trdst! A sajtos nevelsi igny gyermekek nevelse-oktatsa pedig ktsgkvl tbbletterhet is r a tantjra, de a szleire is.
Elfogad, befogad lgkrben nevelked gyermek nyitott vlik az informcik befogadsra, a segt kzssg fejleszt ereje sokat segthet.
Egy kedves tant nni, aki lelkesen vllalja fel a slyos rszkpessg-zavarral, netn fogyatkossggal kszkd tanult, mg sajnos kevs lehet a sikeres integrci megvalsulshoz. Amikor a napi munkban szembesl a kudarcokkal, a mdszertani hinyossgok miatt a lelkesedse albbhagyhat, a pedaggus s a gyerek kztti viszony is megromolhat.
Fontos, hogy a tant rendelkezzen megfelel ismeretekkel a rbzott gyermek sajtossgairl, tanulsi kpessgeirl, ismerje a vele val bnsmdot, a szksges tantsi mdszereket, differencilsi eljrsokat.
A specilis iskolk elsorvasztsa
A kzelmltban kipltek a fogyatkosok, slyos beszdhibsok, diszlexisok specilis intzmnyei, ahol a gygypedaggusok a srlsnek megfelel elltst nyjtottk a maximlis idkeretben, amennyi csak a gyerekek rdekben szksges volt.
Jmagam rszt vehettem egy ilyen iskola kicscsosodsban, amikor is mr gy felfejldtt az iskolnk, hogy a kezdeti sszevont csoportokbl mr nyolc nll osztlyban folyt a tanulsban akadlyozottak oktatsa-nevelse. Ellttuk a vrost krnyez teleplsek srlt tanulit is. Szabadids tevkenysgeket szerveztnk, sok-sok programmal sznestettk tanulink lett.
Bekvetkezett a gyermekltszm cskkense, ezzel egy idben a falvak szks anyagi helyzetbe kerltek. Intzmnyeik fenntartsa sok kiadssal jrt, gy az emelt fejkvta kecsegtet sszege miatt (melyek az nkormnyzatokhoz kerltek) elmaradoztak a vidki gyerekeink. A drasztikus ltszmcskkens iskola-sszevonssal jrt a specilis iskolban is. A tagintzmnyknt tovbb mkd iskolnk is lassan megsznik, kifuttatjk a mg meglv osztlyokat.
Az integrci kialakulsa, kzdelmei
A szegreglt iskolbl vidkre hvtak egy kzsgi ltalnos iskolba, ahol felvllaltk az integrlhat tanulk oktatst. A teljes integrciban a gyerekek egyttneveldnek p trsaikkal, minden rn a tantk, tanrok szavt hallgatjk. Gygypedaggusknt mindssze heti hrom rm jut egy-egy tanulra, a kpessgfejlesztst vgzem csupn (habilitcis-rehabilitcis foglalkozsok).
Lelkesen vgtam bele az integrciba, bztam benne, hogy segtsgre lehetek a gyerekeknek, pedaggusoknak. A szlk rltek, hogy gyermekeiket nem kell utaztatni, helyben jrhatnak iskolba. A kollgk vlekedse megosztott volt az egyttnevelsrl. Az eltelt hrom v alatt bizony volt sok konfliktusom, veszekedsek, harcok. Prbltam vdeni a rm bzott gyerekek rdekeit (fknt a ht rtelmi fogyatkost s kt slyos diszlexist), de igen nehz feladat olyan kzegben dolgozni, ahol nem rtik, s ezltal nem is igazn rtkelik a gygypedaggiai munkt.
Egyik naprl a msikra integrlni gy, hogy a pedaggusok semmilyen kpzettsggel nem rendelkeznek a fogyatkossgokrl, rszkpessg-zavarokrl, nem lenne szabad.
A finanszrozs gondjai
sztl halljuk, hogy az emelt fejkvtt olyan mrtkben lecskkentik, ami mr a gygypedaggus brre sem lesz elegend. Ebben az is kzrejtszott, hogy olyan esetek is elfordultak, hogy a fenntartk rerltettk a pedaggusokra a tbbletmunkt, de az nkormnyzatokhoz kerlt pnz nem az integrcira lett kltve. Nem vsroltak eszkzket, s a tanrok tbbletmunkjt sem honorltk. Ha ezentl a plusz pnz hinyban mr nem „ri meg” a srlt gyerekekkel bbeldni, akkor mi lesz velk? Kzben a specilis iskolk is lassan megsznnek. Ha a szl ragaszkodik a helybeli iskolhoz, akkor gygypedaggusok nlkl fognak csrgni az ltalnos iskolkban minden segtsg nlkl a tanulsi nehzsgekkel kzd gyermekek?
Elindult egy integrcis folyamat, sajnos tbbnyire a megfelel elkszts, kpzettsg hinyossgaival. A pedaggus tovbbkpzsekhez id s pnz kell, de sajnos a tovbbkpzsek tmogatst is cskkentik vrl vre. A neveltestlet legalbb harmadnak rendelkeznie kellene olyan ismeretekkel, amelyek az integrcihoz szksgesek, akkor lehetne eredmnyes a munka. Mg szinte ki sem alakulhatott igazn, s az llami tmogats hinyban vget is r az egyttnevels? Osztlyltszmok emelsvel, a segt szakemberek hinyval eslyk sem lesz a diszes s a fogyatkos gyerekeknek felzrkzni, a htrnyaikat cskkenteni.
A sikeres integrci
Az iskolkban a sikeres integrcihoz az oktats, az osztlymunka jragondolsra van szksg. Az iskola feladata, hogy a gyerekeket felksztse a felntt letre, a felntt trsadalom kultrjnak ismeretre. Ennek elsajttsa azonban nem egyni ton trtnik, hanem kzssgben. A csoportmunka alkalmazsa, a tanulk aktv rszvtele a munkban, a tbbfle kpessg felhasznlsa mind a sikeres ismeretelsajtts zloga. A tanrai egyttmkds, a trsaktl val tanuls, az egynek kztti versenyeztetsek megszntetse s az azonossg s klnbzsg felismertetse, a szlkkel val egyttmkds az integrci sikernek zloga.
Szksgesek a tangyi dokumentumok (alapt okirat bejegyzse, pedaggiai program, specilis tanterv); a fogyatkossg tpusnak s slyossgnak megfelel gygypedaggus; fogadksz, felkszlt pedaggusok; trgyi szksgletek (specilis taneszkzk, segdanyagok, tanknyvek, jtkok, szakirodalom); az osztlyltszm korltozsa.
Az integrci csak ott valsthat meg, ahol nyitottsg s igny van a minsgileg jobb pedaggira, ahol az ltalnos iskola ksz a megjulsra. Alapvet felttel, hogy az rintettek akarjk!
A gyermeki szeretet ert ad
A fejleszt munka sorn a tantsi folyamatot thatja a szemlyisgfejleszts, hiszen az iskolai kudarcok lekzdsben ennek nagyon fontos szerepe van. Az oldott lgkr, az odafigyel bnsmd j kapcsolat kialakulst eredmnyezi a gygypedaggus s a gyerekek kztt. Ez igen fontos az egyni fejlesztsek sorn, hiszen eredmnyeket elrni csak velk egytt lehet, s csak gy, ha k is akarjk. A gyerekek nagyon ragaszkodak, rlnek, ha olyan feladatokat kapnak, amit kpesek elvgezni. Sok dicsrettel, egyni megsegtssel kell tantgatni ket. Az ra vgi kpessgfejleszt jtkok elsegtik, hogy legkzelebb is szvesen jjjenek rra.
Vajon a gyermekek szeretete elegend ahhoz, hogy a hinyz anyagi, erklcsi, szakmai elismerst ptolja? Egy gygypedaggus lelknek ez mindenkppen ert ad.
A Varzsbet a kpessgfejleszts szolglatban
A fejleszt foglalkozsokon rendszeresen hasznljuk tanulimmal a Varzsbet programot. Minden korosztly megtallja rajta a szmra hasznos s rdekes feladatokat. Kpessgfejlesztsre, olvass-, szmols gyakorlsra fogyatkos s diszlexis tanulknak is egyarnt alkalmas. A gyermekek szvesen hasznljk a jtkos tanuls e formjt.
A betdifferencils egyik legjobb mdszere a „Dyslex” program. A gyakori problmt jelent flreolvassokat, betfelcserlseket lehet vele cskkenteni. Azokat a betprokat kell olvass tjn egyeztetnie a lottjtk szablya szerint (fnt-lent azonos sztagok, szavak keresse), amelyeket knnyen lehet egymssal sszetveszteni. Nagy figyelmet, koncentrlst, pontos olvasst kvetel a feladatot vgztl. Idmrjvel ellenrizni, fokozni lehet az olvassi tempt.
Jtktlet
Trtnetemlkezet
Vlasszunk ki egy rdekes trtnetet, legendt, amit rszekre osztunk. Ahny gyerek, annyi rszre. Mikzben felolvassuk, krjk meg a gyermekeket, hogy figyeljenek jl, s prbljanak fontos neveket, epizdokat, kulcsszavakat lejegyzetelni a trtnetbl. Mindig jelezzk, ha a kvetkez gyermek rszlete kvetkezik.
Ha vge a trtnetnek, krjk meg a gyerekeket, hogy a sajt rszket mesljk el neknk, hasznljk hozz a jegyzetket. Termszetesen szp kerek, egsz mondatokat mondjanak. Miutn visszamondtk a trtnetet, kpzeltessk el velk, mintha egy film rszletei lennnek. A szmukra kpileg megragadott, rdekes, fontosnak tartott jelenetet rajzoltassuk le! Ezek lehetnek rszletesen kidolgozott, sznes rajzok, mintha egy film diakocki lennnek.
Az elkszlt rajzok sorba lltsa utn ismt idzze fl egyvalaki az egsz trtnetet.
A kpek elsegtik a szveg tarts megjegyzst. Ajnlom brmilyen megtanuland tantrgy esetn is a rajzos brzolst. Jobban emlkeznek r a gyerekek, mint az rott szvegre.