Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
A gyermek alacsony nyelvi szintje miatt nem különülnek el például a kisebb-nagyobb, a több-kevesebb fogalmai. Nehezített lehet a fogalmak pontos megnevezése, rokonértelmű szóként használhatja a mennyivel több helyett a mennyiszer többet. Szókincsszegénység, olvasás-gyengeség miatt a szöveges feladatok elolvasása, értelmezése szinte lehetetlen feladat. Kisgyermekeknél a számnevek megjegyzése (mint fogalom) is nagy problémát okoz.
Súlyosbíthatják a diszkalkuliás tüneteket, ha otthonról mennyiségélmények nélkül érkezik a gyermek az iskolába az elhanyagoló családi háttér miatt.
Ha kudarcok érik a tanulót, a matematika-tanulással szemben idegenkedés, a számolást megkívánó helyzetek tudatos elkerülése léphet fel, emiatt gátlásos, szorongó személyiségűvé válhatnak. Ha az elhárító mechanizmus jelentkezik, akkor gátlástalanság, bohóckodás lehet a következmény. Ezek kihatnak kapcsolatteremtésükre, osztályon belüli helyzetükre is.
A képességfejlesztésen túl
A matematika gyengeségeit mutató gyermekek fejlesztésében szerepet kell kapnia a fent említett valamennyi képesség erősítésének, a nehézségek leküzdésének.
Ezeken túl a diszkalkuliás gyerekeket megpróbáljuk rávezetni a matematika logikájára, megismertetjük a számrendszerünk felépítésével, kialakítjuk képzetét a számok köréről, összefüggéseiről, mindennapi helyzetek szövegbe ágyazásával (szöveges feladatok) érthetővé tenni a műveletek szükségességét. Megtanítjuk őket a pénzhasználatra, hiszen fontos, hogy a gyakorlatban is megtapasztalják, hogy miért kell megtanulni számolni. A tanulási folyamatban nagyon fontos a megértési és a gyakorlási szakaszok váltogatása.
Sokféle eszközt kipróbálunk, és a gyermek számára legmegfelelőbbet addig használjuk, amíg azt ő szükségének érzi, míg elméleti síkon, gondolkodásban elvonatkoztatva nem tudja alkalmazni (kéz ujjai, korongok, pálcikák, színes rudak, számegyenes, papírpénzek).
Matematikai fejlesztés a Varázsbetűvel
A Varázsbetű programcsalád komplex terápiás segítséget nyújt mind az olvasási, mind a számolási gyengeséggel küzdő gyerekek számára. Megtalálhatják programjainkban a számukra igen fontos képességfejlesztési és gyakorlási anyagot. A diszkalkulia terápiájához igazodó, fokozatosság elve alapján felépülő Számország és Számmemória és Számdominó feladatai a sokrétű, változatos gyakorlással elmélyítik a matematikai tudást.
Számország
A számolási, műveletvégzési készség kialakítását a Számország segíti. Beállítható ötöstől az ezres számkörig terjedően a feladatsor a gyermek számköri ismereteinek megfelelően.
Grafikus feladatai a képességfejlesztést szolgálják (kéz ujjai, dominók, képek, mértékek, csoportosítások, óra), számtani feladataival a műveletvégzések gyakorolhatók, a szöveges feladatokban leszámolható színes képek segítik a szöveg műveletté alakítását.
A beállításokban lehetőség van egy pontos időt jelző óra kihelyezésére, melyen arab és római számokkal egyaránt lehet nézni az időt.
Számmemória
A Számmemóriában számok megjegyzését, műveletvégzéseket egyaránt lehet gyakorolni, a párok keresésével fejlődik az emlékezőtehetség éppúgy, mint a matematikai tudás. A beállítások többféle számkörben lehetségesek, többféle műveletekkel, párosításokkal. Lehet játszani egyedül, de párban, vetélytárssal is.
Számdominó
A Számdominó hagyományos dominó elvén alapszik, beállítható szintén nehézségi fokozat, képlet, művelettípus szerint. Könnyíthető illetve nehezíthető az elvégzendő feladat. Segíti a gondolkodást, kombinációt párhuzamosan a műveletek gyakoroltatásával.
Játékötlet
Pénzes játékok
Játékpénzek segítségével játszhatunk boltosat. A gyermek játékaiból rendezzünk be egy eladó pultot, készítsünk árcédulákat a tanult számköri ismereteknek megfelelően! Egyik gyerek (vagy a szülő) a boltos, a másik gyerek a vevő, majd cserélhetünk. Többféle váltópénzzel próbáljuk a kifizetéseket, visszaadásokat gyakoroltatni.
Legyen egy bizonyos keret, amiből gazdálkodhat a gyerek, mit tudna megvásárolni annyi pénzért? Próbáljon kalkulálni, mérlegelni, mit vehetne meg a pénzéért. Próbáljon pénzt felváltani többféleképpen.
Vigyék magukkal gyermekeiket vásárolni, hogy gyakorlatot szerezzenek a pénzhasználatban!