mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrált nevelés
Integrált nevelés : Diszlexia /12

Diszlexia /12

  2009.08.17. 11:47


Szólánc:

Gyűjtsön össze rövid, érdekes, mókás szavakat: pl: Marci, Berci, Karcsi, Tercsi, Ancsa, Jancsi, Bence Jenci, Ince, Vince, Lonci, Manci. De autómárkák felsorolása is megteszi, ha mással nem tudja rávenni gyermekét a gyakorlásra: Olvassa fel a 6-8 szóból álló szóláncot és kérje, hogy ismételje el sorban, amit hallott. Ha jól megy, jöhet a hosszabb lánc, ha téveszt, rövidítsen.

Szorzótáblás memória - Összeköti a kellemeset a hasznossal.

Töltse le és nyomtassa ki ezt a lapot, s ragassza rá egy keményebb papírra (hogy ne legyen átlátszó). Én le is szoktam laminálni, így tartósabb. Vágja szét úgy, hogy a művelet és a kép legyen az egyik kártyán (1*6 mellette a pad képe), a másik kártyán pedig az eredmény és a rím (6 - a parkban van egy pad) szerepeljen. Így 20 db kártyát kap. Keverje össze, s képpel lefordítva tegye az összes képet az asztalra - valamilyen rendszer szerint (pl. 5*4-es sorokban). A kártyákat párosával lehet felfordítani, így kell megtalálnia az összetartozó párokat. A játék addig tart, míg az összes párt meg nem találták.

Jó játékot, kellemes együttlétet kívánok!

Azonos? Különböző? Miért fontos ez?!

Az azonosságok és különbözőségek, az apró eltérések felismerése a sikeres tanulás alapfeltétele, különösen az írás és olvasás elsajátításához nélkülözhetetlen.

Az olvasás tanításában az ép, jó látás elengedhetetlen feltétel. Mivel az emberi tanulás nagy részben a vizualitásra épül, e terület fejlettsége kihat más szellemi funkciókra is, és végső soron a tanulás eredményességét is jelentősen befolyásolja.

Miért kezelik az olvasástanítást kiemelt fontossággal?

A tét nem csupán az, hogy év végére megtanul-e a kis elsős jól olvasni, vagy sem. (Bár ez sem elhanyagolható tényező.) Ennél is fontosabb azonban az az érzés, amely a gyermek és az olvasás között kialakul. Az olvasásból származó sikerélmény feltétele a későbbi jó tanulmányi eredményeknek. Az olvasási igény kialakulása teszi majd lehetővé a tanulás önálló formáját, amikor gyermeke saját érdeklődésének, kíváncsiságának kielégítésére fog könyvet. Az első osztályban még nem igazán beszélhetünk az olvasás szeretetéről, hiszen a a gyerekek többségének tudása ezt még nem teszi lehetővé. Az olvasás megkedveltetése a későbbi évek feladata, első osztályban a biztos alapok lerakása a cél.

Mi az olvasás?

Az olvasás megtanulása tulajdonképpen egy jelrendszer megismerésére épül, melynek elemei a betűk, a hangok írott formái. A magyar abc 44 betűje közül szinte valamennyit aktívan használjuk a mindennapi életben. Nem könnyű ennyi betű felismerése, hangoztatása, összeolvasása. Az olvasásnak alapfeltétele a tiszta látás és az agy pontos, hibátlan működése, ami a jelrendszer felfogásából, a memorizálásból és az előhívásból áll. Az olvasástanítás első lépése a betűk megtanítása.

Milyen feltételei vannak a betűk eredményes elsajátításának?

Az ép, megfelelő érzékszervi működés elengedhetetlen feltétel. Ez biztosítja ugyanis, hogy gyermeke el tudja sajátítani a sorolvasáshoz igazodó egyenletes szemmozgást. Az olvasás sikere a koncentráción is múlik, olvasás közben ugyanis elkalandozhat a figyelem, ha az olvasott szöveg nehéz és érdektelen. Fontos tudnia, hogy a színes ábrákra, képekre, betűkre jobban felfigyelnek a gyerekek. Az átlagostól eltérő, változatos megjelenítéssel, játékossággal, ötletességgel a figyelem fennmaradását, tartósságát is biztosíthatjuk.

A látás területén jelentkező olvasási zavar fejlesztése

Azonosságok-különbözőségek felismertetése

Óvodáskortól lehet játszani olyan játékokat, melyek az azonosságokon, különbözőségeken alapulnak. Ilyen például a gyöngyfűzés. Fűzzön egy nyakláncot, mely különböző színű golyócskákból áll, majd kérje meg gyermekét, hogy készítsen pontosan ugyanilyen láncot.

De ugyanezt a célt szolgálják - a szinte valamennyi gyermekújságban megtalálható - "Keresd meg az 5 eltérést a két kép között!" típusú rejtvények.

 

Gondjai vannak gyermekének az egyes betűk vagy szavak felismerésével?

Ez az ún. Gestalt-látás, az alakszervezési folyamat fejletlenségeiből adódhat. Ezt fejlesztheti összerakós-szétszedhetős játékokkal, mint például a kirakós kockák, vagy a puzzle-k. De készíthet hiányos rajzot is, gyermeke pedig rajzolja meg a hiányzó részeket.

 

Nem ismeri fel gyermeke a már megtanult betűket, szavakat, ha azok más nagyságúak vagy színűek?

Ez az alak- és formaállandóság fejletlenségeiből adódik. Ilyenkor nagyon hatékony, ha különböző formákat (pl. háromszög) járással, futással alakítanak ki. Rajzolják a padlóra az alakzatot (én szigetelőszalaggal szoktam - tartós is és könnyen visszaszedhető, ha már nincs szükség rá), s mozogják körbe. Ezután következzék tárgyak válogatása forma alapján - pl. gyermeke válogassa ki a logikai készletből a háromszögeket.

 

A betűk, szótagok felcserélése, olvasásban a szóköz, írásban a szóköz és a sorköz be nem tartása a térészlelés hiányosságaiból, a térbeli összefüggések felfogási nehézségeiből adódnak. Ilyenkor sokat segíthet mozgásos játékok, versek, mondókák lejátszása. Pl.: "Előttem van észak, hátam mögött dél, balra a nap nyugszik, jobbról pedig kél."

 

A d-b, d-p, betűk gyakori összetévesztése, a vízszintes-függőleges irány felcserélése, betűk, számok fordított írása, a visszafelé olvasva is értelmes szavak felcserélése (pl.: lát - tál) az iránytévesztésből ered. Ebben az esetben nagyon fontos az irányok tudatosítása. Építsenek kockákból például egy házat, mellé egy fát. Hurkapálcára pedig ragasszanak papírból egy kismadarat. Adjon utasításokat a kismadárnak (pl. Repülj kismadár a ház elé! - mögé, fölé,  jobb oldalára, bal oldalára, a ház és a fa közé, a fa alá... stb.), s gyermeke - aki a kismadár - hajtsa végre.

A látási észlelés fejlesztése a Varázsbetű segítségével

Egyértelmű, hogy a látással szerzett információknak milyen nagy jelentőségük van az olvasás elsajátításában. A Varázsbetű Dyslex játéka teljes egészében ennek a problémának a kiküszöbölésére készült. Az olvasási feladatokat a tanítványaim sokkal szívesebben végzik így, mint amikor feladatlapon kapják az olvasósorokat. Speciálisan, egyénre szabottan készülhetnek a gyakorlatok, hiszen be lehet állítani a szókészletet (mely betűk kerüljenek gyakorlásra), a fokozatot (az alacsonyabb betűszámtól a nagyobb betűszámig 9 fokozat áll rendelkezésre), sőt még a betűtípust is (vannak gyerekek, akik némely betűtípus olvasásával könnyebben megbirkóznak - s ha ezzel már jól megy a gyakorlat, rátérhetnek a nehezebb típusú betűk olvasására. Sőt! Az elolvasott feladatlapokat ki is nyomtathatják, így össze is lehet gyűjteni egy mappában, s a mappának nevet adni: Ezt már el tudom olvasni.

Játékötlet otthonra

Irány-társas

Most egy társasjátékot készítettünk Önöknek. Töltse le a játéktáblát innen, majd nyomtassa ki, és ragassza fel egy kartonra. Szükség lesz még bábukra és dobókockára.

A játék menete: A középső játékmezőn kell vezetni a bábukat a dobókocka számának megfelelően (ki mennyit dob, annyit lép előre). Ha egy mezőre lépett, nézze meg, milyen formán áll. A két oldalsó oszlopban keresse meg ugyanezt a jelet, nevezze meg a mellette lévő képet.

Kellemes együttlétet, jó játékot kívánok!

A tájékozódás fontossága

Az iskolai kudarcokhoz vezető tanulási nehézségeket egyre nagyobb biztonsággal ismerik fel a pedagógusok. A tapasztalatok szerint az iskolai tanulást nehezítő problémák korai jelei már óvodáskorban is megmutatkoznak. Ezért nagyon fontos a korai felismerés, s ebben Ön is döntő szerepet játszhat. Ma a téri tájékozódás fejlesztéséről tudhat meg hasznos információkat.

 A dominanciáról

A világon minden tizedik ember balkezes, ezen belül a férfiak aránya másfélszerese a nőkének.

A balkezesség a régebbi korokban olyannyira hátránynak számított, hogy kirekesztés, vagy szélsőséges esetben akár máglyahalál is járt érte. Mivel a közfelfogás átoknak titulálta, a gyerekek „tisztátalan” kezét hátrakötötték, így kényszerítve őket a jobb kéz használatára.

Pszichológusok már régen rámutattak az átszoktatás káros hatásaira, és szerencsére napjainkban végre ez a jellemző álláspont; aki balkezesnek született, az ma már nyugodt szívvel maradhat balkezes, mindenféle negatív megkülönböztetés nélkül.

A jobb- vagy balkezesség anatómiai (orvosi) magyarázata: a két agyfélteke eltérő dominanciáján alapul: balkezesek esetében a jobb, míg a jobbkezeseknél a bal agyfélteke az uralkodó. Ezért veszélyes az átszoktatás, hiszen felborítja az eredeti dominancia-viszonyokat.

A jobb- vagy balkezesség nem jelent minőségi különbséget a mindennapi életben: a balkezesek semmivel sem ügyetlenebbek domináns („uralkodó”) kezükkel, és a kétbalkezes jelzőnek is csak annyiban van értelme, hogy a rájuk kényszerített, jobbkezes világban, a jobb kézre igazított tárgyakkal valóban bizonytalanabb benyomást kelthetnek.
A kényszeres átszoktatás kimerültséget, érzelmi és beszédzavarokat okozhat, sérül a gyermek térérzékelő képessége, fokozódik agresszivitása, csökken az önbizalma!

A tanulás folyamatát a keresztezett dominancia nehezítheti (pl. jobb kezes, bal szemes). Ugyanis a saját testen való tájékozódás így problémássá válhat, pedig ez képezi az alapját a térbeli és időbeli tájékozódásnak, az irányok síkbeli észlelésének.

Testséma

A tanulási zavar gyakori tünete a bizonytalan testséma. Honnan ismerheti fel, hogy gyermekének nincs megfelelő képe saját testéről? Figyelje meg, hogy hogyan tud tájékozódni a testén! Tudja-e a bal lábát keresztezni a jobb fölött? Az ilyen problémával küzdő gyermekek nem tudják, milyen a karkulcsolás, nem tudják hátukat homorítani, domborítani.

Az olvasási problémák hátterében gyakran a téri tájékozódás zavara áll. A téri tájékozódásban pedig a saját test a kiindulópont, a gyermek saját térbeli helyzetének tudatosítása teszi lehetővé a fent-lent, jobb-bal irányok megkülönböztetését. Amennyiben ebben zavar keletkezik, nemcsak az olvasásban, írásban jelentkezhetnek problémák, hanem a számolási műveletek elsajátítása is nehézségbe ütközhet. Hiszen a gyerek számolás közben irányt téveszthet, s így a végeredmény már nem lesz helyes.

A testséma fejlesztésének első lépése az önmegfigyelés. Ezeket a gyakorlatokat már egész korán el lehet kezdeni. Sok játékot játszhatnak a tükör előtt: pl. "Milyen vagyok?". Először a gyermek a saját külső tulajdonságait figyelje meg (hajszín, szemszín, nagyság), ezután a ruházatát. Majd a család többi tagját is vegyék szemügyre. Ha már mindenki sorra került, kezdődhet a rendőr játék: adjon valakiről személyleírást, s gyermeke ismerje fel, ki a keresett személy. Ha kitalálta, cseréljenek szerepet. A játék a megfigyelőképesség mellett a szókincset is fejleszti.

A későbbiek folyamán megfigyelhetik az apróbb részleteket is: mimikájukat, gesztusaikat. A mimikával a gyermekek megtanulhatják alapvető érzelmek kifejezését (pl. szomorúság, vidámság). Az arcjátékot élvezetesebbé tehetik, ha szituációhoz kötötten adják elő (pl.: ajándékot kap - öröm, elveszett a játék - szomorúság). Képekről is megpróbálhatják felismerni az érzelmeket.

A testrészek funkciójának tudatosítása

Az önmegfigyelés után következzék a testrészekhez kapcsolódó funkciók tudatosítása. Gyakran nézegetik a közös fotókat? A gyermek önazonosításának kialakulásához ugyanis elengedhetetlenül fontos, hogy pontosan ismerje fel magát, tudatosuljanak benne a fejlődés során végbement változások.

Nagyon fontos, hogy gyermeke tudatosan megélje testrészeinek létezését, mozgását, szerepét. Ezt segíti, ha nyomatot készítenek a család minden tagjának kezéről, lábáról. Ez is jó alkalom a megfigyelésre, hiszen összehasonlíthatják a lenyomatokat.

Nagyon szeretik tanítványaim a testrészek tornája elnevezésű játékot: hajtsd előre a fejedet, emeld a karodat.. stb. De ugyanilyen népszerű a mivel csinálom játék: utánozzon egy egyszerű testmozgást, s gyermekének a feladata kitalálni, hogy mit csinált, s melyik testrészével (pl. fogmosás - kéz). A játék közben észrevétlenül gyarapodik gyermekének a testrészekről szerzett ismerete. Ha már biztosan felismeri minden egyes testrészét, akkor gyakorolják különféle testhelyzetekben (hanyatt fekve, hason fekve, ülve), végül csukott szemmel is.

A koordinált mozgás, valamint az egyensúly fenntartása szorosan kapcsolódik a testséma kialakításához. Először egyszerűbb gyakorlatokat végezzenek: pl. mérlegállás - időre. Írják föl az eredményt, s másnap igyekezzen gyermeke egy kicsit tovább megállni. Nehezíthetik más módon is a feladatot: csukott szemmel is csinálja meg a gyakorlatot.

Ha ez már nem okoz problémát gyermekének, végezzenek olyan egyensúlyi gyakorlatokat, amelyek az egész testet megmozgatják. Gyakorolják az egyensúlyozó járást: szigetelő szalaggal húzzanak egy vonalat a padlóra, s gyermeke próbáljon úgy végighaladni rajta, hogy ne essék le róla. Amennyiben ezt már nagyon ügyesen tudja, nehezítsék a feladatot: járás közben babzsákot vigyen a fején, később pedig még egy kanalat is a kezébe adhat, melyben egy tojás van.

Téri tájékozódás fejlesztése

A biztosan kialakult testtudat a téri tájékozódás alapja. A téri tájékozódásban ugyanis a saját test a kiindulópont, gyermekének saját térbeli helyzetének tudatosítása teszi lehetővé a bal és jobb irányok megkülönböztetését. Nevezzék el a bal és jobb kezüket. Mégpedig úgy, hogy végezzenek néhány guggolást a szobában - ettől felerősödik a szívverés, s megérezheti gyermeke, hol is dobog a szíve. Így tehát a bal kéz a szív keze. Majd játsszák el a bemutatkozást, fogjanak kezet - így lesz a jobb kéz a bemutatkozós kéz. Nevezzék meg, milyen tárgyak vannak gyermeke bal oldalán, jobb oldalán.

Fontos, hogy a síkban is jól tájékozódjon gyermeke. Ez segíti elő ugyanis, hogy az iskolai tanulmányai során jól tájékozódjon a hármas vonalközben (elsős, másodikos írásfüzet ilyen vonalazású), ne tévessze össze az egymástól csak irányúkban különböző betűket: u-n, b-d-p .

Ennek egyik lehetséges módja a távirányítós játék: az irányító mondja a haladás irányát, az irányított pedig teljesíti az utasítást. Pl. Lépj előre kettőt! Jobbra egyet! stb. Ha a térben már jól tájékozódik gyermeke, vegyenek elő egy lapot, s rajzoljanak rá egy virágot. Kérje meg gyermekét, ha rajzoljon a virág fölé egy pillangót, a jobb oldalára egy vázát, alá egy pontot.

Ugyanezt a képességet fejlesztheti azzal is, ha egy négyzetrácsos papírra - kezdetben egyszerű - formát rajzol X-ek segítségével, s megkéri gyermekét, hogy másolja le ugyanezt. Aztán lehet egyre bonyolultabb, egyre absztraktabb formákkal próbálkozni.

 A tájékozódás fejlesztése a Varázsbetűvel

A síkbeli tájékozódást kiválóan lehet gyakorolni a "Merre mutat," nevű játékkal. Ennél a gyakorlatnál is be kell tartani azt a fontos szempontot, hogy az egyszerűbbtől haladjanak a bonyolultabb felé. A beállítások menüpontban először a fel-le irányt gyakorolják. Ha gyermeke sikeresen meg tudja különböztetni ezeket, rátérhetnek a jobb - bal differenciálására. Ha ennek az ismerete is biztos, akkor bátran nekivághatnak mind a négy irány gyakorlásának. Kellő gyakorlás, biztos tudás után próbálkozzanak meg a térképész nevű programmal. Egy kis "autót" vezetve a térképen menekülni kell a vontatók elől úgy, hogy érméket kell gyűjteni közben. Az autót jobbra, balra, fel és le irányítva kell a pénztárba bedobni a zsákmányolt pénzt. Itt is tartsák be a fokozatosság elvét. A beállítások segítségével lehet egyszerűsíteni a pályát, csökkenteni az üldözők számát, sebességét. Aztán apránként magasabb fokozatra kapcsolva egész magas fokozatokig is el lehet jutni.

Játékötletek otthonra

Töltse le az alábbi lapot innen és nyomtassa ki (Ha le tudja laminálni, tartósabb lesz). Szükség lesz még korongokra is. (számolókorongok 20-20 db) Képrabló

A játékot ketten játszhatják: egyiké a piros korong, másiké a kék. A játék mindig a start

mezıbıl indul. Itt kell „feltornyozni” egymásra a korongokat. A játékosok felváltva adnak

utasítást egymásnak, hogy merre, mennyit lépjen a másik (pl. jobb felsı sarok felé 3-at),

akinek oda kell lépnie, s meg kell neveznie a képet (banda), nagyobbak le is írhatják. Ha

helyesen oldotta meg a feladatot, ráteheti a korongját a képre. A játék addig tart, míg

valamennyi képre korong nem kerül. Az gyız, akinek a játék végére több korongja lesz a

játékmezın.

Fontos, hogy a táblának ugyanazon az oldalán üljenek (tehát mindenki elıtt egyenesen álljon

a START felirat)! Itt is fontos a fokozatosság: eleinte csak fel-le, majd jobbra-balra

lépegessenek, majd a jobb felsı, bal felsı, jobb alsó, bal alsó sarok felé. Végül már minden

irányba gyakorolhatják.

Nehezítés: A tábla különbözı oldalain foglaljanak helyet a játékosok, így mindenkinek

máshol lesz a fent és lent, a jobb és a bal!

Tartalmas együttlétet, jó játékot kívánok az egész családnak!

 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal