Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
A clzott kpessgfejleszts akkor a leghatsosabb, ha a gyermek szre sem veszi. Legyen a tevkenysg jtkba gyazott, valdi rmmel ksrt tevkenysg gyermek s felntt kztt!
Vizulis szlels- s figyelemfejleszts
1. A termszetben lezajl vltozsok aprlkos megfigyelse: Mindig sznjanak idt, hogy gyermekkkel meglljanak egy-egy fa, bokor, vagy pp egy apr bogrka mellett, s nzegessk meg a rszleteit. A legjobb jtk tavasszal, megfigyelni, ahogy naprl napra zsendl a tj. Egyik nap mg kopaszak a fk, kopr a tj, msnapra mr kipattannak a rgyek, virgba borulnak a gymlcssk. Nyron a legszebb ltvny a sok-sok sznes mezei virg ltvnya, sszel a tarka-barka falevelek jelentik a legnagyobb lmnyt. Tlen a csillog htakar, a zzmars, dermedt nvnyek, jgcsapok, jgvirgok ltvnya ragad magval.
2. Figyeld meg! A gyermekek krben lnek, vlasztanak egy vizsglt, aki llva marad. A jtkvezet feltesz neki egy krdst (pl. Kinek van szoknyja, kk szeme?), a vizsglnak mindenkit sorban meg kell figyelnie. Elsorolja a gyerekeket, ennek van, annak nincs... Minl aprbb rszletekre krdezzen r a jtkvezet! Sokkal nehezebb a jtk, ha azt kell megllaptani, hogy kinek nincs.
3. Szncpa: Egymstl kb. 3 m tvolsgra kt prhuzamos vonalat hzunk, s a kzttk hzd "tengerben" ll a cpa. Amikor elkiltja magt, hogy pl. "Jhetnek a kkek!", akkor mindenki tfut a tloldalra, s a cpa igyekszik megfogni ket. Akin a mondott sznbl van valami ruhadarab, nyugodtan tstlhat, mert nem foghat meg. Ezutn ms sznt mondva folytatdik a jtk. Akit megfogott, az lesz a kvetkez cpa.
4. Mi vltozott meg? Mindenki jl megfigyeli azt a gyermeket, aki a kr kzepn nagyon lassan megfordul maga krl. Ezutn kikldjk a szobbl, s ott megvltoztat valamit magn pl. Kikti a cipfzjt, megvltoztatja a frizurjt, kigombol egy gombot a ruhjn. Ismt bejn a krbe, s lassan megfordul. Aki elszr fedezi fel, mi vltozott rajta, az kvetkezik.
5. Tevkenysg imitlsa: A gyermekek krben lnek. Egyikk a kr kzepre ll, kigondol egy tevkenysget, amelyet hang nlkl bemutat /pl. frszel, fz, takart/, a tbbieknek ki kell tallni, mit jtszott el. Akinek sikerl, az llhat kzpre. Msik vltozata, amikor a foglalkozsokat kell kitallni: "Amerikbl jttem, mestersgem cmere: ... " (megmondjuk az els s utols bett), majd kvetkezik a mutogats.
6. Ltok valamit: Az asztalra kitesznk nhny trgyat. A jtkvezet az egyik darabrl mond nhny jellemz tulajdonsgot. A gyerekeknek ki kell tallni, hogy melyikre gondolt. Ksbb mr egy gyermek is jellemezheti a kiszemelt trgyat.
7. Gombok vlogatsa szn, nagysg, lyukak szma szerint. Logikai lapok, magyar-, francia krtya vlogatsa, csoportostsok.
9. Puzzle jtkok: A gyermeknek mutatunk egy kpet, megbeszljk, mi hol van rajta. A kpet sztvgjuk darabokra, majd a gyermeknek ssze kell raknia. Ugyanezt jtszhatjuk betelemekkel, betkkel, szmokkal a bettanuls idszakban.
10. Kakukktojs-keress: Klnfle trgyak vagy azok kpei sorakoznak az asztalon. Meg kell mutatni, melyik nem illik a tbbi kz. Pl. a virgok kz gymlcs kerlt.
11. Mi vltozott? Az asztalra 5-6 trgyat teszek ki. Miutn a gyermek megfigyelte azokat, elfordul, n ezalatt elveszek vagy hozzteszek, illetve kettt felcserlek. Vegye szre a vltozst!
Vizulis emlkezetfejleszts
1. Ki nincs velnk? Egy gyermek kzpre ll, becsukja a szemt, a huny. A tbbiek krbe llnak, s mg egy versikt mondanak, az egyikk kimegy a terembl:
"Az erdben jrtunk-keltnk,
Egy gyermeket elvesztettnk.
Mondd meg Jancsi, mondd meg neknk,
Ki az, aki nincs most velnk?"
Mindig a kr kzepn ll gyermek nevt mondjuk a versben. Ekkor kinyitja a szemt, s megprblja kitallni, hogy ki ment ki. Ha eltallta, szerepet cserlnek, ha nem, bent marad a krben.
2. Letakars: A gyerekek krben lnek, alaposan szemgyre veszik egymst. Valakit kikldnk, ezalatt egy gyermeket letakarunk plddel gy, hogy a lbt se lehessen ltni. Behvjuk a hunyt, aki igyekszik kitallni, hogy kit takartunk le. Ha kitallta, leleplezheti a gyermeket. Nehezthetjk, ha a letakarskor a gyerekek helyet is cserlnek.
3. Mi vltozott meg a szobban? Egy gyermeket kikldnk a szobbl, de annak elbb jl krl kell nznie, hogy mi hol van. Amg kint tartzkodik, megvltoztatjuk a szoba berendezst, illetve vltozsokat hozunk ltre. A visszahvott gyereknek meg kell llaptania, mi vltozott a szobban.
4. Mi van a kend alatt? Klnbz trgyakat figyeljenek meg a gyerekek az asztalon, majd ezeket letakarjuk. A gyerekek egyenknt odajnnek, s megsgjk, mit lttak. A nagyobbak le is rajzolhatjk. 4-10 ismert trggyal dolgozzunk!
5. Kpeket teszek a gyermek el (pl. zldsgek, llatok, telek kpeit), ezeket 30 msodpercig nzheti, majd prblja meg emlkezetbl felsorolni, mit ltott.
6. Pros asszocici: 5-6 egymssal sszefgg kp-pr megjegyzse (pl. hz-kerts). A felidzsnl a prok valamelyik tagja hinyzik, ezt kell kitallni, lerajzolni. Ezutn nehezthetjk a jtkot egymssal ssze nem fgg kp-prok megjegyzsvel (pl. kolbsz-lmpa). Olvasni tud gyermekeknl sz-prokkal is jtszhatjuk.
7. Hrom klnbz kpecskt, betelemet vagy bett rajzolunk egyms mell. A hrom kp soronknt ms-ms sorrendben tallhat. A sorokat egyesvel mutatjuk meg a gyermeknek (a tbbit letakarjuk), ezutn le kell rajzolnia helyes sorrendben az brkat, ahogy azt utoljra ltta.
8. Memriajtk: Klnbz trgyak, betk, szmok, sz-kpek ffogalmak al rendelve, foglalkozsok kpeit kszthetjk el kt pldnyban. Lefordtjuk a krtykat, egyms utn fordtjuk fel ket, aki prt tall, jra hzhat. Az nyer, akinek a legtbb prja lesz. Mindig ugyanoda tegyk vissza a krtykat, hogy emlkezni kelljen a helyre!
9. Tiltott mozdulat: A gyerekek krben lnak, kzpen a jtkvezet. A jtk megkezdse eltt megbeszlik, s bemutatjk, hogy milyen mozdulatot nem szabad utnozni (pl. a kart felemelni). A gyerekek mindenben utnozzk a jtkvezett, kivve a tiltott mozdulatot. Aki elhibzza, kiesik vagy zlogot ad.
A vizulis kpessgek fejlesztse a Varzsbetvel
A Varzsbet Programcsald feladatai a vizulis kpessgek fejlesztsre a legalkalmasabbak. Az lts tjn kialakul szlels, emlkezet fejlesztse az iskolskor gyermekek esetben kpek, betk, szavak, mondatok, szmok segtsgvel trtnik.
Az apr rszletek megfigyeltetse a hibsan rt szavak esetben, a hinyz betk, az kezetek ptlsakor remekl fejleszthet (Hibajavt, kezetptl). A Dyslex feladatai az azonossgok, klnbzsgek felismerst szolgljk. A Kakukktojs jtk rdekessge, hogy lehet nvelni az elemek szmt, s gy megllaptani, melyik kp nem illik a tbbi kz.
A betkirak, puzzle jtkot nagyon szeretik a gyerekek, ennek rdekessge, hogy az elemszmot lehet nvelni vagy cskkenteni, illetve a bet mgtt lthat httrkpet lehet vltoztatgatni, ezltal knnyebb vagy pp nehezebb tenni a jtkot.
Memriajtkai kp-kppel, de kp-szval vltozatban is jtszhatak. A betmret s a szavak hosszsgnak belltsval az olvasni tanul kisgyermeknek s a felsbb vfolyamos tanulnak egyarnt hasznlhat. Remekl lehet vele szrakozni, egyni idcscsokat fellltani, de prban is jtszhat, ha szmoljuk a felfedett lapok szmt.
Jtktlet
Vizulis szlels fejlesztse
Ha kirndulni indulunk a vadvirgos mezre, ksztsnk el otthon egy kis travalt! Kartonpaprbl vgjunk ki egy kis talpformt, a kzepre ragasszunk ktoldal ragasztt! Ksztsnk belle tbbet!
Kirnduls kzben, ha egy szp sznes mez mellett haladunk el, lljunk meg egy kicsit, s idzznk el a virgok, a benne nyzsg rovarok megfigyelsvel. A kis talpacskrl hzzuk le a ragaszt vdflijt, s gyjtgessnk aprcska virgszirmokat, melyeket felragasztgatva egy szp kompozcit kaphatunk.
Hazavihetnk emlkbe egy talpalatnyit a gynyr termszetbl! :-)
Kellemes idtltst kvnok!
Eleven gyerekek
A nagy mozgsigny, tlontl is aktv gyermekek otthoni lektse nagy gond lehet a szlk szmra. Az eleven gyerekek nem lnek egy helyben, s bbeldnek rkig a jtkaikkal, hanem ellenkezleg, folyton ingerekre vgynak. nll jtkuk inkbb zrzavaros, a jtkok a kezkben folyton eltrnek, sztszakadnak. Ha magukra hagyjuk ket, sokszor vltanak t agresszv, veszlyes cselekedetekbe. Mindig valamilyen tevkenysget kell felknlnunk a szmukra, t kell vltani a bennk lv energikat, hogy a felntt irnytsa mellett hasznosan tltsk el jtkidejket.
A rszkpessg-gyengesgeket mutat gyermekek sok esetben nllan kptelenek a vilg ingereit megfelelen felfogni s kdolni, nekik ebben kell, hogy segtsenek szleik, nevelik. Az ingerek rzkelse, s azok megfelel hasznostsa a felnttek tudatos segtsge, fejleszt munkja nlkl nem trtnik meg az idegrendszerkben. A diszlexis, illetve arra hajlamos gyerekeket sokkal tbb lmnyhez, ltsi-, hallsi-, mozgsos ingerhez, sok-sok manulis tevkenysghez kell juttatni.
Ha otthon mr kifogyott az tletekbl, illetve a gyermekek is s a szlk is szvesen kimozdulnnak, illetve bartkoznnak hasonl kisgyermekes csaldokkal, akkor keresse fel az Eleven Gyerekek Klubja weboldalt. A Klub hetente jelenteti meg hrlevelt, melyben vltozatos, esemnyds programokat, rendezvnyeket ajnlanak. A kzs jtk, barkcsols, a meselmnyek, zenre mozgs, zenls, kirnduls, mely a szlk s gyermekeik szmra egyttes lmnyt jelent, nagy fontossg a pszichs fejlds szempontjbl is. A csaldok sszetart ereje nhet, hiszen egy mindig aktv, vagy pp egy kpessg-gyenge gyermek prbra teszi a htkznapokban szlei trelmt. A kzs, rmteli tevkenysg a csaldon belli, s a csaldok kzti elszigeteltsget is oldhatja. Megismerhetik egymst, megbeszlhetik az azonos gondokat, problmkat, rmket a szlk, a gyerekek kzt bartsgok szvdhetnek. A jtk, az egyttes lmnyek, a beszlgetsek kzben olddhatnak a feszltsgek is.
A szabadid kreatv eltltse, melyet a kisgyermek a szleivel kzsen vgezhet, a legjobb fejleszt tevkenysg mind pszichjnek, mind kpessgei kialakulsnak tekintetben.
Krlvesznek bennnket krnyezetnk zajai. lljunk meg egy pillanatra, s hallgatzzunk! Ugye mennyi mindent hallunk a szkebb s a tgabb krnyezetnkbl egyarnt? Egy kis odafigyels az llatok, jrmvek, trgyak, a testnk, az emberek hangjaira, s mris fejldik, finomodik a hallsi rzkelsnk.
Gyermekjtkok, melyek fejlesztik a hallst
Koszor c. dalos jtk: A gyermekek krben llnak, valaki a kr kzepn guggol, kezvel eltakarja a szemt. Az ismert gyermekdalt neklik:
"Koszor, koszor, mrt vagy olyan szomor?
Azrt vagyok szomor, mert a nevem koszor."
Egyik gyermek a guggol hta mg ll, s kopogtat a htn:
"Kip-kop, kopogok,
talld ki, hogy ki vagyok!"
Ha felismeri trsa hangjt, helyet cserlnek.
Lopakods: A gyermekek krben lnek, egyikk bekttt szemmel kzpen l. Ha a jtkvezet egyikkre rmutat, az nagyon vatosan kzpre lopakodik. A huny igyekszik megllaptani, hogy merrl kzeltik meg, s arra mutat, amerre a trst hiszi. Ha eltallja, helyet cserlnek, ha nem, akkor marad kzpen.
Hol szl a cseng? Hrom gyermeknek kendvel kssk be a szemt s vigyk ket a szoba klnbz pontjra. Mindegyiket forgassuk meg jl, hogy ne tudjon tjkozdni. Valahol a szobban megszlaltatunk egy csengt. A bekttt szem gyermekeknek oda kell mennik, ahol a cseng szl. Aki elszr r oda, az a gyztes. A cseng lehetleg a hrom gyermektl azonos tvolsgban szljon.
llathang-utnzk
Vau-vau kutyus: Bektjk az egyik gyermek szemt. ll a kr kzepre, lesz a gazdi. A tbbiek krben llnak, k lesznek a kutyusok. A gazdi hromszor megfordul a tengelye krl, s amikor megll, rmutat valakire, s azt mondja: "Ugass kutyus, vau-vau!" Akire rmutatott, annak ugatni kell, a gazdinak pedig ki kell tallnia, ki a kutyus. Ha tved, helyet cserl a kutyussal. Ha felismeri, maradhat a kr kzepn, vagy fordtva. Ms llathanggal is jtszhatjuk.
Kismadrka: A gyermekek flkrben helyezkednek el, nhny lpssel elttk nekik httal l az egyik gyermek. Mikor ez a gyermek azt mondja: "Kismadrka adj egy hangot!" akkor a jtkvezet rmutat valakire, akinek hangosan kukorkolnia kell. A krdeznek ki kell tallnia, hogy melyik gyermek szlt. Nehezthetjk a jtkot, hogy ms madrhangot ad ki vagy elvltoztatja a hangjt. Ha eltallta, helyet cserlnek. Csak akkor jtszhatjuk, ha a gyermekek jl ismerik, s meg tudjk klnbztetni egyms hangjt.
Kutya kergeti a cict: Minden gyermek vlaszt magnak egy olyan llatot, amelyiknek ismeri a hangjt. Egyms kztt is megbeszlik.
Kutya kezdi: "A kutya kergeti a cict, vau-vau." A cicnak folytatni kell, tveszi a szt: "A cica kergeti a kecskt, miau, miau." Most mr a kecsknek kell folytatnia. Tbbszr is sorra kerlhetnek egyms utn.
llatkertben: Mindenki kivlaszt egy-egy llatkerti llatot, melyet hanggal, mozgssal megszemlyest. A tbbieknek ki kell tallniuk, melyik llatra gondoltak.
Jtk a beszdhangokkal, szavakkal
Nvsorolvass: Minden gyermek megkapja egy hang hvkpt (Pl. sz - kgy, z - mhecske, c - cica, s - vonat, zs - repl, cs - cspg csap, r - motor) Egy gyermek szltja ket a hangokkal. Ha 's' hangot ejt, kijn a vonat, Ha 'sz' hangot ejt, kijn a kgy stb.
Hangfelismers szavakban: A kosrban trgyak vannak, mindegyik nevben megtallhat pl. a kgy hang. A gyermek a kend al nyl, s megprblja kitallni, milyen trgyat fogott meg, utna megkeresi a 'sz' hangot a nevben. Ha az elejn hallja a 'sz' hangot, akkor a jtkmozdonyba teszi a trgyat, ha a vgn, akkor az utols kocsiba, ha benne van a szban, akkor a kzps kocsiba.
Jtk a szavakkal: A jtk lnyege, hogy a hallott szavak kpt kell a kisgyermeknek megmutatnia. A nagyobb gyermekeknl a szavakat egymshoz hasonl, kis eltrs kpzsi sajtossgokkal rendelkez hangokbl kell sszelltani (pl. papa-baba, pap-bab, kz-ks)
Jtk a nevekkel: A gyermekek krben lnek. Kt gyermek, pl. Gbor s Peti kezdi a jtkot. Gbor megszlal, mintha telefonon hvn bartjt: "Gbor hvja Petit." Ekkor Peti azonnal a sajt nevt mondja, s utna teszi egy msik gyermek nevt: "Peti hvja Terit." Most Teri folytatja. Mindenkire kerljn sor tbbszr is, senki ne maradjon ki. Prbljuk minl gyorsabban.
A hallsi memria fejlesztse
llat-, virg-, gymlcs stb. memria: Alkalmasak brmilyen ffogalom al csoportosthat szavak. Egyms utn mondjk a krben lk a szavakat gy, hogy a kvetkez mindig mondja az eltte elhangzottakat, majd hozztesz egy jabbat. Aki ront, vagy nem tudja folytatni a sort, kiesik.
Kirndulni megynk: Mi kerljn a htizskba? Itt is fokozatosan nvekedik az elemek szma: pl. zsemle, zsebkend, sajt, dt stb.
Elmentem a boltba: A jtkot kezd gyermek azt mondja: "Elmentem a boltba s vettem egy trt." A kvetkez gyermek: "Elmentem a boltba, vettem egy trt, s egy tejflt."A kvetkez mindig ismtli, amit az elzek mondtak, s mond hozz egy j lelmiszernevet.
Betk, szmok sorrendje: Az elhangzs utn kell kirakni bet-, illetve szmkrtykkal. Fokozatosan emeljk az elemszmot, hrommal indtsuk, aztn ameddig tudja a gyermek.
Versek tantsa: Tantsunk a gyerekeknek nvekv hosszsg s nehzsg mondkkat, verseket!
A Varzsbet, mint jtk
Termszetesen a legnagyobb rm, ha felntt s gyermek egytt tud jtszani. Ha van idejk, segthetnek gyermekknek a hallsi szlels fejlesztsben programunk segtsgvel is. A gyermek hangos olvasst javthatjk, a szanyag, a mondatok tollbamondsval pedig csiszolhatjk helyesrst.
Ha gyermekk egyedl hasznlja programunkat, akkor a Varzsbet nagy segtsget jelenthet gyermekk szmra az rtelmes, hasznos jtktevkenysgben. A programcsald legfiatalabb tagja, a Bbel a fogalmi gondolkods fejlesztsnek nagyszer eszkze. Szkincsbvtsre, figyelem-, memriafejlesztsre, helyesrs gyakorlsra egyarnt hasznlhat jtkos gyakorlatokat tartalmaz. A program a jtkossg eszkzvel tantja az ismereteket a diszlexis panaszokkal kzd gyermekek szmra ppgy, mint az olvass kszsgszint elsajttst clul tz kisiskolsoknak.
Jtktlet
Szgyjts, a szkincs fejlesztsre is alkalmas.
Hol jrunk, mit csinlunk? A jtkvezet mond egy fogalmat, vagy fnevet: gygyszertr, vasals, az erdben, a piacon stb. s a gyerekeknek olyan szavakat kell mondaniuk, amelyek kapcsoldnak ehhez a fogalomhoz. Gyorsan haladjunk, ne legyen gondolkodsi id!
Kisebb gyerekek (vodsoknak is) fogalmai: iskolatska, osztly, voda, orvosnl, kert, frdszoba, tv, kirnduls, Duna - part, tzolt, fodrsz, szletsnap, Karcsony, llatkert, bevsrls, knyvtrban stb.
Nagyobb gyerekeknek ajnlott: atomerm, kkorszak, szaki - sark, rutazs, Egyiptomi - birodalom, Hannibl, nnepek, templom, bizonytvny, zene, szabadid, magny, trs, politika, csald, gyermekkor - felnttkor stb.
Testsma s tri orientci fejlesztse
A mozgsfejleszts elengedhetetlenl fontos az olvass-rs megtanulshoz. Rszterletei a testtudat fejlesztse (testkp, testfogalom, testsma), a tapints, a mozgsrzkels, az egyenslyrzet, a kt testfl mozgsnak sszehangolsa, az alapmozgsok koordincijnak javtsa, a tri tjkozds fejlesztse, a bizalomerst gyakorlatok.
A testkp fejlesztse
A testtudat kialakulsnak els lpse a testkp ismerete, a sajt test megtapasztalsa, rzse. Ezt megtapasztalhatjuk mozgsokban, de emberbrzolsokban is. A testkp a test kls s bels rzkleteibl szrmazik, tartalmazza a sajt testrl szerzett tarts benyomsokat is (pl. tl magas, tl kvr vagyok, stb.) Kialakulst befolysoljk az rzelmek, ms emberek rlunk alkotott vlemnye. Minden gyermeket hozz kell segtennk, hogy elgedett legyen nmagval, mert a j rzelmi llapot pozitvan hat az nkpre.
A testfogalom kialaktsa
A testfogalom a sajt testrl szerzett tuds. A gyermek megtanulja a testrszeinek az elhelyezkedst, nevt, funkcijt. Clszer a testkpbe mg be nem plt testrszeket tbbfle mdon rzkeltetni (pl. kk szalag a jobb csuklra, szvecske a baloldalra, trdvd a trdre, drzslgetjk, csipkedjk a testrszeket, meleg levegt fjunk r, stb.) Ha a gyermek mr meg tudja nevezni a testrszt, beplt biztosan a testkpbe, akkor a funkcijt gyakoroljuk.
A testsma fejlesztse
A testsma a test gravitcihoz val alkalmazkodsnak, egyenslynak, az izmok percrl percre vltoz mozgsnak meglse. Fejlesztst az utnzmozgsokkal, gesztusjtkokkal vgezzk. A mozdulatokat hangutnz szavakkal, ritmikus szlamokkal ksrjk.Az egyenslygyakorlatok vgzsvel fejldik a testsma, ezt segti a kt testfl integrlsa (jobb-bal). Fontos az alapmozgsok koordincijnak fejlesztse, a trrzkels ms trgyakhoz, emberekhez val viszonyban. A ritmus a test mozgsainak idbelisgt jelenti meg.