Ének - zene : Zenei hallás és ritmusérzék fejlesztés furulya segítségével |
Zenei hallás és ritmusérzék fejlesztés furulya segítségével
2009.09.13. 16:13
Zenei hallás és ritmusérzék fejlesztés furulya segítségével
- A tiszta, szép éneklést segíti, ha rövid, kis hangterjedelmű dalokat tanítunk. Utánozni és meghallani ezeket könnyebb.
Fontos hogy jó hangmagasságban énekeljünk, furulyázzunk
- Kiscsoport: d – h (alton is)
- Nagyoknál: c – d’
- Legjobb, ha az „A = szó”-t használjuk.
Megtanítani a kezdőhang átvételét
Furulyán fújjunk a csoportnak 1 hangot, ők dúdolják vissza. Majd 1 – 1 gyermeknek fújjunk 1 hangot.
Egy ismert dallal lehet magasabban, majd mélyebben kezdeni C – C’ magasságban
Én kis kertet C’ – A, A – Fisz, G – E
- Halk – hangos
Ismert dalt hangosan, majd halkan furulyázzuk el, de ezt csak fejlett nagycsoportban lehet.
- Halkan – gyorsan
- Halkan – lassan
- Hangosan – gyorsan
- Hangosan – lassan
Pl: Borsót főztem
Próbáljuk a fogalmakat megnevezni és úgy énekelni furulyázás után. Mindig a lábunkkal üssük közben az egyenletes lüktetést,
- Dallamvisszhang játék:
- Ismert dalt énekeljük el
- Majd énekeljék furulyázás közben
- Majd 1 – 1 zenei sor furulyával és énekkel ismételjék meg
- Nyitó motívumot furulyázzuk, énekkel folytassuk
- Záró motívumot furulyázzuk, a többit énekeljük
Pl: Aki nem lép egyszerre
- Majd improvizátl dallamot (sort) visszaénekeltetünk
- Fejlett nagycsoportnál 1 ismeretlen sort furulyázzunk, és ők énekeljék vissza együtt vagy egyénileg
- Mély – magas érzékeltetése
- Kiscsoportban furulyázzunk magas és mély hangot szó – szó’ (C – C’)
- Középső és nagycsoportban: magas – közepes – mély hangot fújjunk
- Középső csoport: szó – dó (C’ – F)
- Nagycsoport: szó – mi – dó (C” – A – F)
- Ezeket a gyermekek mutassák is kézzel. (fent – magasan, mell előtt – középen, térden – lent) vagy álljanak – üljenek – guggoljanak
- Dúdolják vissza a nagy távolságot, majd egyre kisebbet is.
- Mutassák a kezükkel a dallamvonalat fent és lent
- 3 – 4 hangból álló dalt énekeljünk el magasan, majd mélyen
Pl. Árkot ugrott (G – A – C’ majd D – E – G)
- Dinamika:
- 1 hangon bemutatjuk a folyamatos erősítést < (cressendó)
Illetve a halkitást > (decressendó)
- 1 dalt énekelve is lehet 1 zenei sort felerősíteni és lehalkítani, furulyán is.
Pl: Árkot ugrott…
- Hangok:
- Rövid hang: staccató (tá – titi) rövid t-vel ejtjük . . .
- Hosszú hang: tenubot (tá – titi) hosszú tű – vel ejtjük _ _ _
- Hangsúlyos hang: sforsabo – hírtelen vagy erővel fújjuk!
- Lehet 1 mondókával, vagy 1 – 2 hangos dallal éreztetni, megismertetni a gyermekekkel
Pl: Gyerekek, gyerekek Csiga – biga
A hangsúlynál melyik hangot hallottátok hangosabbnak?
I I I I vagy I I I I
> > >
- A hang irányának gyakoroltatása
- A gyerekek becsukják a szemüket és a furulyát különböző irányból szólaltatjuk meg (1 – 2 hangot). Találják ki honnan hallották a hangot (ajtó felöl, ablak felöl…)
- Dallamfelismerés:
- Jól ismert dalt – esetleg megnevezünk 2 – 3 ismert dalt – és furulyázás után ki ismerte fel a hallottakat
- Először sajátos kezdő motivumu dalt fujjunk
- Nagycsoportban lehet belső vagy befejező motivumot is fújni
Pl. Eszterlánc
- Dallambújtatás
- Ismert dalnál hangosan kezdünk énekelni, majd csak a furulya folytatja, majd ismét csak éneklés
- Ismétlésnél énekelhetik magukban is a dalt
- Közben ütjük az egyenletes lüktetést
Pl. Fehér liliomszál
- Kérdés – felelet játék
- Furulyán egyszerű motivumot fújjunk pl. GGGAGE
- Kérdés: ismételjék meg, dúdolják vissza
- Válasz: válasz motivumot dúdolni úgy, hogy az utolsó hang más legyen GGAGC’
- A válasz motivum utolsó 2 hangja pl. GGGAEC’
- A válasz motivum teljesen új dallammal legyen: GFEDC’C’
- Csak fejlett nagycsoportban
- Egyenletes lüktetés:
- A gyerekek állnak és helyben járnak, közben fújjuk a furulyát a lüktetést egy hangon
- Z gyakoroltatása: találják ki, hol hallják a szünetet
- 1 hangon fújom a furulyát, közben a lábammal a lüktetést ütöm
- Felismertetni a dalt ritmusról: 1 hangon fújjuk a ritmust. 3 megnevezett dal közül kell kiválasztaniuk a megfelelőt. (jellegzetes ritmusi, vagy nagyon jól ismert dalt válasszunk)
- Ritmusvisszhang
- Furulyázok egy hangot: tá, titi, szün ritmusokból. 2 – 3 – 4 elemet (darabot) és azt tapsolják vissza
- Ritmusvonat:
- Furulya – csoport visszaismétli
- Furulya – egy gyerek visszaismétli
- Ameddig nem rontják el a ritmust, addig növekszik a hossza
- I I I I I I I I I I I z I I I I z I
|