mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrlt nevels
Integrlt nevels : Diszlexia /10

Diszlexia /10

  2009.08.17. 11:11


Testrszek jtkos tanulsa

1.   A testrszek megnevezse, megrintse tkr eltt. Felszltsra mutassa, mozgassa meg egyes testrszeit.

2.   Hol szrt meg? Egy kis jtkmhecskvel a jtkvezet megrinti valahol a gyermeket. A gyermeknek meg kell mondania s mutatnia, hol szrta meg a mhecske. lve, hason s hton fekve stb. is jtszhatjuk. Ha gy mr jl megy, vgezhetjk bekttt szemmel is.

3.   Szivacslabda adogatsa a trzs, vll, nyak, comb krl (lsben, llsban), trden, tenyren tmaszkodva (egyensly gyakorlat).

4.   Testrszek megmutogatsa mondkval ksrve:

 "Itt a szemem, itt a szm,
Ez meg itt az orrocskm

 (mutats szemre, szjra, orra)

Jobbra-balra kt karom,
Forgatom, ha akarom.

(jobb s bal kz emelgetse, forgatsa)

Kt lbamon megllok,
ha akarok, ugrlok."

(lbak tgetse, ugrls)

Irnyok, oldalisg gyakorlsa

1.   Sznes szalaggal jelljk a jobb csuklt, bokt, majd klnbz mozgsos feladatokat adunk a jtkosoknak. Pl. a szalagos jobb kzzel labda gurtsa, jobb lbbal a padon, ballal a talajon tovahalads, ismtls fordtva. Karika krbefutsa gy, hogy a jobb lb legyen a karika mellett. Kszs, mszs egy vgtag kiiktatsval (jobb lb, ill. kar, bal lb, ill. kar).

2.   Jrs padon, fldre fektetett ktlen oldalirnyba, elre, esetleg htra. Szkdels karikbl elre, htra, jobbra, balra. Egy bekttt szem gyereket trsai irnytanak elre, htra, jobbra, balra veznyszavakkal egy adott cl fel, klnbz akadlyok kikerlsvel.

3.  Mszka: A padlra ragasztunk ntapads taptbl kivgott kz s lbformkat. Ezeket kt sznnel megklnbztetjk pl. jobb kz, lb srga, bal kz, lb kk. Ezeken kell a gyermeknek stlni ill. mszni.

4.  Prostsanak a gyerekek bal s jobb kesztyket, cipket, paprbl kszlt kezeket s lbakat.

5.   Hullahopp karikban elhelyeznk fl pr cipket. A msik fl pr cipket a szoba klnbz pontjaira tesszk. Hangjelre kezdjk prostani a cipket. Igyekezzenek minl tbb prt megtallni, s sajt helykre gyjteni.

6.  Tantsunk elbb a trben irnyokat (tedd a macit ide-oda), majd a papron, skban is, rajzoljanak, jelljenek balra, jobbra, kzpre, tetejre, aljra, mell.

7.  Irnymozgs mondkra:

"Cini-cini muzsika,

(hegedls utnzsa)

Tncol a kis Zsuzsika.

(trzsfordts jobbra-balra)

Jobbra dl meg balra dl,

(trzshajlts jobbra-balra)

Tcsk koma hegedl."

(hegedls utnzsa)

Csoportjtkok

Szobrszjtk: Klnbz pzokat mutat egy gyermek gy, hogy httal ll a tbbieknek, azrt, hogy az oldalisg meglegyen. A tbbi utnozza.

Tkrkp: A csoport egy krt alkot. Egy gyermek kzpre ll, majd szembe ll vele egy trsa. Egyikk elkezd mozogni, klnfle mozdulatokat vgez lassan, mg a szemben ll igyekszik utnozni, mintha a tkrkpe lenne. Mindenki kerljn sorra!

Kvesd a vezrt! Vlasszunk egy vezrt a gyerekek kzl, jtsszuk azt, hogy azt csinlja az osztly, amit a vezr mond:
"A vezr azt mondja, hogy lljatok a jobb lbatokra!"
Nehezthetjk a jtkot, hogy ellenttes irnyokkal vlaszoljanak:
"Emeld fel a jobb (bal) kezed!"
vagy
"Fogd meg a bal (jobb) vlladat!"

 Rendrjtk: A gyermekek kivlasztanak egy rendrt, aki kimegy a szobbl. Ezalatt megbeszlik, ki lesz a tolvaj, akirl majd a rendrnek pontos szemlylerst kell adni. Majd visszahvjuk a rendrt, s minden gyermek mond egy-egy jellemz tulajdonsgot a tolvajrl, aminek alapjn ki kell tallni, ki a tolvaj.

Irnyjtkok a Varzsbetvel

Ha kialaktottuk a gyermek tjkozdsi kpessgt sajt testn, majd kzvetlen krnyezetre vonatkozan a trben, a kvetkez llomsknt skban kell gyakoroltatnunk a tjkozdst. Az olvass, szmols helyes irnynak kialaktshoz fontos tudnia, hogy a lapon hol van a fnt, lent, bal, jobb irny. A Varzsbet Trkpsz, Szlnc, Hol van? Merre mutat? feladatai gyakoroltatjk, elmlytik az irnyokat. Segtenek az irnytvesztssel kszkd diszlexis gyermekeknek nsegt mdon fejldni, a jutalmazssal kitartsra sztnzi ket.

Jtktlet

Krjtk a kint-bent fogalmnak gyakorlsra

A gyerekek vlasztanak maguk kzl egy glyt s egy bkt. Krt alkotnak, megfogjk egyms kezt. Ez a t, bent a t kzepn guggol a bka. A krn kvl magasra emelt trddel stl a glya. Kzsen mondjk a mondkt:

"Hossz lb glya bcsi, mit akar kend vacsorzni?
Bkahst, brekeke? Ugye bizony j lenne?
Tessk ht belle!"

Erre flemelik a kezket, szabad utat adva ezzel a glynak, hogy megfoghassa a bkt, aki persze menekl.

Ki-be bujklnak a karok alatt, lehet akadlyozni, elzrni az tjt a glynak, ha a bkt akarjk vdeni, vagy fordtva.

 Ha megfogta a glya a bkt, jabb szereplket vlasztanak, s indul a mondka ellrl.

 

Kellemes idtltst kvnok!

 

Diszlexia, melyrt rohan vilgunk is okolhat

 

Manapsg sajnos egyre kevesebb id jut a csaldokban arra, hogy gyermeknkkel leljnk jtszani, hogy beszlgessnk velk. Anyanyelvi fejldskhz, kszsgeik kialakulshoz pedig nagy fontossg lenne a felnttel val kommunikci, az egyttes, szeretetlmnyen alapul jtk. Gondoljon csak vissza azokra az idkre, amikor mg tbb generci lt egytt, milyen j volt hallgatni a nagymama, nagypapa mesit! Nekik mindig volt idejk beszlgetni, jtszani az unokikkal.

A felntt anyanyelv-fejleszt szerept ma tveszi a tv, a vide, a DVD filmek. A kszen kapott mesk nem indtjk be a gyerekek fantzijt, kpzelerejt. Agresszivitst kivlt hatsuk is sok-sok vitatmt elindtott mr szlk s pedaggusok krben egyarnt.  A tvz gyerekek szkincse ltszlagosan terjedelmes lehet, de ezek a szavak tbbnyire idegenl hatnak, a klfldi mesk szereplinek a neveit takarjk (digimonok, pokemonok furcsa hangzs nevei).  Mennyivel msabb, ha egy desanya, desapa este elalvs eltt egy szp magyar mest olvas fel a gyermeknek, amin elgondolkodhat, esetleg lmban tovbb szheti a cselekmnyt!

 Sajnlatos, hogy az iskolakezdsnl a gyerekek mintegy 30%-nl tapasztalhat kisebb-nagyobb mrtk kszsghiny, rszkpessg-zavar, mely a legklnflbb iskolai kudarcokhoz vezet. A tanuls felttele a megfelel olvassszint s a j rskszsg. Ha ezek hinyoznak, akkor a tananyagmennyisg nvekedsvel sajnos torldnak a problmk, halmozdnak a hinyossgok.

Beszdszlels, beszdmegrts hinyossgai, mint diszlexit kivlt okok

A beszdszlels, beszdmegrts fejletlensge az anyanyelvi teljestmnyt htrltatja.

Mr vods gyermeknknl fontos elkezdeni a beszdre val figyels kszsgnek fejlesztst. A csald mindennapjaiban mkdhet ez a legnagyobb s legjobb hatsfokkal.

Elssorban az desanya, desapa, a nagyszlk, rokon felnttek, a nagyobb testvrek azok, akik a legtbbet tehetik a csaldban l kisgyermek fejlesztse rdekben.

Beszdszlels

A beszdszlels az a kszsg, amelyik lehetv teszi a gyermek szmra, hogy beszdhangokat, beszdhangok kapcsoldsait, hosszabb hangsorokat felismerjen, s kpes legyen az elhangzsnak megfelel sorrendben megismtelni. Ezen kszsg eredmnye, hogy a gyermek megtanulja anyanyelve szavainak hangzst, s egyre tbb j szt ismerjen fel. Segtsgvel lesz kpes az olvass-rs elsajttsra. Ha zavart ez a kpessge, akkor diszlexia alakulhat ki, mely olvassi, rsi, helyesrsi nehzsgeket egyarnt tkrz.

A beszdszlels fejlesztsnek terletei

Szismtlsek: rtelmes, gyakran hasznlt szavak, majd a kisgyermek szmra mg jelentssel nem br szavak utnmondatsa (pl. heterogn, adgy, frzis) elszr fennhangon, majd sgs utn is. 5 vesnl idsebb gyermekektl elvrhat a lass tempban mondott rtelmetlen hangsorok pontos ismtlse (pl. mesipe, vunka, ferndekek).

Szgyjtsek: A rvid szavaktl a hosszkig lehet szavakat gyjteni, segthet egy kpesknyv, sznes bra a tmt illeten. Ksbb egy-egy cmet adunk, pl. vodval, csalddal, jtkkal, fzssel kapcsolatos szavak. Nagyobb gyermekkel azonos ffogalom al tartoz szavakat gyjtetnk, pl. gymlcsk, virgok, btorok, jrmvek.

Hangfelismersi, hangkeressi jtkok: szavakban ismerje fel a kgyhangot (sz), motorhangot (r), vonathangot (s), cica hangot (c) stb. Ksbb azt is el tudja dnteni, hogy a sz elejn, vgn vagy kzepn van-e az adott hang.

Hangidtartamok: a magnhangzk rvid-hossz idtartamnak rzkeltetse. Kisgyermeknl: fuss helyben, ha hossz, ugorj egyet, ha rvid hangot hallasz!  Nagyobb gyermeknl: hzz rvid vagy hossz vonalat egy paprlapra! Rvid magnhangzk : a e i o u , hossz magnhangzk: .

Beszdmegrts

A beszdmegrts az elhangz (msok ltal kiejtett) szavak, szkapcsolatok, mondatok, mondatsorozatok jelentsnek, tartalmnak megrtse. Ez mindig a gyermek letkori szintjnek megfelel legyen.

A beszdmegrts fejlesztse

Kommunikcis helyzetek: spontn beszlgetsek. Mindig sznjunk r idt, hogy meghallgassuk gyermeknket, ha kzlsignye van, de ne ostromoljuk direkt krdsekkel! Esetleg kezdjnk el meslni neki sajt aznapi lmnyeinkrl, s vrjuk ki, mg is elkezd meslni. Fontosak a kzs tevkenysgek kzbeni n. httrbeszlgetsek. Vonjuk be a hzimunkba, jtsszunk vele, rajzoljunk egytt, barkcsoljunk, s kzben sokat-sokat beszlgessnk! A felntt kezdemnyezzen, de sose beszltesse a gyereket direkt erltetve, nehogy lelki problmkat okozzon. Beszljnk lassan, tagoltan!

A felntt mesje: lehet kpesknyvbl vagy spontn meslni. Beszlgessnk vele, ha kzbekrdez, magyarzzunk neki szvesen! vatosan visszakrdezgethetnk a mese trtnetre, a vlaszaibl megtlhetjk, hogy valban kpes-e kvetni s feldolgozni az elhangzottakat.

Szkincs: a gyermek szmra ismeretlen szavak megmagyarzsa nagyon fontos. Kpesknyvekben mindent figyeltessnk meg rszletesen, az brkon lv trgyakat, szemlyeket, esemnyeket rszletesen beszljk meg. Legyen letkornak s rdekldsnek megfelel a knyvvlaszts.

Rendszerezzk a gyermek fogalmait, gyjtsk ssze az azonos fogalomkrbe tartoz szavakat, gymlcsk, llatok, jtkok, szerszmok, sznek, ruhadarabok nevei, stb.

Mese visszamondats: krjk meg, hogy meslje el a hallott mest. Krdseket tehetnk fl, arra vlaszoljon, majd jtszhatunk olyat is, hogy krdezzen tlnk.

Hogyan segt a Varzsbet Programcsald?

A Varzsbet Programcsalddal vgzett kpessgfejleszts a pszichs problmkat is oldja azltal, hogy a helyes feladatvgzseket mindig dicsri. Kitartsra is tant, hiszen tbb feladat megoldsa utn jutalmat knl fel, amibl a gyermek vlaszthat kedvre (Doboljunk! vagy Rajzoljunk!). Ezekkel egy kicsit pihenteti, elmlyti, rleli az elzleg megoldott feladatokat. Az jabb feladatok elvgzsre is serkent, hiszen utna folytathatja a gyermek a sznezst, rajzolst, dobolst kedvre. nbizalma ersdik, visszanyeri tanulsi kedvt, rdekldv vlik a betk, szavak, mondatok vilga irnt, ami addig esetleg csak kudarclmnyeket vltott ki belle. A jtkba gyazott tanuls nagy fontossg egy diszlexis gyermek esetben, eredmnyessge lemrhet az iskolai feladatok teljestsekor.

Jtktlet

Mesljnk el gyermeknknek egy mest, majd knljunk fl neki rajzeszkzket: sznes ceruzkat, filceket, festket, ecsetet, sznes paprokat, ollt, ragasztt, s kszttessk el vele a mese illusztrcijt!

Vlasszon ki a mesbl egy szmra fontos jelenetet, egy megkedvelt szereplt, s prblja megformzni valamilyen szmra kedves formban. Kzben fejldik fantzija, eszttikai rzke, finommozgsa, s nem utolssorban elmlyl benne a mese tartalma.

beszdszlels zavarai

 

A nyelv az emberi kpessgek egyik legfontosabb ptkve. Rsze az emberi kommunikcinak, a tanuls, az ismeretszerzs folyamatnak, a gondolatok kifejezsnek.

A nyelv elsajttsa tanulsi folyamat eredmnye, amely mr a mhen belli letben a magzatnyelv kialakulsval megkezddik, s tizenngy ves korra - magban hordva a folyamatos, dinamikus vltozs tovbbi lehetsgt - nagyjbl elri a felnttre jellemz nyelvi teljestmnyek sznvonalt.

Vannak azonban olyan gyermekek, fiatalok, akik a nyelvelsajtts szempontjbl kedvez krnyezeti felttelek mellett sem tanulnak meg beszlni, megrteni s nmagukat kifejezni, illetve kevsb kpesek erre, mint hasonl kor trsaik.

A fejldsi diszfzia

Ez az elnevezs a beszd elsajttsnak nehzsgre utal. Azon kpessgek eltr fejldst, hinyossgait jelzi, amellyel a nyelvi informcikat felfogja, feldolgozza s nyelvi szndkait kifejezi.

Megjelensi formi

A nyelvelsajtts egyik legfontosabb ptkve a beszd szlelse. Termszetesen a gyermekek gyakorlatilag soha nem fogjk azt mondani, hogy "Nem rtem", mg kevsb: "Nem tudtam felismerni". Felnttknt azonban nemegyszer felfigyelnk a gyermekek olyan reakciira, amelyek a beszd szlelsnek nehzsgrl rulkodnak: nem adekvt vlaszok, hibs feladatmegolds vagy teljestsi bizonytalansg. Az albbiakban azokat a legfontosabb megjelensi formkat sorakoztattam, amelyek a feldolgoz rendszer zavarra utalhatnak.

1.)    Elfordul, hogy a gyermek azt mondja: "Nem hallom." Ez a kijelents egyrtelmen az p halls krdst veti fel. Ha azonban - hallsvizsglat elvgzse eredmnyeknt - azt tapasztaljuk, hogy a klinikailag mrt hallskszb az p tartomnyba esik, felmerl a beszdszlelsi zavar diagnzisa. Az p halls ugyanis nem jelenti egyszersmind az szlelsi folyamatok psgt is.

2.)    Gyakoribb tnet, hogy a gyermeknek tbbszr szlnak, s ltszlag "nem figyel", az adott feladatot hibsan hajtja vgre. Ilyenkor rendszerint fel sem merl annak a gondolata, hogy a hibs eredmny a gyermek szlelsnek zavarbl, hibs mkdsbl addott. Pedig - tapasztalataim szerint - gyakran ez ll a "nem figyels" htterben.

3.)    Jellegzetes tnet, amikor a gyermek gyakran "visszakrdez".

4.)    A beszdfeldolgoz mechanizmusok zavarai sok esetben viselkedsi problmkban ltenek testet. Az vods gyermek "rosszalkodik", az iskols "mst csinl, mint amit kell", de jellegzetes tnet lehet az is, ha a gyermek feltnen visszahzd.

5.)    Nemegyszer elfordul az a jelensg, hogy a gyermek "tl jtkosnak" tnik.

6.)    Ritkbban tnik fel a szlknek, hogy a gyermek beszdfejldse lassabb, szkincse szkebb, mint az az adott letkorban elvrhat lenne.

7.)    A gyermek nehezen sajtt el "j" szavakat, s az tlagosnl jobban torztja ket.

8.)    A beszdszlels leggyakoribb megnyilvnulsi formja az iskolskoraknl az olvasszavar. Az olvass elsajttsban jelentkez zavarok tbb, mint 70%-ban a beszdfeldolgoz rendszer klnfle mrtk zavarra vezethetk vissza.

A beszdszlels zavara hatssal van:

  • az artikulcira
  • a szkincs alakulsra
  • a nyelvtani szablyszersgek felismersre.

Mindezek miatt az albbi kvetkezmnyekkel jr:

  • a szegnyes szkincs
  • az rott nyelv elsajttsnak nehzsge (olvass- s rszavar)
  • helyesrsi nehzsgek
  • idegennyelv-tanulsi problmk
  • memoriter (kvlrl tanuls) nehzsge

A beszdszlels fejlesztse a Varzsbet segtsgvel

A hangok azonostsnak kpessgt a Betkeres jtkkal lehet trningezni: a tbln lthat kpek nevben kell megkeresni az adott hangot. A beszdszlels fejldsn tl a szkincs is bvl a jtk ltal, hiszen oldalankt 8 sz vr a felismersre. A belltsok segtsgvel tovbb lehet nehezteni a jtkot: a megoldsra adott id cskkentsvel.

A rvid-hossz magnhangzk megklnbztetsnek nehzsgvel gyakran tallkozom mindennapi munkm sorn. Ebben is nagy segtsgemre van a Varzsbet program "Rvid-hossz" elnevezs jtka. A feladatban egy szt kell kiegszteni a megfelel - rvid vagy hossz - magnhangzval. A belltsokban ki lehet vlasztani a gyakorlsra vr betcsoportot, gy hatkony rsze lehet a fejleszt foglalkozsnak. Amelyik bett tanultuk azon a foglalkozson, azt tudjuk gyakorolni a jtk segtsgvel. De a csaldban is nagy segtsg lehet: a monoton gyakorlst rendkvl megsznesti, ezltal megn a gyermek tanulsi vgya. A szavakat sztagolva is meg lehet jelenteni, gy az olvasni mg nem olyan jl tud gyermekek is lvezettel hasznlhatjk ezt a programot is.

A beszdszlelsi zavar egyik leggyakoribb megnyilvnulsi formja az, amikor a gyermek nem rzkeli a hangoknak a szban elfordul sorrendjt. gy lesz pldul a lakatbl latak.

A hangok sorrendjnek meghatrozst remekl fejleszti a Helykeres jtk, amelyben az adott bet helyt kell megkeresni a kpen lthat szban. Termszetesen ez a jtk is - a tbbihez hasonlan - a gyermekek szegnyes szkincst szrevtlenl gyaraptja, ezltal jrulva hozz a mielbbi fejldshez.

A beszdszlels fejlesztse - jtktletek

Clja, hogy a gyermek beszdszlelsnek szintje megfeleljen az letkorban elvrtnak. Ennek a leghatsosabb mdja a mindennapi letbe iktathat rvidebb-hosszabb, "jtkos" beszlgetsek.

Szismtls sgs alapjn: lljunk vagy ljnk szemtl szemben a gyermekkel. Ismert szavakat sgjunk neki, jl lthat szjmozgssal s krjk meg, hogy "tallja ki", mit sgtunk. Egyszerre 4-5 szt sgjunk, majd megkrhetjk a gyermeket, hogy sgjon, s a mi feladatunk, hogy "kitalljuk", mi volt a sgott sz. (Ha a sgs mr jl megy, akkor csak imitljuk a sgst, s krjk meg a gyermeket, hogy a szjmozgsunk alapjn prblja meg kitallni az adott szt. Hatrozzuk azonban meg, hogy milyen jelentskrbl fogunk "sgni", pldul: szneket, teleket.)

Rtesnyjts: Ejtsk hosszan brmelyik magnhangzt. A gyermeket krjk meg, hogy kzben egy dobozba helyezett fonalgombolyagbl hzzon fonalat addig, amg a hangot hallja. Amikor a hangoztats vget r, vgjuk el a fonalat. A fonalbl a gyermek jra formzhat hangot, amit - mikzben ujjval kveti a fonalat - jra hangoztat.

Morog - nem morog? A hangerdben klnbz hangokat hallunk. A gyerekek ggefre helyezett kzfejkkel rzkelik, hogy a hang "morgs" vagy nem. Amennyiben a hallott hang morog, piros, ha nem, zld formt helyezzen maga el a gyermek.

Kellemes idtltst, j jtkot kvnok!

Az olvass, rs, helyesrs elsajttsnak egyik alapvet felttele az p beszd, teht a megfelel szint beszd s beszdmegrts.

Ahogy a gyermek nvekszik, szoros kapcsolatban fejldik a beszd, a szavak hibtlan kiejtsnek kpessge, s a msok ltal kiejtett szavak, mondatok megrtsnek kpessge. A kett egyttmkdse eredmnyezi a beszd s a beszdmegrts fejldst s letkornak megfelel mkdst.

Amg a gyermek beszdben jelentkez hibk jl szrevehetk (pl. psze, dadog, hadar), addig - fleg, ha a gyermek rtelmes - a beszdmegrts problmi sokig rejtve maradhatnak. A kvetkezmnyek kzl a leggyakoribb s a legtbb gyereket rint gond az olvassi s rsi nehzsg.

A beszdmegrtsi zavar felismerse

Gyakran tallkozom mindennapi munkm sorn olyan gyerekekkel, ahol a viselkedsproblmk htterben a beszdmegrts zavara ll. Az n gyermeknek viselkedse is sok mindent elrulhat.

Mire rdemes figyelni?

Valsznleg az n gyermeknek is nehzsget okoz a beszd megrtse, ha azt veszi szre, hogy gyakran visszakrdez, s megerstst vr az elhangzottakkal kapcsolatban, vagy ha a tbbieket figyeli, hogy mit kell csinlni, ha a mese nem kti le, s nem tudja elismtelni a hallottakat. Szintn erre utalhat, hogy gyermeke a verseket, dalokat nem, vagy csak lassan kpes megtanulni, hogy nyelvtanilag helytelen mondatokat hasznl, rosszul toldalkol, s hosszabb, nehezebb szavakban sokszor cserli fel a hangokat (karalb helyett karabl).

Egy viszonylag rvid (1-2 rs) vizsglattal ki lehet derteni, hogy van-e a gyermeknek a beszdmegrtssel problmja. Ha a teszt problmt jelez, fejleszt foglalkozssal, akr otthoni segtsgnyjtssal is, jelentsen javthat a zavar, s ennek ksznheten a tanulsban, s a gyermek viselkedsben dnt vltozs kvetkezhet be.

Fontos: A beszdszlelsi beszdmegrtsi problmk az letkor elrehaladtval nem rendezdnek, nem olddnak meg maguktl. A fejleszts elmaradsa rengeteg iskolai kudarcot okoz. A tkletes beszdmegrts az alapja a ksbbi j szvegrtsnek.

Terpia

A beszdmegrts fejlesztse nagyon fontos feladat. Ehhez nem felttlenl szksges szakember, elegend hozz egy kis "plusz" id, egy kicsivel tbb kzs beszlgets. Pldul beszlgessenek minl tbbet a gyereket rdekl tmkrl. Talljanak ki egytt mesket, a kzismert mesket adjk el kzsen. Tantson minl tbb j szt a gyermeknek. Pldul a sznhzban megmutathatja a pholyt, az llatkertben az elefntot, a vidmparkban a hullmvasutat, akr ki is prblhatjk. Itt is fontos szempont a fokozatossg. Ne akarjon egyszerre mindent ptolni!  Eleinte elg egy-egy j sz, s ha azt tapasztalja, hogy azt mr rti, s hasznlja a gyermek, akkor tantson neki jat.

Ellenrizze, hogy gyermeke megrtette-e az elmondott mest, a trtnetet. Krdezzen r nhny dologra, ami a mesben szerepelt, gy megbizonyosodhat arrl, hogy gyermeke megrtette-e a hallott trtnetet.

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros