Ősz:
- az elmúlt évben tanultak, kedvencek ismétlésével kezdjük. Változatos hangzású kiszámolókkal folytassuk:
- halandzsák (Egyen-ketten ... Andan-dénusz ... Tattada-ramba ...)
- értelmes mondatok, kifejezések vannak. (Sárga lábú kiskakas..., Megy a bika a lajtorján..., Brummom brummom tizenhárom...)
- eltorzított számsor: „E, ke, há, né, ö, ha...”
A kiszámolókat ne legyenek öncélúan. Akkor és annyiszor, ahányszor a játékhoz kell.
- menetelők, vonulósdik,
- szoknyafogók, labdázáshoz, kötélugráláshoz, fogócskákhoz valók a szabadban
- dramatikus játékokhoz sok hely kell. (,‚Hová, hová kakas bácsi?”, „A gazda és a kecske”, „Bú bika...”, „A farkas és a bárany ).
|
Ősz:
A mondókákat egészítsük ki néhány szép vers- és zenehallgatással. (Weöres Sándor: Kellene kis kert ...‚ Bújócska, Sárkányparipán vágtattam, Egy Szép domb idekékül, — Petőfi Sándor: Ősz elején, Radnóti Miklós: Október.)
|
Sorra kerülnek :
- a népmesekincs legszebb darabjai, (Fehérlófia, Az égigérő fa, Mezőszárnyasi, Király Kis Miklós, Tündér Erzsébet),
- Móra, Móricz kicsiknek szóló elbeszéléseit
- a hosszabb verses-meséket,
- folytatásos meseregényeket élvezettel hallgatják
Év elején kezdjük állatmesékkel. A tréfa, csel, furfang, a groteszk már mulatságos.
A kecskekatonaság, vagy a Versenyfutás
Az állatokról szóló találóskérdések
Magukra ismernek a elbeszélések gyermekszereplőiben. (Pl. Móra Ferenc: Pankájában)
Ők is beszéljenek magukról! Mondjanak el megtörtént eseményeket, kigondolt kalandot
A varázsmesében is kell a küzdelem, az üldözés, a nagy veszély és csodás megmenekülés, az élet és halál emlegetése.
Móricz Zsigmond, Kormos István verses népmese feldolgozásai is ezt példázzák.
A tündérmesék csak akkor élvezhetők, ha a mesemondó a szerkezetet át tudja tekinteni.
A felkészülés során tehát elsőrendű feladatunk gondolatban felépíteni a cselekmény tartópilléreit, szinte megrajzolni a mesehős útját, emlékezetbe vésni a párhuzamos részleteket, fokozásokat.
A helyszíneket, a szereplőket, viszonyaikat is el kell képzelni. A tetőpontnak félelmetes, nagy összecsapásnak kell lenni, amit aztán a humor és a líra old fel.
A tündérmesét nagy figyelemmel kell mondani és csak csendben érdemes hallgatni.
Délután folytatásban Móra F: Csilicsali Csalavári Csalavér, a János vitéz, és elmesélhetjük Toldi Miklós történetét.
A nemek kissé eltérő igényeit vegyük figyelembe! Zöld Péter, Kígyós Jancsi, Az égigérő paszuly, Király Kis Miklós, Fehérlófia, A tűzmadár inkább a fiúk kedvére való.
A Világszép nádszálkisasszony, A háromágú tölgyfa tündére, Rózsa és Ibolya meséjét a kislányok szokták kérni.
Nagycsoportban is sokszor ismételjünk.!!!! -
Nézegessünk meséskönyvet.
A könyvvel óvatosan bánunk. Értéknek tartjuk, sokáig szeretnénk használni. Ha mégis elszakad, megjavítjuk
Meseképeiből tetszés szerint variálhatunk Meseországot. Meséljenek, de mi is találjon ki róluk „Új” mesét.
A meseillusztráció festése, mintázása kedvelt elfoglaltság. Az ismert mesei kifejezésekkel elevenítsük meg a gyerekek képeit. Jelen időben beszélgessünk a szereplőkről
A kiscsoporttól gyűjtött bábozó, dramatizáló kellékek állandóan kéznél levő játékszerek
A kelléktár kiegészítése, a helyszín berendezése, az egész játék kitalálása sokszor izgalmasabb, mint a megvalósítás. Napokig eltart a készülődés.
A dranintizálás lelkes, hangos beszéddel, látszólag nagy rendetlenséggel jár. A játék szerves része is, hogy a résztvevők megbeszélik, hogy mit csinálnak, hogyan kell ezt, vagy azt tenni, éppen most hova mennek, vagy társuk viselkedését kommentálják. Ezért még nagycsoportban sem várhatjuk a „tiszta drámai szöveg” reprodukálását, a színpadias mesejátékot. Meg lehet rá tanítani a gyerekeket, de minek?? A dramatizáló játékhoz képest erőltetett, örömtelen nyűglődés lesz belőle. Korai még.
A gyermeki képzeletet vagy a nagyméretű, vagy az egészen pici, a szimbólumszerű vagy a részletező, valósághű tárgyak mozgatják meg.
(mesét rniniatűr világban is megjeleníthetjük: doboznyi színpadon, függönnyel, mozgatható papírfigurákkal, amit a gyerekek rajzaiból vágtunk ki.
A kifestett agyagszobrocskákat is összerakhatjuk a mesei helyszínek szerint, elkészíthetjük a kiegészítő darabokat (Pl.: fák átj barlangot, hintót, tormáshúst a lakodalmi asztalra). A figurákat beszéltessük is.
A babákat, játék állatokat is felöltöztethetjük mesefiguráknak
|
Tél:
- gyűrűsdi,
- a sajt és virágvásár és mások. Benn könnyebben taníthatjuk a Lengyel László játékot is.
Farsang táján illik a harsányabb hangulathoz a - - táncszók, névcsúfolók ismételgetése
- nevetést-tiltó zálogosdi.
Ezeket a játékokat az ének foglalkozásokról tudottakkal tehetjük változatossá.
- találóskérdések,
- mulattató mondókák,
- tréfás beugratók, felelgetők.
|
Tél:
Témák: a hó, a szánkózás, a téli erdő, a meleg otthon, az ünnepek
(Weöres Sándor, Csanádi Imre, Szabó Lőrinc, Nagy László, Móra Ferenc gyerekekversei
Az ünnepi készülődés idején énekeljük Csanádi Imre: Karácsonyi pásztorok című versét.
Február vége már a tavaszvárás ideje.
-Naphívogatókat ismételünk, újat is veszünk hozzá. („Sardó gyűjj el!...) Petőfi Sándor: Mi az a Nap? kezdetű versét tavalyról ismerjük. Ne merüljön feledésbe!
|
Tavasz:
Március—áprilisban kinyílik az idő, megint sokat lehetünk a szabadban.
Megfigyeljük a bogarakat, megmutatjuk, hogyan lehet velük játszani.
- Csiga-, katica- cserebogárcsalogatók
- Csigaházat cserebogáristállót (garázst) egérlyukat rajzolunk, ásunk a földre,
- eljátsszuk, hogy mi vagyunk a csiga, a tücsök, a cica és az egér, a héja és a tyúkanyó,
Járunk, ugrálunk, forgunk, utánzó mozgásokat találunk ki, meglapulunk, elbújunk, kukucskálunk, táncolunk, hajladozunk a szöveg ritmusára.
Májusban a közelgő nyár és az iskolába készülődés időszaka
- fogváltást kísérő „Egér, egér ...“ kezdetű mondókát,
- iskolásdi játékban magunk készítette képesfüzetből :az „Első osztály i-i-i”-t,
|
Tavasz:
Halljanak néhány szép tavaszi verset . (Áprily L: Tavaszodik, Szilágyi D: Tavasz, Nagy L: Záporvers, Nemes N Á: Titkos út, Szabó L: Szél hozott, szél visz el.
A gyerekek is velünk mondhatják Weöres S: Karimás faodú, Szilágyi D: Tavaszodik című versét.
A könyvespolcra tegyük ki a nagy magyar költők verseire komponált képeskönyveket. Csokonai: Tavasz, Arany J: Családi kör, Petőfi S: Anyám tyúkja, Vajda J: Csörg a patak, Radnóti M: Esti mosolygás, József A: Altató, Szabó L: Lóci óriás lesz, Babits M: itt van az alkony, jó takaró, Kassák L: Csillagok csillogjatok, virágok virágozzatok, Weöres S: Ha a Világ rigó lenne
Weöres S: Birkaiskola, „Hét-púpú zivatar”-át, fújják a Faragószék nótáját,
Á-bé-cé-dé ... .„Egy boszorka van...” - kánonban
Nyárra való: Nagy L: Balatonparton,
Weöres S: Égi csikón léptet a nyár ... Barangolók
|