mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

Mágneses ékszerek

 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Ének - zene
Ének - zene : Ének-zene módszertani útmutató /4

Ének-zene módszertani útmutató /4

  2009.06.28. 23:10


Gyermekhang ápolása és fejlesztése

Þ      Óvodában a gyermekhang ápolása, a szép éneklés és a gyermekhang fejlesztése is a hallásfejlesztés területéhez tartozik. A gyermek még nem tudatosan irányítja a hang képzését, egyszerűen és természetesem énekel, ahogy másoktól látja és hallja.

Þ      A gyermekhang ápolására vonatkozóan első feladatunk a gyermek hangjának védelme és megóvása. A túlerőltetés, a túl hangos vagy túl sok éneklés a hideg levegőn, poros környezetben való kiabálás, mind a gyermekhang károsodását okozza.

Þ      Alapvető követelmény a középerős, könnyed, lágy éneklés, a jó artikulálás, a szép szövegejtés.

 

Nehéz megmagyarázni a gyermekeknek a helyes légzés módját. Példamutatással és kis gyakorlatokkal szoktathatjuk őket a mély rekeszlégzésre és a levegőoszlop lassú kieresztésére. A kapkodó, motívumonként levegőt szippantó gyermekkel énekeljünk együtt lassan, azután mutassuk be a szép folyamatos éneklést, végül újra vele együtt próbálkozunk. Állítsunk mellé másik, helyesen lélegző gyermekeket, hogy együtt énekeljenek.

 

A szép éneklésre, a "hangképzésre" is alkalmazhatunk néhány játékos gyakorlatot:

Þ      A gyermekek ismert dallamot játékos szótagokkal énekelnek., mintha hangszereket utánoznának.

Þ      Ismert dalt motívumonként énekelnek egy szótaggal, a dallamívet egy magánhangzóra éneklik. Ilyenkor nem a ritmus a fontos, hanem a tiszta éneklés, a hangok lágy összekötése.

Þ      Dallamvisszhangként énekelnek egy motívumot, mindig lejjebb vagy feljebb szekvenciaszerűen. Ez a zenei megfigyelést, a jó kezdőhang-árvételt, a pontos utánzást, a tiszta éneklést és a hangnemváltás érzékelését is erősíti.

 

Különös gondot fordítsunk a magánhangzók megformálására:

Þ      a gyermekek laza, a hangzóknak megfelelően nagyított vagy széthúzott szájjal ismételgessék a szótagokat, és a mássalhangzókat lágyan illesszék közbe.

 

Összefoglalva: feladatunk a gyermekhangot védeni és óvni az erőltető énekléstől. A szép éneklés, a lágy hangszín, az egyöntetű hangzás a helyes fejlesztés eredménye.

 

A zenehallgatás

 

Az óvodai zenehallgatás feladata, hogy a gyermekeket a zene figyelmes hallgatására nevelje és felkeltse a zene iránti érdeklődésüket. Ismertessük meg őket különböző jellegű dalokkal és zenei hangulatokkal, hangszerek sajátos hangszínével és játékával.

 

Jelentsen örömet a gyermekek számára a zene meghallgatása is, ne csak az aktív éneklés és a játék.

 

A gyermek maga is szívesen énekel társainak, a többiek pedig - még ha ismerik is a dalt - türelemmel, érdeklődéssel hallgatják társuk énekét, énekes meséjét vagy bábjátékát.

 

A zenehallgatás anyaga

Kiscsoport:

Þ      játékdalok és mondókák, játékmozgással

Þ      gyermekdalok állatokról, virágokról

Þ      ünnepélyekhez hangulatot keltő dalok.

 

Középső csoport:

Þ      időjáráshoz, alkalomhoz kötődő dalok

Þ      többszakaszos, tréfás történetek

Þ      különböző hangulatot kifejező népdalok

Þ      könnyű, egyszólamú műzenei szemelvények, dallamok (hangszerrel is)

 

Nagycsoport:

Þ      két óvónő közös éneke vagy hangszerjátéka (kános, vagy kétszólamú könnyű feldolgozás)

Þ      dalok énekes és hangszeres előadása

Þ      ismert gyermekdalok, népdalok bemutatása , magnetofonról vagy CD-ről

Þ      más népek gyermekdalai

Þ      rövid klasszikus szemelvények.

 

A zene bemutatása

 

A kisgyermek zenei átélését erősen befolyásolja, hogy látja-e a gyermek az előadót, kíséri-e az elődadást arcjáték, gesztus.

 

A zenehallgatásra szoktatás lehetőségei

 

A zenehallgatásra nevelés alkalma és időpontja nem korlátozódik az ének-zene, foglalkozásokra. A nap bármely szakában megszólalhat egy dal, reggeli előtti, alvás utáni vagy szabad játék közben, néhány gyermeknek vagy az egész csoportnak. Feltétele a nyugodt légkör és a gyermek érdeklődése.

 

A zenehallgatás időtartama nemcsak a korcsoportnak, hanem a helyzetnek megfelelően is változik. Kirándulásokon is énekelhetünk a gyermekeknek, télen a csoport-szobában, énekfoglalkozás után, vagy pihentetőül, frissítőül a játék után. Az óvónő ítélje meg a dalt követő figyelemből. Hangulatból. Hányszor ismételheti meg a dalt. Az egyszeri éneklés mindenképpen kevés, hacsak nincs a dalnak 5-6- szakasza. Akkor meg a szöveg összefüggése és a humor megértése miatt kell rövid szövegmagyarázat után a dalt újraénekelni. Egy dal kb. 30 - 40 másodperc, tehát ha többször elénekeljük (három-négyszer) akkor is csak 2 - 3 percig figyelnek a gyerekek. Kevés idő alatt éppen csak megjelenne az érzelem, de nem alakulna ki belőle tartós érzelmi állapot, hangulat.

 

A zenehallgatás az énekfoglalkozás bármelyik részébe beépíthető, kezdődhet vagy végződhet bemutatással.

 

A zenehallgatás módja:

Þ      Teremtsünk nyugodt légkört, ne zavarja semmi külsőtényező az érdeklődést, ne vonja el semmi a gyermekek figyelmét a zenéről.

Þ      Ha kell, mondjunk néhány szót, ami a dal szövegét, az összefüggéseket világosabbá teszi.

Þ      A dal előadása után várjunk egy kicsit, és csak azután ismételjünk.

Þ      A gyermekek arcáról, viselkedéséről ítéljük meg, hogy még egyszer elénekelhetjük-e a dalt.

Þ      Az éneklés után hagyjunk időt, hogy a gyermekek a zene keltette hangulatból, rácsodálkozásból a hétköznapi életbe visszatérjenek.

Þ      Várjuk meg, amíg elfordulnak, beszélgetni kezdenek egymással.

Þ      A gyermekek spontán megnyilvánulásait, megjegyzéseit vegyük tudomásul, de csak akkor válaszoljunk rá, ha a gyermek kérdez

Þ      A műről, vagy a zene keltette érzelmekről beszélni óvodáskorban fölösleges túlzás.

 

Nem kell minden foglalkozásra zenehallgatást terveznünk, inkább építsük be a nap más időszakába, alkalomszerűen is a gyermekeknek, hogy azt zenei szempontból megfigyeljék, például, hogy dalt lassan vagy gyorsan énekeltük-e. Ilyenkor is keletkezhet zenei élmény, de befolyásolja az átélést a tudatos figyelés, az intellektuális élmény öröme. Az ilyen zenei bemutatás után sem az érzelmekről beszélünk, hanem csak a zenei alapfogalmak megértését ellenőrizzük.

 

 

A zenei nevelés tervezése

 

A dalanyag három év alatt fokozatosan bővül, minőségileg és mennyiségileg is. Fontos a kiscsoportban tanult dalok gyakori ismétlése. A kedves játékok vissza-visszatérése mindenkinek örömet okoz. A zeneileg lassabban fejlődő gyermekeknek a könnyű, ismert dallamok jó gyakorlási lehetőséget nyújtanak.

 

Az éves terv készítésénél a következő tényezőket kell ismernünk:

Þ      a korcsoport zenei követelményeit

Þ      az útmutatónak megfelelő dalanyagot (amit az óvónő válogat össze)

Þ      az adott csoport fejlettségi szintjét év elején (adottságok, új gyermekek a csoportba)

 

Az anyag elrendezésénél figyelnünk kell:

Þ      az új ismereteket a korábbi ismeretekre építsük

Þ      a könnyebb anyagtól haladjunk a nehezebb felé

Þ      a környezethez. Körülményekhez alkalmazkodva állítjuk össze az anyagot.

 

Az egy év anyagából 2-3 hónapra ütemtervet készítünk. Ez az időtartam egy nevelési szakasz egységét jelenti, ugyanakkor visszamenőleg és előre is jól áttekinthető, szükség szerint módosítható.

 

Tartalmazzon az ütemterv az ének-zenei foglalkozások tervezéséhez:

Þ      dalanyagot

Þ      a zenei készségfejlesztés részfeladatait

Þ      röviden és konkrétan jelöljük meg a képességfejlesztés feladatait.

 

Az egyes munkatervi szakaszok lezárásakor, értékelésekor a zenei fejlődés tapasztalatait is összegezzük, és ennek megfelelően alakítjuk tovább a munka következő szakaszát.

 

HARRY STYLES | ONE DIRECTION | HARRY STYLES | ONE DIRECTION | HARRY STYLES | ONE DIRECTION | HARRY STYLES |    *****    Ma 12:00-kor TÖK jó JÁTÉK a G-Portál Histórián! Gyertek és nyerjetek kreditet :)))    *****    VANESSA HUDGENS! VANESSA HUDGENS! VANESSA HUDGENS! VANESSA HUDGENS! VANESSA HUDGENS! VANESSA HUDGENS! VANESSA HUDGENS!    *****    Gyorsan kell kredit? Játssz velünk! Most MINIJÁTÉK, okt. 31. 12:00 és nov. 02. 10:00 között pedig a TÖK jó JÁTÉK!    *****    Ismerd meg Önmagad. Életmód, recept klub, utazás, diéta és fogyókúra ötletek.Várunk!    *****    Szeretnél egy fansub csapat tagja lenni? Ha tudsz mangát szerkeszteni, vagy jó vagy angolból, jelentkezz!    *****    nerd világom. | <3 | nerd világom. | <3 | nerd világom. | <3 | nerd világom. | <3 | nerd világom. | <3 | nerd világom...    *****    Így lehet 36 millió forintod. Nézd meg ebben a videóban!    *****    *OKTÓBERI NYEREMÉNYJÁTÉK* "IDE MINDIG ÉRDEMES BENÉZNI!" Picur Mini ABC Nyitva:mindennap 5-21h-ig Bp. IV. Nádor u. 87    *****    Egymillióan az internetadó ellen - Nemzeti összefogás az internetadó bevezetése ellen. Like-old facebook oldalunkat. - Egymillióan az internetadó ellen - Nemzeti összefogás az i    *****    Regisztrálj a szamlazz.hu-n és használj egy kiváló, naprakész számlázó szoftvert akár teljesen ingyen!    *****    ILYEN OLDALT MÉG NEM LÁTTÁL!!! NEM MERED MEGNÉZNI!!! :O ILYEN OLDALT MÉG NEM LÁTTÁL!!! NEM MERED MEGNÉZNI!!! :O HIHETETL    *****    http://littleblackfashion.blog.hu. Minden ami divat!    *****    ARROW OLICITY EGY RAJONGÓI OLDAL FELICITY&OLIVER KAPCSOLATÁRÓL ARROW OLICITY    *****    Térburkolat készítés - Kertépítés - Víz-, gáz- és központifûtés szerelés    *****    Tetõfedés - Kõmûves munkák - Festés - Burkolás - Villanyszerelés - Speciális tisztítás    *****    Dokumentummentés - Helyreállítás - Építés - Bontás - Felújítás - Házépítés - Lakásfelújítás - Generál kivitele    *****    Penészmentesítés - Épületszárítás - Palabontás - Szagtalanítás - Ózonkezelés - Fertõtlenítés - Könyvek tisztítása    *****    Mûszaki eszközök tisztítása - Gépek tisztítása - Koromeltávolítás - Kármentesítés - Tûzkár utáni takarítás - Ért&eac    *****    Tûzkármentesítés - Vízkármentesítés - Azbesztmentesítés - Ipari tisztítás - Bútorok tisztítása - Mûszaki eszközök tisztít&a