mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Matematika
Matematika : A GOMBOK matematikája,

A GOMBOK matematikája,

  2008.07.26. 14:04

Játsszunk egy kicsit a gombokkal! Milyen matematikai tapasztalatszerzési lehetőségeket, problémahelyzeteket rejtenek hétköznapi egyszerűségükben vagy ünnepi eleganciájukban?

A GOMBOK matematikája,

Játsszunk egy kicsit a gombokkal! Milyen matematikai tapasztalatszerzési lehetőségeket, problémahelyzeteket rejtenek hétköznapi egyszerűségükben vagy ünnepi eleganciájukban?

Kezdjük a gyűjtögetést kiscsoportban! Hamarosan szert tehetünk a válogatásokhoz szükséges készletre. Gyűjtögetés közben ismerkedjünk a gombok tulajdonságaival. Az óvónő a gyerekek érdeklődéséhez igazodva, a játékukba bekapcsolódva kérdéseivel irányíthatja a gombokkal való tapasztalatszerzést. semmiképp sem erőltetve, inkább próbálkozva.

Neked melyik tetszik? Az a nagy sárga? Nekem ez a kicsi fekete. Melyik a legszebb? Melyik a nagyobb? A ruhádon melyik gomb van? Legurult az asztalról! Hallottátok, hogyan koppant? Merre gurult? Milyen messzire elgurult! A tiéd még messzebb? Hol van? Az asztal alatt? Mit lehetne belőlük építeni? Te utat építettél?

Kanyarodik is? Melyik hosszabb? Virágot lehetne belőle kirakni? Milyen színűre szeretnéd? Melyiket tegyük a közepére? Szárat hogyan lehet kirakni? És leveleket? Te tornyot építettél? Nem dől le? Milyen gomb van alul? Szeretnéd felfűzni? Hozom a cérnát. Milyen színű lesz a nyaklánc? Felpróbálod a babára? Még egy kicsit rövid. Fűzzél még hozzá két-három gombot!

Ki segít elrakodni? Hoztam dobozokat. Ide melyiket tegyük? A fehéreket? Te melyiket gyűjtöd? A nagyokat? Jó! Én meg az aprókat.

Középső és nagycsoportban a szétválogatás alapját a gombok sokféle tulajdonsága képezheti. Színük, nagyságuk, anyaguk (fém, fa, csont, cérna, műanyag), alakjuk (szögletes, gömbölyű, domború, homorú, vastag, vékony), mintázatuk, lyukak száma, alulvarrós vagy átvarrós. A válogatást játékosan motiválhatjuk. Például papírból vagy textilből kivágott ruhára felvarrhatják, elhelyezhetik a gombokat. Válogathatnak szabadon, saját elképzelésük szerint, vagy az első gomb mintájára, amit az óvónő rakott ki. Szándékosan el is ronthatjuk a szétválogatást egy-egy oda nem illő gombbal. A „kakukktojás” felhívja a gyerekek figyelmét egy-egy tulajdonságra, és egyben emlékezetesebbé is teszi ezt a tulajdonságot. Nyithatunk gombüzletet, ahol fiókokba szétválogatva árusítják a gombokat. Barkochba játékot is játszhatunk a gombokkal. Filcre, posztóra rakosgatva „építhetünk” belőle vonatot, kígyót, házat, kerítést, fákat, virágokat stb. A képalakítás történhet szabadon vagy valamilyen óvónői instrukció alapján. A körökből kirakott formák lehetnek pontszerűek vagy vonalalakzatok. Kiegészítő eszközök - ceruzák, pálcikák, fonalak - felhasználásával még ötletesebb konstrukciók születhetnek.

A válogatások elvezetnek a nagyság szerinti sorba rendezésekhez, hiszen a boltokban is külön tárolják az ingekre illő kis gombokat, a ruhákra való közepes méretűeket, és a kabátokra való nagyobb méretű gombokat. Készíthetünk a gombokból „szőlőfürtöt” is. Minden sorba eggyel több gomb „szem” kerüljön! A sorozatok képzési szabálya nemcsak mennyiségi tulajdonságokon alapulhat. Lehet egészen szubjektív is a sorrend, például tetszés alapján. Lehet periodikusan ismétlődő minőségi tulajdonság is a sorba rendezés alapja. Képzeljünk el egy díszítősort, amelyet folytatni lehet a szabály felismerése után. (Nehéz feladat!) Kombinatorikai feladatokhoz is eljuthatunk, ha minőségi tulajdonságok képezik a sorba rendezés alapját. Például, három különböző gombból hányféle gyöngysort készíthetünk? Növelhetjük a gombok számát, és egyformák is lehetnek köztük, de akkor már nehéz az összes lehetséges sorrend megkerestetése, mert nagyon sok megoldás van. Ilyenkor elégedjünk meg néhány különböző megoldással. Természetesen a gyerekeket buzdíthatjuk arra, hogy ki tudja még másképpen is sorba rendezni a gombokat. Használhatunk a gombokhoz pálcikákat is, ezek lehetnek virágszárak, és különböző csokrokat állíthatunk össze. (Variáció és kombináció is lehet aszerint, hogy a kiválasztás után számít-e a sorrend.)

Gyurma- vagy agyagföldbe színes virágként el is „ültethetjük” a gombokat. A fehér só-lisztgyurmában nagyon jól mutatnak a gombok. Megfigyelhetik, hogy melyik gomb milyen nyomot hagy. A nyomatokból a gombok segítségével ki lehet találni egymás „ültetvényét”. Izgalmas játék a nyomozás, és közben a formák azonosítása. Akkor is nyomot hagy a gomb, ha ceruzával körberajzoljuk egy papírlapon. Még a lyukak helyét is kijelölhetjük egy hegyes ceruzával. Ilyen szép autókerekeket másképp nehéz lett volna rajzolni! Vagy legyen inkább egy gyerek feje? Vagy egy hóember pocakja? Egészítsük ki szabadkézi rajzzal!

A számfogalom megalapozását is segíthetik a következő játékok. Előzetesen meg kell beszélni, hogy melyik gombon hány lyuk van. Az alulvarrós gombot egylyukúnak tekintjük. Érdekes az ágyneműre varrható cérnagomb. Hány lyuk van rajta? (Egy sem, vagy végtelen sok.) Kérhetjük, hogy vegyenek ki annyi gombot, hogy összesen például 6 lyuk legyen rajtuk. Megdicsérjük azt a kisgyereket, aki más megoldást talált, mint a szomszédja. Így ösztönözzük őket a sokféle lehetőség megtalálására.

Nagycsoportban, boltos játékban pénzként használhatjuk a gombokat. Érjen annyi forintot, ahány lyuk van rajta. Hogyan fizethetünk ki, például 5 forintot? 5 lyukú gomb nincs, de egy 4 lyukúval és egy alulvarróssal fizethetünk. És még hogyan? Gyakorolhatják az átváltásokat is. Ki tudja a legkevesebb gombbal kifizetni a 10 forintot? Hányféleképpen lehet fizetni, például 7 forintot? Mennyit ér két darab 2 lyukú gomb?

A mennyiségek bontását gyakorolhatjuk papírból vagy textilből készült blúzok, ruhák, zakók, kabátok segítségével is. Megadjuk a felhasználható gombok számát, és a gyerekeknek kell úgy elosztani, hogy mindegyikre jusson. Elhelyezhetik a gombokat a ruha elejére, ujjaira, zsebeire. Divat lehet a páros gombsor is! Ha tükröt használunk segítségül, akkor biztosan egyformán fognak elhelyezkedni a gombok a kabát két oldalán. Megnézhetik egymás elképzeléseit, és azokat dicsérjük, akik más-más divat szerint helyezték el a gombokat. Összehasonlításokat tehetünk, hogy ki hogyan gazdálkodott a gombjaival, kinek hány van az elején, hány az ujjakon vagy a zsebeken. Hol van több?

Történeteket is mondhatunk a gombok darabszámáról, melyekkel az összeadás, a kivonás vagy az egyenlő részekre osztás műveletét készítjük elő. A történeteket el is játszhatjuk a gyerekekkel és a gombokkal, így konkréttá tehetők a műveletek. Egyszerűbbé válik a számítások elvégzése vagy a fejben végzett műveletek helyességének ellenőrzése. Például: Tegnap még nyolc gomb volt a köpenyemen, de amikor levetettem, kettő leszakadt közülük. Biztosan vékony volt a cérna, amivel felvarrták. Hány gomb maradt a köpenyemen? / kivonás/ Hányat kell felvarrnom, hogy ismét nyolc legyen? /kiegészítés/ Mivel elgurultak, keresni kezdtem hozzájuk hasonlókat a fiókokban. Az első fiókban egyet találtam, a másodikban pedig hármat. Hány gombom lett? /összeadás/ Felvarrtam a hiányzó két gombot jó erős cérnával. Hány gombom maradt tartalékban? /kivonás/ Keresgélés közben találtam a fiókokban még hét darab szív alakú gombot. Olyan szépek voltak, gondoltam elhozom őket a Kati és a Zsófi baba ruhájára. Hogyan osszuk el igazságosan a két baba között?

Hasznos játék lehet maga a gombvarrás is. A térbeli tájékozódás fejlesztését segíti az ellentétes irányok - föl-le - figyelembevétele.

A gomb és a gomblyuk összehasonlítása érdekes problémahelyzetet teremt. Milyen a lyuk alakja? Hogyan fér át rajta a gomb? Lapos vagy gömb alakú, kicsi vagy nagy gombnak mekkora lyuk szükséges? Becslésekre és próbálkozásokra jó lehetőséget kínálhatunk. Ruhadarab és olló segítségével ügyeskedhetnek a gyerekek. Kipróbálhatják, hogy melyik gombot könnyebb begombolni, a szögleteset vagy a kereket. Miért? Tudnának-e ehhez hasonló példákat mondani, ahol megfigyelték, hogy egy tárgy alakja azért ilyen vagy olyan, hogy könnyebben lehessen használni. Mikor jó, ha gurul valami, mikor baj, ha nem?

A gombfoci, a gombok karikába pöckölése, gomb-hokizás alkalmi faütőkkel vagy a hozzájuk hasonló játékok lehetőséget adnak a gombok sokféle mozgásának megfigyelésére. A mozgások különbözősége visszavezethető a gombok alakjára. Így a „nyerő” formák kiemelnek bizonyos geometriai tulajdonságokat. Érdekes játék a cérnára felfűzött gomb pörgetése a cérna feszesre húzásával, majd lazára engedésével. A forgásszimmetria jelenségét szemlélteti.

Társasjáték jellegű a következő gráfelmélethez kapcsolható feladat. Ha érdekli a gyerekeket a térkép, esetleg környezetismeretből foglalkoznak úthálózattal, akkor gombok és pálcikák segítségével építhetnek útvonalakat. A gombok lesznek a csomópontok, a szabály pedig, hogy annyifelé ágazhat mindig az út, ahány lyuk van a gombokon. A pálcikák lehetnek egyaránt hosszabbak és rövidebbek. A kész úthálózattal kapcsolatban kérdéseket tehetünk fel. Hány különböző útvonalon lehet eljutni az egyik helyről a másikra? Melyik útvonal a rövidebb? Hol van körforgalom? Hány csomópont van, amelyikből például 4 irányba lehet elindulni? Van-e zsákutca? Bejárható-e ez a „város”, hogy nem megyünk végig kétszer ugyanazon az utcán?

Társasjátékok bábuiként is használhatjuk a gombokat, de a darabszámuk is része lehet egy szabályjátéknak. Például piros és fekete színekkel dobókockát készítünk a szokásos pöttyözéssel. A játékosoknak 6 saját gombjuk van, a többi pedig az asztal közepén lévő „bankban” van. Ha a dobókocka piros oldala van felül, akkor annyi gombot vehet ki a bankból, amennyit a kocka mutat, ha fekete van felül, akkor ő fizet a banknak. Az nyer, akinek több gombja marad. Kétszínű kocka helyett kétszínű korong és egy normál dobókocka együttes használatával is játszhatjuk.

A hagyományos malomjáték mellett hozzá hasonló „kiszorítósdi” játékokat is mutathatunk a nagycsoportosoknak. Egy négyzetnek húzzuk be a két átlóját, és töröljük ki az egyik oldalvonalát. A két játékos 2-2 gombot helyez a vonalak találkozási pontjára, és csúsztatva lépnek felváltva a vonalak mentén. A játék addig tart, amíg az egyikük „beszorul” vagy „kiszorul”, vagyis nem tud már tovább lépni. Középső csoportosoknak is érdemes megmutatni, mert könnyebb, mint a malomjáték. Fejleszti a problémamegoldó gondolkodást, az előrelátást, hiszen számba kell vennie a lehetséges lépéseket, és ki kell gondolnia, hogy ezek közül melyik lesz a legjobb.

 

 

 

 

Játékok

I. A tevékenységek matematikája


1. KERESS ÉS TALÁLJ MEG! /énekes körjáték/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • formai tulajdonságok felismerése

  • azonosságok, különbözőségek felismerése

  • összehasonlítás /eredményeként megvalósulhat a tárgyak, személyek...osztályozása, rendezése.

  • forma és nagyság, forma és szín egyidejű észlelése

  • figyelemmegosztás, emlékezet fejlesztése

  • szimmetria érzékeltetése, felfedeztetése

A játékhoz szükséges eszközök:
csuklódísz, nyaklánc, fejdísz – készítünk különböző kártyákat attól függően, hogy milyen témában szeretnénk ismereteket nyújtani a gyermekeknek – pl. szerepelhetnek a kártyákon gyümölcsök, zöldségek, síkmértani formák, színek szimmetrikus alakzatok... Ezután a kártyákból elkészítjük a csuklódíszt stb.

A játék menete
Először a csuklódísszel indítjuk a játékot, hogy a gyermekek szinte állandóan figyelemmel tudják kísérni a kártyájukon lévő képet.
Az eszközök kiosztása után eljátsszuk az Ennek a kislánynak nem jutott párja... kezdetű dalt. A körjáték végén a gyermekeken lévő forma dönti el, hogy ki kinek a párja. A következő játék előtt elég csak megfordítani a csuklódíszt, melynek a másik felén is van valamilyen kép. Ezután viszont már cserélgetni kell a díszeket. A csukló után a nyaklánc következzen, amely már kicsit nehezebb, hisz csak a körjáték előtt, és a párválasztás előtt nézheti meg a kártyáját. Nehezebb ennél is, amikor fejdísz a kártya, hisz a körjáték elején kell megfigyelnie a formáját, s a dal végén ez alapján keresi meg a párját.

Variációs lehetőségek:

  • színt és formát is kell figyelni /piros alma a piroshoz, pöttyös esernyő a pöttyöshöz stb.

  • kicsit a naggyal párosítani

  • eszköz nélkül választanak egymásnak párt, s elmondják miben azonosak /pl. lányok, barna a hajuk, ugyanaz a kedvenc játékuk, színük...../

  • dal nélkül kártyaként használjuk a képeket. Készítünk egy olyan lapot, amin pl. kukacos alma van. Osztanak a gyerekek egymásnak 5-5 kártyát, a többiből húznak. Ha párosat találnak, leteszik. Akinél a kukacos alma marad, mondjuk, fel kell sorolnia 5 zöldségfélét, vagy kétlábú állatot... Ez a fajta játék különösen akkor érdekes, ha szimmetrikus alakzatokat rajzolunk kis eltéréssel

 

2. EZ ÉN VAGYOK! /kapcsolható a környezethez/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • memória

  • figyelem, önfegyelem

  • azonosítás, hozzárendelés

  • azonosságok, különbözőségek felismerése

  • kreativitás, verbális fejlesztés

A játékhoz szükséges eszközök:
mesepárnák, vagy székek, vagy a szőnyeg, különböző témájú képek /pl. évszakok, állatok../

A játék menete
A gyerekek elhelyezkednek tetszés szerinti alakzatban, de úgy, hogy a megfigyelő jól láthasson mindenkit. A játszó gyerekek közül mondókával kiválasztunk valakit, aki a játékot kezdi, illetve aki az első megfigyelő lesz.
Ezután a megfigyelő válasz ki magának valakit, úgy, hogy ez ne tűnjön fel senkinek sem, majd szép lassan elkezdi sorolni a kiválasztott külső ismertető jegyeit. Amikor a kiválasztott magára ismer feláll, s ha jól döntött helyet cserél a megfigyelővel, s most ő lesz a kiválasztó. Aki nagyon figyel, az hamar magára ismer. A megfigyelőnek pedig arra kell ügyelnie, hogy játék közben ne nézzen feltűnően a kiválasztott gyerekre.

Variációs lehetőségek:

  • aki felismerte magát, mielőtt játékvezető lesz, fel kell sorolnia a családja tagjait, vagy apa, anya foglalkozását...

  • belső tulajdonságokat kell felsorolni

  • a tulajdonságok felsorolása közben bárki kitalálhatja a kiválasztott gyereket

  • személyek helyett tárgyakat, állatokat, virágokat... lehet kitalálni

  • képeket nézegetnek, s azt kell kitalálni melyikre gondolt a játékirányító. Lehet versenyszerűen is játszani, ki gyűjti össze a legtöbb képet.

3. A CSIGA ÉS A KÍGYÓ /vizuális neveléshez/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • az egész és rész viszonyának felismerése

  • formaészlelés, téri látás

  • problémamegoldó gondolkodás

  • megfigyelőképesség

  • kombinációs készség

  • kreativitás

A játékhoz szükséges eszközök:
Két nagyméretű lapra rajzolunk csigát, illetve kígyót. Az egyiket mindegyikből feldaraboljuk kártya méretűre, a másik egy darabig alaplapként funkcionál.

A játék menete
Egyik asztalnál a feldarabolt kígyót, a másiknál a feldarabolt csigát rakják ki a gyerekek az alaplap felhasználásával. Utána cserélnek. Kis gyakorlás után egy asztalnál az összekevert állatokat rakják ki szintén közösen.
Amikor már többször kirakták a csigát is, meg a kígyót is, akkor a szintén összekevert kártyákat úgy kell kirakni, hogy a játékosok sorban haladnak, mindenki csak egy darabot vesz el a pakliból, s azt próbálja helyezgetni. Ha nem találja meg a helyét, vissza kell tennie a pakliba.

Variációs lehetőségek:

  • az alaplapot nem használják a gyerekek

  • két csapat játszik két asztalnál, mindegyik azonos csigát kezd el kirakni jelre. Egy csapat három-négy gyerekből álljon.

  • egy vonalból készült, felvágott kígyót, illetve csigát raknak ki alaplap nélkül

  • előzőleg nem látott képet kell kirakniuk

  • saját készítésű rajzukat vágják szét, cserélnek egymással, s ezután rakják össze

4. MEMÓRIAJÁTÉKOK /kapcsolható megfelelő kártyákkal az irodalomhoz is/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • kombinációs készség, figyelem

  • számképek, számlálás, azonosítás

  • összehasonlítás, azonosítás

  • memória

  • logikus gondolkodás

  • relációk

A játékhoz szükséges eszközök:
Különböző síkmértani formákra rajzolt képek

A játék menete
A kártyákat lefordítva, megkeverve az asztalra tesszük. A lefordított kártyák párját kell megkeresni az alábbiak szerint. Az első játékos megfordít mondjuk egy háromszög alakú kártyát, amin egy hóember van.
Ezután megfordít még egy háromszög alakú kártyát abban a reményben, hogy azon is hóember van. Ha igen, maga elé teszi mindkét kártyát, ha nem mindkettőt visszafordítva az asztalon hagyja. Ezután sorban próbálkoznak a játékosok. Ha sikerült megtalálni mindegyik kártyának a párját, akkor meg lehet számolni, ki gyűjtötte a legtöbb kártyát.

Variációs lehetőség:

  • alapszínt adunk a képeknek, így nem elég az, hogy a síkmértani forma és a kép is egyezik, az alapszínnek is egyeznie kell

  • a forma, alak szín mellé a nagyságot is variáljuk, pl. a kis hóemberhez a kis hóember, a nagy hóemberhez a nagy hóember tartozik

  • nehezíthetjük a játékot még azzal, hogy a kép párja nem az azonos formán van, tehát pl. az egyik piros alma a háromszögben van, a másik piros alma a körlapon

  • kapcsolhatjuk az irodalom-foglalkozáshoz úgy, hogy a kártyákra mesefigurákat, vagy mesejeleneteket rajzolunk, s a két kártyát akkor tehetik maguk elé, ha felismerik a mesét, verset

5. DOBJ, ÉPÍTS /vizuális nev. szocializáció/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • vizuális helyzet felismerése

  • térbeli viszonyok

  • osztályozás, megfigyelő-képesség

  • térbeli irányok, viszonyok felismerése, alkalmazása

  • reláció, kisebb, nagyobb

  • összehasonlító képesség fejlesztése

  • kreativitás, tervezés

A játékhoz szükséges eszközök:

  • színes fa, vagy műanyag pálcikák

  • kétféle dobókocka

/variációs lehetőségekhez fakockák, rajzolt építmények különböző méretű dobozok/

A játék menete
Tálcára kirakunk nagyobb mennyiségű pálcikát, majd a gyerekek az asztal köré ülnek. Amennyiben parkettán fogják játszani, többen is részt vehetnek benne. Az egyik dobókockán színek, a másikon a hagyományos pontok vannak. Az első játékos először a színt jelölő dobókockával dob, mely meghatározza, hogy milyen színű pálcikákat vehet majd el a tálcáról.
Ezután dobhat a hagyományos, számokat jelölő kockával, s vehet annyi pálcikát, amennyit dobott. Ezután kezdődik az építkezés, miközben a többiek is dobnak sorrendben. A játék először csak 5-6 dobásig tart, majd következhet annak eldöntése, hogy ki építette a legötletesebb formát. Ezt mindig közösen teszik, s a következő fordulóban az dobhat először, akinek a legérdekesebb az építménye, azaz akié a legtöbb szavazatot kapta.

Variációs lehetőségek:

  • előre lerajzolt építményt kell lemásolniuk, de ebben az esetben csak a hagyományos, számosságot meghatározó dobókockát használják. Kié készül el legelőbb, és hibátlanul.

  • egy nagy várat építenek közösen kisebb-nagyobb dobozokból úgy, hogy mindenki annyi kockát építhet be a várba, ahányat dobott. Meghatározhatják a játék kezdete előtt, hogy ötletekkel segíthetik-e egymást a játékosok.

6. SEGÍTSÜNK HAMUPIPŐKÉNEK

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • több, kevesebb, ugyanannyi fogalmának megértetése

  • becslés (szemmel)

  • válogatás, azonosítás, összemérés

  • kisebb, nagyobb, ugyanakkora

  • koordinációs készség (munkavégzés megtervezése)

A játékhoz szükséges eszközök:
bab, borsó, lencse, tálkák, csipesz

A játék menete
Az asztal közepére helyezett közepes méretű tálból, melyben a bab, borsó és lencse össze van keverve, csipesz segítségével, megadott időre válogassák ki az egyik összetevőt. Ez az idő lehet, amíg lassan elmondjuk, pl. Madarak voltunk... kezdetű mondókát. /csak annyi gyerek válogasson, ahány egymás zavarása nélkül tud a csipesszel a tálhoz férni/

Variációs lehetőség:

  • versenyjáték, három gyerek közül megadott idő alatt ki tud több lencsét kiválogatni /becslés, majd számosság megállapítása/

  • két asztalnál két csapat játszik, de mind a három féle magot külön kell válogatni /ha egy csapatban három gyerek játszik, akkor célszerű eldönteniük hogyan válogatnak. Erre adjon időt az óvónő. Lehetőségek: kijelölik melyik tálba melyik magot teszik, s eldönthetik azt is ki melyik magot válogatja/

7. FÉNYŰZÉS

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • hosszú, rövid közel, távol

  • kicsi, nagy

  • síkmértani formák létrehozása

  • reagálóképesség

  • irányok gyakorlása

A játékhoz szükséges eszközök:

  • elemlámpák

  • a csoportszoba berendezései, játékai

A játék menete
Az óvónő a terem falán mozgatja az elemlámpa fényét szép lassan, s a gyerek, gyerekek a saját lámpájukkal próbálják minél pontosabban követni azt.

Variációs lehetőség:

  • A mozgást és követést lehet gyorsítani, az útvonalat pedig bonyolítani.

  • Gyerek irányít gyereket.

  • Az óvónő formát rajzol és követés közben ki kell találni mit rajzoltak. /váza, hal, síkmértani formák.../

  • A szekrény ajtaját rajzold körbe a lámpád fényével, vagy a falon lévő képkeretet hullahopp karikát.../

  • Fogócskázhat két lámpafény: egyik a kergető, másik a fogó, s ha kicsit is fedi egymást a két fény, megvan akit kergettek.

8. AUTÓVERSENY

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • gyorsan-lassan, gyorsabb-lassúbb

  • közel, távol

  • görbe, egyenes

  • tő és sorszámnevek gyakorlása

  • összpontosítás

A játékhoz szükséges eszközök:
két, három kisebb méretű autó /matchbox/, nagyobb körméretű spulni, 4-5 m hosszú közép-vastag cérna, vagy zsinór

A játék menete
Két, vagy három autóra elől a kerekeinél kössük fel a cérnát/zsinórt, a végét pedig rögzítsük a spulnihoz. Tegyük az autókat a rajtvonalra, a spulnit pedig a versenyző gyerekek kezébe. Jelre a gyerekek próbálják feltekerni a cérnát/zsinórt, ezzel közelebb hozva magukhoz a kisautót. Aki a leggyorsabb, az győz, ahhoz ér leggyorsabban, és legelőbb az autó.

Variációs lehetőség:

  • Nehezíthetjük a versenyt azzal, hogy mindig kisebb átmérőjű spulnit, és vékonyabb cérnát használunk.

  • Egy csapat maga is eldöntheti, hogy melyik méretű eszközökkel versenyeznek.

9. ÉN VAGYOK A SZEMEM, TE LESZEL A KEZEM

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • téri tájékozódás, irányok

  • megfigyelőképesség

  • kommunikációs készség

  • színérzékelés fejlesztése

  • azonosítás, válogatás

  • szimmetrikus alakzatok létrehozása, felismerése,

  • szabálytudat, türelem fejlesztése

A játékhoz szükséges eszközök:
logikai készlet, asztali paraván

A játék menete
Három gyerek játszhatja egyszerre. Egyik gyerek a szem, a másik a kéz, a harmadik a kirakó játékos. A kirakó elkezd valamilyen formát kirakni a készletből. A látó lépésről, lépésre kommentálja amit lát, a kéznek, pl. tedd ki a piros nagy háromszöget, fölé a kis sárga körlapot, a piros nagy háromszög mellé balra /ablak felé/ a kis kék négyzetlapot... Természetesen a kéz elől a kirakót el kell takarni, csak hallás útján építkezik. A végén megnézzük azonosra sikerült-e az építmény.

Variációs lehetőség:

  • A kirakó is egy előre megrajzolt formát másol le, ez a játék bevezetésekor legyen minél egyszerűbb, majd egyre bonyolultabb.

  • Csak két gyerek játszik, ilyenkor a kirakó maga mondja a kéznek, hogy ő mit is csinál. A játék végén mindig ellenőrizzék közösen, hogy pontos-e az építkezés.

  • Térben is kipróbálhatják ezt a játékot színes fakockákból.

10. PAPUCSOS

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • megfigyelőképesség fejlesztése

  • metakommunikáció

  • azonosságok és különbségek felismerése

  • párosítás, összehasonlítás,

  • vizuális emlékezet fejlesztése

  • percepció-fejlesztés

A játékhoz szükséges eszközök:
papírból készült, különféle formákkal díszített papucsok a papucsok díszítésének megfelelően készített dobókocka kártyák különféle képekkel /gyümölcsök, állatok.../

A játék menete
A gyerekek az asztalhoz ülnek, melynek közepére tesszük az összekevert papucsokat. Rendrakás lesz a játékban résztvevő gyerekek feladata. Először minden játékos két dobókockával dob egyet-egyet. Ha sikerült párt dobnia, akkor megtarthatja mind a két papucsot, ha nem, akkor tetszés szerint a kettőből az egyiket. Amikor mindenki dobott a két kockával, már csak egy kockával folytatódik a játék. Mindenki keresi a papucsa párját. Ha megtalálta maga elé teszi, és újból két dobással kezdhet.

Variációs lehetőségek:

  • játszhatják dobókocka nélkül, így a párosítást gyakorolhatják játékosan

  • párosíthat két csapat versenyszerűen, vagy melyik csapat lesz az első, vagy meghatározott idő alatt melyik csapat párosítja a legtöbb papucsot

  • a dobókockás változatnál csak akkor teheti maga elé a papucsot, ha a nála lévő párját dobta, a dobókockával.

  • papucs helyett gyümölcsöket, zöldségeket, állatokat, tárgyakat párosítunk

II. Eszközök matematikája /ötletek, mit, mire használhatunk/

Gyufásdoboz

Barkácsolás:

  • házak, közlekedési eszközök, bababútorok, kincsesládák stb. tervezése, elkészítése.

Építések szabadon:

  • magas-alacsony, keskeny-széles házak

  • hosszú és rövid vonat

  • keskeny út, széles út... stb.

Építések másolással:

  • térben megépített alakzatról

  • síkban ábrázolt alakzatról

Mérések:

  • kavicsokat, terményeket /rizs, bab.../ teszünk bele, s megnézzük melyik a könnyebb, nehezebb, vagy ugyanolyan súlyú.

  • melyikben lehet több kavics, vagy melyik tálcán van több, kevesebb, ugyanannyi gyufásdoboz

  • tömegmérés, sok, de könnyű, pl. egyik dobozban mák van, a másikban sárgaborsó

Összehasonlítások:

  • becsléssel /melyik zacskóban van több doboz/

  • párosítás, számlálás, kis szám megnevezése

  • lefedések: könyvek, szék ülőkéje-területmérés

  • hosszúságméréshez mércének: melyik sál a hosszabb, amelyik mellé egy vonalba több gyufásdobozt tudtunk kirakni stb.

Versenyjátékok:

  • dobozpöckölő

  • fújó

  • várépítő

  • toronyépítő

Sorszámnevek gyakorlásához:

  • vedd fel a sorban a második, negyedik... dobozt, s nézd is meg mi van benne. Ez vajon kisebb a doboznál, vagy nagyobb /gomb, papír zsebkendő, szalvéta, gyöngy.../

Névutók gyakorlásához:

  • hol a doboz... tedd a dobozt...

  • halmazképzés, bontás

  • labirintusok építése

Sál

  • mérések: hosszúság, szélesség

  • mérésekhez mérőeszközként: bőség, magasság, mélység, szélesség, hosszúság

  • összehasonlítások

  • geometriai tapasztalatszerzés: síkbeli alakzatok létrehozása

  • összemérések, pl. földre dobok egyenként két-három sálat, vajon melyik a leghosszabb, legrövidebb. Távolra a sáltól lefektetünk

 

Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon