Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
A diszlexis gyermekek hrom f rszkpessg-gyengesg tnetcsoportjba sorolhatk. Ezek szerint beszlhetnk vizulis, akusztikus, motoros (a ltsi, hallsi, mozgsos rzkels problmi miatt kialakult) tpusokrl.
A norml fejlds-rs folyamata
Ahogy egy gyermek cseperedik, elszr rzkeli a krnyezet vltozsait, azokat emlkkpeiben trolja, s ha jra tallkozik vele, akkor mr tudatosan szleli a jelensget. Nagy fontossg a figyelemfelkelt, ingerekben gazdag krnyezet egy csecsem szmra, hiszen a figyelmnek irnyulsa ekkor kezddik (piros kendcske, mozg-forg-sznes-hangot kiad, kellemes tapints jtkok elhelyezse a kisgy krnykn). Kezdetben nll ltsi, hallsi, mozgsos lmnyei lesznek.
Egy magasabb rsi szinten a klnbz rzkelsi csatornk sszekapcsoldnak. Meglt valamit, nyl rte (lts-mozgs-tapints), hall egy hangot, fel fordul (halls-mozgs-lts), a klnbz rzkletek sorozatai alakulnak ki az id mlsval. Az agyban ezek az lmnyek mind-mind elraktrozdnak, a kialakult plyarendszerek tjn brmikor jra elhvhatak.
A diszlexis gyermek fejldse
Diszlexis gyermekeknl ezek a kpessgek mr a kezdet kezdetn hinyosan fejldnek ki, illetve az idegrendszeri krosods miatt nehezen rgzlnek.
A mozgsfejlds megksik, ksbb forgoldik, l, ll a gyermek, kimarad a kszs-mszs fzisa. Mozgsos tevkenysgeiben egyfajta gyetlensg figyelhet meg. A finommozgs kialakulsnak elmaradst mutatja a rossz ceruzafogs, rendezetlen rskp. A beszd a legfinomabb mozgsos tevkenysg, ha az elzeknl problmt tallunk, akkor rendszerint megksett beszdfejldst, elhzd pszesget tapasztalunk, mely motoros eredet.
A lts, halls olyan zavaraival kzdenek, amely az szlels, figyelem, emlkezet, differencils, sorozatrendezs hinyossgait mutatjk. Nem rzkszervi problmrl van itt sz, teht a gyermek jl lt s jl is hall, csupn ez a lts, halls igen szelektv. Nem elg alapos, sokkal inkbb felsznes. Sokszor panaszkodnak szlk, hogy csak azt hallja meg gyermekk, amit akar. Nem figyel a szl utastsaira, elengedi a fle mellett azokat. Nem vesz szre a krnyezetben szembetl dolgokat, pedig „majd kiszrja a szemt” .
A vizulis tpus
Szkebb s tgabb vilgunkrl lts tjn, megfigyelssel igen sok ismeretet szerezhet a gyermek (sznekrl, mretekrl, formkrl, tri helyzetekrl, kiterjedsrl). Minden l s lettelen dolog sajtos, csak r jellemz ismertetjelekkel rendelkezik, ezek megismerse, jellemzse segtsget jelent a tjkozdsban.
Minl tbb dolog ismertetjegyeit tanulja meg a gyermek, annl jobb a vizulis megfigyel, s elemz kpessge. Megfigyelssel felismerhetk a hasonlsgok, klnbsgek, analgik, klcsnhatsok, a formk, rszletek, sszefggsek, a mretbeli s trbeli viszonyok, a szerkezeti elemek. A pontos, alapos, rszletekre kiterjed megfigyels a gyermeknl a sok gyakorlssal fokrl-fokra alakul ki.
A megfigyelsi kpessg, a ltottakra val visszaemlkezs az olvass-rs-szmols elengedhetetlen felttele.
A vizulis tpus diszlexis gyermek fejlesztse
- Trgyak, kpek megfigyeltetse azonossgok, klnbsgek felismersvel. Eleinte szembetl legyen a klnbsg, ksbb egyre nehezebben szrevehetek (differencils).
- Jtszhatunk trgyakkal, kpekkel gy, hogy egyet elvesznk, hozztesznk, megvltoztatjuk a helyzetket (memria).
- Emlkezetbl kell a rszekbl egszet kirakni (puzzle).