Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
(sajnos a msolsok sorn nhol sszekeveredtek a betk benne)
A gyermek olyan vilgban l. melyben minden szemlyes, minden szemlyek kzti kapcsolat.
/ga nem tnyek s eszmk vi/ga benne nincs hely ... rideg tr Igazsg sznura.A vi/g dolgai csak annyiban jutnak tapasztalsa krbe ... amennyiben azok vonzalomra s rokonszenvre plnek.
A feln/t tudsa, tapasztalsa csak anhyihan szksges, amennyiben azokkal a gve elgtelen tapasztalst leljesebb s gazdagabb tehetjk..”
(Deiiey mInk)
L hosszabb tvon
A hosszabb tvra trtn tervezs a gyermekek s a gy ort komplex fejlesztsre irnyul. Magba foglalja a szemlyisg teljes vertikumnak fejlesztst minden kpessget rintve, s az egyn szksgleteire tekintettel, valamint a gyer mekcsoport lettert jelent tevkenysgek, csoporthagyomnyok, esemnyek, La pasztalsok kzs lmnyek szervezsnek feladatait. Tartalmazza azoknak a tma- krknek az tgondolst, amelyekre a gyennekek kvncsiak, amelyekre pthet a vilg megismerse, a motorikus, szocilis-rzelmi, kommunikcis s rtelmi fej leszts. A tervezs vezrfonala a projekt, clja a gyermekek fejldsnek tinogat sa, befolysols
Mi a projekt?
„A projekt sajtos tanulsi egysg amelynek kzppontjban egy problma ll. A feladat nem egyszeren a problma megoldsa Vagy megvlasztsa, hanem a lehet legtbb vonatkozsnak s sszefggsnek a feltrsa, amely a val vilgban az adott problmhoz organikusan kapcsoldik A projekt-mdszer tudatos tervezst ig nyel, csakhogy elssorban a tanuli tevkenysgek tervezst, nem pedig pusztn azon ismeretekt s kszsgekt, amelyeket egy unifonnizlt folyamat vgn a ta nulk igen nagy szrssal sajtthatnak csakbj’ /1/ rja Hortobgyi Katalin.
A Lpsrl - Lpsre vodafejleszt program tkletesen megfogalmazza, hogy:
projekt mdszer azrt hatkony az vodai nevelsben, mert nem verblis, absztrakt skon jelennek meg a dologi, jelensgek, hanem a konkrtsg, a tapasztals szintjn, ahol a gyermek maga is kpes megfigyelsekre, felfedezsekre, felismer sekre.
A projekt mdszer hrom fontos alapelvet rvnyesil, amelyek a gvermekkzpont gondolkodst szolgljk.
I. A konstruktivizmus
1 A fejldsi szinteknek megfelel fejleszts
3. Progresszh nevels elve
A konstruktivizmus azt jelenit, hogy a gyerekek maguk konstruljk, alkotjk, ptik fel a vtlgl alkotott elkpzelsket. Megtapasztaljk, tlik a krlttk zajl esemnyeket.
Ebben a folyamatban a felnttnek segt kzvett szerepe van. A konstruktivz most gy is rtelmezhetjk, hogy a gyermek a projektekben rejl tanulsi lehet sgeket a felntt kzremikdsvel fedezi fel.
„Az vodskotban sokkal inkbb a gyermek helyzetbl, lmnyeibl, tapaazta latibl tpllkoz, rzelmekkel, indulatokkal titatott jelensginegrts vezrli a tjkozdst, mint a felnttektl kapott ismeretek.
Ez adja meg jelentsgket, gy vlnak fontos forrsv az rtelmi egyenslynak s fejldsnek, egy olyan letkorban is, amikor ez a tuds mg helyzetrl helyzet re, lmnyrl lmnyre meginoghat.” /2/
(Mrei Ferenc - V. Bint gnes)
2. A fejldsi szintekaek megfelel fejleszts az egyni eltrsekre pl. Figyelem be yeszi a gyermek rdekldse, tapasztalatai, szksgletei, bels pszichikus fel ttelei a megismer tevkenysg pszichikus funkcii tern tapasztalhat klnb sgeket, differencikat.
3. A progresszv nevels a tanulst az let alapfolyamataknt rtelmezi s az letre val felkszts helyett az lethelyzetekben val felkszitst hangslyozza.
Elkpzelseinket alapjban vve az a felismers motivlta, amely szerint az vo ds gyennek akkor tanul kevsb hatkonyan, ha:
ers a kls irnyts (kontroll)
ha tlsgosan beszablyozottak a pszichikus funkcik (rzkels, szlets, stb.)
- ha a felntt logikjhoz igazodva kell felfedezni a vilgot. Ez a szemllet tvol ll az vodskot gyermek vilghoz val viszonynak specifikwnaitl. A hat kony tanulst az vodskorban elssort5 azok az lethelyzetek segtik, ame lyekbett a tevkenysgek megadjk a spontn rdeklds, kvncsisg ltal vez telt felfedezsek, a rcsodlkozs, a sajt linny tanuls rmt.
1.) A !negfdel tmakr kivlaszcsa
Egy igazn j tmakr sok elkszleti munkt ignyel. megkveteli a kuta tst s a tudatos tervezst.
A pedaggus biztosja a keretet a munkhoz, sajt elkpzelseit kiegszti a gyere kek a szlk ltnnyeivel, tleteivel, bevonja ket a tmhoz szksges anyagok
beszerzsbe.
A gyerekek felfedez vgyra, rdekldsre ptve olyan tmkat dolgoz fel, ame lyek kapcsoljk a frissen szerzett tudst a meglvkhz.
A krnyezetismerettel (a termszeti s trsadalmi krnyezettel) kapcsolatos tmk
megfelelek a hosszabb llegzet projektek kidolgozsra.
A gyermekekben sok rdekes krds fogalmazdik meg. Pid.:
— hogyan lnek az emberek s mirt gy ahogy? (lsd: mellklet: Mit tud a fny? Fny-rnyk)
— hogyan lnek az emberek s mirt gy ahogy?
(lsd: mellklet: let a hideg gvben; A mai magyar s ms npek hadse rege)
— hogyan mkdnek a techniki trgyak?
— ki milyen foglalkozst z, mirt, hogyan? hogyan vltoznak a dolgok?
(lsd: mellklet: A vz; A hzak otthonok)
Sok tma kapcsoldhat a gyermekek lethez, az ket kzvetlenl is rint helyze tekhez, amelyek j alapot jelenthetnek a trsadalmi krdsekkel kapcsolatos tapasz talataik tudatostshoz.
Mieltt a tmt kivlasztank. hrom km dsi kell felttlenl kmbejrnumik:
— Mit tudnak a gyermekek a tmrl?
— Mit szeretnnek megtudni?
— Mit tudtak meg a gyermekek?
A tmakr kivlasztsnak szem
— A tmhoz kapcsold anyagok hozzfrhetek tegyenek.
— A tma feldolgozsa sorn biztostani kell az egyni s kzs lmmiyszer zs lehetsgt.
— Biztostani kell, hogy megismerkedhessenek emberekkel, munkjukkal, szkebb s tgabb krnyezetkkel.
— A tma jellegbl addan sokfle kszsget fejlesszen, a szemlyisget sokoldalan formlja, rzelmeiket gazdagtsa.
— A tma vals legyen, kapcsoldjon a gyermekek tapasztalataihoz, letkori sajtossgaihoz, de ne szkljn le az vszakrendszerre s tmkra.
— A kivlasztott tma olyan lehetsgeket biztostson a gyerekek szmra a szabadjtkban s a tevkenysgkzpontokban is, hogy sznessgvel vonzza a gyermekek figyelmt, rdekldsket keltse fel.
A fenti kvetelmnyeket szem eltt tartva a kivlasztott tmhoz szksges tletek gyjtst sokflekpen vgezhetjk. Clszer a szkebb krnyezetnkre ptve be vonni a szlket, nagyszlket, kollgkat.
Az tletek gyjtse nmi betekintst adhat arra nzve, hogy a tma a munka sorn milyen irnyba fog fejldni. (lsd: mellklet oldal: Tematikus projekt)
2.) .1 1dInakrfdd menete:
A tma feldolgozsnak menete az vodapedaggus rszrl tudatos, tervsze ii, logikus iii unkt ignyel.
Szenieltt tartva a gyermekek letkori sajtossgait, eltr ignyeit, clszer a k vetkez sorrendben felpteni a projekt feldolgozst. (‘Umtl fggen a sorrend tennszetesen vltozhat.)
Egyni lmnyek meghallgatsa, a szlk lmnyeinek megismerse. (otthoni feladatok)
— A tmakr felbontsa tartalonira, tevkenysgekre, gy.jtmnnkra, a tbb szempontii feldolgozsra. Minden tmakrnek vannak:
- rzelmeket megalapoz
- hagyomnyokat erst
- ismeretet gyarapt
- a szemlyisget komplexen fejleszt funkcii.
Az ismeret a mveltsgtartalom szempontjbl komplex, sokrt. lrmteg rlja egy tma (egy dolog, jelensg. folyamat stb.)
- krnyezetismereti
- matematikai
- zenei, irodalmi vonatkozsait.
Az analitikus vilgkppel szemben, ez a tbbszempont megkzelts egy
„minden mindennel sszefgg” lnyeget, sszefggseket keres gondol kodsmdot eredmnyez, amely elfelttele a kreativitsnak.
— Kzs lmnyek biztostsa. (kirndulsok, mnzeumltogats, stb.)
— A tmhoz kapcsold knyvek sszegyjtse, knyvtrltogats.
— A gyermekek lmnyeinek megjelentse. (fotkon, ablakvegen. funk citblkon stb.)
A csoportszoba kpe mindig vltozik attl fggen, hogy milyen tmval foglalkozunk.
— A tmhoz szksges anyagok, eszkzk begyjtse.
- A tevkenysgek tervnek elksztse s a ineg szksges fel ttelek biz.Iosilszt a s s a fclajnlntt, vlaszthat, ktele7- en vlaszthato tevkeiiysgckben.
3.) ‘l Itomple.x szcin’isgfej1e a differc’ncidlf kpessgfejIeszI. lehets gei a projekt-rendszerben
A „Lpsrl - Lpsre” vodai programban a szemlyisgfejleszts fontos alapelve az individualizlva szocializls, melyet a projekt mdszerrel maximlisan meg tu dunk valstani. A projekt konkrt s egyedi. Az vodapedaggus s a gyermekek sokszn egyttmkdsben bontakozik ki, kzs tevkenysgekre pl. Mivel minden gyermek hozza magval a sajt tapasztalatait, lmnyeit, tjkozott sgt, ezrt egyszerre lesz a projekt individualizl hats s ugyanakkor kzssgi, szocializl tevkenysg is, hiszen megismerik egyms lmnyeit, igy mindenki tbb lesz-a trsak ltal hozott tapasztalatok rvn.
— Lehetsget ad az egyn szmra a szabad vlasztsra, ugyanakkor a kzs feldolgozs lmnyt is nieglheti, amely teret enged a kreativitsiiak.
— A tmakrk feldolgozsnak idkeretei igazodnak a gyermekek bels szksgleteihez, tevkenysgeihez.
— A projekt rendszer lednti a korbban ismert jtk s az elklntett tanu ls kereteit.
Egysges rendszerben kzelti meg a tmakrket, ahol a jl elksztett jtk s ajtkban felajnlott „tanulsi tevkenysgek” sszefondnak.
— Ajtk szablyainak megsrtse nlkl az vodapedaggus ltal felajnlott tevkenysgekben folytathatja a gyenuek a mr beindtott tevkenysget. folyamatot.
Szmnlmmk kell brmilyen letkor csoportban a gyermekek klnbz fej lettsgi szintjeivel, egyni eltrseivel, amely dif fejlesztst kvn, hiszen a gyermekbl kiindulva kell haladnunk a kvetelmnyek fel, mrlegelve az egyni
fejldsi temet. Lz nem a pwjekt ter jelenik meg, lnmerii a heti c napitervekben rcalizldik.
gyaffeiencj
— Lehetsget kell biztostani a gyermekeknek arra, hogy lnIn(lcn helyzetben tbbszint tevkenysget vlaszthassanak.
— Biztositanw)k kell, hogy klnbz eszkzkkel, anyagokkal, technikai megoldsokkal tevkeriykedhessenek.
— Vlaszthassanak Szervezeti keretet s munkaformt.
— Dnthessenek arrl, hogy milyen mlysgben kapcsoldnak be a folya matba, rdekldsktl fgg aktivissal.
A differencils a gyermek oldalrl nzve a dnts s vlaszts lehetsgt jelenti.
Differencilt fejleszts nlkl nem valsthat meg az individualizls.
4.) A projekt rendszer megvals(tdsdhoz szksges iodapedaggiis szemlyisg jegj’ek
A projekt rendszer az vodapedaggtjs s a gyennekek egytimkdsre pl. A gyermekek sokfle tapasztalatait s lmnyeit tiszteletben tartva az vodapedaggus ezeket felsznre hozza. Segti, tmogatja, kiegszti, rendezi a gyermekek kzvetlen s kzvetett inforrnciit. Az vodapedaggiis nem egyedli forrsa a tudsnak, se gttrsa a szl is (aki lehetjl barkcsol, autszerel, nptncot ismer, hangszc ren jtsz, termszetvd, stb.).
Az vodapedaggus kvnatos attitdjeit tallan jellemzi Adler, az individulpszicliolgia jeles kpviselje:
— „Amg az autokratikus nevelsiil egy ember dnt, addig a demokratikusnl egy ember vezet.
— Az autokratikus parancsol, a demokratikus felhvja a gyermekek figyelmt.
— Erszak helyett stimulci.
— A rierltets helyett felknlt tletek.
— Uralkods helyett irnyts.
— Bntets helyett segts.
— Dnts helyett egyttes megbeszls” /3/
— Egynre szabott mdszereket alkalmaz a gyerekek tanulsban, s nma gt mint a lehetsgek megteremtjt s mint segtt ltja.
— Az egyre bvl vodai nevelsi terv hve, amely a gyermekek rdekld sn, tapasztalsn s fejldsi szintjn alapul.
— tfog nevelsi tervet alkalmaz, amely a fejlds minden terlett figye lembe veszi:
testi, emocionlis, szocilis s kognitv sszetevit egyarnt. Figyel arra, hogy milyeti a gyermek „itt s most”.
— Hisz abban, hogy az egynre szabott nevelsi programnak sikerlmnyt kell nyjtatlia, amely elsegti, hogy a gyerekek pozitv nkpe s nbi zalma kialakuljon.
— Kzvetlen tapasztalsra s lmnyszerzsre alkalmas tevkenysget tervez, s ekzben kzzelfoghat, konkrt trgyakat hasznl a problrnainegold kpessgek, kritikai gondolkods s a fogalmak mlyebb megrtse fej lesztsre.
— Magt a folyamatot fontosabbnak tartja, mint a „produktuinot” vagy a „helyes vlaszt”.
— Hisz abban, hogy a gyerekeket be kell vonni a szablyok kialaktsban.
— sztnzi a kreativitst, fantzit s eredetisget.
—l lisz a gyerekek velk szletett leL s tudja a gyerekekkel szemben kitztt elvrsait.
— Megrti, hegy a tanuls jutalma maga a felfedezs izgalma s a tanuls rme.
— Fontosnak tartja a szlk szerept a gyerekek fejldsben. Eltervezi, ho gyan kapcsolhatn be ket partnerknt a folyamatba.
IIL tauasztalaj projekt rendszerrl
Aniikor a „Lpsrl - Lpsre” vodafejleszt programba bekapcsoldtunk mg nem volt ismeretnk arrl, hogy hogyan lehet projekt rendszerben dolgozni, hiszen a magyar vodapedaggiban ez a mdszer nem volt ismeretes. Egy pedag giai rendszert kellett a hazai viszonyokhoz igaztva a gyakorlatba tltetni. Ettl fggetlenl sikcilmnyben volt rsznk, hiszen olyan ismeretekre, olyan gyennekkzpont szemtletre tettnk szert, amely megkvnta nmagunk s nevel si elkpzelseink jrartkelst. Felismerve a program rtkeit, lelkesedssel pr blti.ik megvalstani a mr kidolgozott elmletet, s vgl akikrt az. egszet felvl laltuk:
A GYEREKEK
A tma kivlasztsa komoly gondot okozott, hiszen szerettk volna elkerlni az gynevezett „sablon” tmkat, ezrt komoly figyelmet fordtottunk a gyermekek megnyilvnulsaira, rdekldseire. Egy-egy tmakr kivlasztst sok-sok vita, kutatmunka elztt meg.
Igy fedeztk fel milyen sokoldal ismeretei vannak a gyerekeknek, mint pldul:
— Mit tud a fny?
— Ilogyan lnek az eszkinik?
— Milyen a tenger?
— Hogyanjnnek ltre a hangok? Milyenek a bolygk?
— stb.
R keltett dbbennnk, hogy’ korbbi ismereteink hinyosak, ppen ezrt folyatnato san kellett kpeznnk magunkat. Az eredmny megrte!
Olyan lelkesedst tapasztalti.mk a gyerekek s szlk rszrl, amit ezeltt soha, amely feledtette velnk a komoly, sok idt ignyl felkszlst. Formjban s minsgben is megvltozott a szlkkel val kapcsolatunk, hiszen egytt kirndultunk, egytt varrtunk, gyjtttk a rgisgeket, egytt stttnk fztnk, egytt vizsgltuk a csillagokat, ptettk tlen az eszkim kunyht az voda udvarn, szerkesztettk a „Gyngyszemek” cm jsgot
iJgy’ re7tk cbbcii a progi aniban valban egytt ne a gyermekeket. Megdbbent volt szimuiikia a gyerel<ekben vgbemen pozitv vltozs,
mely a program szellemisgnek ksznhet, hiszen:
— A visszalizd, csendes kisfi folyamatosan beszlgetett trsaival a ho mok-vz asztalnl, mg az elmlt 3 v alatt szinte meg sem szlalt a cso portban.
— Az agresszv gyerek figyelmt teljesen lekttte az pt jtk. hiszen tervezte, irnytotta a haj pitSt, kthetett kompromisszumot a vele jtsz gyerekekkel.
— Izgatottan kszltek egy-egy beszmolval azok a gyerekek, akik eddig nem igazn kapcsoldtak be a csoport letbe, s az otthonrl hozott lin nyeket, ismereteket megosztottk trsaikkal.
— Megtanultk megoldani a konfliktushelyzeteket az vodapedaggus segt sge nlkl, s olyan jl tudtak egyezkedni, kompromisszumot ktni, me lyet eddig soha nem tapasztaltunk.
— Maguk lltottak fel olyan szablyokat, szoksokat, melyet betartottak s betartattak.
— Rengeteget fejldtt egyms irnti figyelmk, trelnik, hiszen p k dntttek arrl, hogy amg a honmokra le nem pereg, addig vrniuk kell, mg sorra kerlnek a TINI - KONDIN, hiszen balesetveszlyes ha sokan mozognak rajta egyszerre.
Ezek a tapasztalatok erstettek meg bennnket abban, hogy j ton jrunk. A projektek tervezsben a sokfle prblkozs utn sikerlt olyan formkat
tallnunk, amely tkrzi egynisgmiket, nemcsak ismereteket nyjt, hanem a gycrmck rzelmi gazdagtst s szolglja.
Mivel kt klnbz csoportban dolgozunk, ms utat jrunk a tervezsben, de gy ltjuk mind a ktfle rsbeli mncgjelentsjl hasznosthat a gyakorlatban.
I. Projekt megtervezse lialmnazkarikkkal lebontsa -3 heti tervre
i napi tervre
2. Projekt tervezs svosan, rszletesen kidolgozott tevkenysgekkel, sza bad jtkkal, szemlyisgfejlesztssel, szoksrendszerrel, egszsges let mdra nevelssel.