A. Mese / Szent Márton legendájának élményszerű elmondása
|
„Most elmondom nektek Szent Márton legendáját.”
|
- Néphagyomány, jeles nap, a hozzá tartozó legenda ismétlése
- Összetartozás érzésének erősítése, közös élmény
- akusztikus figyelem fejlesztése
- szókincsbővítés: püspök, legenda, jótékonyság
|
B. Szent Márton legendájának dramatizálása
- Dramatizáláshoz szereplők kiválasztása a megfelelő célirányos fejlesztésre alapozva.
- Dramatizálás, alkalmazás
- Segítem a történet menetét, ha megakad.
|
„Most játsszuk el a legendát.”
A jelentkezők közül kiválasztom Mártont, a jótékony papot, néhány papot, akik eljönnek Mártonért, hogy püspöknek válasszák, a többi gyermekek lesznek a libák. (Én is liba vagyok.)
Libákhoz: „Változzunk libákká, Szorítsuk ökölbe a kezünket, nyissuk ki a hüvelykujjunkat, és dugjuk a hónunk alá.”
Vizuálisan azzal, hogy ránézek, arra a gyermekre, akinek szerepe szerint következnie kell, szemmel jelzem, hogy ő következik, illetve verbálisan akkor, ha az előbbire nem jön a szerep szerinti szöveg.
Amikor Márton elbújik a libák óljába, mert nem akar püspök lenni, a libák féltőn, védőn körbeveszik:
„Bújtassuk el, hogy ne lássák meg!”
„Márton, Márton! – szólongatják a papok.
Körbevesszük az elbújt Mártont, majd megkérdezem: „ Ne áruljuk el, hogy itt van?”
„Ne!” – mondják várhatóan a gyermekek, libatársaim.
„Ha Márton püspök lenne, és a papok között is a legelső lenne, akkor biztosan többet tudna segíteni az embereken. Áruljuk el, hogy itt van, hogy segíthessen minél több emberen.” – kérem.
Jó! – mondják, és hangosan gágogni kezdünk, gágogásunkra odajönnek a papok, és elkísérik Mártont.
Megdicsérem a szereplőket. „Ügyesek voltatok, nekem nagyon tetszett így a legenda.”
|
- akusztikus emlékezet fejlesztése, legenda felidézése
- beszédészlelés fejlesztése
- beszédmegértés fejlesztése
- testséma fejlesztése (hüvelykujj, ökölbe szorított kéz, hónalj)
- bátorítás,
- segítségadás
- metakommunikatív jelzések gyakorlása, szemkontaktus
- empátiás képesség fejlesztése
- mondatalkotási képesség fejlesztése
- kifejezőkészség fejlesztése
- beszédkedv fejlesztése
- szókincs aktivizálása
- egymáshoz való alkalmazkodás fejlesztése
- Differenciálás (szövegben, játékban, segítségben, értékelésben)
- Feszültség teremtése,
- feszültség oldása
- hangutánzás
|