nek - zene : Zenei halls s ritmusrzk fejleszts furulya segtsgvel |
Zenei halls s ritmusrzk fejleszts furulya segtsgvel
2009.09.13. 16:13
Zenei halls s ritmusrzk fejleszts furulya segtsgvel
- A tiszta, szp neklst segti, ha rvid, kis hangterjedelm dalokat tantunk. Utnozni s meghallani ezeket knnyebb.
Fontos hogy j hangmagassgban nekeljnk, furulyzzunk
- Kiscsoport: d – h (alton is)
- Nagyoknl: c – d’
- Legjobb, ha az „A = sz”-t hasznljuk.
Megtantani a kezdhang tvtelt
Furulyn fjjunk a csoportnak 1 hangot, k ddoljk vissza. Majd 1 – 1 gyermeknek fjjunk 1 hangot.
Egy ismert dallal lehet magasabban, majd mlyebben kezdeni C – C’ magassgban
n kis kertet C’ – A, A – Fisz, G – E
- Halk – hangos
Ismert dalt hangosan, majd halkan furulyzzuk el, de ezt csak fejlett nagycsoportban lehet.
- Halkan – gyorsan
- Halkan – lassan
- Hangosan – gyorsan
- Hangosan – lassan
Pl: Borst fztem
Prbljuk a fogalmakat megnevezni s gy nekelni furulyzs utn. Mindig a lbunkkal ssk kzben az egyenletes lktetst,
- Dallamvisszhang jtk:
- Ismert dalt nekeljk el
- Majd nekeljk furulyzs kzben
- Majd 1 – 1 zenei sor furulyval s nekkel ismteljk meg
- Nyit motvumot furulyzzuk, nekkel folytassuk
- Zr motvumot furulyzzuk, a tbbit nekeljk
Pl: Aki nem lp egyszerre
- Majd improviztl dallamot (sort) visszanekeltetnk
- Fejlett nagycsoportnl 1 ismeretlen sort furulyzzunk, s k nekeljk vissza egytt vagy egynileg
- Mly – magas rzkeltetse
- Kiscsoportban furulyzzunk magas s mly hangot sz – sz’ (C – C’)
- Kzps s nagycsoportban: magas – kzepes – mly hangot fjjunk
- Kzps csoport: sz – d (C’ – F)
- Nagycsoport: sz – mi – d (C” – A – F)
- Ezeket a gyermekek mutassk is kzzel. (fent – magasan, mell eltt – kzpen, trden – lent) vagy lljanak – ljenek – guggoljanak
- Ddoljk vissza a nagy tvolsgot, majd egyre kisebbet is.
- Mutassk a kezkkel a dallamvonalat fent s lent
- 3 – 4 hangbl ll dalt nekeljnk el magasan, majd mlyen
Pl. rkot ugrott (G – A – C’ majd D – E – G)
- Dinamika:
- 1 hangon bemutatjuk a folyamatos erstst < (cressend)
Illetve a halkitst > (decressend)
- 1 dalt nekelve is lehet 1 zenei sort felersteni s lehalktani, furulyn is.
Pl: rkot ugrott…
- Hangok:
- Rvid hang: staccat (t – titi) rvid t-vel ejtjk . . .
- Hossz hang: tenubot (t – titi) hossz t – vel ejtjk _ _ _
- Hangslyos hang: sforsabo – hrtelen vagy ervel fjjuk!
- Lehet 1 mondkval, vagy 1 – 2 hangos dallal reztetni, megismertetni a gyermekekkel
Pl: Gyerekek, gyerekek Csiga – biga
A hangslynl melyik hangot hallotttok hangosabbnak?
I I I I vagy I I I I
> > >
- A hang irnynak gyakoroltatsa
- A gyerekek becsukjk a szemket s a furulyt klnbz irnybl szlaltatjuk meg (1 – 2 hangot). Talljk ki honnan hallottk a hangot (ajt fell, ablak fell…)
- Dallamfelismers:
- Jl ismert dalt – esetleg megneveznk 2 – 3 ismert dalt – s furulyzs utn ki ismerte fel a hallottakat
- Elszr sajtos kezd motivumu dalt fujjunk
- Nagycsoportban lehet bels vagy befejez motivumot is fjni
Pl. Eszterlnc
- Dallambjtats
- Ismert dalnl hangosan kezdnk nekelni, majd csak a furulya folytatja, majd ismt csak nekls
- Ismtlsnl nekelhetik magukban is a dalt
- Kzben tjk az egyenletes lktetst
Pl. Fehr liliomszl
- Krds – felelet jtk
- Furulyn egyszer motivumot fjjunk pl. GGGAGE
- Krds: ismteljk meg, ddoljk vissza
- Vlasz: vlasz motivumot ddolni gy, hogy az utols hang ms legyen GGAGC’
- A vlasz motivum utols 2 hangja pl. GGGAEC’
- A vlasz motivum teljesen j dallammal legyen: GFEDC’C’
- Csak fejlett nagycsoportban
- Egyenletes lktets:
- A gyerekek llnak s helyben jrnak, kzben fjjuk a furulyt a lktetst egy hangon
- Z gyakoroltatsa: talljk ki, hol halljk a sznetet
- 1 hangon fjom a furulyt, kzben a lbammal a lktetst tm
- Felismertetni a dalt ritmusrl: 1 hangon fjjuk a ritmust. 3 megnevezett dal kzl kell kivlasztaniuk a megfelelt. (jellegzetes ritmusi, vagy nagyon jl ismert dalt vlasszunk)
- Ritmusvisszhang
- Furulyzok egy hangot: t, titi, szn ritmusokbl. 2 – 3 – 4 elemet (darabot) s azt tapsoljk vissza
- Ritmusvonat:
- Furulya – csoport visszaismtli
- Furulya – egy gyerek visszaismtli
- Ameddig nem rontjk el a ritmust, addig nvekszik a hossza
- I I I I I I I I I I I z I I I I z I
|