Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Az ember si ksztetse a vilg megismerse. A csecsem szletsekor belecsppen egy ismeretlen vilgba. p rzkszervei s idegrendszere, egyre nyiladoz rtelme s termszetes kvncsisga arra sztnzi t, hogy megtapasztalja, megismerje szkebb, tgabb krnyezett. A krnyezetbl rkez ingerek szinte csalogatjk a csecsemt a tapasztalatszerzsre. Lnyeges teht, hogy ebben az idszakban megfelel ingergazdag krnyezetet biztostsunk szmra.
A ltsi (vizulis, hallsi (auditv), izomrzkelsi (kinesztetikus), tapintsi (taktilis) ingerek a csecsem mozgsos tapasztalatszerzsei rvn vlnak tanulss, fejldnek kpessgei (fizikai s mentlis), amelyekre lete vgig szksge lesz. Alakul s fejldik testsmja, testtudata, nagymozgsai finommozgsai, koordincis kpessgei, egyszval fejldnek tanulsi kpessgei, amelyek iskolakezdsre egy meghatrozott tanulsi teljestmny elrst teszik lehetv. Sok-sok tanulsi zavar (diszlexia, diszgrfia, diszkalkulia) htterben a korai szenzomotoros tevkenysg (a krnyezetbl rkez ingerek sorval szerzett tapasztalatok) hinya ll.
Mozgsfejlds
A tanulsi zavarok megelzsben a kulcsfontossg feladat a sokrt mozgs-fejleszts. A kisgyerek ruhzata legyen minl knnyebb, hogy szabadon mozoghasson, nyron, veszlytelen helyeken hagyjuk meztlb jrklni. Msszon minl tbbet padra, szkre, fra s mszkra. A trbeli viszonyok megismersre is a mozgs a legalkalmasabb. A koncentrcis kpessget is nvelik az egyensly-gyakorlatok. Az a gyerek, amelyiket tlsgosan vdenek a szlei, gyetlenebb marad, s esetleg tanulsi problmi is lehetnek a hinyos testkp, s fejletlen szenzomotoros kpessgei miatt. Az egyensly-gyakorlatokon kvl igen hasznos mindenfle mozgs, forgs, a sportok kzl az szs.
A vz tulajdonsgai s lettani hatsai
A vz a levegnl srbb kzeg, ezrt jelents ellenllsa van. Srsge lehetv teszi, hogy tmasztkot talljunk rajta, gy jelentsen megterheli a szvet s a keringsi rendszert, ezltal javtja mkdsket, a fokozott izommunka pedig magas szint lgzrendszeri mkdst eredmnyez. A gygyszatban is kiemelked szerepet sznnak a vzben val mozgsnak. Az allergis, asztmatikus megbetegedsek megelzsben, jelents szerepe van a vzben val foglalkozsoknak. Az lettani funkcik felgyorsulnak, az immunrendszer hatkonyabban vdekezik a betegsgekkel szemben. A lgzstechnika javul, a lgzizmok ersdnek. A testhmrskletnl alacsonyabb hmrsklet vz sszehzza a vrereket, felgyorstja ezzel a vrramlst, ami fokozottabb szvmkdst eredmnyez. Ennek pedig kvetkezmnye a kapillrisok javul vrelltsa.
Az szs hatsai
A vzben val mozgs letkortl fggetlen, lettani hatsai korosztlytl fggetlenl rvnyeslnek. A vz nem csak az szsnemek gyakorlsa sorn fejti ki jtkony hatst, hanem mr nmagban is hat a szervezetre. A benne val mozgs ingerek sokasgt biztostja a gyermeknek, ms mozgslmnyt biztost, mint a szrazfldi mozgs. Msok a ltsi, hallsi informcik, a felhajter miatt ms a mozgs-kivitelezs. Szabadabb izleti mozgst enged, a meleg vzlazt hats, knnyebb az izomtevkenysg. Ms a tjkozds, a tapints, mint a szrazfldn. Tbb s ms mozgslmnnyel gazdagodik, finomodik a koordinci, javul az egyenslyrzk, gyesedik gyermeknk, kialakul s fejldik a vzrzkels. A vzrzkels ltal lhet meg a kellemes vzben tartzkods, mozgs lmnye. A vzrzkels olyan tulajdonsg, amelyet bren lehet tartani, hinya esetn pedig fejleszteni kell.
sszessgben tbb rmteli mozgsos tapasztalatszerzssel fejlesztjk gyermeknk motoros, rtelmi kpessgeit, fejldik gyessge, mozgsa sszehangolt lesz, bonyolult mozgsos cselekvs megoldsra lesz kpes. A szl-gyermek kapcsolat benssgesebb, szorosabb lesz a kzs lmnyen keresztl. Az szs utn nagyobb lesz az tvgy, javul a kzrzet.
A hidroterpia lnyege
A vizet a felhajtereje s kellemes simogatsa, ami egy lland taktilis (tapintsi) inger, nagyon alkalmass teszi arra, hogy a megtanuland nagymozgsokat ebben a kzegben sajttsa el a gyermek. A kicsik mg nagyon formld, plasztikus kzponti idegrendszernek fejldse szempontjbl lnyeges annak a flben elhelyezked egyenslyszervnek, illetve a helyzetrzkel (azaz vesztibulris) rendszernek a mkdse, ami az agy szmos terletvel ll kapcsolatban. gy a vesztibulris rendszert r ingerek a dominelvnek megfelelen a teljes idegrendszeri mozgsirnyts fejldst segtik. Nem vletlenl szeretik a kisgyerekek, ha hintztatjk, prgetik, forgatjk, dobljk ket. Ugyanezeket a mutatvnyokat a vzben is kedvelik.
Fejleszt hatsa
Terpiv attl vlik, hogy kifejezetten azon gyermekek szmra fejlesztettk tovbb a jl tgondolt gyakorlatsorokat, akik nvekedsk idejn a mozgsfejlds fontos mozzanatai kzl egyet vagy tbbet valamirt kihagytak, pldul nem ksztak, fells nlkl azonnal fellltak. A nagy mozgsok kimaradst azrt szksges utlag korriglni, mert ezek nlkl a finom mozgsok kiplse, a rajzols s rs (grafomotoros mozgsok), s sok mozgsra pl mentlis tevkenysg, pl. az olvass kszsge is csorbt szenvedhet.
A hidroterpia alkalmazhat gy egszsges, csupn koraszltt vagy rszkpessg-zavarokkal l gyerekeknl, akik fejlettsgkben egy-egy terleten elmaradnak kortrsaik mgtt, ksbb nem teljesen iskolarettek, koncentrcis kpessgk, monotnia-trsk kisebb, nehezebben illeszkednek be trsasgba. Segthet diszlexis, diszgrfis gyerekeknek is. Segtsgvel kialakul a trrzk, az iskola elkezdse eltt fontos a sorrendisg, egymsutnisg megtanulsa.
Az szmozgsok bvtik a sajt magunkon val eligazodst, a kar s a lb mozgsnak sszerendezse, ritmusos mkdtetse nemcsak a vzben lt rmt idzi el, hanem a biztonsg lmnyt is.
Fejleszt gyakorlatok a vzben
A gyakorlatok egy rszben a gyerekek passzvan vesznek rszt, s az oktatk gy mozgatjk ket a vzben, hogy a helyzetrzkel szervrendszerk a megfelel ingereket kapja. Termszetesen vannak olyan gyakorlatok is, amikor a gyerekek mr maguk is mozognak. Majd az egymsra pl feladatok sorban egyensly-fejleszt s szem-kz koordincis gyakorlatok kvetkeznek. Pldul az oktatk, - akik hivatalosan: "gygyszs foglalkoztatk", de magukat szernyen s vidman csak vzibohcoknak nevezik, - a ritmikus mozgsokat mondkk elmutogatsval tantjk meg, amibe aztn a gyerekek is bekapcsoldnak. A komoly mdszertani httr teht nem jelenti azt, hogy a foglalkozsok ne lennnek nagyon is szrakoztatak.
A foglalkozsok lland rszt kpezik a klnbz lgz gyakorlatok is. Taln meglepen hangzik, de sok gyereknl a helyes lgzst is tantani kell. Nemcsak a beszdkszsget, de mg olyan vegetatv mkdseket is segt, mint pldul az emszts.
Szem-kz koordinci fejlesztse a Varzsbetvel
A mozgs-kivitelezs s a vizulis ingerek sszekapcsolsa egy magasabb fejlettsgi szintet kvn a gyermektl. Ltja az adott trgyat, kpet, s megprblja elrni, megfogni, vele cselekvseket vgezni.
A Varzsbet programcsald hasznlata kzben a gyermek a monitoron lv kpeket, betket, szavakat prblgatja az egr segtsgvel mozgatni, helyezni, rendezgetni. Fejldik a szem-kz koordinci minden egyes feladat hasznlatakor. A billentyzet hasznlathoz pedig elengedhetetlen a kz ujjainak finommozgsa.
Szmtgpes programunk komplex fejlesztst biztost a szmolsi, olvassi kpessgek javtsn tl a grafomotoros fejldshez is. Ha az eszkzhasznlat mr jl megy, gyorsabb vlik a feladatvgzs, tbb sikerlmnyhez juthat a gyermek.
Jtktlet vzben
Halacskzs, bvrkods
Halacskzsnl kt gyermek szembell egymssal a vzben, megfogjk egyms kezt. A harmadiknak t kell sznia az sszekulcsolt kezek fltt. Lehet lbbal elre, tmaszkodva is a trsak vlln, de aki jl szik, t tud siklani a karokat elrenyjtva is.
Bvrkods: a leveg benntartst gyakoroljuk elszr vz alatt tartzkodssal. Nagy levegvtel utn lemerlnek a gyerekek a vzbe, egy valaki pedig (szl, nagytestvr) mri a vz alatt eltlttt idt. Versenyezni lehet, hogy ki brja tovbb.
Jtszhatunk ksbb olyat, hogy egy pnzdarabot leejtnk a vzbe, s fel kell hozni az gyes bvroknak.
Kellemes idtltst kvnok!
A jtk fejleszt hatsai
Sajnos manapsg kevesebbet jtszanak a gyerekek, mint akr egy vtizeddel ezeltt. Pedig a trsas-, szerep-, s krtyajtkok - amellett, hogy nagy lvezetet jelentenek - a szocilis kszsgeket, a logikt is fejlesztik, javtjk a kezek finom mozgst, s ezzel kzvetve elsegtik az rs, olvass, szmols elsajttst.
A gyermek fejldse
A csecsem mozgsval veszi birtokba a vilgot, a megismer tudst. A legmagasabb intellektulis tuds alapja is a mozgs, a jtk. A csecsemnek fognia, tapintania, szjba vennie kell, megnyalni, megharapni, megzlelni, megtapasztalnia kell a trgyakat ahhoz, hogy minden tulajdonsgukat ismerje. Be kell cssznia, ksznia, msznia a teret, hogy megtanulja felmrni a tvolsgokat. Fel kell msznia a szkre, fra, mszkra, le kell ugrania ahhoz, hogy a mlysg s a magassg fogalmt megrtse. Mindezt a vilg legtermszetesebb mdjn, jtk kzben teszi, amely szmra alapvet tevkenysgforma. Jtk kzben ismeretet szerez, tanul, fejldik intellektusa.
A jtk fontossga
A jtk a testi s lelki fejldsre egyarnt hatssal van, a klnbz mozgsos gyakorlatok mr jszltt kortl elksztik a gyerek izomzatt s idegrendszert a komolyabb testi prbkra. A jtk fejleszt hatsa az egsz gyermekkoron vgigvel. Nagyon fontos teht, hogy engedjk jtszani a gyerekeket, st sztnzzk ket a valdi, lmnyszer jtkra!
A gyermek szemlyisgnek alapvonsai is a jtkban alakulnak ki, rmet szerez szmra, szrakoztatja, kitlti szabadidejt, kielgti mozgsvgyt. Megjelenik benne a szabadsg, a ktetlensg, az rm, az lmny, a vidmsg, a verseny.
A gyermek teljes elmlyltsggel s a legnagyobb komolysggal li bele magt a legklnbzbb szerepekbe, szitucikba.
A jtk fejldsnek folyamatban alakultak ki azok a sajtos jtkformk, amelyek a gyermek megfelel szellemi s fizikai fejlettsgi szintjt biztostjk.
A szablyjtkok hatsai
Szablyjtkok a klnfle trsasjtkok, npi jtkok, mozgsos-, testnevelsi jtkok (fog- s futjtkok, sor- s vltversenyek, versengsek, kzdjtkok, labdajtkok, sportjtkok).
E jtk egyik legfontosabb sajtossga, hogy a tevkenysg minden rsztvev szmra pontosan meghatrozott, egyformn ktelez szablyok szerint folyik. A szablyok a jtk bels rendjt biztostjk, szablyok nlkl a jtk rtelmetlenn, rdektelenn vlik. A versenyjtkokban a szablyoknak fontos etikai jelentsge van, pedaggiai szempontbl a szablyok alkalmazsa segti a gyermek tudatos fegyelmezettsgnek kialaktst s fejldst.
A szerepjtkok jtkony lelki hatsai
A szerepjtkok sorn a gyermek egy ltala kitallt trtnettel, valamelyik figurval azonosulva "kijtssza" magbl azt a problmt, amelyet mskppen nmaga szmra sem kpes szavakba nteni. Ez a jtkforma felsznre hozza, ismertt teszi a problmt, s komolyan hozzjrul annak kezelshez, a gygyulshoz is. A szerepjtkok esetben figyelembe kell venni egy fontos tnyt: a gyermek ketts tudattal jtszik, vagyis tudja, hogy a jtk csodavilga nem valdi, mgis beleli magt. A jtk nem gr "varzslatot", nem gri, hogy a gond egy csapsra megsznik, hanem segt azt megrteni, feldolgozni.
A beszdkszsg fejldsben, a trsas kapcsolatok pozitv alakulsban is igen nagy jelentsg.
Sajnos az igazi jtkok helyett sok gyermek l a televzi s a videojtkok eltt. A televzi s ms virtulis csodavilgok csbtsa ers, mert anlkl reptik el a valsgbl az embert, hogy annak ezrt erfesztst kellene tennie. Ezrt aztn nem segt megoldani a problmkat, st megrteni sem, csupn elfeledni, sznyeg al sprni azokat. A virtualits olcs ptszer a frusztrciktl val igazi szabaduls helyett.
A jtktevkenysg fejleszt hatsai
A jtk sorn fejldik a figyelemkoncentrci, a helyzetfelismersi- , s dntsi kpessg, a gyors gondolkods, a kezdemnyez- s szervezkszsg, a tallkonysg, a kreatv, problmamegold gondolkods.
Nevelrtke az erklcsi nevels tern is megmutatkozik. A jtk az rzelmi hatsok kvetkeztben klnfle erklcsi tulajdonsgok, jellemvonsok kialakulst segti, ezek a kzssgi rzs, a ktelessgtudat s felelssgrzet (humanizmus), a fegyelem, az nuralom, az akarat.
A jtkban a gyerekek olyan akarati tulajdonsgai is fejldnek, amelyek a munkra nevels feladataihoz kapcsoldnak: ktelessgtudat, rendszeressg, pontossg, kitarts, megbzhatsg, nuralom, kezdemnyezkszsg, fegyelmezettsg, kollektv rzs, becsletessg.
A Varzsbet a jtkos tanuls eszkze
Termszetesen a legnagyobb rm, ha a szl s gyermeke egytt tud jtszani, de sajnos ez nem mindig valsulhat meg. Trekedjenek arra, hogy minl tbbet jtsszanak egytt gyermekeikkel a szabadidejkben!
Amikor elfoglaltak, a Varzsbet programcsald kellemes idtltst jelenthet gyermekk szmra. Az rtelmes, hasznos jtktevkenysg ltal fejldnek kpessgeik. A gyerekek szmra a szmtgpes jtk a Varzsbetvel vonz, ltvnyos, motivl. Hasznlata sorn javul a gyerekek olvassi, szmolsi kpessge. Segtsget nyjt a szavak betkbl val felptsben, az elvlasztsnl, a bet-, sztag-, szkihagysok, betsorrend felcserlsek javtsban. Hatalmas szkszlettel, szmagyarzattal, gyjtnevek al rendelsekkel gyaraptja szkincsket, javtja a helyesrst. Fejldnek ltala a rszkpessgek, a figyelem, koncentrci, a gondolkodsi funkcik, a memria.
A programcsald legfiatalabb tagja, a Bbel a fogalmi gondolkods fejlesztsnek nagyszer eszkze. Szkincsbvtsre, figyelem-, memriafejlesztsre, helyesrs gyakorlsra egyarnt hasznlhat jtkos gyakorlatokat tartalmaz.
A Varzsbet programcsald a jtkossg eszkzvel tantja az ismereteket a diszlexis panaszokkal kzd gyermekek szmra ppgy, mint az olvass kszsgszint elsajttst clul tz kisiskolsoknak. A programot hasznl gyermekek jtkosan, grcsktl mentesen tanulhatnak meg olvasni, szmolni.
Jtktlet
K, papr, oll (pros jtk)
A hossz, unalmas utazsok idejnek kitltsre is alkalmas, testvrek jtka lehet az autban a hts lsen.
A kt jtkos clja egyms legyzse. Egy adott jelre mindketten mutatjk kezkkel a k (klbe szortott kz), a papr (nyitott tenyr) vagy az oll (mutat s kzps ujj szttrva) jelt.
Ersorrend: A k ersebb az ollnl, mert kicsorbtja. Az oll ersebb a paprnl, mert elvgja. A papr ersebb a knl, mert eltakarja.
Egy-egy felmutats utn a gyztes egy pontot kap. Az gyz, aki 10-20 fordul utn tbb pontot gyjttt.
J egyttjtszst kvnok!
A finommozgs fejlesztse
Kedves Dancza Edit !
A finommotorika fejlesztse elengedhetetlenl fontos ahhoz, hogy a gyermek szpen tudjon rni, technika munkit pontosan tudja elkszteni.
A kz izomzatnak erstse, laztsa
Laztsuk el a fej-, nyak-, vllizomzatot. A kar vllbl indul mozgatsval rintsk meg a fejet, nyakat, vllat, egyb testrszeket. Lehet csukott szemmel, vltott karral is vgezni. Iktassunk be nagymozgsokat fejleszt ugrst, kszst, egyenslygyakorlatokat is. Kuglizs: Labdagurts egyre kisebbed clpontra. Clbadob: Clbadobsok klnbz labdkkal, babzskkal. A vzszintes ill. fggleges clpont mrett cskkentsk, majd tvolodjanak a cltl. Csengs clbadob: Egy karikt akasszunk fel az ajtflfra vagy olyan helyre, ahol szabadon lghat. A csengt kssk zsinrra, s erstsk a karika fels szlhez gy, hogy a kzppontban lgjon. Nhny mter tvolsgbl kell a csengt megclozni. Dug dobs: Dobvonalat jellnk ki, melyhez a gyermekek egyms mg felllnak. Nem messze tlk egy kosarat helyeznk el. A dugkat egyenknt kell a kosrba bedobni. Az nyer, aki a legtbb dugt dobta a kosrba.
Labda, szivacs, csipesz, kzerst rug sszeszortsa ersti a kz izmait. Sokat gyurmzzanak, agyagozzanak, skermizzanak!
A kzmozgs gyestse
Mutogatk: Ujjaimat mutogatom,
kzben vgan mondogatom: (az ujjak mozgatsa)
kifordtom (kzfej kifel mozgatsa)
befordtom (kzfej befel fordtsa)
flfordtom (kzfej flfordtsa)
lefordtom (kzfej lefel fordtsa)
zongorzok, furulyzok, (az ujjak mozgatsa)
ersebb lett a kezem, a tornt befejezem. (kz klbe szortsa)
Nyitogatk: Hvelykujjam almafa,
mutatujjam megrzta,
kzps ujjam sszeszedte,
gyrs ujjam hazavitte,
a kisujjam mind megette,
megfjdult a hasa tle. (az ujjak nyitogatsa)
Ujjtornztatsok: Esik az es, (ujjak szapora mozgatsa)
kopog a jg, drg az g, (asztalon kopogs, dbrgs)
villmlik, lecsap, (felemeljk majd az asztalra csapjuk a kezeket)
kist a nap. (szttrjuk a kezeket)
Sta a mutat s a kzps ujjakkal az asztalon, ujjakbl nagy s kiskarika formzsa (szemveg). Laza csuklval integets, klbe szortott kezek csuklbl csavargatsa. Ujjrejts: Kezek egyms mellett fekszenek az asztalon, tenyrrel lefel. Eldugjuk mindkt mutatujjat, majd nyjtjuk; mindkt kzps ujjat, majd nyjtjuk stb. Csippents: Az 1-2, az 1-3, az 1-4 s az 1-5 ujjakat sszerintgetjk. Majd kt keznk ujjait sszetmasztjuk, behajltjuk, kinyjtjuk. Jtk csipeszekkel: Rajzoljanak egy krt, ez legyen a napocska arca, vgjk ki, s csipeszeket csippentsenek kr sugaraknak. Lehet snit, gyermekfejet is kszteni.
Szk tmljra csipeszek felrakosgatsa, majd egyenknt t kell csptetgetni egy msik szkre, lehet vltott kzzel is. Versenyezhetnk, ki tudja hamarabb trakosgatni a csipeszeket. ptjtkok: Legk, tske ptk, csavarozs ptjtkok.
Mintk msolsa, kiraksa plcikkbl, korongokbl, logikai lapokbl.
Pnzbl torony ptse.
Fests kzzel, ujjal ecsettel.
Rajzols homokba plcikval, aszfaltra krtval, paprra zsrkrtval, sznes ceruzval. Trgyak krberajzolsa papron.
J jtk a gyngyfzs, gombvarrs, cipfzsek: lehet kszteni kartonbl klnfle figurkat (llatfigurk, emberalakok, bohc), s arra rvarrni gombokat , belefzni zsinrokat, dszteni gyngykkel. Szemezgets: Klnfle dolgokat sszekevernk (gombok, bab, lencse, a gyerekek rajtra elkezdik sztvlogatni, az nyer, aki hamarabb sztvlogatja az elemeket.
Grafomotoros kszsg fejlesztse
Vonalkvetsek kzzel, ujjakkal, eszkzzel. Nagyon szeretik a gyerekek az tkeresket. Kellemes jtk a szaggatott vonalak trsa, rajzok kiegsztse hinyz vonalak ptlsval. Ritmikus sorok rsa, rajzolsa. Minta nyomn halad rrs, rrajzols: Helyezznk tltsz paprt egy szp kp fl, s prblja a gyermek azt trajzolni. Utna ki is sznezheti.
A betkkel is lehet jtszadozni: Vastag sprgbl, gyurmbl megformzni a betket. Fbl, kartonbl formzott betket krlrajzolni papron.
A Varzsbet, mint komplex fejleszt eszkz
Szmtgpes programunk komplex fejlesztst biztost a szmolsi, olvassi kpessgek javtsn tl a grafomotoros fejldshez is. A billentyzet s az egr hasznlatakor fejldik a kz ujjainak finommozgsa, gyesedik a kzmozgs. Ha az eszkzhasznlat mr jl megy, gyorsabb vlik a feladatvgzs, tbb sikerlmnyhez juthat a gyermek.
A kz s a szem egyttes tevkenysge kzben kifejldnek olyan kpessgek, melyek fontosak a clirnyos mozgsokhoz. A szprs, a vonalkzben val tjkozds, a szablyos betalakts a szem-kz koordinlt mkdse nlkl nem jhet ltre.
A Varzsbet kpessgfejleszt feladatai a kudarcok nlkli tanulst segtik el, hasznlatukkal szinte minden rszkpessg fejldik, mely az iskolai tanulmnyokhoz szksges.
Jtktlet
Ha felragasztjuk kis kartonokra a vastag sprgbl megformzott betket, remek tapint jtkot is jtszhatunk.
Ksztsnk sok-sok betformt, majd az egszet takarjuk le egy anyaggal, hogy ne lehessen ltni! A gyermeknek be kell nylnia a tert al, s ki kell tapogatnia valamelyik bett. Mg mieltt kihzn, meg kell mondania, mi van a kezben. Lehet versenyezni, ki a leggyesebb, aki a legkevesebbet tveszti el, az a gyztes.
Kellemes idtltst kvnok!
Az elhzd vagy kezeletlen pszesg kvetkezmnyei
Ha egy gyermek artikulcis hibkkal kerl az iskolba, diszlexia-veszlyeztetettnek tekinthetjk az olvass-rs elsajttsnak esetleges nehzsge miatt. Ha egy adott hangot, hangcsoportot mskpp ejt, esetleg mskpp hall, akkor ezek a bettanulsi folyamatot nehezthetik. Az olvass-rs tanulsa mellett javasolt egy prhuzamosan fut logopdiai terpia, melynek sorn a szakember gymond "letisztzza" a gyermekben a hang-bet kapcsolatokat.
Olvassi-rsi nehzsgek pszesg esetn
A hibsan ejtett hangok miatt a hang-bet kapcsolatnak megrtse, megjegyzse neheztett. Nem csak olvassban, hanem rsban is slyos hibkat vthetnek a gyerekek. Mssalhangzcserk, magnhangzcserk, hangtorztsok, hanghinyok jellemzik a psze beszdet. A hangos beszd elgtelensge az olvassban is jelentkezik. Nehezen rthet mind a hallgatsg, mind a psze gyermek szmra az olvasott szveg. A hibsan kpzett hangok miatt a betk nem llnak ssze rtelmes szavakk a gyermek szmra.
Hibk az rsban
rsnl megfigyelhet a beszdrszek egybersa, klnrsa, betkihagysok, sztagkihagysok, betsorrend felcserlse, flsleges betk hozzadsa, elvlasztsi hibk, kezethibk. Ha a beszdhiba hallsi szlelsi, hallsi differencilsi problmkkal is egytt jr, neheztett a gyermek halls utni rsa, hibsan hallja a hangot, hibsan ejti, sok esetben ahogy ejti, gy cserli fel a betket rsban.
Az rs nem egyszeren a hang tvltsa betre, ennl mlyebb gondolkodst, elvont, bonyolult folyamatot jelent. A gyakori rshibk a tollbamondsoknl a legjellemzbbek, de ksbb az nll fogalmazsok rsnl is gondot okoz, hogy sajt magnak rosszul mondja a gyermek a szavakat. Gond lehet a psze beszd gyermeknek a szkiemels, sztagols, hangokra bonts folyamata is.
Diszlexia, mint kvetkezmny
Egy psze beszd tanulnl sokszor olyan slyos formban jelentkezik a lemarads, hogy makacs diszlexia alakulhat ki. A logopdusok ezrt a foglalkozsok sorn mr vods korban nagy hangslyt fektetnek a pszesg korrekcija mellett a diszlexia prevencira is. Jtkos formban fejlesztik a nagymozgst, finommotorikt, rzkelst, szlelst, differencilst (vizulis, akusztikus, taktilis, kineszttikai), koncentrcit, memrit, figyelmet, testsmt, tri orientcit, sorrendisget, ritmust.
A logopdiai terpia fontossga
A pszesg terpijt minl elbb el kell kezdeni. Ha ltalnos, sok hangra kiterjed a beszdhiba, ajnlott mr 4 ves korban egy elkszt, hallsfejlesztsre, ajak-, nyelvgyakorlatokra alapul nagyon jtkos (bbok szerepe) foglalkozst elkezdeni. Jtkosan, indirekt ton kell a hangfejlesztseket is vgezni. t ves kortl mr a hallsi differencilsokkal kibvl egymsra pl rgztsorok, automatizmusok gyakoroltatsa a f feladat. Nagyon fontos a szlkkel val szoros egyttmkds, a napi otthoni gyakorls a logopdus tmutatsval. Az automatizlsok szavakban, mondatokban, versikkben, ksbb hangos olvass tjn rendszerint a beszdbe val beplst eredmnyezik.
A diszlexia megelzsben s javtsban egyarnt segt a Varzsbet
Makacs pszesg esetn a diszlexia terpija elengedhetetlen szksgessg mr a kisiskols kortl kezdden. A logopdiai terpit nagyszeren kiegsztheti a Varzsbet programcsald vltozatos, mindenre kiterjed feladatsora.
A psze-diszlexis gyermekek segtsgre szorulnak a szavak egybersnl, klnrsnl, a bet-, sztag-, szkihagysok, betsorrend flcserlsek javtsban. A szavak betkbl val alkotsa a sorrendisget, az analzis-szintzis folyamatt javtja. A Varzsbet sokat segthet ezek lekzdsben. Javtja a helyesrst, rengeteg szanyaggal, szmagyarzattal, gyjtnevek al rendelsekkel gyarapthat a gyerekek szkincse. A sz-kp, mondat-kp egyeztetsek megknnytik az olvass elsajttst. Mondatalkotsi kszsgk, szvegrtsk is fejldik a program hasznlata sorn.
Nagy hangslyt helyez az lland dicsretre, jutalmazsra, ez motivlja a gyerekeket a tovbbi rmteli, szinte szrevtlen tanulsra. Jtkosan, izgalmasan gyakorolva az olvasst, helyesrst feloldhatjuk a gyermekekben az iskolai kudarcokat, jtszva vgzik el a nehzsgeket okoz nyelvi feladatokat.
Jtktletek
Beszdmotorika fejlesztse
Ajak- s arcizomgyakorlatok:
- Arc felfjsa lggmbb, majd a leveg ide-oda "pingpongozsa".
- Irigy maci jtk: Elvarzsolunk egy szalvtt lpesmzz, a gyermek az ajkai kz szortja, mi el akarjuk venni, de nem adja.
- Hal beszd: Kicsi hal beszdnek utnzsa picire kerektett szj nyitsa-zrsa, majd anyukja ahogy vlaszol, nagyra nyitva nyits-zrs.
- Zizi csipegets: Kistnyrra zizit szrunk, mi lesznk a kismadarak, kerektett ajkakkal kell felcsipegetni a szemeket.
- Havazs jtk: Aprra tpett paprt adunk a gyermeknek, ez a h, egyenknt helyezze az ajkai kz, s egy ers "p" ejtssel rptesse el a "hpelyhet".
Fj gyakorlatok:
(Tantsuk meg a gyermeket a fjs s a szvs kzti klnbsgre egy pohr vz s szvszl segtsgvel!)
- Labdafjs: Vattagolyval vagy pingponglabdval kell fjni gy, hogy szemben lve egy asztalon kijelljk a felezvonalat, s azon kell tfjni. Lehet az asztalrl lefjni, ksbb vigyzni, hogy ne essen le, s a legnehezebb, ha plcikkbl ksztett kapuba kell befjni. Lehet meccseket jtszani, az gyz, aki kevesebb glt kap.