Játékban a matematika /3
2008.08.30. 15:37
10. PAPUCSOS
Matematikai tartalom, képességfejlesztés:
-
megfigyelőképesség fejlesztése
-
metakommunikáció
-
azonosságok és különbségek felismerése
-
párosítás, összehasonlítás,
-
vizuális emlékezet fejlesztése
-
percepció-fejlesztés
A játékhoz szükséges eszközök:
papírból készült, különféle formákkal díszített papucsok a papucsok díszítésének megfelelően készített dobókocka kártyák különféle képekkel /gyümölcsök, állatok.../
A játék menete
A gyerekek az asztalhoz ülnek, melynek közepére tesszük az összekevert papucsokat. Rendrakás lesz a játékban résztvevő gyerekek feladata. Először minden játékos két dobókockával dob egyet-egyet. Ha sikerült párt dobnia, akkor megtarthatja mind a két papucsot, ha nem, akkor tetszés szerint a kettőből az egyiket. Amikor mindenki dobott a két kockával, már csak egy kockával folytatódik a játék. Mindenki keresi a papucsa párját. Ha megtalálta maga elé teszi, és újból két dobással kezdhet.
Variációs lehetőségek:
-
játszhatják dobókocka nélkül, így a párosítást gyakorolhatják játékosan
-
párosíthat két csapat versenyszerűen, vagy melyik csapat lesz az első, vagy meghatározott idő alatt melyik csapat párosítja a legtöbb papucsot
-
a dobókockás változatnál csak akkor teheti maga elé a papucsot, ha a nála lévő párját dobta, a dobókockával.
-
papucs helyett gyümölcsöket, zöldségeket, állatokat, tárgyakat párosítunk
II. Eszközök matematikája /ötletek, mit, mire használhatunk/
Gyufásdoboz
Barkácsolás:
-
házak, közlekedési eszközök, bababútorok, kincsesládák stb. tervezése, elkészítése.
Építések szabadon:
-
magas-alacsony, keskeny-széles házak
-
hosszú és rövid vonat
-
keskeny út, széles út... stb.
Építések másolással:
Mérések:
-
kavicsokat, terményeket /rizs, bab.../ teszünk bele, s megnézzük melyik a könnyebb, nehezebb, vagy ugyanolyan súlyú.
-
melyikben lehet több kavics, vagy melyik tálcán van több, kevesebb, ugyanannyi gyufásdoboz
-
tömegmérés, sok, de könnyű, pl. egyik dobozban mák van, a másikban sárgaborsó
Összehasonlítások:
-
becsléssel /melyik zacskóban van több doboz/
-
párosítás, számlálás, kis szám megnevezése
-
lefedések: könyvek, szék ülőkéje-területmérés
-
hosszúságméréshez mércének: melyik sál a hosszabb, amelyik mellé egy vonalba több gyufásdobozt tudtunk kirakni stb.
Versenyjátékok:
-
dobozpöckölő
-
fújó
-
várépítő
-
toronyépítő
Sorszámnevek gyakorlásához:
-
vedd fel a sorban a második, negyedik... dobozt, s nézd is meg mi van benne. Ez vajon kisebb a doboznál, vagy nagyobb /gomb, papír zsebkendő, szalvéta, gyöngy.../
Névutók gyakorlásához:
Sál
-
mérések: hosszúság, szélesség
-
mérésekhez mérőeszközként: bőség, magasság, mélység, szélesség, hosszúság
-
összehasonlítások
-
geometriai tapasztalatszerzés: síkbeli alakzatok létrehozása
-
összemérések, pl. földre dobok egyenként két-három sálat, vajon melyik a leghosszabb, legrövidebb. Távolra a sáltól lefektetünk egy gyereket a szőnyegre, vajon a sál, vagy a gyerek a hosszabb.
-
távolságmérés: milyen távolságra van a szőnyeg a szekrénytől, 2 sálnyi egységre
-
egyenes és görbe vonalak létrehozása
-
nyitott és zárt vonalak
-
sorba rendezés
-
tapasztalatszerzés a darabszámok változásairól, hozzátevés, elvevés, ugyanannyivá tétel
-
több, kevesebb, ugyanannyi, kis számok megnevezése
-
tő és sorszámnevek
-
válogatások, elrontott válogatás javítása
-
hasonlóság, különbözőség, azonosság
-
párosítás
-
szimmetria
-
egyszerű labirintusok készítése
-
rendezés
-
színválogatás
-
területmérés, lefedések
-
mi változott meg játék
-
logikai műveletek gyakorlása: állítások, tagadások
-
térbeli viszonyok gyakorlása
-
színválogatás, csoportosítás
-
irányok: milyen színű sál van a leghosszabb piros sál mellett jobbra, tedd a nyakadra azt a sálat, amelyik a zöldtől jobbra található
III. A TERMÉSZET MATEMATIKÁJA
A HÓ: megfigyeljük mekkora pelyhekben esik kis, nagy, egész kicsi, azaz hódara
-
egyenesen hullik lefelé, vagy a szél több irányba is fújja, esetleg kavarja, vagy hordja a havat. A szavak jelentéséről is beszélgetünk.
-
hógolyó készítése, gurítással nagyobbítása, – hozzátapad a hó, ahol gurítjuk –
-
a kisebb, nagyobb golyókból hóembert építhetünk, előtte ki kell válogatni nagyság szerint, alulra kerül a legnagyobb... és így tovább
-
a megmaradt golyókból vagy több hóembert készítünk, melyeket a végén összehasonlítunk, nagyság, kövérség szerint, valamint melyik áll egyenesen, ferdén, a ferde merre dől.
-
gyakorolhatjuk a névutókat a hóemberhez viszonyítva, ki hol áll...
-
mekkorák vagyunk a hóembernél ki alacsonyabb, ki magasabb, ugyanolyan magas
-
készíthetünk várat szintén nagyra gurított hógolyóból
-
guríthatunk úgy is golyókat, hogy meghatározzuk milyen nyomot hagyjon – kör, háromszög, téglalap, virág,
-
lehet játszani a frissen esett hóban „találj meg” játékot. Két gyerek elindul a hóban, s egy idő után a többiek a nyomokat követve megkeresik őket.
-
a hányan mentek az úton... lábnyomok szétválogatása, összehasonlítása, számlálása
-
egy jó nagy vödör havat beviszünk a csoportszobába, időnként megnézzük mi történik vele, a teljes olvadás után rácsodálkozhatunk, milyen kevés víz lett belőle, beszélhetünk a víz tisztaságáról, szennyezettségéről
-
megfigyeljük a jégcsapokat, különösen akkor rejt sok matematikai tartalmat, ha egymás mellett sok jégcsap van Ha ilyet látunk, tanítsuk meg a gyerekeket rácsodálkozni.
-
utána beszélgethetünk a hosszáról, ki találja meg a leghosszabb, legrövidebb, legszebb jégcsapot. Helymeghatározás, tő és sorszámnevek gyakorlása, térirányok
-
olvadáskor folyamatosan figyelhetjük rövidülésüket, s azt, hogy vajon melyik olvad el először
-
geometriai formákat hozhatunk létre víz segítségével, attól függően milyen formába öntjük és fagyasztjuk meg a vizet
A FÁK: nem csak gyönyörködtetnek, hanem rengeteg matematikai tapasztalattal láthatják el a gyerekeket, csak ki kell használnunk a lehetőségeket.
Séta alkalmával, akár erdőbe, akár fás környezetbe, akár egy olyan utcába, ahol van pár fa, mit is tehetünk.
-
fa alá állva felnézünk és megfigyeljük az ágakat, vannak vékonyak, vastagok, s meg is saccoljuk melyikből lehet több. Ez különösen abban az időszakban látható jól, amikor még nincs a fákon levél. Az ágakat azután egymáshoz is hasonlítgathatjuk, sőt egy másik fáéhoz is.
-
fák hasonlítása nagyság szerint, ágak sokasága szerint
-
melyiken van több levél, nagyobb levél, zöldebb, sárgább... levél
-
melyik terebélyesebb, azaz melyiknek van nagyobb koronája /amelyik alá több gyerek fér/
-
kerek, vagy hosszúkás a koronája
-
törzse vastag, keskeny, át tudja-e egy gyerek fogni, ha nem hányan? Lemérhetjük spárgával is a törzset, s úgy pontosan eldönthető a törzsvastagság. Vajon miért vastagabb a törzse két azonos fajtájú fa közül az egyiknek? /a fa korát jelzi/
-
Melyik kertben, vagy az utca melyik felén van több, nagyobb fiatalabb, öregebb kereklombú... fa?
-
a levél formája, /egy nagyobb levél van a száron, vagy több kisebb levél, pl. akác
-
kiválaszthatunk az óvodához közel egy fát, amelyet kinevezünk a csoport fájának, s azt folyamatosan egész évben figyeljük.
-
megismerjük a nevét, s tényeket állapítunk meg róla, nagyság, forma, koronája, törzsvastagság...
-
célszerű ősszel kezdeni, s a leveleket nézni, ahogy színesednek, s hullanak. Először a fán vannak, később egy kevés a földön is, majd egyre több a földön, aztán a fán kevesebb, végül mind lehullik a fáról. Közben ne felejtsük el felhívni a figyelmet a fa szépségére, hasznos voltára, óvására. A saját fánk alatt még az irodalom, az ének kezdeményezés is varázsosabb. A csoportszobában pedig lerajzolhatjuk, megfesthetjük �
-
télen az ágait figyelhetjük, s azt, hogy pihen-e rajta madár, esetleg tehetünk rá madáretetőt, s ez újabb lehetőség a megfigyelésre.
-
tavasszal a rügyezést, a fa éledését figyelhetjük, s azt hogyan nőnek a levelek, sötétedik a színük, s lesz belőlük lombkorona. A szél hogyan fúj, merre mozgatja a leveleket, ahhoz viszonyítva, ahol állunk.
AZ ÓVODA UTCÁJA
-
házból, vagy fából
-
magas, vagy alacsony házból, fából
-
családi, vagy emeletes házból
-
keress ugyanolyan magas házat, ez tőle jobbra, vagy balra van,
-
kémények száma, összehasonlítása
-
melyik házba férne több ember, te melyikben laknál szívesebben, miért
-
az óvodánk, vagy a kiválasztott ház a magasabb, nagyobb, s melyikben tartózkodnak többen,
-
kerítések hossza, magassága, oszlopaik formája...
-
kertek virágai, több-kevesebb ugyanannyi, hosszabb, rövidebb ugyanolyan hosszú a szára, melyik színből van több, ez megszámlálható-e.
Felhasznált irodalom
Óvodai nevelés országos alapprogramja
Jean Piaget: Szimbólumképzés a gyermekkorban
Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan.
Gondolat Budapest. 1981.
Villányi Györgyné: Játék a matematika?
Tárogató Kiadó Budapest. 1993.
Kiss Tihamér: A gyermekek matematikai gondolkodásának kialakulása 2–7 életévekben.
Kiadja a Piaget Alapítvány, Budapest. 1995, Debrecen.
Zsámboki Károlyné – Horváthné Szigligeti Adél: Matematika kézzel, fejjel, szívvel.
FABULA Humán Szolgáltató Bt. 1993.
Porkolábné Dr. Balogh Katalin: Kudarc nélkül az iskolában.
Alex-typo. 1992.
Bakonyi Anna: Irányzatok, alternativitás az óvodai nevelés területén.
Tárogató Kiadó. 1995.
Tanulmányok a kisgyermeknevelésről
OKKER Oktatási Iroda 1995.
Budapesti Nevelő 1995/4
Játékpszichológia
Eötvös József Könyvkiadó 1997.
Páli Judit: A játék, mint alapozó funkció.
Játékfórum, 1991. Hajdúböszörmény
|