Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
ÞA rendszeres éneklés, hangszeres zenélés igényének megalapozása
ÞÉneklési kedv felkeltése
ÞZenei anyanyelvünk, az énekes- és hangszeres zene, népzene, gyermekjátékok megismerése
ÞA gyerekek különböző hanghatásokra figyeljenek, emlékezzenek.
ÞRövid, a gyermekek életkorához igazodó komolyzenei szemelvényekmeghallgattatása
ÞDallamhangok tiszta éneklése, ritmusok neveinek játékos megismerése
A zeneovi feladata:
ÞAz egyenletes lüktetés és ritmus közti különbség megismertetése,a ritmusnevek
Þ/TÁ és TITI / helyes alkalmazása, megkülönböztetése ábráról, a későbbiekben hangjegyekről.
ÞDalos játékok élményszerű eljátszása, a játékok szabályainak megismerése.
ÞRendszeres hangszerhasználat során a különböző ritmushangszerek megismerése, a rajtuk történő játék pontosítása: helyes tartás, megszólaltatásuk helyes módja.
ÞRövid komolyzenei szemelvények meghallgatása, ezen keresztül különböző zenei ellentétek megfigyeltetése, megkülönböztetése.
A feladatok sikeres végrehajtása elősegíti a gyermek:
ÞZenei képességfejlesztő játékok egy- egy zenei területre irányultan, hangszerhasználat/minden alkalommal/
ÞÚj dalos játék/nem minden alkalommal/
ÞJáték- és mondókaismétlés/minden alkalommal/
ÞZenehallgatás/ minden alkalommal-óvónői ének, hangszeres játék, vagy rövid komolyzenei szemelvény meghallgatása/
ÞÉnekes búcsúzás/minden alkalommal/
Az egyenletes lüktetés
1)Az egyenletes lüktetés a mondókák és a dalok szabályosan ismétlődő súlya.
2)A lüktetés folyamatosságát éneklés közben a játékos mozgás erősíti meg. Ki kell alakítani a gyermekben azt a képességet, hogy a lüktetést hosszú időn keresztül is érezze. Ezért a dalokat egymás után sokszor, folyamatosan ismételjük.
3)A gyermek utánzási kedvét azzal fokozom, hogy az ismétlődő mozdulatoknak játékos értelmet adok. A gyermek bármilyen játékhelyzetbe, mindig szívesen beleéli magát.
4)A kisebbeknél előbb azokkal a testmozdulatokkal éreztetem meg a lüktetést, amelyeknél a test nyugalmi állapotban van. Ülnek, vagy állnak, és mozdulatokat csak a végtagokkal végeznek.
5)A nagyobb gyermekek már biztosan mozognak, képesek körbejárni, egymáshoz alkalmazkodni, hiszen a körbejárás sajátos testtartást igényel.
6)Egyenletes lüktetésnél szünet alatt is tovább kell tapsolni!
7)A nagyobbak fejlettebb mozgáskészséggel rendelkeznek, így a zörej nélküli járás és a természetes mozdulatok sem okoznak gondot. Ők az egyenletes lüktetést esztétikus, egyöntetű mozgással emelik ki.
A mondókák és a dalok ritmusa
ØA ritmus hosszabb és rövidebb egységek időbeli egymásutánja. Ez a gyermekdalok esetében a szavak ritmikus tagolásával egyenlő. A magyar gyermekdalban egy hangra egy szótag esik.
ØA dalok ritmusát csak akkor kezdem megéreztetni, amikor a gyermekek az egyenletes lüktetést már teljes biztonsággal érzik és az óvónő segítsége nélkül is, pontosan végrehajtják.
ØA dalok, a mondókák éneklése, mondogatása közben először tapssal emeljük ki a dalok ritmusát. Valamivel lassabban mondjuk, mint máskor, hogy a tagolódást a gyermekek megfigyelhessék és követhessék.
ØA ritmushoz sokféle játékos mozgást használunk.
ØRészben olyan mozdulatokat gyakorolunk, amelyek akusztikusan is segítik a ritmus megérzését.(taps, kopogás. ), részben olyanokat, amelyeknél csak látható és érezhető a mozgás, (karlendítés, ujjmozgatás…).
ØA nagyok lépéssel, a kisebbek játékos formában szótagokkal és ritmikus mozdulatokkal is hangsúlyozhatják a ritmust.
ØA ritmusérzék fejlesztésekor a szüneteknek világos értelmet kell kapnia. Úgy mutatom azt, hogy a gyermekek a dal ritmusa alatt is érezzék az egyenletes lüktetést.
ØA szünetet eleinte a dal ritmusától eltérő mozdulattal mutatom, hogy elváljék attól, és ezt a gyermekek mozgásukkal is érezzék.
Mozgáskultúra, gyermektánc
Az óvodáskorú gyermek legfőbb tevékenysége a játék, ami az óvodai zenei nevelés és esztétikai fejlesztés sajátos feladatait is magába foglalja. A dal és mondókaanyag legnagyobb része mozgással, társas kapcsolattal, játékhelyzettel megelevenedett játék.
Az óvodában használt játékos mozgások részben a népi játékokban megőrzött hagyományos mozdulatok, részben az óvónő és a gyermekek közös kitalálásai.
A körjáték, azon belül a páros forgás, guggolás, taps, kifordulás, az, amit óvodáskorban gyermektáncnak nevezünk.
Változatos mozdulatokat találok ki, és serkentem a gyermekeket is mozdulatok kitalálására. Olyan légkört igyekszem kialakítani a foglalkozások során, amelyben a gyermekek bátran és szívesen mondják el ötleteiket.
Mire kell figyelni, hogy a gyermekek mozgása esztétikus legyen?
ÞTesttartás szépségére, a fejtartásra, az arckifejezésre és a tekintetre
ÞKörbejárásnál a kissé arccal a menetirány felé fordított testre
ÞKaputartásnál, fogócskáknál a zárt lábra
ÞA mozdulatok és az egyenletes lüktetés pontos összhangjára
ÞA szoba szabad területét kihasználva a kör szabályos formájára
ÞA gyermekek a körben egymástól szabályosan, kartávolságra legyenek egymástól
Milyen módon lehet a mozgásokat továbbfejleszteni, változatosabbá tenni?
ÞJátékhelyzetekbe illesztem, és annak megfelelően variálom a mozdulatokat
ÞA kéz, kar, láb, test mozgásait az életkor szerint változtatom meg.
ÞAlkalmat adok a gyermekeknek arra, hogy maguk is mozdulatokat találjanak ki a játékhoz.