Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Kislnyok kedvelt jtka a szp, sznes gyngyk felfzse. Nagyon j finommotorika, szem-kz koordinci fejleszt, amit kiegszthetnk sznritmus fejlesztssel is. Meghatrozott egymsutnisgban kell fzni a klnbz szn gyngyket, vigyzva a sorrend betartsra (Pl. piros, kk, srga, zld…).
Trgy-, kpemlkezet
Rakjunk ki sorba egyms mell trgyakat, kpeket, ha jl megfigyeltettk, takarjuk le! A gyermeknek emlkezetbl kell felsorolnia a sorban egyms mellett lv trgyakat, kpeket.
Hangsor emlkezet
Zajkelt trgyakat, hangszereket szlaltatunk meg egyms utn a gyermek hta mgtt. Meg kell jegyeznie, s az elhangzs utn sorban meg kell mutatnia, mit hallott.
Ritmusok ismtlse
Klnfle ritmusokat tapsolunk, dobolunk, azt kell a gyermeknek elismtelnie.
Szmemlkezet
Egyjegy szmokat mondunk vagy szmkrtyn mutatunk, az elhangzs, mutats sorrendjben kell visszamondania vagy kiraknia a szmkrtykat.
Mintamsols, sznezs
Elrajzolok mintkat papron (Pl. kr, ngyzet, hromszg, tglalap…), ezt a sorozatot kell folytatni. Sznsorozatot is lehet gy folytatni, gyngysort vagy autkat rajzolok egyms utn sorban, ki kell sznezni a megadott sznek ismtlsvel.
Iskolsok sorozatai
Neveket kell sorba rendezni bc szerint, szmokat pedig nvekv vagy cskken sorrendbe tenni.
Mesld el egy napodat reggeltl estig, mondd el az tvonalat, ahogy az iskolbl jssz hazafel! A ht napjai, hnapok nevei, vszakok egymsutnisga.
Helyesrsi kszsget fejleszt jtkok
Ezek a jtkok papr s ceruza nlkl fejlesztik a helyesrsi kszsget, segtenek a sztagols tudomnynak begyakorlsban, segtenek eligazodni a szfajok vilgban.
Sgd meg nekem titkos nyelven!
Els osztlyos gyermekekkel mr lehet jtszani, mikor megtanultak kt-hrom bett sszeolvasni, s az iskolban mr kpesek kiemelni a szavakbl a magnhangzkat. A jtk a hallsi megklnbztet kpessgre ptve, fejleszti a magnhangzk idtartamnak felismerst, amely a helyesrsi kszsg nagyon fontos rsze. Ezzel a jtkkal tulajdonkppen elkezdjk "fllel rni" tantani gyermeknket. Nagyon fontos kritrium, hogy a jtkvezet felntt (szl vagy pedaggus) szpen, n. helyesejtssel beszljen, rzkeltetve a szavakban a magnhangzk idtartamt!
A jtk menete a kvetkez: A felntt helyesejtssel kimondja a szt: virg, rviden ejtve az i hangot, ehhez kpest kiss elnyjtva az hangot. A gyermek feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott sz magnhangzi: i-. s ezzel tulajdonkppen elkezdtk gyermeknket helyesen rni tantani, hiszen nem mindegy, hogy valami cskos, vagy valaki csiks.
Klnbz fokozatai lehetnek a jtknak, ezeket egyrszt az els-msodik osztlyos gyermekeknl, illetve a helyesrsi nehzsgekkel kszkd tanulknl rdemes betartani:
1. elkszt szakasz: Csak magnhangzkat mondok helyesejtssel, s a gyermekeknek ezt kell visszamondani. Lehet ksbb egyms utn 2-3 hang is.(pld: , , i-, --...) Termszetesen az a s e hangot rviden, az , hangot hosszan kell ejtennk. A "zene" nyelvre lefordtva a rvid hang a ti, a hossz hang a t.
2. bevezet szakasz: nll tartalommal nem br sztagokat (p, ti, t, r...) mondunk, majd egysztagos szavakat. Elszr az egszet mondja vissza, majd utna csak a magnhangzt.
3. kzbls szakasz (a kszsg kialaktsa): Amennyiben lehetsges ne hagyjuk ki! Nagyon fontos rsze a fejlesztsnek, s a gyerekek lvezik. Segt a magnhangzk idtartamnak "bevssben". Tapssal ksrjk a szavakat. Pl. virg: els sztag rvid ti, msodik sztag t, melyet gy is nyomatkosthatunk, hogy a hossz magnhangz esetn kt keznket egy rvid idre sszeszortjuk. Maga a taps gy trtnjen, hogy a rvid magnhangzs sztagnl keznket szortsuk klbe, s ezt az klt ”ssk bele" a tenyernkbe. A hossz magnhangzs sztagnl a mr emltett mdon nem klben indtunk, s a kt tenyernket sszefogjuk, s egy pillanatra meg is llunk. (Ezt azrt javasoljuk, mert a sztagoltats gyakorlsnl is tapsot fogunk hasznlni, s tapsaink trjenek el egymstl. Ez abban segt, hogy a gyerekek jobban r tudjanak koncentrlni az adott feladatra.) Termszetesen elszr egy-egy hangot majd sztagot ksrjn k tapssal. Begyakorlsnl az egsz szt mondja vissza tapssal kisrve, majd csak a magnhangzkat tapssal kisrve.
4. szakasz: Itt trtnik a kszsg automatizlsa. Szavakat mondunk, de mi mr nem tapsolunk, csak a helyesejtssel segtjk a gyermeket! k mg ksrjk tapssal, de ksbb prblkozhatunk taps nlkl is.
Sztagoljunk egytt!
Jtk a sztagols fejlesztsre. Ktfle vltozata van. Az egyszerbb az, mikor mondom a szt, s a gyereknek le kell tapsolni, el kell sztagolni (asztal. asz-tal, arany: a-rany...).
Nehezebb vltozata, amikor azt krem a gyerekektl, hogy a hallott sznak csak az els sztagjt mondjk meg, s ennl is tovbb lphetnk, krhetjk, hogy csak a 2. illetve utols sztagjt mondja meg! Kezdetben csak kt sztagos, majd hosszabb szavakkal is jtszhatjuk.
Bontsuk egytt szavakra!
A kvetkez jtkot minden els osztlyos gyermeknek ajnlom. Amikor a gyerekek elkezdenek mondatokat olvasni, s mondatokat rni, eleinte nehezen rzik a szhatrokat. A gyakorls hosszadalmass vlhat diktlssal, s kicsit kedvt is szegheti az igyekv elssnek. Ezrt itt a jtk, ceruza nlkl!
A sztagoltats kpessgnek fejlesztsnl tapsoltunk, s problmk elkerlse vgett itt az asztalon koppintsunk, illetve dobbantsunk a lbunkkal. Nagyon egyszer: a jtkvezet mond egy rvid mondatot (termszetesen tagoltan): A kutya ugat. A gyerekeknek gy kell visszamondani a mondatot, hogy dobbantssal, koppintssal ksrik a szavakat, s a vgn megmondjk, hny szbl llt a mondat.
Szbl sz
Szkpzs. Lnyege, hogy a jtkvezet ltal megadott szavakbl prbljunk tovbbi, hosszabb szavakat kpezni. Az adott szt az j szavunk brhol - elejn, vgn, kzepn - rejtheti. Pl. gomb- gomblyuk, gomba, gombol, gombfoci, gombc, mer- merszsg, elmereng, telemert, stb.
Vlaszthat szavak: tr, fld, kp, hz, hat, t, tl, fa, h, k
Szban sz
Inverz feladata az elznek. Ez a nehezebb jtk.Lnyege, hogy hosszabb szavakban tovbbi elbjt szavakat fedezznk fel. A padlsfeljrban pl. ott van a pad, padls, feljr, jr, jr, r, r... szavak, de nzznk egy egyszerbbet, a hzassgban ott bujkl a hz, hzas, g sz...
Harmadik osztlytl javasolt jtszani. Kisebb gyerekekkel kezdetben jtszhatjuk gy, hogy paprcskokra lerjuk a szavakat, kihznak egyet, s olvashatjk, nzhetik a szavakat.Prblkozhatunk azzal is, hogy a gyerekekkel megneveztetjk a megtallt szavak szfajt.
Vlaszthat szavak: erdkerl, jegygyr, vadszat, napfogyatkozs, felhkarcol, szigetelszalag, melegtals, stb.
A Varzsbet a helyesrs javtsrt
A programcsald Bbel tagja segti a helyesrsi nehzsgekkel kzd gyermekeket. A sztagolst, a mondatok szavakra tagolst, a helyes kezethasznlatot mind-mind lehet vele gyakorolni.
A fejleszt foglalkozsokat is ki lehet egszteni a program nyjtotta vltozatos szanyag segtsgvel. Ha pp a magnhangzk idtartamt gyakoroljuk a foglalkozsokon, akkor aszbeli, tapssal ksrt titkos nyelven eljtszott bevezet utn megoldhatunk kezetptl feladatokat papron is, de a szmtgpes programmal is. Ez utbbi elnye a szinte vgtelen varici, s a gp ellenrz funkcija. Ha hibsan tette a szra a gyermek az kezetet, nem lp tovbb, javtsa ktelez, nem lehet tsiklani a kvetkez szra, csak a helyes megoldst kveten. A munkafzetben vagy a papron, amit maga tltget a gyermek, gond nlkl tovbblp a hibs feladaton, szre sem veszi, hogy hibzott. Ha a javtst nem kzsen vgzik a fejlesztvel, akkor abbl a gyermek szinte semmit sem tanul. A Varzsbetvel tbbszr prblkozhat, illetve a k pre kattintva elolvashatja a helyesen rt szt, amit aztn mr is el tud ltni a megfelel kezettel. A magnhangzk helyesrsnak gyakorlsra az kezetptl jtk az egyik legalkalmasabb eszkz.
Jtktlet
Tegyk gyorsan sorba!
Szksges eszkzk: paprlapokra lert mondatok (2-3 mondat egyms alatt). Papr nlkl szban is jtszhat, de gy vgig a jtkvezet olvassa a mondatokat. gy hosszabb s kicsit nehezebb is.
A jtk lnyege: A nhny mondat egymssal sszefgg trtnetet alkot, s ssze vannak keverve. A gyerekeknek kell az esemnyeket sorba lltani, s a helyes vltozatot felolvasni (vagy szban elmondani). Ez utbbi a rvid tv verblis emlkezetet is eredmnyesen fejleszti. A jtk 8 ves kortl jtszhat.
Pldk:
•Nagypapa felakasztja a kpet a falra.
Anyk rlnek a megszplt szobnak.
Nagypapa beleveri a szget a falba.
•A kertsz felssa az gyst.
A kertsz a frissen elltetett virgokat megntzi.
A kertsz ellteti a virgokat.
•Zsolti felmszik a ltrra.
Megrett a cseresznye.
Zsolti leszedi a cseresznyt.
•A kofa lemri a zldsget.
Anya fizet.
Anya a piacon zldsget vlogat.
•Megcsinlja a testt s a fejet.
A kisfi hembert pt.
Sprt ad a kezbe.
•Zoli kezt nagymama kttte be.
Zoli megvgta az ujjt a kssel.
Zoli segtett a konyhban almt hmozni.
•Egyre jobban szakadt az es.
Hirtelen elsttedett az g.
Brig ztam.
•Vizet engedek a fogmos pohrba.
Visszateszem a fogkefmet a pohrba.
Fogkrmet nyomok a fogkefre.
•Megtrlkzm.
Lefekvs eltt megfrdm.
Felveszem a pizsammat.
•Levelet rtam a nagymamnak.
Bedobtam a postaldba.
Leragasztom a bortkot.
Beletettem a levelet a bortkba.
•Elfoglaltuk a helynket a nztren.
Megvltottuk a jegyeket.
Sorba kellett llni a jegypnztrnl.
Stt lett, s elkezddtt a film.
•Belebjtam a kabtomba.
Felhztam a cipmet.
Kezembe fogtam az esernyt, mert aznap szakadt az es.