mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrált nevelés
Integrált nevelés : Diszlexia /11

Diszlexia /11

  2009.08.17. 11:44


 Varázsbetű a beszédészlelés és beszédmegértési zavarok javítására

A Varázsbetű gazdag játéktárában ezek javítására, leküzdésére is találunk megfelelő feladatokat. A Betűkirakó csoportjában szinte minden játék alkalmas ennek a problémának a javítására is. A rendkívül nagyszámú kép- és szóanyag már önmagában is ezt a célt szolgálja, bővíti a szókincset. A Helykereső játékban egy megadott hang helyét kell megkeresni a szóban, ezzel játékosan "ösztönözve" a keresgélőt, hogy a szót hangokra bontsa. Szívesen játszanak ezzel a gyermekek, hiszen a program "türelmesen" megvárja a jó megoldást, s egy-egy dicsérő mondattal jutalmazza is a helyes választást..

A Bábel csoport "Széna-szalma" elnevezésű játékában a két, egymástól teljesen különböző képhez kell megkeresni a hozzá kapcsolódó szavakat. Például szét kell válogatni a "hús, nemes, díszítés, szel" szavakat aszerint hogy a henteshez, vagy a címerhez kapcsolódnak. A játékok nehézségi foka szabadon állítható, így a játék pontosan a gyermek képességeihez igazítható. A csoportosítás befejezése után - a szócsoportokat újraolvasva - önálló, rövid kis fogalmazványok készülnek, ezzel segítve az önálló szövegalkotás kialakulását.

Játékötletek otthonra

Óvodásoknak, kisiskolásoknak

Verselős-színező

Rajzoljunk egy lapra gyümölcsöket, s tegyük a gyermek elé az asztalra. Majd mondjuk el a következő versikét:

"Saláta-bokorba
terem a kis udvarba.
Méz-körte, vaj-alma
terem a hegyoldalba.
Gyere, tartsad kicsi sapkád,
adok érett, piros almát.
Gyere, tartsad kicsi kendőd,
adok édes, puha szőlőt."

 

A vers elmondása után, kérjük meg a gyermeket arra, hogy színezze ki azokat a gyümölcsöket, amelyek a versben szerepeltek. Ha nehezen boldogul, mondjuk el újra a versikét, ezúttal soronként. Ha így is azt látjuk, hogy tanácstalan, akkor az újbóli elmondás során kissé nyomatékosan mondjuk a gyümölcs nevét, s álljunk is meg egy pillanatra.

Hasonlóképpen lehet játszani több ismert gyermekdallal, gyermekverssel. Például énekeljék el a "Háp, háp, háp" kezdetű gyermekdalt, és közben rajzolják le az állatokat.

 "Háp! Háp! Háp!
Jönnek a kacsák!
Hű, de éhes,
hű de szomjas
ez a társaság!

Bú! Bú! Bú!
Boci szomorú.
De hogy feszít
tyúkjai közt
a Kukurikú! 

Röf! Röf! Röf!
Orra sárba döf:
Sonka-lábán
Kucu néni
fürödni döcög. 

Gá! Gá! Gá!
Szalad világgá
Liba mama,
ha a csacsi
rábőg, hogy: i-á! 

Rút! Rút! Rút!
Föl is, le is út:
mérges pulyka
te szereted
csak a háborút!

 Bú! Röf! Háp!
Sípok, trombiták:
víg zenével
így köszönt e
díszes társaság!"

 
A kifestőket ide kattintva nagyobb méretben is letöltheti.

Iskolásoknak

Kakukktojás

Soroljunk szavakat a gyermeknek, s kérdezzük meg, vajon melyik nem illik az elmondott sorba? Például: banán, meggy, rádió, alma, eper)

Szótaláló

Mondjon egy szót, és gyermekének rokon értelmű szavakat kell keresnie. Például a szülő hívószava: megy. A gyermek lehetőségei: jár, sétál, halad, bandukol, ballag, lépeget, ..stb. Vigyázat! A kimegy, bemegy, elmegy, ment, menni fog válaszok nem helyesek! Természetesen ne ezen a módon közöljük a gyermekkel, hanem próbáljuk meg rávezetni a helyes válaszokra.

Felső tagozatosoknak, középiskolásoknak, felnőtteknek

Félreértelmező szótár

Az előző feladatnak egy nehezebb, ám annál mulatságosabb változata. A furcsa meghatározások eredménye egy új szó, aminek előfordul, hogy semmi köze nincs a feladványhoz. Fontos, hogy minden esetben megbeszéljük a szó jelentését! Eleinte felírhatjuk a megfejtéseket egy lapra, s arról kell kiválasztani a megfelelőt. Később már segítség nélkül, önállóan kell a szót kitalálnia.

Íme, néhány példa a meghatározásokra:

Emberi felső végtaggal ellátott fiatal juh (kezesbárány)
Lebombázott tömegközlekedési eszköz (rombusz)
Állóvíz nem szűk (tótágas)
Házikómat veri az eső (lakomázik)
Megáradt az olaszok legnagyobb folyója (nagyapó)
Gyarapszik legfőbb testnedvem (nővérem)
Tulipán - ízlelőszerv (virágnyelv)
Labdaalakú evőeszközöm (gömbvillám)
Egészen szép paci (pazarló)
Pacicet  (lóbálna)
Folyó melletti kirándulás (partitúra)

Tartalmas együttlétet, jó játékot kívánok az egész családnak!

Az emlékezet szerepe a tanulási folyamatban

Az utóbbi években egyre gyakrabban találkozunk tanulási zavarral küzdő gyermekekkel. A leggyakrabban előforduló okok között előkelő helyet foglal el az emlékezet gyengesége.

Miért fontos a jó memória?

"Vedd elő az olvasókönyvedet, nyisd ki a 34. oldalon, a bal oldalon lévő kép melletti rövid szövegben keresd meg a hosszú magánhangzókat tartalmazó szavakat, és pirossal húzd alá!"

Gondot okoz gyermekének az előző utasítás? Lehet, hogy gyermeke a feladatot hibátlanul meg tudná oldani, de nem is jut el odáig, mert közben elfelejti, mit is mondott a tanító néni. Lemarad, kérdezgeti a szomszédját. Közben pedig elrepül a drága idő. A végeredmény a rossz jegy, esetleg a büntetés, amiért "lesett", "csalt", "zavarta a szomszédját". Otthon persze jön a szokásos kérdés: Miért nem figyeltél jobban!? A válasz egyszerű: azért mert nem tud ilyen sok információt megjegyezni, illetve követni.

Fontos, hogy Ön is tisztában legyen azzal, hogy milyen gyermeke szóbeli emlékezete, hiszen ezen múlik a szövegek megtanulása, végeredményben az iskolai tudás eredményessége.

Az emlékezet színvonala függ a gyerek életkorától, de függ attól is, hogy kisebb korában volt-e megfelelő és elegendő számú alkalma a gyakorlásra. Kapott-e lehetőséget és bíztatást arra, hogy mondókákat, verseket, dalokat tanuljon. A szülők kérdezték-e, hogy milyen élményei vannak egy-egy napról vagy jelesebb eseményről. Kérték-e, hogy próbálja felidézni az elhangzott mese vagy történet főbb eseményeit. És persze, volt-e türelmük végighallgatni a válaszát.

Jó esetben a gyermek már korán megtanulja, hogy a dolgok egymásutánisága, a sorrend nem tetszőleges, sőt az egész minőségének a záloga. Amikor tanítjuk a hét napjait, vagy az egymást követő évszakokat, egy vers sorait, különösebb magyarázat nélkül javítjuk, ha a sorrendben tévedne. Ilyenkor azt tudatosítjuk, hogy önkényesen nem változtathatjuk meg bizonyos elemek sorrendjét, mert az a tartalom változásához vezet.

Ha a gyereknek ez a készsége nem elég fejlett, vagyis nem tudja az egymás után elhangzó szóbeli információkat pontosan értelmezni és megjegyezni, akkor komoly problémái lesznek már a feladatok megértésénél, és még inkább a tanulás során.

Az emlékezet típusai

A rövid távú memóriánk amolyan átmeneti rakodóhely az információk számára. Ezeket az információkat később hosszabb távra is eltároljuk, vagy elfelejtjük. Ha fontosak, akkor átkerülnek a hosszú távú memóriánkba.

A rövid távú memóriát használjuk például arra, hogy egy hallott telefonszámot megjegyezzünk néhány percre. De itt őrizzük annak a tárgynak a főbb vonásait is, amit épp le akarunk rajzolni. Ha kíváncsi, hogy hogyan működik rövid távú memóriája, akkor a most következő számokat olvassa el figyelmesen, de csak egyszer, és azután hunyja be a szemét vagy nézzen a monitoron kívül, és ismételje el őket ugyanebben a. sorrendben: 1,5,2,6,1,8,4,8,1,9,4,5. Hány számot tudott hibátlanul visszamondani? Tudnia kell, hogy a rövid távú memória kapacitása legtöbbünknél nem haladja meg az 5-9 egységet, azaz 5-9 számra, szóra, képre emlékszünk. Képesek vagyunk azonban megnövelni ezeknek az egységeknek a méretét, ezáltal emelni az emlékezeti tárban szereplő tételek számát. Az előbb leírt számsorozatból fel tudjuk idézni mind a 12 számjegyet, ha átkódoljuk: 1526, 1848, 1945 és csak ezt a három egységet tároljuk a rövid távú memóriában.

A rövid távú memóriánk azon kívül, hogy benne átmenetileg információk raktározódnak, dolgozó, működő memória is. Például, amikor fejben számolunk, azt a rövid távú memóriánkban végezzük.

Mire kell figyelni?

Nagyon fontos tudni azt, hogy milyen gyermeke emlékezete, hiszen ez a tanulás egyik kulcsa, ettől függ az iskolai eredménye. Ha gyermekének gondot okoz egy telefonszám megjegyzése, nehézkes a számok pontos lemásolása, üzenetek, utasítások, irányok megjegyzése, akkor memóriája feltétlenül fejlesztésre szorul.

Mit tehet? Tanácsok a problémák kezeléséhez

Nagyon fontos a "többcsatornás" tanulás. Ne csak szóban, hallás után próbálja az anyagot "belesulykolni" gyermekébe! Használjon képeket vagy szimbólumokat, jeleket emlékeztetőül!

Olvastassa a számokat vagy szavakat részekre bontva! A gyermek olvasson lassan és módszeresen. Próbálja azonnal megtalálni annak a bekezdésnek a központi gondolatát, amit éppen olvas. Fontos, hogy rendszeresen tartson pihenőket, hiszen e nélkül a teljesítmény az idő múlásával fokozatosan romlik. Különböző kutatások bizonyítják, hogy a tanulás után a tanultak felidézésének képessége eleinte nagy, azonban ezután hirtelen és egyre nagyobb mértékben csökkenni kezd. Ez a folyamat azonban többszöri ismétléssel lelassítható. Például egy óra múlva 10 percig kell ismételni a tanultakat, majd egy nap múlva 2-4 percet, egy hét múlva már mindössze 2 percre van szükség, s végül egy hónap múlva a tanult információ beépült a hosszú távú memóriába.

Memóriafejlesztés a Varázsbetűvel

A Varázsbetű "Számmemória" játékával kitűnően fejlesztheti gyermeke emlékezetét, játékos formában, kudarcok nélkül tréningezheti a memóriáját. A játék célja: megtalálni azokat a kockákat, amelyek azonos eredményt rejtenek. A beállítások menüpontban különböző választási lehetőségeket talál. Ennek köszönhetően az elsős gyermektől a felnőttig mindenki hatékonyan munkálkodhat vele. Növelhető illetve csökkenthető az adott számkör (20-as, 30-as....300-as) - a gyermek képességéhez igazodva. Szabadon beállítható a felfedésre váró kép-párok száma - minél több a kép-pár, annál nehezebb a feladat. A párokat is meg lehet választani: legegyszerűbb, amikor számnak szám (7 párja 7), kicsit nehezebb, amikor egy számnak valamilyen művelet (7 párja 3+4), s a legnehezebb, amikor műveletnek művelet (3+4 párja 9-2) a párja. A feladattípus megválasztásával (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) naprakész lehet a gyakorlás - éppen olyan feladatokat végezhetnek, mint amilyennel az iskolában foglalkoznak. A várakozási idő csökkentésével pedig a gyors műveletvégzésre serkentheti gyermekét.

Játékötletek otthonra

Origami

Szükséges eszközök: utasítássor (origami könyvből vagy innen), és néhány hajtogatásra alkalmas papírlap.

 

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.