mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrlt nevels
Integrlt nevels : Diszlexia /7

Diszlexia /7

  2009.08.17. 11:08


Kommunikcis problmk

A beszdre val figyels kszsgnek fejlesztst a csaldban kell elkezdeni! A szlk, nagyszlk, testvrek sokat tehetnek a kisgyermek fejldse rdekben. Ha a httrben a beszdszlels, beszdmegrts fejletlensge ll, az a nyelvi kpessgek kialakulst is htrltatja.

 Beszdszlels

A beszdszlels az a kszsg, amely lehetv teszi a gyermek szmra, hogy beszdhangokat, beszdhangok kapcsoldsait, hosszabb hangsorokat felismerjen, s kpes legyen az elhangzsnak megfelel sorrendben megismtelni. Ezen kszsg eredmnye, hogy a gyermek megtanulja anyanyelve szavainak hangzst, s egyre tbb j sz felismersre legyen kpes. Ennek segtsgvel lesz kpes megtanulni a gyermek olvasni s rni. Ha zavart ez a kpessge, akkor diszlexia alakulhat ki, mely olvassi, rsi, helyesrsi nehzsgeket egyarnt tkrz.

vodsok beszdszlelsnek fejlesztse

Szismtlsek: rtelmes, gyakran hasznlt szavak, majd a kisgyermek szmra rtelmetlen hangcsoportok utnmondatsa elszr fennhangon, majd sgs utn is.

Szgyjtsek: A rvid szavaktl a hosszkig lehet szavakat gyjteni, segthet egy kpesknyv, sznes bra a tmt illeten. Ksbb egy-egy cmet adunk, pl. vodval, csalddal, jtkkal, fzssel kapcsolatos szavak. Azonos ffogalom al tartoz szavakat gyjtetnk, pl. gymlcsk, virgok, btorok, jrmvek, stb.

Hangfelismersi, hangkeressi jtkok: szavakban ismerje fel a kgyhangot (sz), motorhangot (r), vonathangot (s), cica hangot (c), stb. Ksbb azt is el tudja dnteni, hogy a sz elejn, vgn vagy kzepn van-e az adott hang, illetve, hogy hnyadik a szban.

Hangidtartamok: a magnhangzk rvid-hossz idtartamnak rzkeltetse, pl. Hzzl egy hossz vonalat a paprra, ha hossz hangot hallasz, s egy rvidet, vagy tegyl egy pontot, ha rvid hangot!

Beszdmegrts

A beszdmegrts az elhangz (msok ltal kiejtett) szavak, szkapcsolatok, mondatok, mondatsorozatok jelentsnek, tartalmnak megrtse. Ez mindig a gyermek letkori szintjnek megfelel legyen.

Kisgyermekek beszdmegrtsnek fejlesztse

Kommunikcis helyzetek: spontn beszlgetsek. Mindig sznjunk r idt, hogy meghallgassuk gyermeknket, ha kzlsignye van, de ne ostromoljuk direkt krdsekkel! Esetleg kezdjnk el meslni neki sajt aznapi lmnyeinkrl, s vrjuk ki, mg is elkezd meslni. Fontosak a kzs tevkenysgek kzbeni n. httrbeszlgetsek. Vonjuk be a hzimunkba, jtsszunk vele, rajzoljunk egytt, barkcsoljunk, s kzben sokat-sokat beszlgessnk! A felntt kezdemnyezzen, de sose beszltesse a gyereket direkt erltetve, nehogy lelki problmkat okozzon. Beszljnk lassan, tagoltan!

A felntt mesje: lehet kpesknyvbl vagy spontn meslni. Beszlgessnk vele, ha kzbekrdez, magyarzzunk neki szvesen! vatosan visszakrdezgethetnk a mese trtnetre, a vlaszaibl megtlhetjk, hogy valban kpes-e kvetni s feldolgozni az elhangzottakat.

Szkincs: a gyermek szmra ismeretlen szavak megmagyarzsa nagyon fontos. Kpesknyvekben mindent figyeltessnk meg rszletesen, az brkon lv trgyakat, szemlyeket, esemnyeket rszletesen beszljk meg. Legyen letkornak s rdekldsnek megfelel a knyvvlaszts.

Rendszerezzk a gyermek fogalmait, gyjtsk ssze az azonos fogalomkrbe tartoz szavakat, gymlcsk, llatok, jtkok, szerszmok, sznek, ruhadarabok nevei, stb.

Mese visszamondats: krjk meg, hogy meslje el a hallott mest. Krdseket tehetnk fl, arra vlaszoljon, majd jtszhatunk olyat is, hogy krdezzen tlnk.

Szkincsbvts a Varzsbetvel

A Varzsbet programcsald rengeteg sz s kpanyagot tartalmaz. Ha valamelyik kp nevt nem ismeri a gyermek, vagy pp nem jut eszbe, a kpre kattintva elolvashatja azt. Minden kp el van ltva a szkpvel is, gy segti a program a gyermeket az nll hasznlatban. Sz-kp egyeztet, ffogalom al rendel feladatai bvtik a gyermek szkincst. A programban hasznlt szavak szinte szrevtlenl plnek be a ksbbiekben a gyermek szhasznlatba is.

rdekessg, hogy a Varzsbet Programcsald angol nyelvi kiegszt csomagja segtsgvel angol nyelven is olvashatak a kpek nevei, gy a magyar mellett az idegen nyelv szkincse is bvthet.

Jtktlet

"A fnk azt mondta... "
csoportos jtk a beszdmegrts s koncentrci fejlesztsre

Az irnyt a kr kzepre ll. Amennyiben utastsait gy kezdi, hogy "A fnk azt mondta...", akkor mindenki kteles azokat vgrehajtani. Ha csak magt az utastst mondja, akkor tilos a vgrehajts. Az utastsok brmilyen kzsen vgezhet egyszer cselekvsre vonatkozhatnak (pl. emeld fel a kezed, lps indulj, llj stb.). Aki tveszt, az kiesik. A jtk az utols rsztvev kiessig tart-gyes irnyt mellett ez nem hossz id. j irnytval folytathatjuk a jtkot.

A mindenkori irnyt egyik trkkje lehet, hogy a sajt cselekvse eltr az ltala kzlt instrukciktl (mst csinl, mint amit mond), ismteltet egy cselekvst, majd hirtelen vlt stb.

Kellemes jtkot, nagy kacagsokat kvnok!

 


Beszdszlels s beszdmegrts fejlesztse iskols korban

A gyermek iskolba kerlse nagy vltozst jelent mind a kisgyermek, mind a csald letben. Ennek a vltozsnak a mrtke s a hatsa azonban nagyon klnbz lehet: az rmteli iskolba jrstl s a sikeres tanulstl kezdve a kisebb-nagyobb csaldsokon, tmeneti vagy hosszan tart sikertelensgeken t a komoly problmkig, az elkeseredsig, a kudarclmnyekig.

A leggyakoribb problmk

Ha a gyermek anyanyelv-elsajttsa zavart szenved, az tanulsi nehzsgekhez vezet. Az olvass-rs nem megfelel szintje figyelhet meg. Gyakori eset, hogy a szl tlzsba vitt gyakoroltatssal igyekszik gyermeknek segteni, ez risi energikat emszt fel, de az eredmnyek csak n. ltszateredmnyek. A problma okait kell feltrni, s a kpessgeket fejleszteni, amelyek aztn elsegtik a jobb teljestmnyeket.

 Az olvass elsajttsnak, a tanulsnak az alapja az letkornak megfelel beszdszlelsi s beszdmegrtsi teljestmny.

Az otthoni segtsg fontossga

A beszdszlels s a beszdmegrts fejlesztse szli segtsggel oldhat meg a legjobban. A csald mindennapjaiban mkdik a legnagyobb s legbiztosabb hatsfokkal. Anya, apa, nagyszlk, testvrek sokat tehetnek a fejleszts rdekben. Termszetesen ez "jtkos" fejleszts kell, hogy legyen! Legynk trelmesek a gyermekkel!

Termszetesen nagyobb problma esetn a gyermeket szakemberhez kell vinni, aki a szmra megfelel terpit nyjtja.

A beszdszlels fejlesztsnek terletei

Szismtls: kezdetben jl ismert szavak ismteltetse, majd ritkbban hasznlatosak.

Hangsor-ismtls: rtelmetlen hangsorokat vagy a gyermek szmra jelentssel nem br, idegen szavakat mondjunk.

Szgyjtsek: a gyermekkel kzsen gyjtsnk rvid, egy sztag s nagyon hossz szavakat is. Gyjthetnk olyan szavakat, amelyeknek valamilyen kapcsolatuk van egymssal, iskolhoz, lakshoz, szlk munkjhoz, tantrgyakhoz stb. kthetk.

Azonos ffogalom al tartoz szavak gyjtse, gymlcsk, virgok, jrmvek, rokonsg stb.

Olyan szavak gyjtse, amelyeknek az els hangja vagy az els sztagja azonos: s-, te-, ka- stb. Felssknek nehezthetjk, hogy elre meghatrozott szfaj szavakat kereshetnek csak (igket, fneveket).

Szlnc: tbben jtszhatjk, az els mond egy szt, a kvetkez megismtli, s hozztesz egy jabbat, a kvetkez mr hrom szt mond: mese, mese-gyr, mese-gyr-hz...

Minden j sz az elz utols hangjval kezddjn: bogr-rmes-sp-pici...

Hangtalls, hangkeress: hangok kihallsa a szavakbl. Hallod-e az adott hangot, s hol hallod a szban?

Hangidtartamok: magnhangzk s mssalhangzk rviden s hosszan ejtsnek gyakorlsa, rzkeltetse.

Zngs-zngtlen differencils: a ggre tett kzfejjel rzkeltessk a hangok zngssgt, majd prbljuk felismertetni vele.

Sztagols: szavak sztagoltatsa, majd legynk kisrobotok, beszljnk folyamatosan sztagolva.

Hangokbl szalkots: hangonknt ejtem ki a szt, mire gondoltam? Ksbb a gyermek bontsa a szavakat hangokra.

A beszdmegrts fejlesztse

Kommunikcis helyzetek: spontn beszlgets a gyermekkel klnfle tmkrl. Olyan tmt vlasszunk, ami rdekli a gyermeket, az lmnyeivel kapcsolatos, pl. filmhez ktd, olvasott knyv, az "let dolgai" (vsrls, fzs, htvgi idtlts, iskolai esemnyek).

Mindig sznjunk r idt, hogy meghallgassuk gyermeknket, ha kzlsignye van, de ne ostromoljuk direkt krdsekkel! Esetleg kezdjnk el meslni neki sajt aznapi lmnyeinkrl, s vrjuk ki, mg is elkezd meslni. Fontosak a kzs tevkenysgek kzbeni n. httrbeszlgetsek. Vonjuk be a hzimunkba, jtsszunk vele, rajzoljunk egytt, barkcsoljunk, s kzben sokat-sokat beszlgessnk! A felntt kezdemnyezzen, de sose beszltesse a gyereket direkt erltetve, nehogy lelki problmkat okozzon. Beszljnk lassan, tagoltan!

A jellegzetes arcmimika, s gesztusok sok mindent elrulnak a gyermekben lejtszd folyamatokrl, informcit kzlnek a bizonytalansgrl, a kellemetlen rzsrl, tanskodnak az rtsi nehzsgekrl. Ha a gyermek nzi a felntt arct, az jelezheti azt, hogy szksge van az ajakmozgs kzvettette pluszinformcira, s jelezhet termszetesen egy nyitottabb egynisget is. Az a gyermek, aki rendszeresen nem szvesen nz a beszlget partnerre, az szorong, nehzsge van, befel fordul szemlyisg. Meg kell prblkozni a gyermek feloldsval.

 

Felolvass utn trtn beszlgets: a felntt olvasson fel knyvbl, jsgbl, folyiratbl, a gyermek is lssa a kpeket, rajzokat, brkat. A tma kapcsoldjon a gyermek hobbijhoz, sport, szmtgp, replk, divat stb. Lass, tagolt olvass legyen, ha a gyermek kzbekrdez, beszlgessnk vele! Az olvass vgn beszlgessnk a hallottakrl.

Szkincs: ha j, szmra ismeretlen szval tallkozik a gyermek, azt mindig magyarzzuk el neki. Krdezs nlkl is magyarzhatunk szavakat, amikrl gy gondoljuk, nem rti.

Szgyjtsekkel bvthetjk a gyermek fogalmait. Azonos fogalomkrbe tartoz szavak, ellenttek, rokonrtelm szavak, tantrgyakra jellemz szavak, ezek megmagyarzsa, szavak meghatrozsa, krlrsa.

 

Visszamondats: mondjunk el egy trtnetet, majd krjk meg a gyermeket, hogy mondja vissza. Ismteljk meg a krst kt nap elteltvel, figyeljk meg mennyire emlkszik.

 

rtsellenrzs: egy rvid trtnet elmeslst kveten krdseket tesznk fel. Kvetkeztetseket vonatunk le, sszefggseket figyeltetnk meg. Egy magasabb fokozaton krdezzen minket.

Szkincsbvts a Varzsbetvel

A Varzsbet programcsald a kudarcmentes olvasstanulst tzte ki clul. ltala a gyerekek jtkosan tanulnak meg olvasni, gyakoroljk a helyes magyar nyelvhasznlatot. Az rt olvasst szolglja rengeteg
sz-kp egyeztet feladata. Az Anagramma s Bbel vltozatos feladatai bvtik a szkincset. Fels tagozatosoknak is ajnlott szkszletk.

Betkbl, sztagokbl lehet kirakni rtelmes szavakat, mondatokat prosthatunk kpekhez, igaz-hamis lltsok segtik a jobb megrtst, szavakat csoportosthatunk jelentsk, kapcsolataik alapjn, ffogalom al rendelhetjk ket. A Krlr s a Kakukktojs feladatok rdekesen s vltozatosan segtik a szkincs bvlst.

A program biztat, dicsr, jutalmaz, hogy az olvass rm legyen, s semmikpp sem gytrelem.

Jtktlet

Mesebefejezs mskpp

Elkezdjk meslni valamelyik kzismert klasszikus mest a gyermeknek, pl. Hfehrke s a ht trpe. Elrnk egy bizonyos rszhez, majd felvetjk, hogy mi lett volna, ha...  Ha a gonosz mostoha nem is lett volna gonosz, vagy a ht trpe helyett mssal tallkozik Hfehrke, vagy pp nem harap bele a mrgezett almba..

A fantzia, kpzelet erejt hasznlva fejezze be a gyermek a mest, vagy talljunk ki kzsen trtneteket. A szbeli kzlst kveten kszthetnk rajzot is, esetleg sznes paprokbl kivgva a formkat ragasztgathatunk illusztrcit a meshez.

 

Kellemes idtltst!

A felnttkori agysrlsek kvetkezmnyei

 

 "Minden kzlsi prblkozs csak msok jakaratval sikerlhet"

                                                                                           (Max Fisch)

 

A beszd sajnos akkor is krosodhat, amikor mr jl elsajttottuk. Egy hirtelen baleset, idegrendszert krost betegsg, s az addig jl hasznlt nyelv teljesen elveszhet. Az agy srlse kvetkeztben az egyn s a klvilg kztti kommunikci nehzkess vagy lehetetlenn vlhat.

 

A dysarthria 

A dysarthria a beszdmozgsok koordincis kivitelezsnek zavara. Okai kztt szerepelnek az agyi srlsek, fejldsi-, genetikai rendellenessgek, szlsi krosodsok, rrendszeri gyulladsos megbetegedsek, daganatok, anyagcserezavarok. A krosods a beszdhangok kiejtsi mechanizmust nehezti. Az artikulci zavart, elmosdott, a beszd rosszul rthet, rszben orrhang, csaknem rthetetlen lehet.

A logopdiai vizsglat a lgzs, a hangads, az artikulci zavarainak feltrsval indul, az arc s a nyak reflextevkenysgt is meg kell nzni, elfordulhatnak izombnulsok.

A terpia nem csak a srlt beszdmotorikra, hanem a kommunikcis zavarra is ki kell, hogy terjedjen, st a szkincs bvtse is fontos feladat.

 

Az afzia 

Az agy meghatrozott terleteinek srlse kvetkeztben (agyvrzs, agyi infarktus) az egyn, aki a korbban elsajttott nyelvet helyesen hasznlta a trsadalmi rintkezsben, afzis lesz. A nyelvi kpessg zavara megmutatkozhat a beszd kifejez oldalnak vagy megrt oldalnak, illetleg egyszerre mindkettnek hinyban vagy zavart mkdsben. Teht a beszd s a beszd megrtse egyarnt srlhet.

 A nyelvi zavarok kezelsi mdjban hasonlatossg van a megksett beszdfejlds, valamint a diszlexia-diszgrfia terpijhoz. Az ott eredmnyesen hasznlt mdszerek az afzia kezelsben is hasznosthatk. Ha a logopdus egysgben s rszletessgben alaposan ismeri az emberi beszd, az olvass-rs, a nyelv fejldsnek llomsait, s az ahhoz szksges kpessgeket, akkor tudja igazn eredmnyesen kezelni az afzis beteget. Ez mindenkppen egy tfog ismeretet kell, hogy felttelezzen, amely segtsgvel a legmegfelelbb mdszert tudja alkalmazni a srlsnek megfelelen, s mindenkppen a legkreatvabban.

 

A beszdterpia alapelvei 

A terapeutnak mindig egytt kell mkdnie a beszdhibssal, a hozztartozival, s ki kell alaktani egyfajta egyttmkdst, kapcsolatot a beszdhibs s a hozztartozja kztt is. Ksbb a krnyezett is bvteni kell (rokonok, bartok, utca). A felvilgost munka, a csald tantsa, pszichs tmogatsa ppoly fontos, mint maga a beszdterpia. Ha a beszdkszsgt elvesztett felntt nem tudja magt kifejezni, feszti bellrl a kommunikcis gt, a tehetetlensg, s ez sajnos trelmetlensget, agresszit is eredmnyezhet. Elfordulhat a teljes kzny is a krnyezetvel szemben. Meg kell tallnunk azt a mdot, amely segtsgvel meg tudjk rteni egymst.

 

A betegek krzise

A nyelv- s beszdzavar klnbz hatsokkal lehet a kommunikcis, a szocilis s az rzelmi terletekre egyarnt. Az afziban s dysarthriban szenvedk egsz lete megvltozik. Ezek az llapotok olyan krzishelyzetek, melyek vratlan kvetelmnyeket, j alkalmazkodst s dntseket kvnnak meg. Az egsz addigi letvitel megvltozik, egy "j" let kezddik.

 A teljes beszdrehabilitci csak a legritkbb esetben lehetsges. A legfontosabb teend a helyzet pszichs lekzdse. A beszd fejlesztse rsze a rehabilitcinak, de emellett rengeteg a teend. Megvltozik a csald letformja, az esetleges bnulsok mozgssrlssel is jrnak (a kerekes-szkes letforma kialaktsa). A munkahely elvesztsvel anyagi vesztesg, a kiszolgltatott helyzet miatt nrtkelsi vlsg egyarnt bekvetkezhet.

 

A terpis helyzet

Amikor az rintett szemlyt segteni akarjuk, akkor a kommunikcis korltozottsgra, az esetleges rzelmi vlsgra, a megvltozott szocilis helyzetre egyttvve kell gondolnunk az egyni sajtossgok figyelembe vtelvel egytt. A beszdterapeutnak a helyzetet komplexen kell ltnia, s mindennek mg sajt szemlyisgvel is sszhangban kell lennie. A mdszerek megvlasztsa mindezen szempontokra ki kell, hogy trjen.

 A klcsns tisztelet, a nyitottsg is fontos szempontok. A terapeutnak el kell ksrnie a beteget a megjult, nll lete tjn. A terpia sorn klcsnsen hatssal vannak egymsra.

 A szakszer, cltudatos, megtervezett munknak mind a kifejez beszd, mind a megrts javtsra ki kell terjednie. Artikulcis gyests, sz-kp egyeztetsek, fogalmak jelentse, olvass-rs felidzse, esetleg jratantsa, kommunikcis kpessgek fejlesztse szkincsbvtsekkel (csoportostsok ffogalmak al, szgyjtsek, ellenttek, rokonrtelmek) utnmondatsokkal, mondatalkotsokkal, mondatbefejezsekkel, s a nem beszden alapul technikk elsajttsval is (mimika, gesztusok, rajz, rs).

 

A Varzsbet alkalmazsa afzis betegeknl

A fent lertakban sszhangba hoztam az afzia terpit a diszlexia terpijval, s teszem ezt a Varzsbet diszlexia-diszkalkulia programja esetben is. Az olvass-rs elsajttsnak folyamatban, a szkincsbvtsben, a kpessgfejlesztsben egyarnt hasznosthat szmtgpes programunk. A beteggel egytt vgezzk a szkirak, sz-kp egyeztet, ffogalom al rendel, mondat-kiegszt feladatokat. Kzben a szksges magyarzatokat, rtelmezseket megadjuk, illetve vgig segtjk t a feladatok megoldsban. Az analzis-szintzis, a vizulis szlels, differencils, a koncentrcis kszsg, a memria mind olyan kpessgek, mely a program segtsgvel nagyszeren aktivizlhatk.

 Mivel sok esetben a szmolsi kszsg is elvsz, a program segtsgvel az alapoktl kezdhetjk el a szmols, a mveletek felidztetst, ksbb gyakorlst.

 

Feladat-tlet afzis betegeknek

Beszdaktivizls

 

A hangos beszd kialaktsnak kezdeti fzisban az automatizlt beszd-emlkekre hagyatkozunk. Ez felbtorthatja a beteget a hangos beszdre, segti az artikulcit, az els sikerekhez vezethet.

Elkezdjk a felsorlst, a beteg automatikusan folytatja vagy mondja velnk egytt:

1. Szmlls 1, 2, 3 ... 10

2. Szmlls visszafel 10, 9, 8 ...

3. Napok, hnapok, vszakok neveit kezdjk sorolni

4. Gyermekkori mondkk, versek, dalok megkezdse

5. Ellenttprok mondsa (pl. jobb - beteg mondja: bal )

6. Ismert kzmondsok megkezdse (pl. Lassan jrj - beteg mondja: tovbb rsz.)

Kpessgfejleszts nyron is

 

 

Az vodai tanvnek vge, a nagycsoportosok elballagtak, szre vrja ket az iskolapad. A nyri pihens kzben jtkos kpessgfejlesztssel kszthetik fel gyermekeiket az iskolra.

 

A hinyos kpessgek

Az iskolba indul kisgyermekek egy rsznl gyakran retlenek azok a funkcik, amelyek a biztonsgos, rmteli tanuls felttelei. Kialakulatlan a trben val tjkozdsuk, nincsenek tisztban az irnyok jelentsvel (bal-jobb, lent-fent, alatt-fltt, kztt stb.). Nehezen kapcsoljk ssze a kz s a szem mozgst, tkrkppel brzolnak, fordtva raknak ki klnfle alakzatokat, fordtva hzzk meg a vonalakat. Ugyangy kialakulatlan mg nluk a dominns kz hasznlata is. Kzgyessgk, rajzkszsgk fejletlen, vonalvezetsk gyetlen. Beszdkben gyakran felcserlik a sztagokat, szkincsk szegnyes. Elfordul, hogy a szthz hibs toldalkot illesztenek. Nehezen fejezik ki magukat, nem beszlnek sszefgg mondatokban. Ritmusrzkk bizonytalan. Nehezen szlelik a hossz s rvid hangokat, sztaghatrokat. Nem tudjk elklnteni egymstl a zngs s zngtlen mssalhangzkat. Nem halljk ki a hangok egymsutnjt a szavakban. Figyelmk csapong, nehezen sszpontostanak a ltottakra, hallottakra. Kevs kitartsuk van az iskolarettsg szempontjbl.

 

 A kpessgfejleszts fontossga

A kpessgfejleszts fontos dolog, az olvass s az rs sikeres elsajttshoz vezet. A gyermekek sokirny kpessge, rzelmi lete s beszdkszsge csak a szleikkel val szoros kapcsolatban fejldhet, teljesedhet ki. A feladatok vgzse nem pusztn passzv cselekvst kvn a kisgyermektl, hanem lland szbeli megnyilatkozst is. Ehhez azonban arra van szksg, hogy a szl segtsen gyermeknek a feladatok rtelmezsben, ellenrzsben.  A feladatmegoldsok sorn kzsen eltlttt id jz beszlgetsekre, meslsekre nyjt alkalmat.

 

A sikeres iskolakezdshez nlklzhetetlen kpessgek fejlesztse

A bal-jobb megtantsa, a trbeli tjkozds fejlesztse: ezek a gyakorlatok a betk alakjnak biztos felismerst alapozzk meg. Fontos kialaktanunk az irnyokat sajt testen, trben, majd skban is. A tkrkp elvvel tantjuk trben s skban egyarnt az irnyokat, a kis szv lapon val elhelyezse rajzolskor a bal oldalt mutatja. A szl, ha szemben ll gyermekvel, mindig tkrkpet mutasson!

 

A hallsi figyelem fejlesztse: fbl, fmbl, vegbl kszlt trgyak hangjt kell felismerni, megneveztetni is, majd jtszhatunk a furulya hangjval (magas-mly, hossz-rvid hangok). Soralkotsok hangokbl. A rvid-hossz hangok megfigyeltetse a betk hosszsgnak jellst kszti el. Jtktlet: Ha rvid hangot hall a gyermek, ugrik egyet, ha hossz hangot, helybe fut.

A hangok helynek kihallsa a szavakban nlklzhetetlen ahhoz, hogy a gyermek majd helyesen rja le a hangoknak megfelel betk sorrendjt. Hangkeres jtkok a sz elejn, vgn, kzepn (Hol hallod?).

 

Ritmusrzk fejlesztse: a sztagols megalapozsa trtnhet tapsolssal, plcika-trdelssel.  Elszr jl ritmizlhat verseket ksrjnk tapssal, dobbantssal, ritmushan

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros