mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

projekt
projekt : Krmci Katalin: Projektmdszer az vodban /1

Krmci Katalin: Projektmdszer az vodban /1

  2009.09.02. 19:07

(Ajnlott projektjavaslatokkal) Felhasznlt irodalom


Kedves Kollgk!

A projekt a tanulsszervezsi lehetsgek egyik jfajta mdja, a tanulsszervezsi mdok kzl az egyik leghatkonyabb mdszer. A mlt szzad eleji gyermekbart elkpzelsekbl tpllkozik. Abban az idben kzponti gondolatt vlt a gyermekbl, a gyermek gondolkodsbl s rzelmi ignyeibl val kiinduls. A gyermek tisztelete s szeretete vezette a reformkor kpviselit az oktats-nevels megjtsra. A gyermeki rtelemmel is tlthat, rtelmesknt meglhet tevkenysgek szervezsvel terveztk a fejlesztst. Ez egy-egy olyan valsgos lethelyzet vagy egy olyan komplex feladat problmjnak megoldst jelentette, amely a gyermekeket a belthat s megfoghat eredmny eleven rmvel ajndkozta meg.[1]

Ez a tanulsszervezsi md azta az intzmnyes nevels s oktats minden szintjn teret kvetelt magnak azzal, hogy szemlletben gyermekkzpont, korszer tudst kzvett, a demokratikus s az letre nyitott szemlyisg nkibontakozst inspirlja.

A kvetkezkben a projektrl nhny fontos, alapvet tudnival ismertetsre kerl sor. Ezt kveti nhny projektterv, amelyeket ajnlsknt adok kzre. A projekttervek vgs, tartalmi megvalsulst termszetesen a gyermekek vlasztsa alapveten befolysolja, ami a tevkenysgek soksznsgt eredmnyezheti. A fontos az, hogy a projekt lmnyknt valsuljon meg a gyermekek vodai letben.

1. A projekt fogalma

A projektum latin eredet sz, jelentse terv, tervezet/ajnlat, javaslat.

A projektek olyan komplex feladatok, amelyeknek kzppontjban egy gyakorlati termszet problma ll. A feladat nem egyszeren a problma megoldsa, hanem a lehet legtbb vonatkozsnak feltrsa, gy a tmt a gyermekek szles kr sszefggsben dolgozzk fel.

A cl sohasem a tanuls, hanem valamilyen konkrt produktum ltrehozsa. A tanuls mint ksr eszkz van jelen, a fszereplk a produktum elrsre irnyul tevkenysgek. A tanuls a tevkenysgek tervezse, szervezse, a szoksok alaktsa, elsajttsa kzben indirekt mdon valsul meg.

A projektmdszer a gyermek rdekldsre, a pedaggus s a gyermek kzs tevkenysgre pl mdszer. A megismersi folyamatok a projektek tevkenysgeinek sorozatban valsulnak meg.

2. A projektmdszer jellemz jegyei

-    A nagyfok szabadsg, amelyet a gyermekek szmra biztost a clok kivlasztstl, a tervezstl a feladat vgrehajtsnak mdozatain keresztl egszen az elkszlt produktum rtkelsig.

-    A konkrt, a mindennapi letbl vett problmkat kzsen oldjk meg, ekzben a gyermekek sajt elkpzelsei is megvalsulnak.

-    A gyermekek aktv rszvtele s rdekldse biztostott, mert a gyermekek maguk vlaszthatjk ki rdekldsk, kpessgeik, tempjuk szerint azokat a feladatokat, amelyek szmukra vonzak. Lehetnek ezek kivlasztott feladatok akr a tma feldolgozsbl, akr a tervezsbl, akr a megvalsts folyamatbl.

-    Az vodapedaggus-gyermek s a gyermek-gyermek kztti termszetes egyttmkdsre pl mind a tma kivlasztsban, mind a hozz szksges tuds megszerzsben, a kellkek s eszkzk beszerzsben, a produktum elksztsben s bemutatsnak megszervezsben.

-    Kzponti tmja (ami lehet lethelyzet vagy a komplex feladat megoldsa) tevkenysgekben vagy tevkenysgek sorozatban valsul meg. Pldul szilvabeftt tlire: szilvaszeds, szilvavsrls, -moss, -vlogats, vegmoss, szirupkszts stb.

-    A tma jellegtl fggen idtartama lehet rvidebb vagy hosszabb (nap, ht, hnap vagy akr tbb hnap).

-    A tmafeldolgozs teljes, mivel az adott krlmnyekhez kpest a lehet legtbb sszefggs kerlhet felsznre (pldul a szilva mint gymlcs, az egszsg, a higinia, a tartsts mdjai, az sz jellemzi.

-    A tevkenysgekbe integrlt mveltsgtartalmak sokoldal tapasztalatok sorn plnek be a gyermeki tudatba (pldul a szilva osztlyozsa alkalmval a nagysg, rettsg, szn, szmossg, tmeg, z, a gymlcs rszei, egszsg, vitamin mveltsgtartalmak sszefggsei termszetes, vals kzegben, kzvetlen tlt tapasztalat hatsra rgzlnek). A valsgos lettevkenysgek maguk kr rendezik az ismereteket, ezltal komplexsz s tbb szempontv vlik a kzponti problma feldolgozsa. Ekzben a gyermekek aktvan s cselekven „lik” az letet, s megismersk f forrsa a kzvetlen tapasztals lesz, amely gy maradand tudst biztost.


-    Kollektivizl s individualizl, mert kzs tervezssel, kzs szervezssel, kzs vgrehajtssal s ellenrzssel egyttmkdsre, sszedolgozsra, munkamegosztsra, kooperativitsra sarkallja a gyermekeket, ugyanakkor lehetv teszi, hogy ki-ki maga vlasszon magnak „testhez ll” feladatot – ezzel individualitsukat viszik a kzs vllalkozsba.

-    A projekt megvalsulsba a szli tmogats s kzremkdsi kszsg is bevonhat.

3. A projektek fajti

-    Egy gyakorlati feladat, mint pldul egy hasznos trgy vagy dolog megtervezse s kivitelezse (pldul szilvabeftt eltevse, kenyrsts, farsangi jelmez ksztse, csalamd eltevse, szret, madrkalcs ksztse, terrrium ksztse, sziklakert ptse az voda udvarra, knyvkts).

-    Egy eszttikai lmny tlse (pldul ovijsg ksztse, betlehemezs, szreti mulatsg, anyk napja, sznhzi elads).

-    Egy problma megoldsa (pldul a csoportszoba trendezse, jhagymt szeretnnk enni!, Hov menjnk kirndulni?).

-    Valamilyen tevkenysg elsajttsa (pldul kerkprozni tanulok, varrs, krmcskzs, sznyegszvs).

-    Valamilyen tuds elsajttsa (pldul a tl, A homok, az egszsg, a kutya, a di, az voda krnyke, csaldom).

4. A tervezs dimenzii

-    Egsz ves folyamat tervezse, amely projektlehetsgek sorozatnak terveibl ll ssze (pldul Szret, Mrton-nap, Mikuls, Luca-nap, Farsang). Megjegyzend, hogy ha valaki projektek sorozatban kvnja az vodai letet megszervezni, korntsem fontos arra trekednie, hogy mindenron az v teljes idszakt lefedje. St arra is clszer gyelnie, hogy az egyes projektek kztt kell idt hagyjon az lmnyek bels feldolgozsra s lecsengsre.

-    Egy konkrt projekt megtervezse (ez a segdlet projekteket ajnl: Hsvt, Farsang stb.).

-    A projekt egy konkrt tevkenysgnek a megtervezse (ebben a segdletben mind az t projekt egy-egy tevkenysgnek megtervezst ajnljuk).

5. A konkrt projekt megszervezsnek folyamata

-    Elkszlet a projekttma kivlasztshoz.

-    A pedaggus feladata: a gyermeki rdeklds szmbavtele, a lehetsges projekttmk sszegyjtse, s minden egyes tma fejleszt hatsainak, integrcis lehetsgeinek felmrse.

-    A projekttmk gyermekek el terjesztse, a gyermekek vlasztsa.

-    A gyermekek ltal kivlasztott projekt megtervezse.

-    A gyermekek s a pedaggus kzs munkjnak sorrendje:

-    a projekttma tevkenysgekre bontsa,

-    a tmval kapcsolatos mr meglv tuds, az eddigi tapasztalatok szmbavtele,

-    informcik gyjtse, forrsuk feltrsa s az informcik gyjtsnek megtervezse,

-    az eszkzk, szerszmok, kellkek szmbavtele, beszerzsnek megtervezse,

-    a felelsk, vllalkozk s „nknt jelentkezk” regisztrlsa,

-    az egyes tevkenysgekhez idomul produktumok kivlasztsa, megadsa, vlasztsi s vltoztatsi lehetsgek biztostsa,

-    az egyes tevkenysgek lehetsges sorrendjnek sszelltsa, vglegestse, regisztrlsa.

-    A projekttevkenysgek lebonyoltsa a regisztrlt sorrend figyelembevtelvel. Ezek lehetnek a pedaggus s a gyermekek egyttes tevkenysgei, egyni, pros s kzs, valamint kooperatv munkaszervezsi mdokkal.

-    Az egyes tevkenysgek produktumainak kzzttelei (killts rendezse, fotkillts, kpesknyv killtsa, videofilm-bemutat, poszter, falijsg, dramatikus jtk, elads, tnchz stb.) s a meghvottak krnek kivlasztsa.

-    A projektet rtkelhetjk tbbfle mdon: beszlgetssel, az lmnyek felidzsvel, ami segti az lmnyek jra tlst, nrtkelssel, egyms tevkenysgeinek rtkelsvel.


6. A projektmdszer elnyei az vodai nevels folyamatban

-    Meghagyja a vilg egy s osztatlan voltt, s a teljessg lmnyvel ajndkozza meg az vods gyermeket.

-    Alkalmas lethelyzetekben add tevkenysgek ltali tapasztalatszerzsre.

-    A tevkenysgekben integrldik a kpessgfejleszts, rendezdnek a mveltsgtartalmak, ismeretek.

-    A kzvetlen krnyezet szemlletes alapjt adja a megismersi folyamatok fejldsnek – az rzkelsnek, az szlelsnek, a figyelemnek, az emlkezetnek, a gondolkodsnak, a kpzeletnek stb. s a gyermeki ksrletez ignynek.

-    Biztostja az egyni rdeklds, az egyni tem, az nllsg s az ntevkenysg lehetsgt, ez motivlan hat a gyermekek tma irnti elktelezettsgre. Ezeket a motivl hatsokat a pedaggus kihasznlhatja a gyermeki nfejlds inspirlsra gy, hogy ekzben gyakran a httrben maradhat.

-    A szabad nkifejezs lehetsge harmonikus lelkialkatot eredmnyez.

-    A szenzoros, percepcis, pszichomotoros fejlds elsbbsget nyer a konkrt tapasztals sorn.

-    A cselekvsek hatkonyabban segtik a szemlyisg fejldst, mintha a felnttl szrmaznnak a feladathelyzetek.

-    Mindig tartalmaz vlasztsi lehetsget, gy jl hasznosthat az egyni rdeklds motivl ereje.

-    Teret ad a vratlan mdostsoknak, kiegsztseknek, jonnan fellp ignyeknek.

-    Tmogatja az eltr szksglet gyermekeket, az eltr tanulsi stlusok rvnyeslst.

-    A kzssgi vllalkozs s az egyttes tapasztals sorn megvalsulhat a munkamegoszts.

A fenti elnyk mutatjk, hogy a projektmdszer jl szolglja az vodai nevels orszgos alapprogramjban, a Gyermekkpben s az vodakpben megfogalmazott elvek megvalsulst.

7. A projektben az albbi sma jelenti meg a tma s a tevkenysgformkban rejl integrlt mveltsgtartalmak sszefggseit

 

 

A fenti sma jl szemllteti az egyes vodai tevkenysgformkat, amelyekben a tmval kapcsolatba hozhat mveltsgtartalmak jelenthetk meg. Ez gy lehetsges, hogy a kzponti tma tevkenysgek sorozatban valsul meg, amely sorn kapcsolatba lpnek az egyes tevkenysgformk mveltsgtartalmaival. Pldul:


Kzponti tma: szret

A kzponti tma tevkenysgeinek sorozatban szerepel tbbek kztt a szlszeds.

A szlszeds tevkenysge kapcsolatba lp

           a kls vilg tevkeny megismerse mveltsgtartalmaival: szlszem, -frt, -nvny, des-savany, szne stb.;

           a matematikai tevkenysg mveltsgtartalmaival: knnyebb-nehezebb, tbb-kevesebb, gmbly, tojs alak, egy frtn sok p szem stb.;

           az nek, zene, nekes jtk tevkenysgforma mveltsgtartalmaival: Lipem, lopom a szlt, halk-hangos stb.

Kidolgozott projekttma-javaslatok

8.1.         Hsvt

8.1.2. Tojsfests

8.2          Hov menjnk kirndulni?

8.2.1. Az elemzsia elksztse

8.3.         jhagymt szeretnnk enni!

8.3.1. Kerti munka: dughagyma ltetse gysba

8.4.         A homok

8.4.1. Vrpts

8.5.         Farsang

8.5.1. Stemnysts

 



[1] John Dewey (amerikai pragmatista filozfus s pedaggus (18591952)

 William Kilpatrick, aki Dewey tantvnya (1918, A projektmdszer)

 Hortobgyi Katalin: Projekt kziknyv, 1991.

 

Felhasznlt irodalom s szakirodalmi ajnls

Az vodai nevels orszgos alapprogramja, voda az ezredforduln. MKM, Budapest, 1998.

Bthory Zoltn: Az vodai nevels orszgos alapprogramjnak humanista zenete. vodai Nevels 1997/6.

Biharin dr. Krek Ilona – Dr. Hegyi Ildik – Kanczler Gyuln – Krmci Katalin: A krnyezeti nevels pedaggiai s pszicholgiai alapjai. ELTE TFK-Krnyezetvdelmi s Terletfejlesztsi Minisztrium, Budapest, 2001.

Dr. Fejes Erzsbet – Kanczler Gyuln dr.: A termszet nnepei. Kincs Knyvkiad, Szombathely, 2003.

Hortobgyi Katalin: Projektkziknyv. Iskolafejlesztsi Alaptvny, 2002.

Labancz Gyrgyi (szerk.): vodsok krnyezeti nevelse. Rce-fzetek 5. Alaptvny a Magyarorszgi Krnyezeti Nevelsrt, Budapest, 2001.

Lpsrl lpsre vodai Program. Soros Alaptvny, Hajdbszrmny, 1997.

Grgn Docskai va – Lvai Antaln, Tllin Kuttor Mrta – Tviskei Antaln: A projektrendszer alkalmazsi lehetsgei az vodai gyakorlatban. Hajdbszrmny, 1998.

Labanc Gyrgyi (szerk.): vodsok krnyezeti nevelse. Rce-fzetek 5. Alaptvny a Magyar Krnyezeti Nevelsrt, Budapest, 2001.

Plfi Sndor: A projektrendszer I. II. vodai Nevels, 1999/1., 2. szm

Dr. Spencer Kagan: Kooperatv tanuls. nkonet Kft., Budapest, 2001.

Stckert Krolyn: Nevels s szabadsg. vodai Nevels, 1998/7., 8.szm

Szigetvrin Kurta Joln: Mi a projekt? vodai Nevels, 1998/6. szm

Vekerdy Tams: Kicsikrl nagyoknak. 1. rsz: Kisgyermekkor. Park Kiad, 1999.

Villnyi Gyrgyn: Jtk a matematika? Trogat Kiad, Budapest, 1993.

Zsmboki Krolyn: Bence vilgot tanul. (A szerz kiadsa)

Zsmboki Krolyn: Matematika projektmdszerrel. vodai Nevels, 1996/1,2,3,4,5. szm

Zsmboki Krolyn – Eperjesy Barnn: Az vodai let ptkocki. Sopron, 2003.

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros