Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Amikor gyermeknk hatodik letve fel kzeledik, minden szlnek jra meg kell bartkoznia az iskola gondolatval. Ebben az idben ltalban kt krds foglalkoztatja a szlket:
- alkalmas-e a gyerekem az iskolakezdsre?
- melyik iskolt vlasszam?
Az albbiakban ezeknek -a nem knny- krdseknek a megvlaszolshoz szeretnnk segtsget adni.
Iskolavlaszts,
avagy hol kezdjen tanulni a gyerek?
A trvnyi szablyozs szerint az iskolakteles kor gyereket a lakhely szerint terletileg illetkes ltalnos iskola els osztlyba kell beratni. Ennek adminisztratv okai vannak, ugyanis gy minden gyermek nyomon kvethet, nem marad ki senki a ktelez beiskolzsbl.
Gyakran elfordul azonban, hogy a terletileg illetkes iskola valamilyen ok miatt nem a legmegfelelbb, ekkor lehetsg van arra, hogy msik iskolba is berassk a gyermeket. Addig, amg a lakhely szerint illetkes iskola nem hatrozhat meg felvteli kvetelmnyt, a "msik" iskolba gyakran felvtelizni kell, vagyis vlogatnak a gyerekek kztt. Mrlegelni kell, hogy milyen hatssal lehet a megmrettets s az esetleges kudarc a gyerekre.
Ebben az letkorban a gyerek mg ersen ktdik a felnttekhez, szmra nagyon fontos a tant nnivel kialakul kapcsolat. Emiatt az iskolavlaszts inkbb �tant nni vlaszts" legyen. A szlk prbljanak meg elmenni el tbb iskola tjkoztatjra, ismerkedjenek meg a leend pedaggusokkal. Mr nylt napokat is szerveznek az iskolk, ahol �munka kzben" ismerkedhet meg a szl s a pedaggus. Ha tehetik, vigyk el a gyereket is, beszlgessenek a kivlasztott tant nnivel. Fontos, hogy a szlnek s a gyereknek egyarnt szimpatikus legyen a pedaggus. Vgl, ha lehetsges, krdezzk meg ms szlk vlemnyt is az iskolrl, az ott tant pedaggusokrl. Igazn jl mindezen tapasztalatok, sszevetsvel lehet dnteni.
Msik szempont annak a mdszernek az ismerete, amivel majd az els osztlyban tantani fognak. Nagyon sokfle mdszer s mg tbb kivl s kevsb j knyv kzl vlaszthat a pedaggus. Mg egy iskoln bell is lehetnek eltrsek, ms mdszer szerint tanulhat az egyik osztly s ms mdszer szerint, haladhat a msik osztly. A szlk prbljanak meg informldni a mdszerrl s arrl, hogy milyen temben haladnak majd az anyaggal. Mikorra kell a gyereknek megtanulni folykonyan olvasni, mikorra ismerkednek meg a szmokkal, mikor, milyen temben haladnak az rs oktatsval. Termszetesen ms ritmus felel meg annak a gyereknek, aki mr ismeri a betket, esetleg olvas s megint ms ritmus a megfelel annak, aki csak most ismerkedik az olvasssal. Ez utbbi �erltetett menetnek" rzi majd a napi kt-hrom j bett.
Vgl prbljanak meg tjkozdni a leend osztly ltszmrl. A kevesebb gyerek optimlisabb a pedaggus s a kis elss szmra is.
A felsorolt szempontok figyelembe vtele azrt lnyeges, mert az els osztlyban szerzett tapasztalatok, a siker s a kudarc lmnye az egsz ksbbi iskolai plyafutst befolysolhatja.
Iskolarettsg, avagy mikor kezdje el a gyerek az iskolt?
Az vnk, pszicholgusok, orvosok az iskolarettsg fogalmt hasznljk annak megtlsre, hogy alkalmas-e egy gyerek az iskola megkezdsre vagy sem. Ezek a szakemberek azonban csak javaslatot tehetnek, a dnts mindig a szlt illeti.
A trvnyi szablyozs a kvetkezket mondja: minden gyermek, aki foly v mjus 31.-ig betlttte 6. letvt, iskolakteles korba lpett. Ezeket a gyerekeket a lakhely szerint illetkes krzeti iskolba be kell ratni. A pontos dtumot az iskolkban illetve az vodkban lehet megtudni. A mjus 31. s augusztus 31. kztt szletett gyerekek is megkezdhetik tanulmnyaikat, ha azt szakember is javasolta. A szeptember elseje utn szletettek vhalasztk, vagyis csak kvetkez vben mehetnek iskolba.
A gyermekek fejldse azonban gyakran eltr mrtk s tem, ezrt a trvny lehetsget ad arra, hogy a gyermek egy vvel ksbb kezdjen iskolba jrni. Ezek alapjn, teht annak a gyermeknek ktelez megkezdeni iskolai tanulmnyait, aki a foly vet megelz v december 31.-ig betlttte 6. letvt. / teht 2009 szeptemberben azoknak a gyermekeknek kell belni az iskolapadba, akik 2008december 31.-ig megnnepeltk hatodik szletsnapjukat. k mr tovbb nem vrhatnak./
Mi legyen azokkal a gyermekekkel, akik elkezdhetik tanulmnyaikat, ugyanakkor az vhalasztsra is lehetsgk van?
Esetkben kell alaposan mrlegelni azt, hogy alkalmasak-e az iskolakezdsre, vagy sem. Amennyiben a szl s az vn eltr vlemnyen van, vagy a szl bizonytalan, mert sokfle rvet hallott az iskolakezds mellett s ellen, rdemes a gyermekkel felkeresni a terleti Nevelsi Tancsadt, ahol a gyermek vizsglata alapjn javaslatot adnak a szlnek.
Mirt fontos, hogy a gyermek a szmra megfelel idben kezdje meg tanulmnyait?
Az iskolba lpssel alapveten megvltozik a gyermek sttusza a csaldban s a trsadalomban is. F tevkenysge a tanuls lesz, az iskola teljestmnyt vr el tle s ezt a teljestmnyt rtkeli is. Amennyiben a gyermek fizikailag s pszichsen mg nem rett meg az iskolai kvetelmnyek teljestsre, sorozatos kudarc ri majd, ami vekre - esetleg egsz iskolai plyafutsra- meghatrozza a tanulshoz, az iskolhoz val viszonyt, befolysolhatja plyavlasztst, ksbbi lett.
A dnts teht nem knny. Nem j a "korai" iskolakezds, ugyanakkor az iskolra rett gyermek "visszatartsa" sem vezet eredmnyre.
Szempontok az iskolarettsg megtlshez
Az isklolarettsg megtlshez a kvetkez szempontokat rdemes mrlegelni:
fizikai alkalmassg
- megfelel testi fejlettsg elrse (kb. 110cm-es testmagassg, 18 kg-os testsly),
- alakvltozs (eltnik a kisgyermekekre jellemz pocak, a test megnylik, karcsbb lesz),
- megkezddik a fogvlts, az els tejfogak kihullanak, megjelennek a maradand fogak,
- j fizikai ernlt, ami az iskolatska cipelse s az egyhelyben ls miatt fontos,
- jobb illetve balkezessg egyrtelm felismerhetsge
pszichs alkalmassg
- a gyermek vrja az iskolt, kszljn r, ez jtkaiban is jelenjen meg,
- a gyermek a rbzott feladatokat vgezze el, tevkenysgeit ne hagyja flbe,
- tudjon kapcsolatokat kialaktani s fenntartani kortrsaival,
- tallja meg helyt a kzssgben, tudjon beilleszkedni a csoportba,
- legyen kpes felnttekkel kapcsolat kialaktsra, fenntartsra.
mit "tudjon" a gyerek?
- tartsan (10-15) percig ksse le a rajzols, a feladatlap kitlts, a sznezs,
- ne okozzon problmt a versek, rvid mesk megjegyzse s elmondsa,
- ne legyen beszdhibja, tudja magt szban -egyszer sszetett mondatokat hasznlva- kifejezni,
- legyen "bartsgban" a ceruzval, sznezzen, rajzoljon (a rajzols tnye a fontos, nem a minsg),
- igazodjon el az 1 - 10 szmok kztt, ismerje s helyesen hasznlja a tbb-kevesebb, nagyobb-kisebb fogalmt
Ezeket a kpessgeket nem kell kln tantani, mivel a fejlds sorn maguktl megjelennek. Egy egszsges, megfelelen ingergazdag, a gyermekre figyel krnyezetben az "tlagos" gyermek sajt rdekldstl vezrelve, a neki megfelel tempban sajtt el mindent, ami az iskola megkezdshez szksges. Ebben az letkorban azonban mg nagyok az egyni eltrsek, jelentsek a gyermekek kztti klnbsgek. Van olyan gyerek, aki mr felismeri a betket, esetleg olvas, van olyan aki a szmols irnt rdekldik, s van olyan is, aki egyszeren csak szeretne iskolba jrni, de mg nem ismeri a betket.
Amennyiben a fizikai-pszichs alkalmassg megfelel, a tbbi ismeretet a gyermek gyorsan megtanulja.