mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Matematika
Matematika : Játékban a matematika /3

Játékban a matematika /3

  2008.08.30. 15:37

folytatás

10. PAPUCSOS

Matematikai tartalom, képességfejlesztés:

  • megfigyelőképesség fejlesztése

  • metakommunikáció

  • azonosságok és különbségek felismerése

  • párosítás, összehasonlítás,

  • vizuális emlékezet fejlesztése

  • percepció-fejlesztés

A játékhoz szükséges eszközök:
papírból készült, különféle formákkal díszített papucsok a papucsok díszítésének megfelelően készített dobókocka kártyák különféle képekkel /gyümölcsök, állatok.../

A játék menete
A gyerekek az asztalhoz ülnek, melynek közepére tesszük az összekevert papucsokat. Rendrakás lesz a játékban résztvevő gyerekek feladata. Először minden játékos két dobókockával dob egyet-egyet. Ha sikerült párt dobnia, akkor megtarthatja mind a két papucsot, ha nem, akkor tetszés szerint a kettőből az egyiket. Amikor mindenki dobott a két kockával, már csak egy kockával folytatódik a játék. Mindenki keresi a papucsa párját. Ha megtalálta maga elé teszi, és újból két dobással kezdhet.

Variációs lehetőségek:

  • játszhatják dobókocka nélkül, így a párosítást gyakorolhatják játékosan

  • párosíthat két csapat versenyszerűen, vagy melyik csapat lesz az első, vagy meghatározott idő alatt melyik csapat párosítja a legtöbb papucsot

  • a dobókockás változatnál csak akkor teheti maga elé a papucsot, ha a nála lévő párját dobta, a dobókockával.

  • papucs helyett gyümölcsöket, zöldségeket, állatokat, tárgyakat párosítunk

II. Eszközök matematikája /ötletek, mit, mire használhatunk/

Gyufásdoboz

Barkácsolás:

  • házak, közlekedési eszközök, bababútorok, kincsesládák stb. tervezése, elkészítése.

Építések szabadon:

  • magas-alacsony, keskeny-széles házak

  • hosszú és rövid vonat

  • keskeny út, széles út... stb.

Építések másolással:

  • térben megépített alakzatról

  • síkban ábrázolt alakzatról

Mérések:

  • kavicsokat, terményeket /rizs, bab.../ teszünk bele, s megnézzük melyik a könnyebb, nehezebb, vagy ugyanolyan súlyú.

  • melyikben lehet több kavics, vagy melyik tálcán van több, kevesebb, ugyanannyi gyufásdoboz

  • tömegmérés, sok, de könnyű, pl. egyik dobozban mák van, a másikban sárgaborsó

Összehasonlítások:

  • becsléssel /melyik zacskóban van több doboz/

  • párosítás, számlálás, kis szám megnevezése

  • lefedések: könyvek, szék ülőkéje-területmérés

  • hosszúságméréshez mércének: melyik sál a hosszabb, amelyik mellé egy vonalba több gyufásdobozt tudtunk kirakni stb.

Versenyjátékok:

  • dobozpöckölő

  • fújó

  • várépítő

  • toronyépítő

Sorszámnevek gyakorlásához:

  • vedd fel a sorban a második, negyedik... dobozt, s nézd is meg mi van benne. Ez vajon kisebb a doboznál, vagy nagyobb /gomb, papír zsebkendő, szalvéta, gyöngy.../

Névutók gyakorlásához:

  • hol a doboz... tedd a dobozt...

  • halmazképzés, bontás

  • labirintusok építése

Sál

  • mérések: hosszúság, szélesség

  • mérésekhez mérőeszközként: bőség, magasság, mélység, szélesség, hosszúság

  • összehasonlítások

  • geometriai tapasztalatszerzés: síkbeli alakzatok létrehozása

  • összemérések, pl. földre dobok egyenként két-három sálat, vajon melyik a leghosszabb, legrövidebb. Távolra a sáltól lefektetünk egy gyereket a szőnyegre, vajon a sál, vagy a gyerek a hosszabb.

  • távolságmérés: milyen távolságra van a szőnyeg a szekrénytől, 2 sálnyi egységre

  • egyenes és görbe vonalak létrehozása

  • nyitott és zárt vonalak

  • sorba rendezés

  • tapasztalatszerzés a darabszámok változásairól, hozzátevés, elvevés, ugyanannyivá tétel

  • több, kevesebb, ugyanannyi, kis számok megnevezése

  • tő és sorszámnevek

  • válogatások, elrontott válogatás javítása

  • hasonlóság, különbözőség, azonosság

  • párosítás

  • szimmetria

  • egyszerű labirintusok készítése

  • rendezés

  • színválogatás

  • területmérés, lefedések

  • mi változott meg játék

  • logikai műveletek gyakorlása: állítások, tagadások

  • térbeli viszonyok gyakorlása

  • színválogatás, csoportosítás

  • irányok: milyen színű sál van a leghosszabb piros sál mellett jobbra, tedd a nyakadra azt a sálat, amelyik a zöldtől jobbra található

III. A TERMÉSZET MATEMATIKÁJA

A HÓ: megfigyeljük mekkora pelyhekben esik kis, nagy, egész kicsi, azaz hódara

  • egyenesen hullik lefelé, vagy a szél több irányba is fújja, esetleg kavarja, vagy hordja a havat. A szavak jelentéséről is beszélgetünk.

  • hógolyó készítése, gurítással nagyobbítása, – hozzátapad a hó, ahol gurítjuk –

  • a kisebb, nagyobb golyókból hóembert építhetünk, előtte ki kell válogatni nagyság szerint, alulra kerül a legnagyobb... és így tovább

  • a megmaradt golyókból vagy több hóembert készítünk, melyeket a végén összehasonlítunk, nagyság, kövérség szerint, valamint melyik áll egyenesen, ferdén, a ferde merre dől.

  • gyakorolhatjuk a névutókat a hóemberhez viszonyítva, ki hol áll...

  • mekkorák vagyunk a hóembernél ki alacsonyabb, ki magasabb, ugyanolyan magas

  • készíthetünk várat szintén nagyra gurított hógolyóból

  • guríthatunk úgy is golyókat, hogy meghatározzuk milyen nyomot hagyjon – kör, háromszög, téglalap, virág,

  • lehet játszani a frissen esett hóban „találj meg” játékot. Két gyerek elindul a hóban, s egy idő után a többiek a nyomokat követve megkeresik őket.

  • a hányan mentek az úton... lábnyomok szétválogatása, összehasonlítása, számlálása

  • egy jó nagy vödör havat beviszünk a csoportszobába, időnként megnézzük mi történik vele, a teljes olvadás után rácsodálkozhatunk, milyen kevés víz lett belőle, beszélhetünk a víz tisztaságáról, szennyezettségéről

  • megfigyeljük a jégcsapokat, különösen akkor rejt sok matematikai tartalmat, ha egymás mellett sok jégcsap van Ha ilyet látunk, tanítsuk meg a gyerekeket rácsodálkozni.

  • utána beszélgethetünk a hosszáról, ki találja meg a leghosszabb, legrövidebb, legszebb jégcsapot. Helymeghatározás, tő és sorszámnevek gyakorlása, térirányok

  • olvadáskor folyamatosan figyelhetjük rövidülésüket, s azt, hogy vajon melyik olvad el először

  • geometriai formákat hozhatunk létre víz segítségével, attól függően milyen formába öntjük és fagyasztjuk meg a vizet

A FÁK: nem csak gyönyörködtetnek, hanem rengeteg matematikai tapasztalattal láthatják el a gyerekeket, csak ki kell használnunk a lehetőségeket.
Séta alkalmával, akár erdőbe, akár fás környezetbe, akár egy olyan utcába, ahol van pár fa, mit is tehetünk.

  • fa alá állva felnézünk és megfigyeljük az ágakat, vannak vékonyak, vastagok, s meg is saccoljuk melyikből lehet több. Ez különösen abban az időszakban látható jól, amikor még nincs a fákon levél. Az ágakat azután egymáshoz is hasonlítgathatjuk, sőt egy másik fáéhoz is.

  • fák hasonlítása nagyság szerint, ágak sokasága szerint

  • melyiken van több levél, nagyobb levél, zöldebb, sárgább... levél

  • melyik terebélyesebb, azaz melyiknek van nagyobb koronája /amelyik alá több gyerek fér/

  • kerek, vagy hosszúkás a koronája

  • törzse vastag, keskeny, át tudja-e egy gyerek fogni, ha nem hányan? Lemérhetjük spárgával is a törzset, s úgy pontosan eldönthető a törzsvastagság. Vajon miért vastagabb a törzse két azonos fajtájú fa közül az egyiknek? /a fa korát jelzi/

  • Melyik kertben, vagy az utca melyik felén van több, nagyobb fiatalabb, öregebb kereklombú... fa?

  • a levél formája, /egy nagyobb levél van a száron, vagy több kisebb levél, pl. akác

  • kiválaszthatunk az óvodához közel egy fát, amelyet kinevezünk a csoport fájának, s azt folyamatosan egész évben figyeljük.

  • megismerjük a nevét, s tényeket állapítunk meg róla, nagyság, forma, koronája, törzsvastagság...

  • célszerű ősszel kezdeni, s a leveleket nézni, ahogy színesednek, s hullanak. Először a fán vannak, később egy kevés a földön is, majd egyre több a földön, aztán a fán kevesebb, végül mind lehullik a fáról. Közben ne felejtsük el felhívni a figyelmet a fa szépségére, hasznos voltára, óvására. A saját fánk alatt még az irodalom, az ének kezdeményezés is varázsosabb. A csoportszobában pedig lerajzolhatjuk, megfesthetjük

  • télen az ágait figyelhetjük, s azt, hogy pihen-e rajta madár, esetleg tehetünk rá madáretetőt, s ez újabb lehetőség a megfigyelésre.

  • tavasszal a rügyezést, a fa éledését figyelhetjük, s azt hogyan nőnek a levelek, sötétedik a színük, s lesz belőlük lombkorona. A szél hogyan fúj, merre mozgatja a leveleket, ahhoz viszonyítva, ahol állunk.

AZ ÓVODA UTCÁJA

  • miből van több:

  • házból, vagy fából

  • magas, vagy alacsony házból, fából

  • családi, vagy emeletes házból

  • két ház összehasonlítása bárhol:

  • melyik magasabb alacsonyabb

  • több kevesebb ablak, kisebb vagy nagyobb ablak

  • keress ugyanolyan magas házat, ez tőle jobbra, vagy balra van,

  • kémények száma, összehasonlítása

  • melyik házba férne több ember, te melyikben laknál szívesebben, miért

  • az óvodánk, vagy a kiválasztott ház a magasabb, nagyobb, s melyikben tartózkodnak többen,

  • kerítések hossza, magassága, oszlopaik formája...

  • kertek virágai, több-kevesebb ugyanannyi, hosszabb, rövidebb ugyanolyan hosszú a szára, melyik színből van több, ez megszámlálható-e.

Felhasznált irodalom

Óvodai nevelés országos alapprogramja

Jean Piaget: Szimbólumképzés a gyermekkorban

Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan.
Gondolat Budapest. 1981.

Villányi Györgyné: Játék a matematika?
Tárogató Kiadó Budapest. 1993.

Kiss Tihamér: A gyermekek matematikai gondolkodásának kialakulása 2–7 életévekben.
Kiadja a Piaget Alapítvány, Budapest. 1995, Debrecen.

Zsámboki Károlyné – Horváthné Szigligeti Adél: Matematika kézzel, fejjel, szívvel.
FABULA Humán Szolgáltató Bt. 1993.

Porkolábné Dr. Balogh Katalin: Kudarc nélkül az iskolában.
Alex-typo. 1992.

Bakonyi Anna: Irányzatok, alternativitás az óvodai nevelés területén.
Tárogató Kiadó. 1995.

Tanulmányok a kisgyermeknevelésről
OKKER Oktatási Iroda 1995.

Budapesti Nevelő 1995/4

Játékpszichológia
Eötvös József Könyvkiadó 1997.

Páli Judit: A játék, mint alapozó funkció.
Játékfórum, 1991. Hajdúböszörmény

 

Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!