Zenehallgatás
2008.07.26. 16:30
Zenék ,amiket lehet gyerekekkel hallgatni:
Zenehallgatás
Zenék ,amiket lehet gyerekekkel hallgatni:
Schubert: Pisztrángötös- el lehet énekelni, és utána meghallgatni a zenét, majd
megkérdezni, ki vett észre valamit. Lesz, aki rájön, hogy ugyanaz
volt a kettő!
Muszorgszkij: Egy kiállítás képei- lehet hallgatni a tételeket, nem megmondani
a címet. Adjanak ők „ címet” neki! Mire hasonlít? Nagyon jókat
mondabak.
Másik variáció: Van egy olyan CD, amin rajta van a mű zongo-
rán, és a hangszerelt, zenekari változat is. Ezt úgy szoktam, hogy
egymás után meghallgatjuk az egyik tételt, de nem mondom meg
persze, hogy ugyanaz lesz, csak hogy figyeljenek, valami érde-
keset. Aztán a kérdés: ki vett észre valamit? Itt is mindig rájön
néhány, hogy ugyanazt hallották. Ezután újra meghallgatjuk
a zenekari változatot, de most már adok „ megfigyelési” szem-
pontokat: milyen hangszereket hallottál?
Ravel : Bolero- ezt nagyon szeretik a gyerekek. Többszöri hallgatás után már
volt, aki észrevette, hogy ismétlődik a dallam. Lehet megfigyelni, mikor
hangosodik fel a zene. Táncoltak is rá. Nekem megvan videón a Torvill-
Dean jégtáncos pár híres Bolero feldolgozása a jégen, ezt is meg szoktuk
nézni.
Leopold Mozart: Zenés szánkázás.- ezzel rengeteget lehet játszani. Meg lehet
hallgatni az egyes tételeket, rá lehet vezetni őket, mikor mit
hallanak. Ha vannak ritmus hangszerek, a kezükbe lehet adni,
és amikor az ostor pattogást hallják,ők is csettintenek, csapnak,
stb. Lehet számolni, hányszor hallják az ostort. Meg lehet fi-
gyelni, melyik tétel lassabb, gyorsabb, vajon miért. Hazafelé
mennek, akkor már lassabb, amikor fáznak, akkor is, stb.
A szél süvítését is észre veszik.
Leopold Mozart: Gyerekszimfónia- az első tételben meg lehet figyelni, mikor
szól a kakukk.( Először mindig végighallgatjuk, aztán jön a
megfigyelés. ) Vannak ebben is ritmushangszerek, ezeket
a gyerekek kezébe adva ők is megszólaltathatják az adott
helyen. Itt is lehet a hangszereket felismertetni. A második
tételben is van kakukk, itt is lehet jeleztetni. Meg lehet
hogy ez lassúbb tétel. Különböző zenei effektusok vannak
benne, ezeket is lehet jelezni hangszerrel, kézfeltartással, stb.
A hangszerváltásokra figyelni, a visszatérő motívumot észre-
venni. Hol szól egyszer a kakukk, hol többször egymás után.
A harmadik tétel megint gyorsabb, új hangszer lép be. Itt is itt
a kakukk. Ezt is lehet figyelni: mi az, ami itt is van? Jól meg
lehet figyelni a gyors- lassú váltakozást.
Rimszkij-Korsakov: A dongó. Rá kell jönni, milyen állat ez? Nagyon szeretik el
is játszani. Ha van több változatod ( többen feldolgozták)
akkor megint lehet egymás után játszani, hogy észrevegyék,
ugyanazt hallották.
Handel: Vizizene- Nagyon szép,lehet hangszereket felismerni, tánczenéket.
El lehet mondani, miért írta: György király megkoroná-
zására készült a mű, és azért Vízizene, mert a Temzén ad-
ták elő. ( Remélem, jól emlékszem)erről van egy nagyon
aranyos történetem: Amikor hallgattuk, az egyik kislányom
megszólalt: ha engem is megkoronáznának! Mire egy kis-
fiú: és ilyen zenére!
Prokofjev: Péter és a farkas- ezt a zenés mesét többször hallgatjuk. Mindig
figyelünk valamit.most jön a kismadár, figyeljük meg a zenét! Utána
ahányszor halljuk a „ kismadár-zenét” jelezzük. Vagy „Péter zené-
jét”. Miért más a farkas zenéje? El is játszuk: ahogy új , meg új
szereplő lép be, aki először jelentkezik, ő lesz a szereplő, és ő játsza
el. Zenére kell lépni, és úgy kell játszani. Idén már a „ harmadik
szereposztásnál” tartunk.
Mozart: Varázsfuvola- Azt a CD-t vettem meg, amin Halász Jutka mesél.
Ezt a CD-t több napig hallgatjuk, meg- megállva az egyes tételeknél.
megbeszélve, mi történik, figyelve a zenét, mesét.
Van Háry János CD, ugyan ebben a sorozatban.
Az állatok farsangja- ezt is lehet sokféle képpen hallgatni. Megmondva, milyen
állat, vagy találjanak ki ők. Miért ilyen, vagy olyan hang-
szer játssza ezt, vagy azt az állatot? ( nagy állat, kis állat,
ugrál, megy, stb)
ezeken kívül érdemes nézni olyan CD-ket, amiken valamilyen hangszerre íródott művek vannak.PL van olyan CD-m, amin Vivaldi gitármuzsikák vannak, vagy Vivaldi Fúvós művei. Van egy nagyon jó Varnus Xavér CD-m is-2002-es koncert felvétel a Budapesti Zsinagógából-ezen azon túl, hogy orgona zene van-erre persze Bach Brandenburgi koncertek is nagyon jó!- nagyon jó anyag van zenehallgatáshoz. A Bolero orgonás változata, variációk a Tavaszi szél népdalra, Albinoni Adagio-ja,és egyLully mű, amin nagyon jól lehet bemutatni a halk- hangos váltakozást.
Van egy nagyon jó videokazetta, vagy DVD-n is megjelent már: Fantázia 2000
a címe. Zenékre vannak rajzfilmek komponálva. Az összekötő szöveg idétlen, meg angolul van, de a zenék jók. Nem mindegyik való óvodásnak, de ki lehet választani. A Bűvészinas nagyon jó, az Állatok farsangjából is jó a részlet,de ha megvan valakinek, mindenki ki tudja választani a neki megfelelőket.
Ezeken kívül számtalan jó zene van, amiből mi válogatunk. Mi minden alvás előtt, a mese után énekelünk is a gyerekeknek, többnyire népdalt, és utána zenehallgatás is van, Ilyenkor természetesen nem magyarázunk, nincs „megfigyelés” ,hanem lágy altató zenéket teszünk be. Bach, Mozart, Chopin, Beethoven, van választék. Nagyon szeretik, nem lehet elhagyni soha.
|