A GOMBOK matematikája 2
2008.07.26. 14:06
Sál
-
mérések: hosszúság, szélesség
-
mérésekhez mérőeszközként: bőség, magasság, mélység, szélesség, hosszúság
-
összehasonlítások
-
geometriai tapasztalatszerzés: síkbeli alakzatok létrehozása
-
összemérések, pl. földre dobok egyenként két-három sálat, vajon melyik a leghosszabb, legrövidebb. Távolra a sáltól lefektetünk egy gyereket a szőnyegre, vajon a sál, vagy a gyerek a hosszabb.
-
távolságmérés: milyen távolságra van a szőnyeg a szekrénytől, 2 sálnyi egységre
-
egyenes és görbe vonalak létrehozása
-
nyitott és zárt vonalak
-
sorba rendezés
-
tapasztalatszerzés a darabszámok változásairól, hozzátevés, elvevés, ugyanannyivá tétel
-
több, kevesebb, ugyanannyi, kis számok megnevezése
-
tő és sorszámnevek
-
válogatások, elrontott válogatás javítása
-
hasonlóság, különbözőség, azonosság
-
párosítás
-
szimmetria
-
egyszerű labirintusok készítése
-
rendezés
-
színválogatás
-
területmérés, lefedések
-
mi változott meg játék
-
logikai műveletek gyakorlása: állítások, tagadások
-
térbeli viszonyok gyakorlása
-
színválogatás, csoportosítás
-
irányok: milyen színű sál van a leghosszabb piros sál mellett jobbra, tedd a nyakadra azt a sálat, amelyik a zöldtől jobbra található
III. A TERMÉSZET MATEMATIKÁJA
A HÓ: megfigyeljük mekkora pelyhekben esik kis, nagy, egész kicsi, azaz hódara
-
egyenesen hullik lefelé, vagy a szél több irányba is fújja, esetleg kavarja, vagy hordja a havat. A szavak jelentéséről is beszélgetünk.
-
hógolyó készítése, gurítással nagyobbítása, – hozzátapad a hó, ahol gurítjuk –
-
a kisebb, nagyobb golyókból hóembert építhetünk, előtte ki kell válogatni nagyság szerint, alulra kerül a legnagyobb... és így tovább
-
a megmaradt golyókból vagy több hóembert készítünk, melyeket a végén összehasonlítunk, nagyság, kövérség szerint, valamint melyik áll egyenesen, ferdén, a ferde merre dől.
-
gyakorolhatjuk a névutókat a hóemberhez viszonyítva, ki hol áll...
-
mekkorák vagyunk a hóembernél ki alacsonyabb, ki magasabb, ugyanolyan magas
-
készíthetünk várat szintén nagyra gurított hógolyóból
-
guríthatunk úgy is golyókat, hogy meghatározzuk milyen nyomot hagyjon – kör, háromszög, téglalap, virág,
-
lehet játszani a frissen esett hóban „találj meg” játékot. Két gyerek elindul a hóban, s egy idő után a többiek a nyomokat követve megkeresik őket.
-
a hányan mentek az úton... lábnyomok szétválogatása, összehasonlítása, számlálása
-
egy jó nagy vödör havat beviszünk a csoportszobába, időnként megnézzük mi történik vele, a teljes olvadás után rácsodálkozhatunk, milyen kevés víz lett belőle, beszélhetünk a víz tisztaságáról, szennyezettségéről
-
megfigyeljük a jégcsapokat, különösen akkor rejt sok matematikai tartalmat, ha egymás mellett sok jégcsap van Ha ilyet látunk, tanítsuk meg a gyerekeket rácsodálkozni.
-
utána beszélgethetünk a hosszáról, ki találja meg a leghosszabb, legrövidebb, legszebb jégcsapot. Helymeghatározás, tő és sorszámnevek gyakorlása, térirányok
-
olvadáskor folyamatosan figyelhetjük rövidülésüket, s azt, hogy vajon melyik olvad el először
-
geometriai formákat hozhatunk létre víz segítségével, attól függően milyen formába öntjük és fagyasztjuk meg a vizet
A FÁK: nem csak gyönyörködtetnek, hanem rengeteg matematikai tapasztalattal láthatják el a gyerekeket, csak ki kell használnunk a lehetőségeket.
Séta alkalmával, akár erdőbe, akár fás környezetbe, akár egy olyan utcába, ahol van pár fa, mit is tehetünk.
-
fa alá állva felnézünk és megfigyeljük az ágakat, vannak vékonyak, vastagok, s meg is saccoljuk melyikből lehet több. Ez különösen abban az időszakban látható jól, amikor még nincs a fákon levél. Az ágakat azután egymáshoz is hasonlítgathatjuk, sőt egy másik fáéhoz is.
-
fák hasonlítása nagyság szerint, ágak sokasága szerint
-
melyiken van több levél, nagyobb levél, zöldebb, sárgább... levél
-
melyik terebélyesebb, azaz melyiknek van nagyobb koronája /amelyik alá több gyerek fér/
-
kerek, vagy hosszúkás a koronája
-
törzse vastag, keskeny, át tudja-e egy gyerek fogni, ha nem hányan? Lemérhetjük spárgával is a törzset, s úgy pontosan eldönthető a törzsvastagság. Vajon miért vastagabb a törzse két azonos fajtájú fa közül az egyiknek? /a fa korát jelzi/
-
Melyik kertben, vagy az utca melyik felén van több, nagyobb fiatalabb, öregebb kereklombú... fa?
-
a levél formája, /egy nagyobb levél van a száron, vagy több kisebb levél, pl. akác
-
kiválaszthatunk az óvodához közel egy fát, amelyet kinevezünk a csoport fájának, s azt folyamatosan egész évben figyeljük.
-
megismerjük a nevét, s tényeket állapítunk meg róla, nagyság, forma, koronája, törzsvastagság...
-
célszerű ősszel kezdeni, s a leveleket nézni, ahogy színesednek, s hullanak. Először a fán vannak, később egy kevés a földön is, majd egyre több a földön, aztán a fán kevesebb, végül mind lehullik a fáról. Közben ne felejtsük el felhívni a figyelmet a fa szépségére, hasznos voltára, óvására. A saját fánk alatt még az irodalom, az ének kezdeményezés is varázsosabb. A csoportszobában pedig lerajzolhatjuk, megfesthetjük …
-
télen az ágait figyelhetjük, s azt, hogy pihen-e rajta madár, esetleg tehetünk rá madáretetőt, s ez újabb lehetőség a megfigyelésre.
-
tavasszal a rügyezést, a fa éledését figyelhetjük, s azt hogyan nőnek a levelek, sötétedik a színük, s lesz belőlük lombkorona. A szél hogyan fúj, merre mozgatja a leveleket, ahhoz viszonyítva, ahol állunk.
AZ ÓVODA UTCÁJA
-
házból, vagy fából
-
magas, vagy alacsony házból, fából
-
családi, vagy emeletes házból
-
keress ugyanolyan magas házat, ez tőle jobbra, vagy balra van,
-
kémények száma, összehasonlítása
-
melyik házba férne több ember, te melyikben laknál szívesebben, miért
-
az óvodánk, vagy a kiválasztott ház a magasabb, nagyobb, s melyikben tartózkodnak többen,
-
kerítések hossza, magassága, oszlopaik formája...
-
kertek virágai, több-kevesebb ugyanannyi, hosszabb, rövidebb ugyanolyan hosszú a szára, melyik színből van több, ez megszámlálható-e.
Matematikai tartalom:
szélesebb-keskenyebb, hosszabb-rövidebb, magasabb-alacsonyabb stb. – mennyiségek összehasonlítása, összemérése közvetlenül vagy közvetítővel
|
Aktuális téma lehet például: Tél, téli örömök
|
Építő játék
|
Hóember készítése 3 golyóból, kisebb-nagyobb-legnagyobb. Görgetés során a golyó egyre nagyobb lesz, egyre több hó tapad rá.
Jégszobor készítése kisebb-nagyobb jégtömbökből. A szobor részei, arányai, nagysága, szélessége, és ezek összehasonlítása a társai szobrának mérhető tulajdonságaival.
|
Szabályjáték célpont: fa, szikla, vagy rajzolt kör
|
Hógolyózás – célba dobó verseny. Hógolyók gyúrása a hógolyózáshoz. Kinek hány darab van? Kié a legtöbb? Hányat gyúrjak még, hogy annyi legyen, mint neked? Most mindenkinek ugyanannyi van? Kié a legnagyobb?
Kinek hány találata van? Ki lett az első? Miért? Hogyan alakul a további sorrend?
Szánkóval lecsúszás, kerüléssel, szlalomozással. Hány akadályt tudott kikerülni? Ki lett a győztes? Miért?
tolás – húzás szánkón, megadott szabályok szerint.
|
Szerepjáték
|
Szánkózás: lovacska és a kocsis. Miért nem bírja elhúzni a szánkót? Hány gyerek fér el a szánkón?
|
Munka jellegű tevékenység
|
Hó söprése, tolása. Hó-kerítés jött létre az eltolt út szélén. Milyen magas? Meddig ér Marikának?
A vizes ruha szárítása a radiátoron. Hány anorák fér rá? Hogyan helyezhetnénk rá még többet? Hová tűnik a víz a ruhából?
|
Gondozás
|
Öltözködés télen rétegesen. Hány darab ruha van rajtad? Miből van páros rajtad? Kimelegedés gyors futás, rövid idő alatt, hosszú távon.
|
Ének-zene- dalos-játék
|
Levegőzés közben hangok utáni tájékozódás: közelebb vagy távolabb hallod? Kutassuk fel, honnan szól?
A természet hangjainak felismerése: Ki hányat ismer fel? Dalra egyenletes lépés: Tippeljük meg, hogy meddig jutunk el a dal végére? Közelebb, vagy távolabb vagyunk, mint tippeltük?
|
Rajz-kézimunka
|
Hókristály készítése papírból: Négy csúcs. Szemben lévő két csúcs. Kisebb lett, fele akkora. Szimmetria, négyszög, háromszög. Hányszor hajtottuk meg?
Karcolás a hóban: egyenes, görbe, rövid, hosszú vonal. Kié a leghosszabb? Készítsünk házikót hat vonalból! Nyomhagyás a hóban: lépést, nyúk-lépést, szökdelést, traktornyomot páros lábbal.
Kié lehet ez a nyom? Megoldás keresése minta, méret, mélység, talpforma vagy oldaliság alapján.
|
Például: Szabályjáték - Célba dobó verseny
|
Várható folyamata, menete lehet
|
Kibonthat matematikai tartalmak lehetnek
|
- hógolyó gyúrása
|
Nagyobb-kisebb, több-kevesebb, hány darab, ha eldobtad, akkor kevesebb lett
|
- célba dobás, célpont: fa, szikla, vagy rajzolt kör
|
Dobás módja: válltól, alulról felfelé, átdobás valami felett
Alatta, fölötte, találatok száma, sokkal magasabban, -alacsonyabban
|
- távolságra dobás vonal mögül
|
Messzebb -közelebb, mennyivel nagyobb vagy erősebb dobás, hány lépésnyire, ügyesebb, első, második helyezés
|
Kerti munka: ültetés
|
Várható folyamata, menete lehet
|
Kibontható tartalmak lehetnek
|
Ágyás előkészítése: ásás, gereblyézés, kimérés, út készítése, körülkerítés
|
Ásó formája, föld felszíne, színének jellegzetessége, ásónyom mélysége, gereblye fogainak száma, nyoma, Hogyan jelöljük ki az ágyást? Oldalak hosszúsága, ágyás hossza, szélessége, a közöttük lévő viszony. Miért ferde? Hol az út? Milyen széles legyen? Hogyan férünk el rajta? Mivel kerítsük körül? Milyen hosszú kerítés kell? Milyen magas legyen? Miért fontos a kerítés? Milyen formájú legyen? Miből készüljön? Mi legyen az elemek szabályos sorrendje, ritmusa? Elég lesz-e a díszítő elem? Mennyi kell még?
|
Ültetés: lyukak készítése, egy lyukba több mag kerül, gereblyézés locsolás
|
Milyen mély legyen a lyuk? Hogyan mérjük ki a mélységét, a távolságát? Miért kell pontosan kimérni? Egy lyukba hány szemet tegyünk? Mennyi vizet bírunk el a kannában? Ki az erősebb? Ugyanannyi víz jut mindenhová?
|
Rajzolás, mintázás: Levélruha készítése Őszanyónak
|
Várható folyamata, menete
|
Adódó tartalmak lehetnek
|
Lehullott levelek gyűjtése, elrendezése, préselése
|
Melyik fáról való? Levélformák azonosítása. Mi a neve? Hogyan préseljük le? Két újságpapír közé. Elrendezés gyűrődésmenetesen. Mi történt a préselés után? Stb.
|
Levelekről
|
Színük, fajtájuk, szabdaltságuk, formájuk, és eszerint csoportosítás. Az erezetük jellemzői. Hol szedtük? Közelebb-távolabb, régebben, mostanában.
Időjárás és a levélhullás közötti összefüggés: hidegebb van, rövidebbek a nappalok, hamarabb sötét lesz. Stb.
|
Levélruha készítése
Kellékek: tű, cérna, olló, ragasztó; Munkamenet: ruhatervezés (koszorú, levélszoknya), összeillesztés, felpróbálás, megerősítés, esztétikai szempontok érvényesítése
|
Milyen ruha való Őszanyónak? A levelek kiválasztásának szempontjai: nagyság, levélforma, szín.
Fejbőség: hosszabb-rövidebb koszorú kell, nem fér a fejedre, leesik a válladra, mit tegyünk, hogy pontosan elég nagy legyen?
Szoknya hossza, derékbőség, levélnagyság…stb.
|
Ünnepkör: húsvét
|
Ünnepkör várható tartalma
|
Benne rejlő, kibontható egyéb műveltségtartalmak
|
Matematikai tartalmak
|
Húsvét ünnepéről
|
Szokások, eredetük, képeskönyvek, szakácskönyvek, nézegetése,
Húsvéti hagyományok: locsolkodás, ajándékozás, fűzfa-barka szentelés
Húsvéti ételek: sonka, beigli, bárány
|
Átélt élmények felidézése, Mi tavaly otthon hogyan szoktuk?”
Kölnivizes üveg űrtartalma, barka virágainak száma, beigli fajtái, készítésének menete
|
Húsvéti tojások festése, mintázása, festék készítés: vörös és lila hagymalevél gyűjtése, áztatása.
Eszközök: viasz, lábas, só, ecet.
Menete: előkészítés, főzés, viaszolás, festés vagy áztatás, viasz lekaparása
|
Tyúktojás vásárlása, megfigyelése;
Tojással szaporodó állatok;
Nyers és főtt tojás állagának összehasonlítása;
Tojás részei
Főtt tojás fajtái: lágy, kemény, a belőle készíthető ételek
|
Formák, színek, méretek, nagyobb-kisebb, több-kevesebb, rövidebb-hosszabb ideig főzött tojás
Ki tud több tojásételt?
Hány tojást színezünk? Hányat festünk, hányat szúrunk ki, hányat viaszolunk? Stb. Mennyi vízben főzzük?
Mekkora lábos kell?
|
|
Locsolóversek gyűjtése, előadása
|
Hány locsolóverset gyűjtöttünk össze? Stb.
|
|