Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
1. Az építkezés az alapozásnál, az előkészítésnél, a hangulatkeltésnél kezdődik. A "bevezető " zenei anyag, készségfejlesztési módszere illeszkedjék a feladatokhoz. Az előkészítésnél keltsük fel a gyermekek érdeklődését és játékkedvét, figyelmüket fordítsuk a zenei feladatra.
2. A főrész a legfontosabb tevékenységek egymásutánja. Ha van új dal, akkor azt tanítjuk meg először, ilyenkor a gyermek még friss és fogékony.
1.
Az új dalt az óvodában mindig hallás után tanulják meg a gyermekek. Az óvónő a dalt bemutatja, néhányszor elénekli, a gyermekek ezalatt figyelnek, megjegyzik, utánozzák és megtanulják. A játékok egyszerűek és szorosan kapcsolódnak a dal szövegéhez.
ÞA játékok még azon a foglalkozáson kapcsoljuk a dalhoz. Néhányszori játék, gyakorlás után az új dalt tegyük félre, mert a tényleges begyakorlás már a következő foglalkozások feladata lesz. Az új dal a gyakorlás nélkül is "megérik" a gyermek emlékezetében. A gyermek visszagondol a dalra, önkéntelenül ismételgeti, dúdolgatja magában. A legközelebbi énekléskor már lényegesen jobban tudja a dalt, különösen, ha az első emlékek tiszták, pontosak és hiba nélkül rögződtek.
ÞA dalt globális egységben tanítjuk, szöveget, dallamot, ritmust együtt, olyan természetes módon, mint ahogy a szájhagyomány terjed, mint ahogyan a gyermekek beszélni tanulnak. A dalok rövidek: mindig elejétől végéig egyben énekeljük.
ÞHa többszakaszos dalról van szó, első alkalommal mutassuk be mindet, de hagyjuk a második, harmadik szakasz tanulását a következő foglakozásokra.
ÞHa a dal hosszú vagy a szövege nehéz, bontsuk az első foglalkozásokon két vagy három egységre, végül a részeket gyakoroljuk együtt, a helyükre visszaillesztve.
2.
ÞA foglalkozás legfontosabb és leghosszabb időt igénylő része a játékismétlés.
A játék az óvodásgyermek legfőbb tevékenysége. Az énekes-játék nemcsak zenei szempontból fontos alkalma a készségfejlesztésnek, hanem komplex megjelenésében a nevelés sokoldalú, kitűnő eszköze is.
Az énekes játékban a játék minden formája, fejlődési szakasza képviselve van.
Használunk ritmikusan ismétlődő játékmozdulatokat, melyek a gyakorló játék tevékenységére és tartalmára hasonlítanak, ugyanakkor az ismétlődő mozdulatok a szerepvállalata cselekvések kifejező mozdulatait is jelentik. A gyermek is közeledik a szerep- és a szabályjáték sokféle formájához.
A játékosság alapvető feltétele, hogy a képzelet adta helyzetet minden gyermek átélje és elhiggye. A gyermekekkel együtt az óvónő is úgy viselkedik, mintha az elképzelt helyzet valóség volna.
Egy játék sokszori ismétlésekor lassan fokozódik az izgalom és a feszültség.
Az emelkedő hangulat és átélés elér egy csúcspontot, ami után a gyermekek maguk kívánják a pihenést. Ezért is fontos, hogy inkább csak egy vagy két játékot ismételjünk, de azt sokszor, hogy a játékok hangulatát megérezzék, és a sokszori ismétlés örömét élvezzék.
3.
ÞA jóízű játék után a gyermek valóban pihenést, megnyugvást igényel. De érdeklődése, fogékonysága, szellemi frissessége az átélt öröm után fokozódik. Ilyenkor alkalmas az idő az úgynevezett zenei didaktikus játékokra. Ekkor lehet a foglalkozás feladatát megismételni, összefoglalni. Jó alkalom ez a zenei alapfogalmak megértésére, a gyakorlati tapasztalás utáni megnevezésére, összehasonlítására, általánosításra is. Nagycsoportban itt kaphat helyet az egyéni éneklés, annak megbeszélése, értékelése és a gyenge hallású gyermekek bátorítása, javítása is.
4.
ÞAz énekfoglalkozást kellemes és megnyugtató, vagy az élményeket felidéző, befejező mozzanattal kerekítjük ki. Az utolsó néhány perc illeszkedjék az egész foglalkozás hangulatához, zenei célkitűzéseit.
Alkalmas erre például: - a zenehallgatás, az óvónő éneke
- gépi zene
- ritmus zenekar, kis hangszerek változatos felhasználása
- kitalálós játék, bábjelenet
- új dal eléneklése.
A foglalkozásoknak kétféle formája van: amikor új zenei anyagot tanítunk, amikor ismételünk, és régi dalok gyakorlására adun lehetőséget.