mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Matematika
Matematika : Játékban a matematika /2

Játékban a matematika /2

  2008.08.30. 15:37

játékok

6. Játékok a külső világ tevékeny megismeréséhez

I. A tevékenységek matematikája
II. Az eszközök matematikája
III. A természet matematikája


Játékok

I. A tevékenységek matematikája


1. KERESS ÉS TALÁLJ MEG! /énekes körjáték/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • formai tulajdonságok felismerése

  • azonosságok, különbözőségek felismerése

  • összehasonlítás /eredményeként megvalósulhat a tárgyak, személyek...osztályozása, rendezése.

  • forma és nagyság, forma és szín egyidejű észlelése

  • figyelemmegosztás, emlékezet fejlesztése

  • szimmetria érzékeltetése, felfedeztetése

A játékhoz szükséges eszközök:
csuklódísz, nyaklánc, fejdísz – készítünk különböző kártyákat attól függően, hogy milyen témában szeretnénk ismereteket nyújtani a gyermekeknek – pl. szerepelhetnek a kártyákon gyümölcsök, zöldségek, síkmértani formák, színek szimmetrikus alakzatok... Ezután a kártyákból elkészítjük a csuklódíszt stb.

A játék menete
Először a csuklódísszel indítjuk a játékot, hogy a gyermekek szinte állandóan figyelemmel tudják kísérni a kártyájukon lévő képet.
Az eszközök kiosztása után eljátsszuk az Ennek a kislánynak nem jutott párja... kezdetű dalt. A körjáték végén a gyermekeken lévő forma dönti el, hogy ki kinek a párja. A következő játék előtt elég csak megfordítani a csuklódíszt, melynek a másik felén is van valamilyen kép. Ezután viszont már cserélgetni kell a díszeket. A csukló után a nyaklánc következzen, amely már kicsit nehezebb, hisz csak a körjáték előtt, és a párválasztás előtt nézheti meg a kártyáját. Nehezebb ennél is, amikor fejdísz a kártya, hisz a körjáték elején kell megfigyelnie a formáját, s a dal végén ez alapján keresi meg a párját.

Variációs lehetőségek:

  • színt és formát is kell figyelni /piros alma a piroshoz, pöttyös esernyő a pöttyöshöz stb.

  • kicsit a naggyal párosítani

  • eszköz nélkül választanak egymásnak párt, s elmondják miben azonosak /pl. lányok, barna a hajuk, ugyanaz a kedvenc játékuk, színük...../

  • dal nélkül kártyaként használjuk a képeket. Készítünk egy olyan lapot, amin pl. kukacos alma van. Osztanak a gyerekek egymásnak 5-5 kártyát, a többiből húznak. Ha párosat találnak, leteszik. Akinél a kukacos alma marad, mondjuk, fel kell sorolnia 5 zöldségfélét, vagy kétlábú állatot... Ez a fajta játék különösen akkor érdekes, ha szimmetrikus alakzatokat rajzolunk kis eltéréssel

2. EZ ÉN VAGYOK! /kapcsolható a környezethez/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • memória

  • figyelem, önfegyelem

  • azonosítás, hozzárendelés

  • azonosságok, különbözőségek felismerése

  • kreativitás, verbális fejlesztés

A játékhoz szükséges eszközök:
mesepárnák, vagy székek, vagy a szőnyeg, különböző témájú képek /pl. évszakok, állatok../

A játék menete
A gyerekek elhelyezkednek tetszés szerinti alakzatban, de úgy, hogy a megfigyelő jól láthasson mindenkit. A játszó gyerekek közül mondókával kiválasztunk valakit, aki a játékot kezdi, illetve aki az első megfigyelő lesz.
Ezután a megfigyelő válasz ki magának valakit, úgy, hogy ez ne tűnjön fel senkinek sem, majd szép lassan elkezdi sorolni a kiválasztott külső ismertető jegyeit. Amikor a kiválasztott magára ismer feláll, s ha jól döntött helyet cserél a megfigyelővel, s most ő lesz a kiválasztó. Aki nagyon figyel, az hamar magára ismer. A megfigyelőnek pedig arra kell ügyelnie, hogy játék közben ne nézzen feltűnően a kiválasztott gyerekre.

Variációs lehetőségek:

  • aki felismerte magát, mielőtt játékvezető lesz, fel kell sorolnia a családja tagjait, vagy apa, anya foglalkozását...

  • belső tulajdonságokat kell felsorolni

  • a tulajdonságok felsorolása közben bárki kitalálhatja a kiválasztott gyereket

  • személyek helyett tárgyakat, állatokat, virágokat... lehet kitalálni

  • képeket nézegetnek, s azt kell kitalálni melyikre gondolt a játékirányító. Lehet versenyszerűen is játszani, ki gyűjti össze a legtöbb képet.

3. A CSIGA ÉS A KÍGYÓ /vizuális neveléshez/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • az egész és rész viszonyának felismerése

  • formaészlelés, téri látás

  • problémamegoldó gondolkodás

  • megfigyelőképesség

  • kombinációs készség

  • kreativitás

A játékhoz szükséges eszközök:
Két nagyméretű lapra rajzolunk csigát, illetve kígyót. Az egyiket mindegyikből feldaraboljuk kártya méretűre, a másik egy darabig alaplapként funkcionál.

A játék menete
Egyik asztalnál a feldarabolt kígyót, a másiknál a feldarabolt csigát rakják ki a gyerekek az alaplap felhasználásával. Utána cserélnek. Kis gyakorlás után egy asztalnál az összekevert állatokat rakják ki szintén közösen.
Amikor már többször kirakták a csigát is, meg a kígyót is, akkor a szintén összekevert kártyákat úgy kell kirakni, hogy a játékosok sorban haladnak, mindenki csak egy darabot vesz el a pakliból, s azt próbálja helyezgetni. Ha nem találja meg a helyét, vissza kell tennie a pakliba.

Variációs lehetőségek:

  • az alaplapot nem használják a gyerekek

  • két csapat játszik két asztalnál, mindegyik azonos csigát kezd el kirakni jelre. Egy csapat három-négy gyerekből álljon.

  • egy vonalból készült, felvágott kígyót, illetve csigát raknak ki alaplap nélkül

  • előzőleg nem látott képet kell kirakniuk

  • saját készítésű rajzukat vágják szét, cserélnek egymással, s ezután rakják össze

4. MEMÓRIAJÁTÉKOK /kapcsolható megfelelő kártyákkal az irodalomhoz is/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • kombinációs készség, figyelem

  • számképek, számlálás, azonosítás

  • összehasonlítás, azonosítás

  • memória

  • logikus gondolkodás

  • relációk

A játékhoz szükséges eszközök:
Különböző síkmértani formákra rajzolt képek

A játék menete
A kártyákat lefordítva, megkeverve az asztalra tesszük. A lefordított kártyák párját kell megkeresni az alábbiak szerint. Az első játékos megfordít mondjuk egy háromszög alakú kártyát, amin egy hóember van.
Ezután megfordít még egy háromszög alakú kártyát abban a reményben, hogy azon is hóember van. Ha igen, maga elé teszi mindkét kártyát, ha nem mindkettőt visszafordítva az asztalon hagyja. Ezután sorban próbálkoznak a játékosok. Ha sikerült megtalálni mindegyik kártyának a párját, akkor meg lehet számolni, ki gyűjtötte a legtöbb kártyát.

Variációs lehetőség:

  • alapszínt adunk a képeknek, így nem elég az, hogy a síkmértani forma és a kép is egyezik, az alapszínnek is egyeznie kell

  • a forma, alak szín mellé a nagyságot is variáljuk, pl. a kis hóemberhez a kis hóember, a nagy hóemberhez a nagy hóember tartozik

  • nehezíthetjük a játékot még azzal, hogy a kép párja nem az azonos formán van, tehát pl. az egyik piros alma a háromszögben van, a másik piros alma a körlapon

  • kapcsolhatjuk az irodalom-foglalkozáshoz úgy, hogy a kártyákra mesefigurákat, vagy mesejeleneteket rajzolunk, s a két kártyát akkor tehetik maguk elé, ha felismerik a mesét, verset

5. DOBJ, ÉPÍTS /vizuális nev. szocializáció/

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • vizuális helyzet felismerése

  • térbeli viszonyok

  • osztályozás, megfigyelő-képesség

  • térbeli irányok, viszonyok felismerése, alkalmazása

  • reláció, kisebb, nagyobb

  • összehasonlító képesség fejlesztése

  • kreativitás, tervezés

A játékhoz szükséges eszközök:

  • színes fa, vagy műanyag pálcikák

  • kétféle dobókocka

/variációs lehetőségekhez fakockák, rajzolt építmények különböző méretű dobozok/

A játék menete
Tálcára kirakunk nagyobb mennyiségű pálcikát, majd a gyerekek az asztal köré ülnek. Amennyiben parkettán fogják játszani, többen is részt vehetnek benne. Az egyik dobókockán színek, a másikon a hagyományos pontok vannak. Az első játékos először a színt jelölő dobókockával dob, mely meghatározza, hogy milyen színű pálcikákat vehet majd el a tálcáról.
Ezután dobhat a hagyományos, számokat jelölő kockával, s vehet annyi pálcikát, amennyit dobott. Ezután kezdődik az építkezés, miközben a többiek is dobnak sorrendben. A játék először csak 5-6 dobásig tart, majd következhet annak eldöntése, hogy ki építette a legötletesebb formát. Ezt mindig közösen teszik, s a következő fordulóban az dobhat először, akinek a legérdekesebb az építménye, azaz akié a legtöbb szavazatot kapta.

Variációs lehetőségek:

  • előre lerajzolt építményt kell lemásolniuk, de ebben az esetben csak a hagyományos, számosságot meghatározó dobókockát használják. Kié készül el legelőbb, és hibátlanul.

  • egy nagy várat építenek közösen kisebb-nagyobb dobozokból úgy, hogy mindenki annyi kockát építhet be a várba, ahányat dobott. Meghatározhatják a játék kezdete előtt, hogy ötletekkel segíthetik-e egymást a játékosok.

6. SEGÍTSÜNK HAMUPIPŐKÉNEK

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • több, kevesebb, ugyanannyi fogalmának megértetése

  • becslés (szemmel)

  • válogatás, azonosítás, összemérés

  • kisebb, nagyobb, ugyanakkora

  • koordinációs készség (munkavégzés megtervezése)

A játékhoz szükséges eszközök:
bab, borsó, lencse, tálkák, csipesz

A játék menete
Az asztal közepére helyezett közepes méretű tálból, melyben a bab, borsó és lencse össze van keverve, csipesz segítségével, megadott időre válogassák ki az egyik összetevőt. Ez az idő lehet, amíg lassan elmondjuk, pl. Madarak voltunk... kezdetű mondókát. /csak annyi gyerek válogasson, ahány egymás zavarása nélkül tud a csipesszel a tálhoz férni/

Variációs lehetőség:

  • versenyjáték, három gyerek közül megadott idő alatt ki tud több lencsét kiválogatni /becslés, majd számosság megállapítása/

  • két asztalnál két csapat játszik, de mind a három féle magot külön kell válogatni /ha egy csapatban három gyerek játszik, akkor célszerű eldönteniük hogyan válogatnak. Erre adjon időt az óvónő. Lehetőségek: kijelölik melyik tálba melyik magot teszik, s eldönthetik azt is ki melyik magot válogatja/

7. FÉNYŰZÉS

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • hosszú, rövid közel, távol

  • kicsi, nagy

  • síkmértani formák létrehozása

  • reagálóképesség

  • irányok gyakorlása

A játékhoz szükséges eszközök:

  • elemlámpák

  • a csoportszoba berendezései, játékai

A játék menete
Az óvónő a terem falán mozgatja az elemlámpa fényét szép lassan, s a gyerek, gyerekek a saját lámpájukkal próbálják minél pontosabban követni azt.

Variációs lehetőség:

  • A mozgást és követést lehet gyorsítani, az útvonalat pedig bonyolítani.

  • Gyerek irányít gyereket.

  • Az óvónő formát rajzol és követés közben ki kell találni mit rajzoltak. /váza, hal, síkmértani formák.../

  • A szekrény ajtaját rajzold körbe a lámpád fényével, vagy a falon lévő képkeretet hullahopp karikát.../

  • Fogócskázhat két lámpafény: egyik a kergető, másik a fogó, s ha kicsit is fedi egymást a két fény, megvan akit kergettek.

8. AUTÓVERSENY

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • gyorsan-lassan, gyorsabb-lassúbb

  • közel, távol

  • görbe, egyenes

  • tő és sorszámnevek gyakorlása

  • összpontosítás

A játékhoz szükséges eszközök:
két, három kisebb méretű autó /matchbox/, nagyobb körméretű spulni, 4-5 m hosszú közép-vastag cérna, vagy zsinór

A játék menete
Két, vagy három autóra elől a kerekeinél kössük fel a cérnát/zsinórt, a végét pedig rögzítsük a spulnihoz. Tegyük az autókat a rajtvonalra, a spulnit pedig a versenyző gyerekek kezébe. Jelre a gyerekek próbálják feltekerni a cérnát/zsinórt, ezzel közelebb hozva magukhoz a kisautót. Aki a leggyorsabb, az győz, ahhoz ér leggyorsabban, és legelőbb az autó.

Variációs lehetőség:

  • Nehezíthetjük a versenyt azzal, hogy mindig kisebb átmérőjű spulnit, és vékonyabb cérnát használunk.

  • Egy csapat maga is eldöntheti, hogy melyik méretű eszközökkel versenyeznek.

9. ÉN VAGYOK A SZEMEM, TE LESZEL A KEZEM

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • téri tájékozódás, irányok

  • megfigyelőképesség

  • kommunikációs készség

  • színérzékelés fejlesztése

  • azonosítás, válogatás

  • szimmetrikus alakzatok létrehozása, felismerése,

  • szabálytudat, türelem fejlesztése

A játékhoz szükséges eszközök:
logikai készlet, asztali paraván

A játék menete
Három gyerek játszhatja egyszerre. Egyik gyerek a szem, a másik a kéz, a harmadik a kirakó játékos. A kirakó elkezd valamilyen formát kirakni a készletből. A látó lépésről, lépésre kommentálja amit lát, a kéznek, pl. tedd ki a piros nagy háromszöget, fölé a kis sárga körlapot, a piros nagy háromszög mellé balra /ablak felé/ a kis kék négyzetlapot... Természetesen a kéz elől a kirakót el kell takarni, csak hallás útján építkezik. A végén megnézzük azonosra sikerült-e az építmény.

Variációs lehetőség:

  • A kirakó is egy előre megrajzolt formát másol le, ez a játék bevezetésekor legyen minél egyszerűbb, majd egyre bonyolultabb.

  • Csak két gyerek játszik, ilyenkor a kirakó maga mondja a kéznek, hogy ő mit is csinál. A játék végén mindig ellenőrizzék közösen, hogy pontos-e az építkezés.

  • Térben is kipróbálhatják ezt a játékot színes fakockákból.

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.