Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
A jtk menete Bizonyra mindannyian ismerjk a „Szlnc” jtkot. A jtkosok minden krben, mikor rjuk kerl a sor, megismtlik az addig felfztt szlncot s egy j szval megtoldjk.
A mi mondatunk gy kezddik, hogy „Csomagolom a htizskom, s egy vajas-kenyeret teszek bele”. A kvetkez megismtli ezt s megtoldja pl.: egy naranccsal.
Ha legalbb 10 dolgot fel tudnak sorolni helyes sorrendben, befejezhetjk a jtkot. Kptelen, oda nem ill dolgokat is tehetnk a zskba, pl.: klyhacsvet…
A jtkalap mondata vltoztathat pl.: sta sorn lttam egy szem makkot.
Eszkzk:-
Ellenttprok
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: gondolkodsi mveletek, szkincsbvts
A jtk menete:
A gyerekek sorban lnek, a pedaggus mond egy szt, s a gyereknek a jelentsben ellenkezjt kell vlaszolni.
Lehet gy is jtszani, hogy kpeket (pl.: hideg - meleg, egyenes – grbe, stb.) gyjtnk, s az egyik felt kitertjk az asztalon, sznyegen, stb. A pr msik felt mutatjuk a gyermeknek, s neki az ellenttt kell kivenni az szttertett kpek kzl.
Eszkzk: kpek
Emls, madr, hal
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: emlkezet, figyelem
A jtk menete: A gyerekek krben llnak. A jtkvezet egy labdval kzpre ll. Hangosan mondja: „Emls, madr, hal… madr” s valakinek dobja a labdt, de rgtn hangosan szmolni kezd 10-ig.
Ezalatt a jtkos, aki a labdt kapta, mond egy madrnevet (pl.: verb,fecske,cinke,stb.) s a labdt visszadobja. Ha a jtkvezet az „Emls, madr, hal”… utn a halat mondja akkor a vlasz: ponty, csuka, harcsa, stb. Ha az emlst mondja, brmelyik emlst meg lehet nevezni. A labdt csak azutn lehet visszadobni, ha a vlasz elhangzott.
Eszkzk: labda
pp az ellenkezje
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: emlkezet, figyelem
A jtk menete:
A gyerekeknek fordtva kell vgrehajtaniuk az instrukcikat. Pl. llj fel! Erre nekik le kell lnik.
Eszkzk: csoportszoba eszkzei
Ernys jtk
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: beszdkedv fejlesztse, kifejez kszsg, gondolkods, emlkezet, fogalomalkots, testsma, szkincsfejleszts (fontos arra trekedni, hogy a gyermek egsz mondatban vlaszoljon.)
A jtk menete:
Letertnk egy ernyt a fldre (ez ngy sznbl elksztett krlap, minden sznbl kett van de nem egyms mellett), nyolc darab fejformt lerakunk a klnbz sznekre (mellkletben megtallhat). A gyerekek mondkra krbe jrnak. A mondka vgn lelnek az elttk lv szn el. Amikor rjuk kerl a sor, felfordtjk s megnzik az elttk lev korongot, majd elmondjk, mit ltnak rajta:
A jtk menete
Az egyik gyermek a varzsl, a tbbiekkel szemben llva vltoztatja azok rzseit. Ahogyan az arcn vltoznak az rzelmek, gy vltozzon ez a tbbiekn is. A vgn elmesljk, hogy hnyfle rzsnk volt kzben.
Eszkzk:-
Ez a malac piacra megy
Javasolt letkor: 3-4 vesek
Fejleszti: figyelem, tiszta kiejts fejlesztse, mozgsfejleszts jjak nyitogatsa egyms utn
A jtk menete:
jjak kinyjtsa egyenknt, a szvegnek megfelelen, de lehet jbbokkal is jtszani.
Ez a malac piacra megy, Ez itthon marad,
Ez kap finom pecsenyt,
Ez semmit se kap,
S ez a kicsi vist nagyot!!
U! U! hes vagyok!”
Eszkzk: ujjbb
Fekete, fehr, igen nem
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: emlkezet, figyelem
A jtk menete: A jtk egyetlen szablya az, hogy ezt a ngy szt nem szabad kimondani.A jtkvezet krdseket tesz fel, amire a krdezettnek vlaszolnia kell, de az emltett szt nem szabad kimondani. Aki tveszt zlogot ad.
A jtk menete:
A gyermeknek feltesszk a krdst, s a gyereknek gyorsan kell vlaszolnia.
Pl: Mi piros? Mi des? Mi ss? Mi van fbl? Stb.
Eszkzk: -
Figyelj, itt a …!
Javasolt letkor: fejlett 5-6 vesek
Fejleszti: hallsi figyelem
A jtk menete:
A gyerekek krben helyezkednek el. A kezd jtkos az egyik trsa fel fordulva mondja: - Figyelj itt a bokm! De a kezvel nem a bokjt, hanem pl. a flt fogja meg. Akihez az elz mondat szlt, az folytatja a sort: - Figyelj itt a flem! s megfogja pl. az orrt.
A jtk menete
A pedaggus kezdjen el egy kedves tetszleges trtnetet, majd a gyermek vegye t a mese fonalt, aztn jra az vn mesljen s gy tovbb, amg vge nincs a mesnek.
Eszkzk: -
Fld, vz, leveg
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: figyelem, szkincsbvts
A jtk menete:
Az vn egyenknt mutat a jtkosokra s kzben mindegyiknek egyenknt mond egy szt; fld,vz, vagy leveg. Minden gyermeknek egy llatnevet kell mondani, de azon az lhelyen, ahol azt az vn meghatrozta. Ismtelni nem szabad a mr elhangzottakat.
A jtk menete: Meghatrozott eszkzkkel jtkos cselekvsre, fjsra sztnzs.
·tollpihe fjsa
·felfggesztett kismadr, pillang fjsa
·tollpihe fjsa szvszllal
·gyertyafjs – fokozatosan nehezt tvoltssal
·szappanbubork fjsa
·ping-pong labda fjsa (irnytott fjgyakorlat)
Eszkzk: tollpihe, ping-pong labda, gyertya, stb.
Grimasz jtk
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: emlkezet, figyelem
A jtk menete
Az vn elmondja - ksbb a gyerekek is vele mondhatjk - a kvetkez mondkt:
” Kiskanl, nagykanl, minden gyerek gy tesz!”. A mondka vgn az vn arcmimikjt megvltoztatja grimasszal, a gyerekek pedig utnozzk.
Eszkzk:-
Ha llat szeretnl lenni… mirt?
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: a gyermek beszltetse a cl
A jtk menete:
A gyerekek krben lnek, szemben velk az vn l. Milyen llat szeretnl lenni? Krdsre a gyermeknek egy llatot kell mondani s megindokolni, hogy mirt az az llat szeretne lenni pl.: Macska szeretnk lenni, mert az szpen dorombol.
Eszkzk: -
Ha n ………lennk…
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: emlkezet, figyelem
A jtk menete
A gyermeknek meg kell fogalmaznia mit tenne ha pl.: madr lenne:
·reggel csicseregnk
·nekelnk a gyerekeknek
·nem ennm meg a tbbi madarat
·a felh felett replnk
·szabadon replnk
Eszkzk:-
Hallstrkp ksztse
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti:emlkezet, figyelem, halls, tri irnyok
A jtk menete
Egy gyermek lel a sznyegre. Elzetes megegyezs alapjn pl.:
·a termszet hangjait jelljk virgfejjel
·A nem termszet hangjait jelljk emberfejjel
A gyermek hallja a hangokat, s ki kell neki rakni maga el, mit hall.
Neheztve: ki kell rakni maga kr, mit hall, de azt is, hogy milyen irnybl hallja. Termszetesen mindenki msirnybl halljk a hangokat. Ezutn cserlnek, msik gyermek l a sznyegre.
A jtk menete:
Mindegyik gyermek kap egy lncot (nyakba akaszthat krtya), amelyen a kgy (sz), vagy vonat (s) kpe van. Az vn szavakat sorol, aki a szban meghallja az adott hangot, felll. A hvkp lehet ms is.
Eszkzk: -
Hangutnzssal egybekttt lgzgyakorlatok
Javasolt letkor: 3-4-5 vesek
Fejleszti: figyelem, emlkezet
A jtk menete: Mly belgzs, hossz, lass kilgzs. Az az gyes, aki sokig tudja hangoztatni a hangot.
Pl: „hu”- bagoly, „sz”- kgy, „s”- vonat, hangokkal, a leveg lass kicserlse.
A jtk menete A gyerekek krben lnek. A jtkvezet kzpen megforgat egy kanalat. Aki fel mutat a kanl, az mond egy hasonlatot. Pl: gy szeretem a bartomat, mint cica a tejet. (a diszn a kukorict, aut a benzint, maci a mlnt, a mkus a mogyort.)
Eszkzk: kanl
Hogy szltod meg?
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: emlkezet, figyelem, udvariassgi formk
A jtk menete
Hogy szltod meg a vonatvezett, a bartodat, szomszdodat, anyukdat, stb.
Eszkzk: -
Hol dobol a majom?
Javasolt letkor: 5-6 vesek
Fejleszti: hallsfejleszts, tri tjkozds
A jtk menete:
Dobozokba klnbz jtkokat helyeznk, mindegyikbe egyet. Az egyikbe egy felhzhat jtkot pl. egy dobol majmot. A bekttt szem jtkosnak meg kell tallnia azt a dobozt, amelyikben a majom dobol. Ha a dobols lejr, a jtkosnak meg kell vrnia, hogy a jtkvezet jra felhzza a majmot. A jtkost indulskor meg kell prgetni.
Eszkzk: dobol majom vagy ms felhzhat jtk, dobozok
Hol szl a cseng?
Javasolt letkor: 3- 4- 5-6 vesek
Fejleszti: hallsfejleszts
A jtk menete:
A gyerekek krben lnek. Hrom gyermeknek bektjk a szemt, s a sznyeg kzepre vezetjk. Valakinek, aki l, odaadjuk a csengt. A hrom gyerek kzl, aki hamarabb odar a csenghz, az a gyztes.