Játékban a matematika /2
2008.08.30. 15:37
6. Játékok a külső világ tevékeny megismeréséhez
I. A tevékenységek matematikája
II. Az eszközök matematikája
III. A természet matematikája
Játékok
I. A tevékenységek matematikája
1. KERESS ÉS TALÁLJ MEG! /énekes körjáték/
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
formai tulajdonságok felismerése
-
azonosságok, különbözőségek felismerése
-
összehasonlítás /eredményeként megvalósulhat a tárgyak, személyek...osztályozása, rendezése.
-
forma és nagyság, forma és szín egyidejű észlelése
-
figyelemmegosztás, emlékezet fejlesztése
-
szimmetria érzékeltetése, felfedeztetése
A játékhoz szükséges eszközök:
csuklódísz, nyaklánc, fejdísz – készítünk különböző kártyákat attól függően, hogy milyen témában szeretnénk ismereteket nyújtani a gyermekeknek – pl. szerepelhetnek a kártyákon gyümölcsök, zöldségek, síkmértani formák, színek szimmetrikus alakzatok... Ezután a kártyákból elkészítjük a csuklódíszt stb.
A játék menete
Először a csuklódísszel indítjuk a játékot, hogy a gyermekek szinte állandóan figyelemmel tudják kísérni a kártyájukon lévő képet.
Az eszközök kiosztása után eljátsszuk az Ennek a kislánynak nem jutott párja... kezdetű dalt. A körjáték végén a gyermekeken lévő forma dönti el, hogy ki kinek a párja. A következő játék előtt elég csak megfordítani a csuklódíszt, melynek a másik felén is van valamilyen kép. Ezután viszont már cserélgetni kell a díszeket. A csukló után a nyaklánc következzen, amely már kicsit nehezebb, hisz csak a körjáték előtt, és a párválasztás előtt nézheti meg a kártyáját. Nehezebb ennél is, amikor fejdísz a kártya, hisz a körjáték elején kell megfigyelnie a formáját, s a dal végén ez alapján keresi meg a párját.
Variációs lehetőségek:
-
színt és formát is kell figyelni /piros alma a piroshoz, pöttyös esernyő a pöttyöshöz stb.
-
kicsit a naggyal párosítani
-
eszköz nélkül választanak egymásnak párt, s elmondják miben azonosak /pl. lányok, barna a hajuk, ugyanaz a kedvenc játékuk, színük...../
-
dal nélkül kártyaként használjuk a képeket. Készítünk egy olyan lapot, amin pl. kukacos alma van. Osztanak a gyerekek egymásnak 5-5 kártyát, a többiből húznak. Ha párosat találnak, leteszik. Akinél a kukacos alma marad, mondjuk, fel kell sorolnia 5 zöldségfélét, vagy kétlábú állatot... Ez a fajta játék különösen akkor érdekes, ha szimmetrikus alakzatokat rajzolunk kis eltéréssel
2. EZ ÉN VAGYOK! /kapcsolható a környezethez/
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
memória
-
figyelem, önfegyelem
-
azonosítás, hozzárendelés
-
azonosságok, különbözőségek felismerése
-
kreativitás, verbális fejlesztés
A játékhoz szükséges eszközök:
mesepárnák, vagy székek, vagy a szőnyeg, különböző témájú képek /pl. évszakok, állatok../
A játék menete
A gyerekek elhelyezkednek tetszés szerinti alakzatban, de úgy, hogy a megfigyelő jól láthasson mindenkit. A játszó gyerekek közül mondókával kiválasztunk valakit, aki a játékot kezdi, illetve aki az első megfigyelő lesz.
Ezután a megfigyelő válasz ki magának valakit, úgy, hogy ez ne tűnjön fel senkinek sem, majd szép lassan elkezdi sorolni a kiválasztott külső ismertető jegyeit. Amikor a kiválasztott magára ismer feláll, s ha jól döntött helyet cserél a megfigyelővel, s most ő lesz a kiválasztó. Aki nagyon figyel, az hamar magára ismer. A megfigyelőnek pedig arra kell ügyelnie, hogy játék közben ne nézzen feltűnően a kiválasztott gyerekre.
Variációs lehetőségek:
-
aki felismerte magát, mielőtt játékvezető lesz, fel kell sorolnia a családja tagjait, vagy apa, anya foglalkozását...
-
belső tulajdonságokat kell felsorolni
-
a tulajdonságok felsorolása közben bárki kitalálhatja a kiválasztott gyereket
-
személyek helyett tárgyakat, állatokat, virágokat... lehet kitalálni
-
képeket nézegetnek, s azt kell kitalálni melyikre gondolt a játékirányító. Lehet versenyszerűen is játszani, ki gyűjti össze a legtöbb képet.
3. A CSIGA ÉS A KÍGYÓ /vizuális neveléshez/
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
az egész és rész viszonyának felismerése
-
formaészlelés, téri látás
-
problémamegoldó gondolkodás
-
megfigyelőképesség
-
kombinációs készség
-
kreativitás
A játékhoz szükséges eszközök:
Két nagyméretű lapra rajzolunk csigát, illetve kígyót. Az egyiket mindegyikből feldaraboljuk kártya méretűre, a másik egy darabig alaplapként funkcionál.
A játék menete
Egyik asztalnál a feldarabolt kígyót, a másiknál a feldarabolt csigát rakják ki a gyerekek az alaplap felhasználásával. Utána cserélnek. Kis gyakorlás után egy asztalnál az összekevert állatokat rakják ki szintén közösen.
Amikor már többször kirakták a csigát is, meg a kígyót is, akkor a szintén összekevert kártyákat úgy kell kirakni, hogy a játékosok sorban haladnak, mindenki csak egy darabot vesz el a pakliból, s azt próbálja helyezgetni. Ha nem találja meg a helyét, vissza kell tennie a pakliba.
Variációs lehetőségek:
-
az alaplapot nem használják a gyerekek
-
két csapat játszik két asztalnál, mindegyik azonos csigát kezd el kirakni jelre. Egy csapat három-négy gyerekből álljon.
-
egy vonalból készült, felvágott kígyót, illetve csigát raknak ki alaplap nélkül
-
előzőleg nem látott képet kell kirakniuk
-
saját készítésű rajzukat vágják szét, cserélnek egymással, s ezután rakják össze
4. MEMÓRIAJÁTÉKOK /kapcsolható megfelelő kártyákkal az irodalomhoz is/
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
kombinációs készség, figyelem
-
számképek, számlálás, azonosítás
-
összehasonlítás, azonosítás
-
memória
-
logikus gondolkodás
-
relációk
A játékhoz szükséges eszközök:
Különböző síkmértani formákra rajzolt képek
A játék menete
A kártyákat lefordítva, megkeverve az asztalra tesszük. A lefordított kártyák párját kell megkeresni az alábbiak szerint. Az első játékos megfordít mondjuk egy háromszög alakú kártyát, amin egy hóember van.
Ezután megfordít még egy háromszög alakú kártyát abban a reményben, hogy azon is hóember van. Ha igen, maga elé teszi mindkét kártyát, ha nem mindkettőt visszafordítva az asztalon hagyja. Ezután sorban próbálkoznak a játékosok. Ha sikerült megtalálni mindegyik kártyának a párját, akkor meg lehet számolni, ki gyűjtötte a legtöbb kártyát.
Variációs lehetőség:
-
alapszínt adunk a képeknek, így nem elég az, hogy a síkmértani forma és a kép is egyezik, az alapszínnek is egyeznie kell
-
a forma, alak szín mellé a nagyságot is variáljuk, pl. a kis hóemberhez a kis hóember, a nagy hóemberhez a nagy hóember tartozik
-
nehezíthetjük a játékot még azzal, hogy a kép párja nem az azonos formán van, tehát pl. az egyik piros alma a háromszögben van, a másik piros alma a körlapon
-
kapcsolhatjuk az irodalom-foglalkozáshoz úgy, hogy a kártyákra mesefigurákat, vagy mesejeleneteket rajzolunk, s a két kártyát akkor tehetik maguk elé, ha felismerik a mesét, verset
5. DOBJ, ÉPÍTS /vizuális nev. szocializáció/
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
vizuális helyzet felismerése
-
térbeli viszonyok
-
osztályozás, megfigyelő-képesség
-
térbeli irányok, viszonyok felismerése, alkalmazása
-
reláció, kisebb, nagyobb
-
összehasonlító képesség fejlesztése
-
kreativitás, tervezés
A játékhoz szükséges eszközök:
/variációs lehetőségekhez fakockák, rajzolt építmények különböző méretű dobozok/
A játék menete
Tálcára kirakunk nagyobb mennyiségű pálcikát, majd a gyerekek az asztal köré ülnek. Amennyiben parkettán fogják játszani, többen is részt vehetnek benne. Az egyik dobókockán színek, a másikon a hagyományos pontok vannak. Az első játékos először a színt jelölő dobókockával dob, mely meghatározza, hogy milyen színű pálcikákat vehet majd el a tálcáról.
Ezután dobhat a hagyományos, számokat jelölő kockával, s vehet annyi pálcikát, amennyit dobott. Ezután kezdődik az építkezés, miközben a többiek is dobnak sorrendben. A játék először csak 5-6 dobásig tart, majd következhet annak eldöntése, hogy ki építette a legötletesebb formát. Ezt mindig közösen teszik, s a következő fordulóban az dobhat először, akinek a legérdekesebb az építménye, azaz akié a legtöbb szavazatot kapta.
Variációs lehetőségek:
-
előre lerajzolt építményt kell lemásolniuk, de ebben az esetben csak a hagyományos, számosságot meghatározó dobókockát használják. Kié készül el legelőbb, és hibátlanul.
-
egy nagy várat építenek közösen kisebb-nagyobb dobozokból úgy, hogy mindenki annyi kockát építhet be a várba, ahányat dobott. Meghatározhatják a játék kezdete előtt, hogy ötletekkel segíthetik-e egymást a játékosok.
6. SEGÍTSÜNK HAMUPIPŐKÉNEK
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
több, kevesebb, ugyanannyi fogalmának megértetése
-
becslés (szemmel)
-
válogatás, azonosítás, összemérés
-
kisebb, nagyobb, ugyanakkora
-
koordinációs készség (munkavégzés megtervezése)
A játékhoz szükséges eszközök:
bab, borsó, lencse, tálkák, csipesz
A játék menete
Az asztal közepére helyezett közepes méretű tálból, melyben a bab, borsó és lencse össze van keverve, csipesz segítségével, megadott időre válogassák ki az egyik összetevőt. Ez az idő lehet, amíg lassan elmondjuk, pl. Madarak voltunk... kezdetű mondókát. /csak annyi gyerek válogasson, ahány egymás zavarása nélkül tud a csipesszel a tálhoz férni/
Variációs lehetőség:
-
versenyjáték, három gyerek közül megadott idő alatt ki tud több lencsét kiválogatni /becslés, majd számosság megállapítása/
-
két asztalnál két csapat játszik, de mind a három féle magot külön kell válogatni /ha egy csapatban három gyerek játszik, akkor célszerű eldönteniük hogyan válogatnak. Erre adjon időt az óvónő. Lehetőségek: kijelölik melyik tálba melyik magot teszik, s eldönthetik azt is ki melyik magot válogatja/
7. FÉNYŰZÉS
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
hosszú, rövid közel, távol
-
kicsi, nagy
-
síkmértani formák létrehozása
-
reagálóképesség
-
irányok gyakorlása
A játékhoz szükséges eszközök:
A játék menete
Az óvónő a terem falán mozgatja az elemlámpa fényét szép lassan, s a gyerek, gyerekek a saját lámpájukkal próbálják minél pontosabban követni azt.
Variációs lehetőség:
-
A mozgást és követést lehet gyorsítani, az útvonalat pedig bonyolítani.
-
Gyerek irányít gyereket.
-
Az óvónő formát rajzol és követés közben ki kell találni mit rajzoltak. /váza, hal, síkmértani formák.../
-
A szekrény ajtaját rajzold körbe a lámpád fényével, vagy a falon lévő képkeretet hullahopp karikát.../
-
Fogócskázhat két lámpafény: egyik a kergető, másik a fogó, s ha kicsit is fedi egymást a két fény, megvan akit kergettek.
8. AUTÓVERSENY
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
A játékhoz szükséges eszközök:
két, három kisebb méretű autó /matchbox/, nagyobb körméretű spulni, 4-5 m hosszú közép-vastag cérna, vagy zsinór
A játék menete
Két, vagy három autóra elől a kerekeinél kössük fel a cérnát/zsinórt, a végét pedig rögzítsük a spulnihoz. Tegyük az autókat a rajtvonalra, a spulnit pedig a versenyző gyerekek kezébe. Jelre a gyerekek próbálják feltekerni a cérnát/zsinórt, ezzel közelebb hozva magukhoz a kisautót. Aki a leggyorsabb, az győz, ahhoz ér leggyorsabban, és legelőbb az autó.
Variációs lehetőség:
-
Nehezíthetjük a versenyt azzal, hogy mindig kisebb átmérőjű spulnit, és vékonyabb cérnát használunk.
-
Egy csapat maga is eldöntheti, hogy melyik méretű eszközökkel versenyeznek.
9. ÉN VAGYOK A SZEMEM, TE LESZEL A KEZEM
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
téri tájékozódás, irányok
-
megfigyelőképesség
-
kommunikációs készség
-
színérzékelés fejlesztése
-
azonosítás, válogatás
-
szimmetrikus alakzatok létrehozása, felismerése,
-
szabálytudat, türelem fejlesztése
A játékhoz szükséges eszközök:
logikai készlet, asztali paraván
A játék menete
Három gyerek játszhatja egyszerre. Egyik gyerek a szem, a másik a kéz, a harmadik a kirakó játékos. A kirakó elkezd valamilyen formát kirakni a készletből. A látó lépésről, lépésre kommentálja amit lát, a kéznek, pl. tedd ki a piros nagy háromszöget, fölé a kis sárga körlapot, a piros nagy háromszög mellé balra /ablak felé/ a kis kék négyzetlapot... Természetesen a kéz elől a kirakót el kell takarni, csak hallás útján építkezik. A végén megnézzük azonosra sikerült-e az építmény.
Variációs lehetőség:
-
A kirakó is egy előre megrajzolt formát másol le, ez a játék bevezetésekor legyen minél egyszerűbb, majd egyre bonyolultabb.
-
Csak két gyerek játszik, ilyenkor a kirakó maga mondja a kéznek, hogy ő mit is csinál. A játék végén mindig ellenőrizzék közösen, hogy pontos-e az építkezés.
-
Térben is kipróbálhatják ezt a játékot színes fakockákból.
|