projekt : Krmci Katalin: Projektmdszer az vodban /1 |
Krmci Katalin: Projektmdszer az vodban /1
2009.09.02. 19:07
(Ajnlott projektjavaslatokkal) Felhasznlt irodalom
Kedves Kollgk!
A projekt a tanulsszervezsi lehetsgek egyik jfajta mdja, a tanulsszervezsi mdok kzl az egyik leghatkonyabb mdszer. A mlt szzad eleji gyermekbart elkpzelsekbl tpllkozik. Abban az idben kzponti gondolatt vlt a gyermekbl, a gyermek gondolkodsbl s rzelmi ignyeibl val kiinduls. A gyermek tisztelete s szeretete vezette a reformkor kpviselit az oktats-nevels megjtsra. A gyermeki rtelemmel is tlthat, rtelmesknt meglhet tevkenysgek szervezsvel terveztk a fejlesztst. Ez egy-egy olyan valsgos lethelyzet vagy egy olyan komplex feladat problmjnak megoldst jelentette, amely a gyermekeket a belthat s megfoghat eredmny eleven rmvel ajndkozta meg.
Ez a tanulsszervezsi md azta az intzmnyes nevels s oktats minden szintjn teret kvetelt magnak azzal, hogy szemlletben gyermekkzpont, korszer tudst kzvett, a demokratikus s az letre nyitott szemlyisg nkibontakozst inspirlja.
A kvetkezkben a projektrl nhny fontos, alapvet tudnival ismertetsre kerl sor. Ezt kveti nhny projektterv, amelyeket ajnlsknt adok kzre. A projekttervek vgs, tartalmi megvalsulst termszetesen a gyermekek vlasztsa alapveten befolysolja, ami a tevkenysgek soksznsgt eredmnyezheti. A fontos az, hogy a projekt lmnyknt valsuljon meg a gyermekek vodai letben.
1. A projekt fogalma
A projektum latin eredet sz, jelentse terv, tervezet/ajnlat, javaslat.
A projektek olyan komplex feladatok, amelyeknek kzppontjban egy gyakorlati termszet problma ll. A feladat nem egyszeren a problma megoldsa, hanem a lehet legtbb vonatkozsnak feltrsa, gy a tmt a gyermekek szles kr sszefggsben dolgozzk fel.
A cl sohasem a tanuls, hanem valamilyen konkrt produktum ltrehozsa. A tanuls mint ksr eszkz van jelen, a fszereplk a produktum elrsre irnyul tevkenysgek. A tanuls a tevkenysgek tervezse, szervezse, a szoksok alaktsa, elsajttsa kzben indirekt mdon valsul meg.
A projektmdszer a gyermek rdekldsre, a pedaggus s a gyermek kzs tevkenysgre pl mdszer. A megismersi folyamatok a projektek tevkenysgeinek sorozatban valsulnak meg.
2. A projektmdszer jellemz jegyei
- A nagyfok szabadsg, amelyet a gyermekek szmra biztost a clok kivlasztstl, a tervezstl a feladat vgrehajtsnak mdozatain keresztl egszen az elkszlt produktum rtkelsig.
- A konkrt, a mindennapi letbl vett problmkat kzsen oldjk meg, ekzben a gyermekek sajt elkpzelsei is megvalsulnak.
- A gyermekek aktv rszvtele s rdekldse biztostott, mert a gyermekek maguk vlaszthatjk ki rdekldsk, kpessgeik, tempjuk szerint azokat a feladatokat, amelyek szmukra vonzak. Lehetnek ezek kivlasztott feladatok akr a tma feldolgozsbl, akr a tervezsbl, akr a megvalsts folyamatbl.
- Az vodapedaggus-gyermek s a gyermek-gyermek kztti termszetes egyttmkdsre pl mind a tma kivlasztsban, mind a hozz szksges tuds megszerzsben, a kellkek s eszkzk beszerzsben, a produktum elksztsben s bemutatsnak megszervezsben.
- Kzponti tmja (ami lehet lethelyzet vagy a komplex feladat megoldsa) tevkenysgekben vagy tevkenysgek sorozatban valsul meg. Pldul szilvabeftt tlire: szilvaszeds, szilvavsrls, -moss, -vlogats, vegmoss, szirupkszts stb.
- A tma jellegtl fggen idtartama lehet rvidebb vagy hosszabb (nap, ht, hnap vagy akr tbb hnap).
- A tmafeldolgozs teljes, mivel az adott krlmnyekhez kpest a lehet legtbb sszefggs kerlhet felsznre (pldul a szilva mint gymlcs, az egszsg, a higinia, a tartsts mdjai, az sz jellemzi.
- A tevkenysgekbe integrlt mveltsgtartalmak sokoldal tapasztalatok sorn plnek be a gyermeki tudatba (pldul a szilva osztlyozsa alkalmval a nagysg, rettsg, szn, szmossg, tmeg, z, a gymlcs rszei, egszsg, vitamin mveltsgtartalmak sszefggsei termszetes, vals kzegben, kzvetlen tlt tapasztalat hatsra rgzlnek). A valsgos lettevkenysgek maguk kr rendezik az ismereteket, ezltal komplexsz s tbb szempontv vlik a kzponti problma feldolgozsa. Ekzben a gyermekek aktvan s cselekven „lik” az letet, s megismersk f forrsa a kzvetlen tapasztals lesz, amely gy maradand tudst biztost.
- Kollektivizl s individualizl, mert kzs tervezssel, kzs szervezssel, kzs vgrehajtssal s ellenrzssel egyttmkdsre, sszedolgozsra, munkamegosztsra, kooperativitsra sarkallja a gyermekeket, ugyanakkor lehetv teszi, hogy ki-ki maga vlasszon magnak „testhez ll” feladatot – ezzel individualitsukat viszik a kzs vllalkozsba.
- A projekt megvalsulsba a szli tmogats s kzremkdsi kszsg is bevonhat.
3. A projektek fajti
- Egy gyakorlati feladat, mint pldul egy hasznos trgy vagy dolog megtervezse s kivitelezse (pldul szilvabeftt eltevse, kenyrsts, farsangi jelmez ksztse, csalamd eltevse, szret, madrkalcs ksztse, terrrium ksztse, sziklakert ptse az voda udvarra, knyvkts).
- Egy eszttikai lmny tlse (pldul ovijsg ksztse, betlehemezs, szreti mulatsg, anyk napja, sznhzi elads).
- Egy problma megoldsa (pldul a csoportszoba trendezse, jhagymt szeretnnk enni!, Hov menjnk kirndulni?).
- Valamilyen tevkenysg elsajttsa (pldul kerkprozni tanulok, varrs, krmcskzs, sznyegszvs).
- Valamilyen tuds elsajttsa (pldul a tl, A homok, az egszsg, a kutya, a di, az voda krnyke, csaldom).
4. A tervezs dimenzii
- Egsz ves folyamat tervezse, amely projektlehetsgek sorozatnak terveibl ll ssze (pldul Szret, Mrton-nap, Mikuls, Luca-nap, Farsang). Megjegyzend, hogy ha valaki projektek sorozatban kvnja az vodai letet megszervezni, korntsem fontos arra trekednie, hogy mindenron az v teljes idszakt lefedje. St arra is clszer gyelnie, hogy az egyes projektek kztt kell idt hagyjon az lmnyek bels feldolgozsra s lecsengsre.
- Egy konkrt projekt megtervezse (ez a segdlet projekteket ajnl: Hsvt, Farsang stb.).
- A projekt egy konkrt tevkenysgnek a megtervezse (ebben a segdletben mind az t projekt egy-egy tevkenysgnek megtervezst ajnljuk).
5. A konkrt projekt megszervezsnek folyamata
- Elkszlet a projekttma kivlasztshoz.
- A pedaggus feladata: a gyermeki rdeklds szmbavtele, a lehetsges projekttmk sszegyjtse, s minden egyes tma fejleszt hatsainak, integrcis lehetsgeinek felmrse.
- A projekttmk gyermekek el terjesztse, a gyermekek vlasztsa.
- A gyermekek ltal kivlasztott projekt megtervezse.
- A gyermekek s a pedaggus kzs munkjnak sorrendje:
- a projekttma tevkenysgekre bontsa,
- a tmval kapcsolatos mr meglv tuds, az eddigi tapasztalatok szmbavtele,
- informcik gyjtse, forrsuk feltrsa s az informcik gyjtsnek megtervezse,
- az eszkzk, szerszmok, kellkek szmbavtele, beszerzsnek megtervezse,
- a felelsk, vllalkozk s „nknt jelentkezk” regisztrlsa,
- az egyes tevkenysgekhez idomul produktumok kivlasztsa, megadsa, vlasztsi s vltoztatsi lehetsgek biztostsa,
- az egyes tevkenysgek lehetsges sorrendjnek sszelltsa, vglegestse, regisztrlsa.
- A projekttevkenysgek lebonyoltsa a regisztrlt sorrend figyelembevtelvel. Ezek lehetnek a pedaggus s a gyermekek egyttes tevkenysgei, egyni, pros s kzs, valamint kooperatv munkaszervezsi mdokkal.
- Az egyes tevkenysgek produktumainak kzzttelei (killts rendezse, fotkillts, kpesknyv killtsa, videofilm-bemutat, poszter, falijsg, dramatikus jtk, elads, tnchz stb.) s a meghvottak krnek kivlasztsa.
- A projektet rtkelhetjk tbbfle mdon: beszlgetssel, az lmnyek felidzsvel, ami segti az lmnyek jra tlst, nrtkelssel, egyms tevkenysgeinek rtkelsvel.
6. A projektmdszer elnyei az vodai nevels folyamatban
- Meghagyja a vilg egy s osztatlan voltt, s a teljessg lmnyvel ajndkozza meg az vods gyermeket.
- Alkalmas lethelyzetekben add tevkenysgek ltali tapasztalatszerzsre.
- A tevkenysgekben integrldik a kpessgfejleszts, rendezdnek a mveltsgtartalmak, ismeretek.
- A kzvetlen krnyezet szemlletes alapjt adja a megismersi folyamatok fejldsnek – az rzkelsnek, az szlelsnek, a figyelemnek, az emlkezetnek, a gondolkodsnak, a kpzeletnek stb. s a gyermeki ksrletez ignynek.
- Biztostja az egyni rdeklds, az egyni tem, az nllsg s az ntevkenysg lehetsgt, ez motivlan hat a gyermekek tma irnti elktelezettsgre. Ezeket a motivl hatsokat a pedaggus kihasznlhatja a gyermeki nfejlds inspirlsra gy, hogy ekzben gyakran a httrben maradhat.
- A szabad nkifejezs lehetsge harmonikus lelkialkatot eredmnyez.
- A szenzoros, percepcis, pszichomotoros fejlds elsbbsget nyer a konkrt tapasztals sorn.
- A cselekvsek hatkonyabban segtik a szemlyisg fejldst, mintha a felnttl szrmaznnak a feladathelyzetek.
- Mindig tartalmaz vlasztsi lehetsget, gy jl hasznosthat az egyni rdeklds motivl ereje.
- Teret ad a vratlan mdostsoknak, kiegsztseknek, jonnan fellp ignyeknek.
- Tmogatja az eltr szksglet gyermekeket, az eltr tanulsi stlusok rvnyeslst.
- A kzssgi vllalkozs s az egyttes tapasztals sorn megvalsulhat a munkamegoszts.
A fenti elnyk mutatjk, hogy a projektmdszer jl szolglja az vodai nevels orszgos alapprogramjban, a Gyermekkpben s az vodakpben megfogalmazott elvek megvalsulst.
7. A projektben az albbi sma jelenti meg a tma s a tevkenysgformkban rejl integrlt mveltsgtartalmak sszefggseit
A fenti sma jl szemllteti az egyes vodai tevkenysgformkat, amelyekben a tmval kapcsolatba hozhat mveltsgtartalmak jelenthetk meg. Ez gy lehetsges, hogy a kzponti tma tevkenysgek sorozatban valsul meg, amely sorn kapcsolatba lpnek az egyes tevkenysgformk mveltsgtartalmaival. Pldul:
Kzponti tma: szret
A kzponti tma tevkenysgeinek sorozatban szerepel tbbek kztt a szlszeds.
A szlszeds tevkenysge kapcsolatba lp
a kls vilg tevkeny megismerse mveltsgtartalmaival: szlszem, -frt, -nvny, des-savany, szne stb.;
a matematikai tevkenysg mveltsgtartalmaival: knnyebb-nehezebb, tbb-kevesebb, gmbly, tojs alak, egy frtn sok p szem stb.;
az nek, zene, nekes jtk tevkenysgforma mveltsgtartalmaival: Lipem, lopom a szlt, halk-hangos stb.
Kidolgozott projekttma-javaslatok
8.2.1. Az elemzsia elksztse
8.3.1. Kerti munka: dughagyma ltetse gysba
8.4.1. Vrpts
8.5.1. Stemnysts
Felhasznlt irodalom s szakirodalmi ajnls
Az vodai nevels orszgos alapprogramja, voda az ezredforduln. MKM, Budapest, 1998.
Bthory Zoltn: Az vodai nevels orszgos alapprogramjnak humanista zenete. vodai Nevels 1997/6.
Biharin dr. Krek Ilona – Dr. Hegyi Ildik – Kanczler Gyuln – Krmci Katalin: A krnyezeti nevels pedaggiai s pszicholgiai alapjai. ELTE TFK-Krnyezetvdelmi s Terletfejlesztsi Minisztrium, Budapest, 2001.
Dr. Fejes Erzsbet – Kanczler Gyuln dr.: A termszet nnepei. Kincs Knyvkiad, Szombathely, 2003.
Hortobgyi Katalin: Projektkziknyv. Iskolafejlesztsi Alaptvny, 2002.
Labancz Gyrgyi (szerk.): vodsok krnyezeti nevelse. Rce-fzetek 5. Alaptvny a Magyarorszgi Krnyezeti Nevelsrt, Budapest, 2001.
Lpsrl lpsre vodai Program. Soros Alaptvny, Hajdbszrmny, 1997.
Grgn Docskai va – Lvai Antaln, Tllin Kuttor Mrta – Tviskei Antaln: A projektrendszer alkalmazsi lehetsgei az vodai gyakorlatban. Hajdbszrmny, 1998.
Labanc Gyrgyi (szerk.): vodsok krnyezeti nevelse. Rce-fzetek 5. Alaptvny a Magyar Krnyezeti Nevelsrt, Budapest, 2001.
Plfi Sndor: A projektrendszer I. II. vodai Nevels, 1999/1., 2. szm
Dr. Spencer Kagan: Kooperatv tanuls. nkonet Kft., Budapest, 2001.
Stckert Krolyn: Nevels s szabadsg. vodai Nevels, 1998/7., 8.szm
Szigetvrin Kurta Joln: Mi a projekt? vodai Nevels, 1998/6. szm
Vekerdy Tams: Kicsikrl nagyoknak. 1. rsz: Kisgyermekkor. Park Kiad, 1999.
Villnyi Gyrgyn: Jtk a matematika? Trogat Kiad, Budapest, 1993.
Zsmboki Krolyn: Bence vilgot tanul. (A szerz kiadsa)
Zsmboki Krolyn: Matematika projektmdszerrel. vodai Nevels, 1996/1,2,3,4,5. szm
Zsmboki Krolyn – Eperjesy Barnn: Az vodai let ptkocki. Sopron, 2003.
|