sz:
- az elmlt vben tanultak, kedvencek ismtlsvel kezdjk. Vltozatos hangzs kiszmolkkal folytassuk:
- halandzsk (Egyen-ketten ... Andan-dnusz ... Tattada-ramba ...)
- rtelmes mondatok, kifejezsek vannak. (Srga lb kiskakas..., Megy a bika a lajtorjn..., Brummom brummom tizenhrom...)
- eltorztott szmsor: „E, ke, h, n, , ha...”
A kiszmolkat ne legyenek nclan. Akkor s annyiszor, ahnyszor a jtkhoz kell.
- menetelk, vonulsdik,
- szoknyafogk, labdzshoz, ktlugrlshoz, fogcskkhoz valk a szabadban
- dramatikus jtkokhoz sok hely kell. (,‚Hov, hov kakas bcsi?”, „A gazda s a kecske”, „B bika...”, „A farkas s a brany ).
|
sz:
A mondkkat egsztsk ki nhny szp vers- s zenehallgatssal. (Weres Sndor: Kellene kis kert ...‚ Bjcska, Srknyparipn vgtattam, Egy Szp domb idekkl, — Petfi Sndor: sz elejn, Radnti Mikls: Oktber.)
|
Sorra kerlnek :
- a npmesekincs legszebb darabjai, (Fehrlfia, Az gigr fa, Mezszrnyasi, Kirly Kis Mikls, Tndr Erzsbet),
- Mra, Mricz kicsiknek szl elbeszlseit
- a hosszabb verses-mesket,
- folytatsos meseregnyeket lvezettel hallgatjk
v elejn kezdjk llatmeskkel. A trfa, csel, furfang, a groteszk mr mulatsgos.
A kecskekatonasg, vagy a Versenyfuts
Az llatokrl szl tallskrdsek
Magukra ismernek a elbeszlsek gyermekszerepliben. (Pl. Mra Ferenc: Pankjban)
k is beszljenek magukrl! Mondjanak el megtrtnt esemnyeket, kigondolt kalandot
A varzsmesben is kell a kzdelem, az ldzs, a nagy veszly s csods megmenekls, az let s hall emlegetse.
Mricz Zsigmond, Kormos Istvn verses npmese feldolgozsai is ezt pldzzk.
A tndrmesk csak akkor lvezhetk, ha a mesemond a szerkezetet t tudja tekinteni.
A felkszls sorn teht elsrend feladatunk gondolatban felpteni a cselekmny tartpillreit, szinte megrajzolni a mesehs tjt, emlkezetbe vsni a prhuzamos rszleteket, fokozsokat.
A helyszneket, a szereplket, viszonyaikat is el kell kpzelni. A tetpontnak flelmetes, nagy sszecsapsnak kell lenni, amit aztn a humor s a lra old fel.
A tndrmest nagy figyelemmel kell mondani s csak csendben rdemes hallgatni.
Dlutn folytatsban Mra F: Csilicsali Csalavri Csalavr, a Jnos vitz, s elmeslhetjk Toldi Mikls trtnett.
A nemek kiss eltr ignyeit vegyk figyelembe! Zld Pter, Kgys Jancsi, Az gigr paszuly, Kirly Kis Mikls, Fehrlfia, A tzmadr inkbb a fik kedvre val.
A Vilgszp ndszlkisasszony, A hromg tlgyfa tndre, Rzsa s Ibolya mesjt a kislnyok szoktk krni.
Nagycsoportban is sokszor ismteljnk.!!!! -
Nzegessnk messknyvet.
A knyvvel vatosan bnunk. rtknek tartjuk, sokig szeretnnk hasznlni. Ha mgis elszakad, megjavtjuk
Mesekpeibl tetszs szerint varilhatunk Meseorszgot. Mesljenek, de mi is talljon ki rluk „j” mest.
A meseillusztrci festse, mintzsa kedvelt elfoglaltsg. Az ismert mesei kifejezsekkel eleventsk meg a gyerekek kpeit. Jelen idben beszlgessnk a szereplkrl
A kiscsoporttl gyjttt bboz, dramatizl kellkek llandan kznl lev jtkszerek
A kellktr kiegsztse, a helyszn berendezse, az egsz jtk kitallsa sokszor izgalmasabb, mint a megvalsts. Napokig eltart a kszlds.
A dranintizls lelkes, hangos beszddel, ltszlag nagy rendetlensggel jr. A jtk szerves rsze is, hogy a rsztvevk megbeszlik, hogy mit csinlnak, hogyan kell ezt, vagy azt tenni, ppen most hova mennek, vagy trsuk viselkedst kommentljk. Ezrt mg nagycsoportban sem vrhatjuk a „tiszta drmai szveg” reproduklst, a sznpadias mesejtkot. Meg lehet r tantani a gyerekeket, de minek?? A dramatizl jtkhoz kpest erltetett, rmtelen nyglds lesz belle. Korai mg.
A gyermeki kpzeletet vagy a nagymret, vagy az egszen pici, a szimblumszer vagy a rszletez, valsgh trgyak mozgatjk meg.
(mest rniniatr vilgban is megjelenthetjk: doboznyi sznpadon, fggnnyel, mozgathat paprfigurkkal, amit a gyerekek rajzaibl vgtunk ki.
A kifestett agyagszobrocskkat is sszerakhatjuk a mesei helysznek szerint, elkszthetjk a kiegszt darabokat (Pl.: fk tj barlangot, hintt, tormshst a lakodalmi asztalra). A figurkat beszltessk is.
A babkat, jtk llatokat is felltztethetjk mesefigurknak
|
Tl:
- gyrsdi,
- a sajt s virgvsr s msok. Benn knnyebben tanthatjuk a Lengyel Lszl jtkot is.
Farsang tjn illik a harsnyabb hangulathoz a - - tncszk, nvcsfolk ismtelgetse
- nevetst-tilt zlogosdi.
Ezeket a jtkokat az nek foglalkozsokrl tudottakkal tehetjk vltozatoss.
- tallskrdsek,
- mulattat mondkk,
- trfs beugratk, felelgetk.
|
Tl:
Tmk: a h, a sznkzs, a tli erd, a meleg otthon, az nnepek
(Weres Sndor, Csandi Imre, Szab Lrinc, Nagy Lszl, Mra Ferenc gyerekekversei
Az nnepi kszlds idejn nekeljk Csandi Imre: Karcsonyi psztorok cm verst.
Februr vge mr a tavaszvrs ideje.
-Naphvogatkat ismtelnk, jat is vesznk hozz. („Sard gyjj el!...) Petfi Sndor: Mi az a Nap? kezdet verst tavalyrl ismerjk. Ne merljn feledsbe!
|
Tavasz:
Mrcius—prilisban kinylik az id, megint sokat lehetnk a szabadban.
Megfigyeljk a bogarakat, megmutatjuk, hogyan lehet velk jtszani.
- Csiga-, katica- cserebogrcsalogatk
- Csigahzat cserebogristllt (garzst) egrlyukat rajzolunk, sunk a fldre,
- eljtsszuk, hogy mi vagyunk a csiga, a tcsk, a cica s az egr, a hja s a tykany,
Jrunk, ugrlunk, forgunk, utnz mozgsokat tallunk ki, meglapulunk, elbjunk, kukucsklunk, tncolunk, hajladozunk a szveg ritmusra.
Mjusban a kzelg nyr s az iskolba kszlds idszaka
- fogvltst ksr „Egr, egr ...“ kezdet mondkt,
- iskolsdi jtkban magunk ksztette kpesfzetbl :az „Els osztly i-i-i”-t,
|
Tavasz:
Halljanak nhny szp tavaszi verset . (prily L: Tavaszodik, Szilgyi D: Tavasz, Nagy L: Zporvers, Nemes N : Titkos t, Szab L: Szl hozott, szl visz el.
A gyerekek is velnk mondhatjk Weres S: Karims faod, Szilgyi D: Tavaszodik cm verst.
A knyvespolcra tegyk ki a nagy magyar kltk verseire komponlt kpesknyveket. Csokonai: Tavasz, Arany J: Csaldi kr, Petfi S: Anym tykja, Vajda J: Csrg a patak, Radnti M: Esti mosolygs, Jzsef A: Altat, Szab L: Lci ris lesz, Babits M: itt van az alkony, j takar, Kassk L: Csillagok csillogjatok, virgok virgozzatok, Weres S: Ha a Vilg rig lenne
Weres S: Birkaiskola, „Ht-pp zivatar”-t, fjjk a Faragszk ntjt,
-b-c-d ... .„Egy boszorka van...” - knonban
Nyrra val: Nagy L: Balatonparton,
Weres S: gi csikn lptet a nyr ... Barangolk
|