mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrált nevelés
Integrált nevelés : Diszlexia /10

Diszlexia /10

  2009.08.17. 11:11


Testrészek játékos tanulása

1.   A testrészek megnevezése, megérintése tükör előtt. Felszólításra mutassa, mozgassa meg egyes testrészeit.

2.   Hol szúrt meg? Egy kis játékméhecskével a játékvezető megérinti valahol a gyermeket. A gyermeknek meg kell mondania és mutatnia, hol szúrta meg a méhecske. Ülve, hason és háton fekve stb. is játszhatjuk. Ha így már jól megy, végezhetjük bekötött szemmel is.

3.   Szivacslabda adogatása a törzs, váll, nyak, comb körül (ülésben, állásban), térden, tenyéren támaszkodva (egyensúly gyakorlat).

4.   Testrészek megmutogatása mondókával kísérve:

 "Itt a szemem, itt a szám,
Ez meg itt az orrocskám

 (mutatás szemre, szájra, orra)

Jobbra-balra két karom,
Forgatom, ha akarom.

(jobb és bal kéz emelgetése, forgatása)

Két lábamon megállok,
ha akarok, ugrálok."

(lábak ütögetése, ugrálás)

Irányok, oldaliság gyakorlása

1.   Színes szalaggal jelöljük a jobb csuklót, bokát, majd különböző mozgásos feladatokat adunk a játékosoknak. Pl. a szalagos jobb kézzel labda gurítása, jobb lábbal a padon, ballal a talajon tovahaladás, ismétlés fordítva. Karika körbefutása úgy, hogy a jobb láb legyen a karika mellett. Kúszás, mászás egy végtag kiiktatásával (jobb láb, ill. kar, bal láb, ill. kar).

2.   Járás padon, földre fektetett kötélen oldalirányba, előre, esetleg hátra. Szökdelés karikából előre, hátra, jobbra, balra. Egy bekötött szemű gyereket társai irányítanak előre, hátra, jobbra, balra vezényszavakkal egy adott cél felé, különböző akadályok kikerülésével.

3.  Mászóka: A padlóra ragasztunk öntapadós tapétából kivágott kéz és lábformákat. Ezeket két színnel megkülönböztetjük pl. jobb kéz, láb sárga, bal kéz, láb kék. Ezeken kell a gyermeknek sétálni ill. mászni.

4.  Párosítsanak a gyerekek bal és jobb kesztyűket, cipőket, papírból készült kezeket és lábakat.

5.   Hullahopp karikában elhelyezünk fél pár cipőket. A másik fél pár cipőket a szoba különböző pontjaira tesszük. Hangjelre kezdjék párosítani a cipőket. Igyekezzenek minél több párt megtalálni, és saját helyükre gyűjteni.

6.  Tanítsunk előbb a térben irányokat (tedd a macit ide-oda), majd a papíron, síkban is, rajzoljanak, jelöljenek balra, jobbra, középre, tetejére, aljára, mellé.

7.  Iránymozgás mondókára:

"Cini-cini muzsika,

(hegedülés utánzása)

Táncol a kis Zsuzsika.

(törzsfordítás jobbra-balra)

Jobbra dűl meg balra dűl,

(törzshajlítás jobbra-balra)

Tücsök koma hegedül."

(hegedülés utánzása)

Csoportjátékok

Szobrászjáték: Különböző pózokat mutat egy gyermek úgy, hogy háttal áll a többieknek, azért, hogy az oldaliság meglegyen. A többi utánozza.

Tükörkép: A csoport egy kört alkot. Egy gyermek középre áll, majd szembe áll vele egy társa. Egyikük elkezd mozogni, különféle mozdulatokat végez lassan, míg a szemben álló igyekszik utánozni, mintha a tükörképe lenne. Mindenki kerüljön sorra!

Kövesd a vezért! Válasszunk egy vezért a gyerekek közül, játsszuk azt, hogy azt csinálja az osztály, amit a vezér mond:
"A vezér azt mondja, hogy álljatok a jobb lábatokra!"
Nehezíthetjük a játékot, hogy ellentétes irányokkal válaszoljanak:
"Emeld fel a jobb (bal) kezed!"
vagy
"Fogd meg a bal (jobb) válladat!"

 Rendőrjáték: A gyermekek kiválasztanak egy rendőrt, aki kimegy a szobából. Ezalatt megbeszélik, ki lesz a tolvaj, akiről majd a rendőrnek pontos személyleírást kell adni. Majd visszahívjuk a rendőrt, és minden gyermek mond egy-egy jellemző tulajdonságot a tolvajról, aminek alapján ki kell találni, ki a tolvaj.

Irányjátékok a Varázsbetűvel

Ha kialakítottuk a gyermek tájékozódási képességét saját testén, majd közvetlen környezetére vonatkozóan a térben, a következő állomásként síkban kell gyakoroltatnunk a tájékozódást. Az olvasás, számolás helyes irányának kialakításhoz fontos tudnia, hogy a lapon hol van a fönt, lent, bal, jobb irány. A Varázsbetű Térképész, Szólánc, Hol van? Merre mutat? feladatai gyakoroltatják, elmélyítik az irányokat. Segítenek az iránytévesztéssel küszködő diszlexiás gyermekeknek önsegítő módon fejlődni, a jutalmazással kitartásra ösztönzi őket.

Játékötlet

Körjáték a kint-bent fogalmának gyakorlására

A gyerekek választanak maguk közül egy gólyát és egy békát. Kört alkotnak, megfogják egymás kezét. Ez a tó, bent a tó közepén guggol a béka. A körön kívül magasra emelt trddel sétál a gólya. Közösen mondják a mondókát:

"Hosszú lábú gólya bácsi, mit akar kend vacsorázni?
Békahúst, brekeke? Ugye bizony jó lenne?
Tessék hát belőle!"

Erre fölemelik a kezüket, szabad utat adva ezzel a gólyának, hogy megfoghassa a békát, aki persze menekül.

Ki-be bujkálnak a karok alatt, lehet akadályozni, elzárni az útját a gólyának, ha a békát akarják védeni, vagy fordítva.

 Ha megfogta a gólya a békát, újabb szereplőket választanak, és indul a mondóka elölről.

 

Kellemes időtöltést kívánok!

 

Diszlexia, melyért rohanó világunk is okolható

 

Manapság sajnos egyre kevesebb idő jut a családokban arra, hogy gyermekünkkel leüljünk játszani, hogy beszélgessünk velük. Anyanyelvi fejlődésükhöz, készségeik kialakulásához pedig nagy fontosságú lenne a felnőttel való kommunikáció, az együttes, szeretetélményen alapuló játék. Gondoljon csak vissza azokra az időkre, amikor még több generáció élt együtt, milyen jó volt hallgatni a nagymama, nagypapa meséit! Nekik mindig volt idejük beszélgetni, játszani az unokáikkal.

A felnőtt anyanyelv-fejlesztő szerepét ma átveszi a tévé, a videó, a DVD filmek. A készen kapott mesék nem indítják be a gyerekek fantáziáját, képzelőerejét. Agresszivitást kiváltó hatásuk is sok-sok vitatémát elindított már szülők és pedagógusok körében egyaránt.  A tévéző gyerekek szókincse látszólagosan terjedelmes lehet, de ezek a szavak többnyire idegenül hatnak, a külföldi mesék szereplőinek a neveit takarják (digimonok, pokemonok furcsa hangzású nevei).  Mennyivel másabb, ha egy édesanya, édesapa este elalvás előtt egy szép magyar mesét olvas fel a gyermekének, amin elgondolkodhat, esetleg álmában tovább szőheti a cselekményét!

 Sajnálatos, hogy az iskolakezdésnél a gyerekek mintegy 30%-ánál tapasztalható kisebb-nagyobb mértékű készséghiány, részképesség-zavar, mely a legkülönfélébb iskolai kudarcokhoz vezet. A tanulás feltétele a megfelelő olvasásszint és a jó íráskészség. Ha ezek hiányoznak, akkor a tananyagmennyiség növekedésével sajnos torlódnak a problémák, halmozódnak a hiányosságok.

Beszédészlelés, beszédmegértés hiányosságai, mint diszlexiát kiváltó okok

A beszédészlelés, beszédmegértés fejletlensége az anyanyelvi teljesítményt hátráltatja.

Már óvodás gyermekünknél fontos elkezdeni a beszédre való figyelés készségének fejlesztését. A család mindennapjaiban működhet ez a legnagyobb és legjobb hatásfokkal.

Elsősorban az édesanya, édesapa, a nagyszülők, rokon felnőttek, a nagyobb testvérek azok, akik a legtöbbet tehetik a családban élő kisgyermek fejlesztése érdekében.

Beszédészlelés

A beszédészlelés az a készség, amelyik lehetővé teszi a gyermek számára, hogy beszédhangokat, beszédhangok kapcsolódásait, hosszabb hangsorokat felismerjen, és képes legyen az elhangzásnak megfelelő sorrendben megismételni. Ezen készség eredménye, hogy a gyermek megtanulja anyanyelve szavainak hangzását, és egyre több új szót ismerjen fel. Segítségével lesz képes az olvasás-írás elsajátítására. Ha zavart ez a képessége, akkor diszlexia alakulhat ki, mely olvasási, írási, helyesírási nehézségeket egyaránt tükröz.

A beszédészlelés fejlesztésének területei

Szóismétlések: értelmes, gyakran használt szavak, majd a kisgyermek számára még jelentéssel nem bíró szavak utánmondatása (pl. heterogén, adóügy, frázis) először fennhangon, majd súgás után is. 5 évesnél idősebb gyermekektől elvárható a lassú tempóban mondott értelmetlen hangsorok pontos ismétlése (pl. mesipe, vunka, feréndekek).

Szógyűjtések: A rövid szavaktól a hosszúkig lehet szavakat gyűjteni, segíthet egy képeskönyv, színes ábra a témát illetően. Később egy-egy címet adunk, pl. óvodával, családdal, játékkal, főzéssel kapcsolatos szavak. Nagyobb gyermekkel azonos főfogalom alá tartozó szavakat gyűjtetünk, pl. gyümölcsök, virágok, bútorok, járművek.

Hangfelismerési, hangkeresési játékok: szavakban ismerje fel a kígyóhangot (sz), motorhangot (r), vonathangot (s), cica hangot (c) stb. Később azt is el tudja dönteni, hogy a szó elején, végén vagy közepén van-e az adott hang.

Hangidőtartamok: a magánhangzók rövid-hosszú időtartamának érzékeltetése. Kisgyermeknél: fuss helyben, ha hosszú, ugorj egyet, ha rövid hangot hallasz!  Nagyobb gyermeknél: húzz rövid vagy hosszú vonalat egy papírlapra! Rövid magánhangzók : a e i o ö u ü, hosszú magánhangzók: á é í ó ő ú ű.

Beszédmegértés

A beszédmegértés az elhangzó (mások által kiejtett) szavak, szókapcsolatok, mondatok, mondatsorozatok jelentésének, tartalmának megértése. Ez mindig a gyermek életkori szintjének megfelelő legyen.

A beszédmegértés fejlesztése

Kommunikációs helyzetek: spontán beszélgetések. Mindig szánjunk rá időt, hogy meghallgassuk gyermekünket, ha közlésigénye van, de ne ostromoljuk direkt kérdésekkel! Esetleg kezdjünk el mesélni neki saját aznapi élményeinkről, és várjuk ki, míg ő is elkezd mesélni. Fontosak a közös tevékenységek közbeni ún. háttérbeszélgetések. Vonjuk be a házimunkába, játsszunk vele, rajzoljunk együtt, barkácsoljunk, és közben sokat-sokat beszélgessünk! A felnőtt kezdeményezzen, de sose beszéltesse a gyereket direkt erőltetve, nehogy lelki problémákat okozzon. Beszéljünk lassan, tagoltan!

A felnőtt meséje: lehet képeskönyvből vagy spontán mesélni. Beszélgessünk vele, ha közbekérdez, magyarázzunk neki szívesen! Óvatosan visszakérdezgethetünk a mese történetére, a válaszaiból megítélhetjük, hogy valóban képes-e követni és feldolgozni az elhangzottakat.

Szókincs: a gyermek számára ismeretlen szavak megmagyarázása nagyon fontos. Képeskönyvekben mindent figyeltessünk meg részletesen, az ábrákon lévő tárgyakat, személyeket, eseményeket részletesen beszéljük meg. Legyen életkorának és érdeklődésének megfelelő a könyvválasztás.

Rendszerezzük a gyermek fogalmait, gyűjtsük össze az azonos fogalomkörbe tartozó szavakat, gyümölcsök, állatok, játékok, szerszámok, színek, ruhadarabok nevei, stb.

Mese visszamondatás: kérjük meg, hogy mesélje el a hallott mesét. Kérdéseket tehetünk föl, arra válaszoljon, majd játszhatunk olyat is, hogy ő kérdezzen tőlünk.

Hogyan segít a Varázsbetű Programcsalád?

A Varázsbetű Programcsaláddal végzett képességfejlesztés a pszichés problémákat is oldja azáltal, hogy a helyes feladatvégzéseket mindig dicséri. Kitartásra is tanít, hiszen több feladat megoldása után jutalmat kínál fel, amiből a gyermek választhat kedvére (Doboljunk! vagy Rajzoljunk!). Ezekkel egy kicsit pihenteti, elmélyíti, érleli az előzőleg megoldott feladatokat. Az újabb feladatok elvégzésére is serkent, hiszen utána folytathatja a gyermek a színezést, rajzolást, dobolást kedvére. Önbizalma erősödik, visszanyeri tanulási kedvét, érdeklődővé válik a betűk, szavak, mondatok világa iránt, ami addig esetleg csak kudarcélményeket váltott ki belőle. A játékba ágyazott tanulás nagy fontosságú egy diszlexiás gyermek esetében, eredményessége lemérhető az iskolai feladatok teljesítésekor.

Játékötlet

Meséljünk el gyermekünknek egy mesét, majd kínáljunk föl neki rajzeszközöket: színes ceruzákat, filceket, festéket, ecsetet, színes papírokat, ollót, ragasztót, és készíttessük el vele a mese illusztrációját!

Válasszon ki a meséből egy számára fontos jelenetet, egy megkedvelt szereplőt, és próbálja megformázni valamilyen számára kedves formában. Közben fejlődik fantáziája, esztétikai érzéke, finommozgása, és nem utolsósorban elmélyül benne a mese tartalma.

beszédészlelés zavarai

 

A nyelv az emberi képességek egyik legfontosabb építőköve. Része az emberi kommunikációnak, a tanulás, az ismeretszerzés folyamatának, a gondolatok kifejezésének.

A nyelv elsajátítása tanulási folyamat eredménye, amely már a méhen belüli életben a magzatnyelv kialakulásával megkezdődik, s tizennégy éves korra - magában hordva a folyamatos, dinamikus változás további lehetőségét - nagyjából eléri a felnőttre jellemző nyelvi teljesítmények színvonalát.

Vannak azonban olyan gyermekek, fiatalok, akik a nyelvelsajátítás szempontjából kedvező környezeti feltételek mellett sem tanulnak meg beszélni, megérteni és önmagukat kifejezni, illetve kevésbé képesek erre, mint hasonló korú társaik.

A fejlődési diszfázia

Ez az elnevezés a beszéd elsajátításának nehézségére utal. Azon képességek eltérő fejlődését, hiányosságait jelzi, amellyel a nyelvi információkat felfogja, feldolgozza és nyelvi szándékait kifejezi.

Megjelenési formái

A nyelvelsajátítás egyik legfontosabb építőköve a beszéd észlelése. Természetesen a gyermekek gyakorlatilag soha nem fogják azt mondani, hogy "Nem értem", még kevésbé: "Nem tudtam felismerni". Felnőttként azonban nemegyszer felfigyelünk a gyermekek olyan reakcióira, amelyek a beszéd észlelésének nehézségéről árulkodnak: nem adekvát válaszok, hibás feladatmegoldás vagy teljesítési bizonytalanság. Az alábbiakban azokat a legfontosabb megjelenési formákat sorakoztattam, amelyek a feldolgozó rendszer zavarára utalhatnak.

1.)    Előfordul, hogy a gyermek azt mondja: "Nem hallom." Ez a kijelentés egyértelműen az ép hallás kérdését veti fel. Ha azonban - hallásvizsgálat elvégzése eredményeként - azt tapasztaljuk, hogy a klinikailag mért hallásküszöb az ép tartományba esik, felmerül a beszédészlelési zavar diagnózisa. Az ép hallás ugyanis nem jelenti egyszersmind az észlelési folyamatok épségét is.

2.)    Gyakoribb tünet, hogy a gyermeknek többször szólnak, s látszólag "nem figyel", az adott feladatot hibásan hajtja végre. Ilyenkor rendszerint fel sem merül annak a gondolata, hogy a hibás eredmény a gyermek észlelésének zavarából, hibás működéséből adódott. Pedig - tapasztalataim szerint - gyakran ez áll a "nem figyelés" hátterében.

3.)    Jellegzetes tünet, amikor a gyermek gyakran "visszakérdez".

4.)    A beszédfeldolgozó mechanizmusok zavarai sok esetben viselkedési problémákban öltenek testet. Az óvodás gyermek "rosszalkodik", az iskolás "mást csinál, mint amit kell", de jellegzetes tünet lehet az is, ha a gyermek feltűnően visszahúzódó.

5.)    Nemegyszer előfordul az a jelenség, hogy a gyermek "túl játékosnak" tűnik.

6.)    Ritkábban tűnik fel a szülőknek, hogy a gyermek beszédfejlődése lassabb, szókincse szűkebb, mint az az adott életkorban elvárható lenne.

7.)    A gyermek nehezen sajátít el "új" szavakat, s az átlagosnál jobban torzítja őket.

8.)    A beszédészlelés leggyakoribb megnyilvánulási formája az iskoláskorúaknál az olvasászavar. Az olvasás elsajátításában jelentkező zavarok több, mint 70%-ában a beszédfeldolgozó rendszer különféle mértékű zavarára vezethetők vissza.

A beszédészlelés zavara hatással van:

  • az artikulációra
  • a szókincs alakulására
  • a nyelvtani szabályszerűségek felismerésére.

Mindezek miatt az alábbi következményekkel jár:

  • a szegényes szókincs
  • az írott nyelv elsajátításának nehézsége (olvasás- és írászavar)
  • helyesírási nehézségek
  • idegennyelv-tanulási problémák
  • memoriter (kívülről tanulás) nehézsége

A beszédészlelés fejlesztése a Varázsbetű segítségével

A hangok azonosításának képességét a Betűkereső játékkal lehet tréningezni: a táblán látható képek nevében kell megkeresni az adott hangot. A beszédészlelés fejlődésén túl a szókincs is bővül a játék által, hiszen oldalankét 8 szó vár a felismerésre. A beállítások segítségével tovább lehet nehezíteni a játékot: a megoldásra adott idő csökkentésével.

A rövid-hosszú magánhangzók megkülönböztetésének nehézségével gyakran találkozom mindennapi munkám során. Ebben is nagy segítségemre van a Varázsbetű program "Rövid-hosszú" elnevezésű játéka. A feladatban egy szót kell kiegészíteni a megfelelő - rövid vagy hosszú - magánhangzóval. A beállításokban ki lehet választani a gyakorlásra váró betűcsoportot, így hatékony része lehet a fejlesztő foglalkozásnak. Amelyik betűt tanultuk azon a foglalkozáson, azt tudjuk gyakorolni a játék segítségével. De a családban is nagy segítség lehet: a monoton gyakorlást rendkívül megszínesíti, ezáltal megnő a gyermek tanulási vágya. A szavakat szótagolva is meg lehet jeleníteni, így az olvasni még nem olyan jól tudó gyermekek is élvezettel használhatják ezt a programot is.

A beszédészlelési zavar egyik leggyakoribb megnyilvánulási formája az, amikor a gyermek nem érzékeli a hangoknak a szóban előforduló sorrendjét. Így lesz például a lakatból latak.

A hangok sorrendjének meghatározását remekül fejleszti a Helykereső játék, amelyben az adott betű helyét kell megkeresni a képen látható szóban. Természetesen ez a játék is - a többihez hasonlóan - a gyermekek szegényes szókincsét észrevétlenül gyarapítja, ezáltal járulva hozzá a mielőbbi fejlődéshez.

A beszédészlelés fejlesztése - játékötletek

Célja, hogy a gyermek beszédészlelésnek szintje megfeleljen az életkorában elvártnak. Ennek a leghatásosabb módja a mindennapi életbe iktatható rövidebb-hosszabb, "játékos" beszélgetések.

Szóismétlés súgás alapján: Álljunk vagy üljünk szemtől szemben a gyermekkel. Ismert szavakat súgjunk neki, jól látható szájmozgással és kérjük meg, hogy "találja ki", mit súgtunk. Egyszerre 4-5 szót súgjunk, majd megkérhetjük a gyermeket, hogy ő súgjon, s a mi feladatunk, hogy "kitaláljuk", mi volt a súgott szó. (Ha a súgás már jól megy, akkor csak imitáljuk a súgást, s kérjük meg a gyermeket, hogy a szájmozgásunk alapján próbálja meg kitalálni az adott szót. Határozzuk azonban meg, hogy milyen jelentéskörből fogunk "súgni", például: színeket, ételeket.)

Rétesnyújtás: Ejtsük hosszan bármelyik magánhangzót. A gyermeket kérjük meg, hogy közben egy dobozba helyezett fonalgombolyagból húzzon fonalat addig, amíg a hangot hallja. Amikor a hangoztatás véget ér, vágjuk el a fonalat. A fonalból a gyermek újra formázhat hangot, amit - miközben ujjával követi a fonalat - újra hangoztat.

Morog - nem morog? A hangerdőben különböző hangokat hallunk. A gyerekek gégefőre helyezett kézfejükkel érzékelik, hogy a hang "morgós" vagy nem. Amennyiben a hallott hang morog, piros, ha nem, zöld formát helyezzen maga elé a gyermek.

Kellemes időtöltést, jó játékot kívánok!

Az olvasás, írás, helyesírás elsajátításának egyik alapvető feltétele az ép beszéd, tehát a megfelelő szintű beszéd és beszédmegértés.

Ahogy a gyermek növekszik, szoros kapcsolatban fejlődik a beszéd, a szavak hibátlan kiejtésének képessége, és a mások által kiejtett szavak, mondatok megértésének képessége. A kettő együttműködése eredményezi a beszéd és a beszédmegértés fejlődését és életkornak megfelelő működését.

Amíg a gyermek beszédében jelentkező hibák jól észrevehetők (pl. pösze, dadog, hadar), addig - főleg, ha a gyermek értelmes - a beszédmegértés problémái sokáig rejtve maradhatnak. A következmények közül a leggyakoribb és a legtöbb gyereket érintő gond az olvasási és írási nehézség.

A beszédmegértési zavar felismerése

Gyakran találkozom mindennapi munkám során olyan gyerekekkel, ahol a viselkedésproblémák hátterében a beszédmegértés zavara áll. Az Ön gyermekének viselkedése is sok mindent elárulhat.

Mire érdemes figyelni?

Valószínűleg az Ön gyermekének is nehézséget okoz a beszéd megértése, ha azt veszi észre, hogy gyakran visszakérdez, és megerősítést vár az elhangzottakkal kapcsolatban, vagy ha a többieket figyeli, hogy mit kell csinálni, ha a mese nem köti le, és nem tudja elismételni a hallottakat. Szintén erre utalhat, hogy gyermeke a verseket, dalokat nem, vagy csak lassan képes megtanulni, hogy nyelvtanilag helytelen mondatokat használ, rosszul toldalékol, és hosszabb, nehezebb szavakban sokszor cseréli fel a hangokat (karalábé helyett karabálé).

Egy viszonylag rövid (1-2 órás) vizsgálattal ki lehet deríteni, hogy van-e a gyermeknek a beszédmegértéssel problémája. Ha a teszt problémát jelez, fejlesztő foglalkozással, akár otthoni segítségnyújtással is, jelentősen javítható a zavar, és ennek köszönhetően a tanulásban, és a gyermek viselkedésében döntő változás következhet be.

Fontos: A beszédészlelési beszédmegértési problémák az életkor előrehaladtával nem rendeződnek, nem oldódnak meg maguktól. A fejlesztés elmaradása rengeteg iskolai kudarcot okoz. A tökéletes beszédmegértés az alapja a későbbi jó szövegértésnek.

Terápia

A beszédmegértés fejlesztése nagyon fontos feladat. Ehhez nem feltétlenül szükséges szakember, elegendő hozzá egy kis "plusz" idő, egy kicsivel több közös beszélgetés. Például beszélgessenek minél többet a gyereket érdeklő témákról. Találjanak ki együtt meséket, a közismert meséket adják elő közösen. Tanítson minél több új szót a gyermeknek. Például a színházban megmutathatja a páholyt, az állatkertben az elefántot, a vidámparkban a hullámvasutat, akár ki is próbálhatják. Itt is fontos szempont a fokozatosság. Ne akarjon egyszerre mindent pótolni!  Eleinte elég egy-egy új szó, s ha azt tapasztalja, hogy azt már érti, s használja a gyermek, akkor tanítson neki újat.

Ellenőrizze, hogy gyermeke megértette-e az elmondott mesét, a történetet. Kérdezzen rá néhány dologra, ami a mesében szerepelt, így megbizonyosodhat arról, hogy gyermeke megértette-e a hallott történetet.

 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre