mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

A környező világ megismerése
A környező világ megismerése : A föld napja /versek, mesék, dalok - ajánlással

A föld napja /versek, mesék, dalok - ajánlással

  2008.07.26. 17:30

dr. Szent-Györgyi Albert szavai: „A természet hatalmas, az ember parányi, ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel...”

dr. Szent Györgyi Albert szavai:

A természet hatalmas, az ember parányi, ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel...”

Föld napját 1970-ben tartották meg először.Célja , hogy a világ környezetvédőinek lelkiismeretét felébressze az egész Föld veszélyesztetettsége iránt. A Föld napján való megemlékezések alkalmat adhatnak arra , hogy az emberiség mérlegelje, hogy kíméletesen bánik a környezetével, s mit tesz a, hogy ember és természet egészségesen éljen együtt. Hagyományteremtés is, hiszen a természet, a környezet szépségét és hasznosságát csak az tudja megmutatni másoknak, aki maga is felfedezi a természet szépségét, aki maga is értő szemmel figyeli a madarat, de észreveszi alatta a fát, a fán a bogarakat, megérti a környezetvédelem fontosságát, s azt maga is feladatának tekinti. Ezen a napon ŰŰfelhívhatjuk a gyerekek, szűlők figyelmét, hogy ruházatukon legyen zöld szín.

 

A természet varázsát ontja bőven

A fűben, a virágban és a kőben.

Ó nincs a földön oly silány anyag,

Mely így vagy úgy ne szolgálná javad,

De nincs oly jó, mely ne volna vész,

Ha balga módon véle visszaélsz”!”

(Shakespeare)

 

Beszélgetőkör :

  • Föld : bolygó, élete, szükséges életfeltételek: levegő, víz, oxigén,fény
    -Mi veszélyezteti a Földet?
    - Mi a környezetszennyeződés.?Környezeti problémák: levegőszennyezés stb.. Lakóhelyünk veszélyeztetettsége: .levegőtisztasági vizsgálatok: porszennyeződés kimutatása
    -Mit tehetünk a környezetünkért?

  • Föld. Hol lakunk?A föld és égi testvérei. A föld és a világ.Legközelebbi szomszédunk a hold.
    ( Gyermekenciklopédia : A mi világunk)

  • Földgömb: hat kontinenst és Földünk érdekesebb tájait kikeressük. A földön élő emberek (eszkimó, színesbőrűek, stb.) Hol élnek?Szárazföld, óceán stb. Milyen országokról hallottál már,milyen nemzetek élnek ott, hogyan beszélnek?) Magyarországon élünk, magyarok vagyunk. Hazaszeretetre nevelés ( Csodaország Kék könyv (esetleg nyaraéási élmény, fényképek nézegetése)


  • Természetes és mesterséges ( épített ) környezet:
    Az állatok alkalmazkodása környezetükhöz.
    Az ember védekezése a környezet hatásai ellen.

    A környezet védekezése az ember átalakító hatása ellen. .

  • Természeti jelenségek: aszály,árvíz, szívárvány, napfogyatkozás, vulkánlitörés. földrengés,( Csörgő Anikó:Kék csodaország 80-81, 108.o.9. Képtár Természet különleges jelenségek.

  • Fogalmak: talajminta, kéregminta, levéllenyomat

  • Növényvilág:védett növények, gyógynövények, mérgező növények
    Állatvilág: veszélyeztetett, védett állatok, kihalt állatok, kártékony állatok.

  • Világörökség kincse: Hortobágy, Nemzeti parkjaink. Csodaország Zöld könyv 40-41.o

  • Séta az óvoda körül, mesterséges környezeti tényezők listázása. Milyen növények, állatok élnek környezetünkben?

  • Gyűjtőmunka:, képek,, képeslapok, termések, kőzetek, kavicsok, csigaház, kagylók stb. (érzékelő -játékokhoz) Első természetbúvár könyvem 10-11.o.

  • Térkép olvasás (domborzati),
    - melyeken elhelyezzük a kontinensre jellemző ott élő jellegzetes állatot ( pingvin, bálna, zsiráf, kenguru, stb)Könyvek : -Csodaország Zöld könyv: 42-43.o.Kék könyv:14-15.o.
    -Nagy világatlasz
    -Képtár állatok.

  • Terepasztal homokból, dombok, vízek alakítása. (homokozó)

  • Kirándulás:Tájvédelmi környezet-Tájház, Nagyerdő, ,Debrecen nevezetességeinek megtekintése, Botanikus kert, Állatkert , Hármashegy ismerkedés a túristajelzéssel, erdei figyelmeztető , figyelemfelhívó táblák megismerésével.tűzgyújtási tilalom, védett fa,

  • Talajtípusokat hasonlíthatunk össze: homok, agyag, kavics kőzet, termőföld.

Ismerkedés : tapintás, kézzel, lábbal. csukott szemmel.Formálható, nem formázható, alakítható

Megfigyelések, tapasztalatok szerzése: mi történik ha vízet öntünk rá?

Kísérlet: dobozokba téve a különböző talajtípusokat magvakat, vagy virágot ültetünk bele. Melyikben lesz szebb a növényünk,megmarad-e?

  • "Szemetes ösvényen" való sorverseny szervezése, szemétgyűjtés akció-családokkal együtt.

  • Talajvédelem: komposztálás.Bepillanthatunk a helyes talajművelés, a komposztálás, valamint a „szelíd növényvédelem” titkaiba.A komposztálható anyagok összegyûjtésének fontosságának megláttatása.A kerti komposztáló létrehozása révén megismerik a szerves hulladékok kezelésének és újrahasznosításának egyik lehetséges és hatékony módját

  • Gilisztafarm készítése. Első természetbúvár könyvem 40-40.o.
    Kukackelepce első természetbúvár könyvem 26-27.o.

  • A szelektív hulladékgyûjtés az Öko-Pannon Kht játékos feladatai a hulladékok újrahasznosítására hívja fel a figyelmet. (Az anyagok csoportosítása) Papírgyűjtő akciót szervezhetünk. Hulladékos zsákbamacska- érzékelés . Feldolgozott (átalakított) anyagok, pl.a papír a textil, az üveg, a fémek, a műanyagok.

Az anyagok érzékelhető tulajdonságai, az egyszerű anyagi tulajdonságok megismerése.

  • Az anyagok formálhatósága, alakíthatósága, felhasználása. Hulladékhasznosítás. Egyszerűbb tárgyak készítése papír és műanyag hulladékból. Újrapapír készítése- tárgyak újrapapírból.

  • Kuka tündér -társasjáték.

  • Fák, virágok ültetése a z óvoda udvarán

ŰŰSzenzitív környezeti játékok:ŰŰ Környezetem valódi megfigyelésének megtanulása

Ezek a játékok a gyermekek számára megkönnyítik, hogy környezetük intenzív megfigyelésére koncentráljanak, hogy meglássák önmagukat a környezetükben, kapcsolatba lépjenek azzal, és lépésenként felismerjék a különböző megkülönböztető jeleket.

ŰŰAz egyformák szívesen barátkoznak egymással

A játékosok zenére mozognak egy teremben. A játékvezető utasítására az azonos ismertetőjeggyel rendelkezők csoportot alakítanak (például azok, akiken tornacipő van vagy valamilyen piros ruhadarab, akiknek egyforma a szemük színe stb.). Ha összeállt a csoport, újra elindul a zene, a csoport felbomlik, és a játékosok ismét elkezdenek a teremben sétálgatni, míg el nem hangzik az újabb ismertetőjegy.

Ismertetőjegyek keresése maguktól

Éppúgy játsszuk, mint az első játékban, csupán annyi a változás, hogy nem a játékvezető adja meg az ismertetőjegyeket, hanem a játékosok felszólításra maguk neveznek meg egyet.

ŰŰMozgások utánzása

A játékoson nagy körben állnak, a játékvezető áll középen, és egy bizonyos mozdulattal közeledik az egyik játékos felé. Most ez a játékos megy be a kör közepébe és az odafelé vezető úton megpróbálja utánozni ezt a mozgást. Középről kifelé egy saját maga által kitalált mozdulatot talál ki és azzal közeledik egy másik gyerek felé.

A játékok utáni kiértékelő beszélgetés során a gyermekek spontán elmondhatják benyomásaikat. A további fontos kérdések lehetnek például: Miben voltam jó? Mi esett nehezemre? Mi tűnt fel nekem? Mi a közös bennem és a többiekben? Miben különbözöm én a többiektől?

 

ŰŰ

Dramatikus játék:- évszak eljátszása zenére, mi történik, ha elbújik a nap, elered az eső,

-kerekerdő fái vagyunk, te milyen fa vagy,

-hegyet mászunk, nagyon meredek

-átkelünk a tengeren: evezünk, úszunk.

"Segíts a kispatakunk tisztántartásában!" - horgászjátékkal rámutattunk a vizek, vizes élõhelyek megóvására.Madártollat tiszta vízbe, majd olajos vízbe mártunk

 

ŰŰMi nem illik a képbe?

A játékvezető átalakítja a természetes környezetet, és oda nem illő tárgyakat helyez el szokatlan helyeken: A fenyőfán alma nő, a mohán egy kólás doboz stb. A játékosokat egyenként vagy párosával kiküldjük a területre, hogy minél több "feltűnő dolgot" jegyezzenek meg, és később számoljanak be ezekről. ( készülhet feladatlap)

Mindig a fonal mentén!

A játékvezető kb. 1,20 méter magasságban kifeszít egy hosszú zsinórt a területen, lehetőleg minél több "tapasztalási hely" mellett (pl. fatörzseknél, különböző aljnövényzetnél, köveknél, pocsolyáknál, virágoknál). A játékosok páronként indulnak el. Egyiknek kendővel bekötjük a szemét, ő fogja a fonalat. Miközben ő a fonal mentén megy, látó társa "védelmezi" és segít, hogy lehetőleg minél többet tapasztaljon, érezzen és szagoljon a természetből,( természete sillatok,virágok,fakéreg, kagyló, moha, , a végén a szerepcser 

 

ŰŰÉrezni a természetet

Minden résztvevő keres legalább egy tárgyat a természetben, melyet jól ki lehet tapogatni.

A tárgyakat beletesszük az "érzékelések dobozába". A gyermekek bedugják a kezüket a dobozba és elmondják a csoportnak, hogy mit éreznek. Most pedig ki kell találni, hogy melyik tárgy lehet az( termések, madártoll, gyapjú, fakéreg kagyló, stb. )

Ennek a játéksorozatnak a kiértékelésében sokat segítenek a következő kérdések: Mely tapasztalatok voltak számotokra újak? Mely tapasztalatok voltak kellemesek és melyek kellemetlenek?

 

ŰŰTermészeti hangzások

A játékosok körben ülnek, mindegyiknél van egy hangszer vagy "zajcsináló". Először minden hangszert bemutatunk. Ezután bekötjük az egyik játékos szemét. Most pedig először egy hangszerrel, majd egymás után különböző hangszerekkel és végül sok hangszerrel egyszerre keltünk zajt. A játékosnak meg kell mondania, hogy melyik irányból jönnek a hangok és mely hangszerek hangját hallotta (fa, kő, avar, vízcsorgás, stb)

  • ŰŰAkadályverseny:Lehetséges helyszínek: erdő, park (esetleg arborétum), de természetesen az óvodában is megvalósítható. A helyet, az útvonalat úgy kell megválasztani, hogy az egyes állomásokról ne lehessen átlátni a többire.Az állomáson induló füzetekbe vagy pecsétet kapnak a gyerekek, vagy egy -egy puzzle darabkát, amit a megfelelő helyre kell beragasztani.és összegyűjteni.
    Állomás (indítóhely)

Állomás („kéregtapi”)

Állomás (természetvédelem – tesztállomás)

Állomás (rejtőzködő madarak – madárparádé, hol lakom?keresd az árnyképhez a madarat. )

Állomás(Milyen állat lehet a bokorban? /hangfelismerés/)

Állomás (talajtípusok kíválasztása csukott szemmel))

Állomás( Terméspárosító-fa. levél)

Állomás(fűszer és gyógynövényeket, gyümölcsöket, zöldségeket ismernek fel tapintás, szaglás útán)

Bővíthető : hajóraszállás-átkelünk az óceánon-horgászjátékkal egybekötve,(kinek sikerül kifogni az aranyhalat, vagy húz a gy. egy képet, keresd meg azt a halat, melynek a mintázata egyforma képpel, amit kihúztál)

nyomolvasás ( cipő, állatnyom, kerék,)

barlangba érketünk -alagúton áthaladás mit tapintottál a barlangban( fű, kő, föld,moha , avar, toll stb)

piramisra kell feljutnod (mászókán, vagy építs piramist dobozokból)

 

Film : Az élet bolygója, Az élő bolygó, Táncoló szafari

 

Kézműves technikák :

Kiscsoport: - agyagozás, sározás,

-festés: tenyér és alkar lenyomata (fa), ujjbegy(levél)

középső csoport: -életfakészítés(festés, papirragasztás különböző anyagokból, (hullámkarton,merített papir, gyűrt papír színespapír, selyempapír stb.),

- levélhajtogatás,

- levéllenyomat, terméslenyomatok( festés)

-képalakítás préselt levélből, illatos kép magvakból, termésekből

nagycsoport: - montázs képalakítás (kivágott képeket ragasztunk fel, rajzold meg a hátterét (pl piramis,, hajó-tenger stb.)

-kasírozás, földgömbkészítés,

-homokrajz üveglapon

-szélforgó , szélmalom( nyírás,ragasztáa)

- indiánsátor készítése indián fejdísz készítés,

-merített papir készítés, papírbatikolás

-pókháló fonás két leszúrt bot között, papirlapon, hurkapálcikán

-térképrajzolás, ( az óvoda udvara,óvoda környezete, utcák, buszmegálló , útvonal, merre mentünk a csoprttal)

 

Szólások, közmondások:

Úgy elfelejtette, mint a föld.

Olyan süket, mint a föld.

Nem esik a földnél lejjebb.

Majd a föld alá süllyed.

Én bírom, csak a föld is bírja.

A földbe gyökerezetta lába

Olyan piszkos, mint a föld

Imbolyog alatta a föld.

Kihúzza a földet valaki alól.

Fekete teremben terem a jó búza.

Nem minden föld termi a z észt.

Megötötted a földet.

A föld is öregszik

 

Találóskérdések.

-Körbeforog, körbejár, nem szédül el soha már.

-Télen fehér, nyáron tarka.(föld)

 

Mondóka


- Megy a hajó a Dunán, lemarad a kapitány,

kiabál, kiabál, de a hajó meg se áll.(Kis csop.)

Dombon törik.a diót.....( Kis csop)

-Kimentem az erdőbe

Fát csipegetni,

Utánam jött apám, anyám,

Bottal veregélni,

Nád közé ugrottam,

Nádsípot csináltam,

Az én sípom azt fújja.

Dir-dár daruláb,

Tarka kutya fut az utcán mezítláb.(középső csop.)

 

vers

Tamkó Sirató Károly:Egy kis kertet

 

Egy kis kertet kerteltem,

benne vermet vermeltem

répát, retket termeltem.

 

Répa, retek megérett

piros héja , de fénylett

ki megettte - de szép lett.( kis csop)

 

Orbán Ottó: A Föld

A Föld gömbölyű

nagy labda,

a téren egy srác rugdalja.

Fölszáll,

jön a nyár. ( középső csop)

 

Szabó Boglár Erzsébet:

A természet szépsége

A természet sok szépet ad,

Lombos erdőt, füveket,

Illatozó virágokat,

Tarka szárnyú lepkéket.

 

Síkság

Ha a síkság füves táj,

Legeltet a birkanyáj.

Legelhetnek tehenek,

Friss zöld füvet szeretnek.

 

Völgy

Völgy a hegynek jó szomszédja,

Amerre megy, el nem hagyja.

Kette együtt oly szép világ,

Beborítja erdő s virág.

 

Patak

A patak a forrás vize,

Mélyből tör a felszínre.

Kristálytiszta gyöngyburék

Ragyog fel a felszínre.

 

Tenger

A tenger nagy , óriásvíz,

Temérdek hal világa.

Ott él a sok szép korall is:

Tengeri kincs "virága".(nagy)

 

Birta Erzsébet: Ha nagy leszek

Ha nagy leszek, erdész leszek

védem a fát, s a réteket.

Védem a szép virágokat,

erdőszéli királyokat

Erdő , mező sok lakóját,

mókust, farkast, őzet, rókát.

Megvédem a hűs vizeket,

folyót, tavat, tengereket.

bálnát, harcsát, gyors pisztrángot,

kecskebékát siklót, rákot.
Bevarrom az ózon lyukat,

Föld mélyébe fúrok kútat.

Vigyázok az anyaföldre,

Ha rámbízzák nem megy tönkre.

Megszépül a földi élet,

ami élő, téged éltet.

 

Szalai borbála: Csodálatos beszéd

Földfolyónkon

más- más nyelven beszélnek az emberek...

Ha nem értemszavaikat

hányja a hab lelkemet.

 

Vajon miről beszélgetnek?

ugyan, mit is mondanak?

szavaik az én fülemnek

idegenül hangzanak.

 

Miért nincs egy

olyan beszéd

-fejem ezen törtem én-

melyet megért

minden ember

kerek e nagy földtekén?

 

S rádöbbentem , van!

A mosoly!

Csodálatos, meglepő:

mnden nyelven

egyet jelent,

s szavak nélkül érthető !

 

Zelk Zoltán.A kis kertész.

Gazdag Erzsi : Ringató

 Mese:

A koró és a kismadár( Gyermekirodalmi szöveggy.)

A hős egér ( A hárompillangó )

 

Csodaország:

Zöld könyv (Csörgő Anikó) 36.Erdei iskola..36.o.

 

Fésűs Éva. Ezüsthegedű: 

A pajkos napsugár

Gyümölcsmese

 

Dalok

Európai gyermekdalok:

Hová árad hej

Kicsi lány, gyere át

A mező közepén, Jegenyefa suhogó,

Csobbanó folyó

Ézó

Most jöttem Bécsből

A kállói szőlőbe,

Én kis kertet kerteltem,

Búj, búj zöld ág,

Széles a Tisza,

Négy vándor jár,

Fönn az ég,

Törzsök:Széles a Duna,

Hegytövi szép zöld fák,

Debrecennek van egy

Nyári dal, Ragyogj fel,

Hallod-e pajtás

Vers:Zelk Zoltán Anyú végy egy hegyet nékem(Nézz körül =9.

 

Könyvajánlat

Húsvétra

Gyermekenciklopédia: A mi világunk.

Első természetbúvárkönyvem

Fűzesi Zsuzsa: Kék csodaország

Csodaország 1 ,

Zöld csodaország

Tarbay Ede Játék a természetről

ŰŰ VARGÁNÉ BIHARVÁRI GABRIELLA (összeállította): ZÖLD OVI

Ötletgyűjtemény

Kisgyermekek környezet- és természetvédelmi neveléséhez

Tisza Klub Füzetek 7. (Szolnok, 1997.)

A Tisza Klub 99 oldalas kiadványa kisgyermekek környezeti neveléséhez jól használható módszertani segédanyag. A szöveges részeket fekete-fehér ábrák, színezhető madárképek teszik változatossá. A kiadvány nyolc fejezetből áll. A fejezetek végén az adott témához irodalmi ajánlást találunk. A Bevezető részben képet kapunk arról, hogy a természet- és környezetvédelmi nevelést az óvodapedagógusok milyen népes tábora tartja fontosnak, s hogy ez valóban napi gyakorlatuk, a kiadvány létrehozásához elküldött ötleteik, programjaik bizonyítják, melyek az ország különböző területeiről érkeztek. A második fejezetben a Környezeti elemek védelme cím alatt értelmezik röviden egy-egy környezeti elem fogalmát – föld, élővilág, levegő, víz, táj és település -, majd ismertetik a velük való játék, vizsgálódás (kísérlet) lehetőségeit. A kötet újramegjelenésekor a fogalmak természettudományos tartalmának pontosságára nagyobb figyelmet kell fordítani. Igen terjedelmes a harmadik fejezet, amelyben megtaláljuk az Évszakonkénti környezeti és természeti ismeretek bővítése a szabadban és a csoportszobában cselekvési lehetőségek gazdag választékát. Az évszakonként rögzített megfigyelések, vizsgálódások, tevékenységek „tudományos” tartalmuk mellett manuális tevékenységekkel irodalmi, zenei anyaggal kiegészülve komplex módon szolgálják a környezeti nevelés céljait. A negyedik fejezetben, amelynek címe: Hányat lép a veréb egy esztendőben? az óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemiségével összhangban a környező világ matematikai összefüggései tárulnak fel. A halmazok, a relációk, a sorozatok, a geometriai alakzatok a mindennapi tevékenységek során játszva elsajátítható fogalmak, miközben a gyermekek természet iránti szeretetet is fokozni tudjuk játékos formában. Erre vonatkozó ötletek sokaságát tartalmazza ez a fejezet. Az ötödik fejezetben Gyermekek az emberbarát környezetért cím alatt Vereb Dér Ferencné tanácsait olvashatjuk a gyermekek kertészkedésével kapcsolatban. Cserépben is lehet kertészkedni. az erkélyen is lehet „kiskertet”, sőt komposztálót is készíteni. Az óvoda udvarán is létesülhet kis kert, komposztáló. Ennek titkait tárja fel a fejezet. A hatodik fejezet címe: Gyógynövénykert kialakítása az óvodában. Nagyon fontos, hogy a gyógynövények jótékony hatásairól tudjanak a gyermekek, tapasztalják meg szépségüket, a termesztésükkel járó munka nehézségeit. A gyűjtésre ajánlott növények néhány kivétellel véleményem szerint óvodás gyermekeknek fogyasztásra nem javasolhatók. Elég a kóstolás a saját termesztésű növényből. A jól hasznosíthatók (fekete bodza virága, vadrózsa áltermése, a csipkebogyó, a kis- és nagylevelű hárs virága) pedig megfelelő helyeken, sétákon és kirándulásokon is gyűjtendő. A hetedik fejezet A környezet megismerését szolgáló játékok, találós kérdések, mondókák gyűjteménye. Társasjátékok, mozgásos játékok, szituációs játékok sokasága adja az ötleteket. Találunk a fejezetben egy gyorsan és a természetben gyűjthető növényekből olcsón elkészíthető salátareceptet is. Találós kérdések csalafintasága irányítja rá a figyelmet egy-egy természeti jelenség szépségére, érdekességére. A nyolcadik fejezet a Függelék. Dalokat, „erdei óvodai” programjavaslatot, mesét, színezhető madárképeket, manuális tevékenységhez – növényi részekből készíthető játékok – ötleteket tartalmaz. A módszertani kiadvány sokrétű, változatos, gazdag. Sokféle tevékenységhez ad ötleteket. A jelzett pontosításokkal széles körben jól használható szakirodalom.


ŰŰ KÖNCZEY RÉKA – NAGY ANDREA: ZÖLDKÖZNAPI KALAUZ

(Föld Napja alapítvány, 1993)

A szerzőpáros 246 oldalas könyve újrahasznosított, környezetbarát papírra készült.

A nap, mint nap hallható, környezetszennyezésről szóló rossz hírek áradatában feltesszük-e még magunknak a kérdést: „Mit tehetek én, hogy lakható maradjon a Föld?” A könyv szerzői feltették ezt a kérdést önmaguknak és válaszolnak is rá. A gondolkodásra ösztönző adatok, a magyarázatok összefüggéseket feltárva, feleletekre ösztönöznek. Segítenek megtalálni azt az életmódot, amelynek alapja nem környezetünk teljes kizsákmányolása. A könyv azoknak szól, akik szeretik a természetet és az életet. Azoknak is szól, akik az egyszer használatos termékek látszólagos kényelmében élnek. A könyv tartalmi része nyolc fejezetből épül fel. A második fejezettől kezdve a fejezetek végén hasznos címeket találunk. A harmadik-hetedik fejezetvégén ez még kiegészül ajánlott olvasnivalók jegyzékével. Az első fejezetben Az ember és a Föld címmel az ember, mint élőlény környezet átalakító tevékenysége tárul fel. Tények és adatok tükrében kapunk képet globális problémáink kialakulásáról, azok következményeiről, azaz életterünk mai állapotáról. A szeméttermelés és vásárlás a témája a második fejezetnek. A háztartási hulladékok mennyisége megdöbbentő, kezelése nem megoldott. A csökkentésére ajánlott megoldások valóban a megoldáshoz vezethetnének: az emberek szemléletének, s ennek következtében magatartásának a változásai, az újrahasznosítás, a csomagolóanyagok, a veszélyes hulladékok megfelelő kezelése. S nem utolsósorban a környezetbarát vásárlás. Véges az energiánk! figyelmeztet a harmadik fejezet címe. A meg nem újuló energiahordozók eltűnnek, a megújuló energiaforrások pedig még nem kellően hasznosíthatók. Nélkülözhetetlen az energiatakarékosság otthonunk felépítésében, életkörülményeink alakításában, mindennapi tevékenységeink során. Ételed-italod címmel a negyedik fejezetben az elfogyasztott ételek és italok mennyiségéről és minőségéről gyűjtött adatok tükrében láthatjuk, hogy mit meg nem eszünk-iszunk. Tisztázzunk mindent?! az ötödik fejezet címének felszólítása alapján. Hol és hogyan? A háztartási munka zömében, mosogatás, mosás, takarítás, tisztogatás. S mindehhez vizet és mindenféle háztartási szereket használunk. A háztartásokban kezdődhet a vizek védelme és a víztakarékosság! A környezetbarát termékek, a természetes anyagok használata jó megoldásnak ígérkezik. Szelíd anyagok és módszerek is hatékonyak lehetnek. A hatodik fejezet témája A kert. Egyre kívánatosabb a biokertészkedés, ami többek között magába foglalja az organikus és biodinamikus gazdálkodás módokat, így segítve a föld hosszú távú „életképességének” megtartását. Bepillanthatunk a helyes talajművelés, a komposztálás, valamint a „szelíd növényvédelem” titkaiba. Az Utakon történő környezetszennyezés okait, a közlekedéshez kapcsolódó, kárt okozó tevékenységeket, iparágakat tárják fel a szerzők a hetedik fejezetben. A közúti károk még egyre nőnek, azonban csökkentésükre vannak lehetőségek, csak észre kell venni, és fel kell használni azokat! A nyolcadik fejezet a Szabadidőben megvalósítható tevékenységekhez ad jól használható ötleteket, tanácsokat. Érdekes és élvezetes a szabad ég alatt az erdőben kirándulni, táborozni, vizeken, vizek mentén járni-kelni. A játék és sport testet-lelket üdítő hatásának élvezete, kedvenc állataink gondozása értelmes, hasznos tevékenység. Természet- és környezetvédő akciók támogatásával, szervezésével szűkebb-tágabb közösségünk környezeti állapotát javíthatjuk. Sok-sok ötletet kapunk hozzá a könyvből. A Búcsúszó erejé-vel kitöltött teszt „méri” környezetbarát voltunkat. A tesztet időnként újra kitöltve szembekerülhetünk azzal, változott-e életmódunk. Nagyon jó stílusban, olvasmányosan megírt mű. Állításai tényekkel, adatokkal igazoltak. Óvodapedagógusoknak, szülőknek egyaránt ajánljuk a környezeti nevelést segítő szakirodalmi gyűjteményükbe

 

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.