mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrált nevelés
Integrált nevelés : Inkluzív nevelés /1

Inkluzív nevelés /1

  2008.07.28. 22:11

Ajánlások sajátos nevelési igényű gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez

Inkluzív nevelés

Ajánlások sajátos nevelési igényű gyermekek
kompetencia alapú fejlesztéséhez
Bevezető az óvodai nevelés kompetenciaterület ajánlásaihoz

Szerkesztette
Czibere Csilla



suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.
Budapest, 2006


Készült a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 2.1 intézkedés
Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben központi
programjának „B” komponense (Sajátos nevelési igényű gyerekek együttnevelése) keretében.

Szakmai vezető
Kapcsáné Németi Júlia

Projektvezető
Locsmándi Alajos

Témavezető
Giflo H. Péter

Lektorálta
Kőpatakiné Mészáros Mária

Azonosító: 6/211/B/4/ovi/1

© Czibere Csilla szerkesztő, 2006
© suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., 2006

Borítóterv: Dió Stúdió

Borítófotó: Pintér Márta
A fotók a Mozgásjavító Általános Iskola és Diákotthon, Módszertani Intézmény centenáriumának alkalmából
készültek.

A kiadvány ingyenes, kizárólag zárt körben, oktatási céllal használható, kereskedelmi forgalomba nem
hozható. A felhasználás a jövedelemszerzés vagy jövedelemfokozás célját nem szolgálhatja.

Kiadja a suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.
Szakmai igazgató: Pála Károly
Fejlesztési igazgatóhelyettes: Puskás Aurél
Felelős kiadó: a suliNova Kht. ügyvezető igazgatója
1134 Budapest, Váci út 37.
Telefon: (06-1) 886-3900
Fax: (06-1) 886-3910
E-mail: sulinova@sulinova.hu
Internet: www.sulinova.hu


Tartalom

Bevezető 4

1. Az együttnevelés fogalma, típusai, szintjei 5

1.1 Az integráció fogalma 5

1.2 Az integrált fejlesztés típusai 5

1.3 Az integráció szintjei 6

2. A pedagógus külső és belső kapcsolatrendszere 6

2.1 A fogadó pedagógus 6

2.2 A pedagógus kapcsolata a szülőkkel 7

2.3 A gyógypedagógussal való kapcsolattartás 7

2.4 A csoporttársak szerepe 8

2.5 A pedagógus kapcsolata a sérült gyermekkel 8

3. Az integrált nevelés-oktatás jogi szabályozása, a sajátos nevelési igény meghatározása 9

4. A sajátos nevelési igényű gyermeket fogadó intézmények 12

4.1 A befogadó intézmények köre 12

4.2 A befogadó intézmények kötelezettségei 13

5. A sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésének gyakorlati kérdései 16

5.1 A személyiség funkcionális modellje 17

5.2 A kognitív kompetencia 17

5.3 A kognitív képességek fejlesztése 19

5.4 A szociális kompetencia 21

5.5 A szociális képességrendszer fejlesztése 21

5.6 A személyes kompetencia fejlesztése 23

6. Összefoglalás 27

7. Irodalom 28

8. Vonatkozó jogszabályok 28


4 Ajánlások sajátos nevelési igényű gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez

Bevezető

Az Európai Unióhoz való csatlakozás tükrében a társadalmi kirekesztés csökkentése kiemelt feladata
lett az utóbbi évek oktatáspolitikájának. Az európai uniós állásfoglalások, direktívák fokozottan
hangsúlyozzák a társadalmi méretű integrációt, azt az elvet, hogy hátrányos helyzete, speciális problémái
miatt semmilyen csoport vagy egyén ne legyen a társadalomban hátrányosan megkülönböztetve,
valamilyen módon kirekesztve. Így napjainkban a pedagógiai és egyben az óvodapedagógiai munka
egyik legnagyobb kihívása az integráció sikeres megvalósítása lett. Az olvasó jelen kötettel az óvodai
együttneveléshez kap eligazítást, segítséget. Azoknak az óvodapedagógusoknak szól elsősorban, akik
tudják vagy érzik, hogy az esélyegyenlőség biztosítását és a társadalmi befogadást a sajátos nevelési
igényű gyermek intézményes nevelésének kezdeti, korai szakaszában kell elkezdeni.


Bevezető az óvodai nevelés kompetenciaterület ajánlásaihoz 5

1. Az együttnevelés fogalma, típusai, szintjei
1.1 Az integráció fogalma
Az integráció, integrálás szó a Magyar értelmező kéziszótár meghatározása szerint „különálló részeknek
valamely nagyobb egészbe, egységbe való beilleszkedését, beolvadását” jelenti, ami esetünkben
a fogyatékos, akadályozott, azaz speciális nevelési igényű gyermekeknek vagy fiataloknak a nem
fogyatékosok közé való beilleszkedésére vonatkozik. Ez szoros összefüggésben áll az esélyegyenlőség
biztosításával abban az értelemben, hogy mindenki számára nyitottá teszi a nevelési-oktatási intézményeket,
tekintet nélkül egyesek akadályozottságára, s az esetleg tapasztalható nagyon eltérő képességeikre
a kiemelkedően tehetségestől a gyenge adottságúig.

Evans és munkatársai (1996) megfogalmazásában az integráció „az a folyamat, amely a fogyatékos
és nem fogyatékos gyermekek közötti interakció maximális megvalósítását célozza”. Vagyis a hangsúly
nem a puszta együttléten, hanem az együttes tevékenykedésen, a közös játékon, a közös tanuláson,
a kölcsönös kommunikáción van. A fogadó és a beilleszkedő fél számára ez alkalmazkodást tesz
szükségessé, s egyaránt jelent adást és kapást. A két fél egymáshoz való alkalmazkodásában három
lehetséges folyamatot különböztethetünk meg: az asszimilációt, az akkomodációt és az adaptációt.
Asszimiláció esetében a fogyatékosnak kell maximálisan alkalmazkodni, a többség életmódját, stílusát
felvenni. Az akkomodáció a többségre helyezi át az alkalmazkodás kényszerét, ami adott esetben
hátrányosan érintheti a fogadó közeget. Az adaptációnál az alkalmazkodás kölcsönös, tehát ennek a
folyamatnak az elérése a kívánatos.

1.2 Az integrált fejlesztés típusai
Az egyetlen nem tudatos együttnevelési forma a spontán integráció az egyik legelterjedtebb kategória,
amely nélkülözi az integráció lényegét, a speciális igények figyelembevételét, a gyermek haladásának
folyamatos figyelemmel kísérését. Ebben a formában a szakemberek részéről nem jelentkezik
tudatos integrációs szándék. A pedagógus segítség hiányában – jó esetben – maga igyekszik
megválaszolni, megoldani a problémákat, általában az enyhébb fogyatékossági típusoknál sikeresen.
Rosszabb esetben csak „megtűri” a gyermeket, de szinte semmit sem tesz az ilyenkor pusztán formális
jelenlétének oldására. Ezt csendes, rideg vagy hideg integrációnak is nevezzük.

A tudatos együttnevelés legegyszerűbb változata a helyi (lokális) integráció, amikor csak az intézmény
épülete közös. Ugyanakkor a sérült és nem sérült gyermekek között gyakorlatilag nincs semmiféle
kapcsolat. Az integráció lehetősége viszont benne van ebben a szervezési formában, hiszen ki
lehetne alakítani közös szabadidős foglalkozásokat, rendszeresen ki lehetne emelni egyes gyermeket
valamilyen tevékenységre, de viszonylag ritkán élnek ezzel a lehetőséggel, s így tulajdonképpen ez is a
szegregálás egy formája marad azzal a különbséggel, hogy a lakóhelytől való távolság gondja nem áll
fenn.

Szociális integráció esetében a két gyermekcsoportot tudatosan keverik a foglalkozásokon kívüli
vagy tanórán kívüli időben; pl. együtt folyik a szabad játék, a séta, az étkezés, a sporttevékenység vagy
nyáron a táborozás, üdülés.

Az igazi cél a funkcionális integráció, amikor nem választják szét a gyermekeket, hanem a csoport
tagjai közösen tevékenykednek az adott foglalkozásokon. Ennek is van egyszerűbb foka, a részleges
integráció, amikor csak az idő egy részében van a sajátos nevelési igényű gyermek a többiekkel, egyébként
elkülönített csoportban tartózkodik. A funkcionális integráció legmagasabb foka a teljes integráció,
amikor minden gyermek a nevelés-oktatás teljes időtartamában együtt, egy csoportban tartózkodik.
A sajátos nevelési igényű gyermek fejlődését a csoport vezetőjén, pedagógusán kívül speciális
szakember is figyelemmel kíséri, és szükség esetén különböző lehetőségeket (pl. tanulási időn kívüli

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.