A föld napja 2
2008.07.26. 17:36
5. COLVIN, L. – SPEARE, E.: AZ ÉLŐVILÁG KISENCIKLOPÉDIÁJA
(Park Könyvkiadó, Budapest 1995.)
A 127 oldalas könyv jól áttekinthetően szerkesztett, jó minőségű képekkel gazdagon illusztrált munka. Az enciklopédia címszavai, melyek a lap tetején található, jelzik a két lap tartalmát. Az állatok, növények közötti eligazodást segíti a Mutató használata. A nehezebb szakkifejezések magyarázatát a lapalji lábjegyzet, valamint a szómagyarázat tartalmazza. A címszavak rendkívül változatos témaköröket tartalmaznak, szám szerint tizenkettőt. Az első témakörben a Föld történetének bemutatásától a környezet jellemzésén, az évszakok változásain át a természet körforgásáról, a növények és az állatok életéről találunk érdekes adatokat, információkat. A második témakörben a tengerek, óceánok, folyótorkolatok csodálatos világát, élőlényeit mutatják be. Nehéz eldönteni, hogy az óceánok mélyén, vagy a korallzátonyokon csodálatosabb-e az élet. A harmadik témakörben a szigeteket, élővilágukat írják le sokoldalúan. A negyedik témakörben a füves puszták növényeit és állatait jellemzik, az együttélés különböző formáit, a túlélés módozatait, a föld alatti életet. Az ötödik témakörben a sivatagokról szólnak. Az állatok és növények hihetetlen küzdelméről, életfeltételeik lehetőségének megteremtéséről, a szárazsággal, a hőingadozással vívott állandó harcukról, „túlélési technikáikról”. A hatodik témakörben az erdők világának jellemzőit mondják el: a mérsékelt égövi erdők különböző szintjein élőket (lombkorona, talaj), a tajgát és élővilágát, Ausztrália forró, száraz erdőségeit. A hetedik témakörben a sarkvidékekkel ismerkedhetünk meg, betekintve az ott élő kevés növény- és állatfajjal. A nyolcadik témakörben a hegyvidékek élete tárul fel előttünk, a magassági övezetek jellemzői, a nehéz életfeltételek, az elszigeteltség hatására kialakuló hasonlóság, a ritka fajok érdekességei.
A kilencedik témakörben a vízi világ szépségeivel találkozhatunk a folyók és tavak élőlényeinek életével. Táplálkozásuk, szaporodásuk titkait tudhatjuk meg, a vízimadarak világába nyerünk bepillantást. A tizedik témakörben a trópusi esőerdők varázslatos világát leshetjük meg. A különböző szinteken élő növények és állatok életébe kapunk bepillantást. A tizenegyedik témakörben az emberekkel együtt élő, települések sajátosságaihoz alkalmazkodó növényeket és állatokat mutatják meg a szerzők. Tájékozódhatunk az emberben, az emberen élősködő állatokról is. A tizenkettedik témakörben veszélyeztetett növény- és állatfajokat gyűjtöttek össze, feltüntetve veszélyeztetettségük okait is. Megtaláljuk az élőlények különböző országainak, csoportjainak leiratát, rövid jellemzését. A Szómagyarázat világos, érthetően van megfogalmazva. Az óvodai környezeti nevelésben jól használható szakirodalom.
áíóíóíőáŰŰ3. JAVNA, J.: HOGYAN MENTSÜK MEG A FÖLDET 50 JÓTANÁCS GYEREKEKNEK
(Springer Hungarica, 1993.)
A szerző szándéka szerit, melyet a gyermekeknek írt előszavában fejtett ki – a gyermekek könyve. A gyermekeké, akiknek ereje óriási, s ami számukra fontos, azt a felnőtteknek meg kell hallgatniuk, arra a felnőtteknek oda kell figyelniük. A könyv arról szól, mit tehetnek ők, a gyermekek bolygónk védelmében. Játékos és komoly feladatok megoldása során ismerhetik meg a lehetőséget, sőt vannak olyanok is, amelyek kapcsán taníthatják szüleiket. Szülőknek, nevelőknek írt előszavában arra bíztatja őket, tegyék lehetővé, hogy a gyermekek ne érezzék tehetetlennek magukat, ne gondolják, hogy a környezeti problémákkal nem lehet megbirkózni. Meg kell mutatni, hogyan lehet hasznos dolgokat tenni, hitet kell plántálni beléjük. A 155 oldalas érdekes, értékes könyv nyolc fejezetből áll. A könyv szellemiségét sugározza már maga a megjelenése is, hiszen újrafelhasznált papírra nyomtatták. A különböző fejezetek címe jelzi a benne szereplő feladatok jellegét. Az első fejezetben a Mi történik a Földdel? kérdésre válaszolva környezetünk globális problémáit veszi sorra, röviden, érthetően megfogalmazva. A könyv elején kifejtett felfogásához híven, minden probléma felvázolása után azonnal hozzá is teszi, hogy mit tehetnének maguk a gyermekek, hogy azt a gondot meg lehessen oldani, ne bonyolódjon tovább a dolog. A második fejezettől kezdve egészen a hetedik fejezetig egységesen építi fel a tartalmi részt. Minden feladatot egy találós kérdéssel kezd. A kitalálandó kérdésre három válaszlehetőséget ad, amelyből egy igaz. A helyes megoldás kiválasztása nem okoz megoldhatatlan gondot a gyermekeknek, tehát kedvük támad további kutakodáshoz. Ezután a kérdésben megfogalmazott problémakörből ad rövid, lényegre törő információt. Majd: Tudod-e? kérdésre saját maga válaszolva tényeket sorol fel az adott témakörben. Következő kérdése: Mi a teendő? válaszában a helyes magatartási formákat, szokásokat fogalmazza meg. Kevés kivétellel találunk még egy Járj utána! felszólítást egy- egy témakör után. Az itt megfogalmazott probléma megoldása a gyermekektől aktív tevékenységet, problémamegoldó gondolkodást kíván. S ezt a feladatot elvégezve, már tettek valamit. A feldolgozott témák, mint azt a fejezetcímek is jelzik, érdekesek, aktuálisak: Védjük rejtett kincseinket, Óvjuk meg a tengereket, folyókat, tavakat és patakokat, Az állatok védelme, Hogy a Föld zöld maradjon, Gazdálkodj okosan az energiával! Taníts! öko-gyakorlatok. A gyermekeken kívül a velük foglalkozó pedagógusok is sok ötletet meríthetnek, ennek alapján a dolgokat továbbgondolhatják, s így van remény a Föld megmentésére. Ezért ajánljuk a könyvet óvodapedagógus kollégáinknak.
ŰŰAdorján Rita (szerk.): Magonc. Természetismereti játékok az erdőben. Mecseki Erdészeti Részvénytársaság. Pécs, 1998.
Bali József – B. Dancsó Irén: Mestervizsga-Mesterpistából. Calibra Kiadó. Budapest, 1993.
F. Nagy Zsuzsanna (szerk.): Természetismereti játékgyűjtemény. Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány. Miskolc, 2001.
Fodorné Gyalog Éva – Ubán Ágnes (szerk.): Uccu az uccára! FSC Tereptanulmányi Központ Alapítvány. Budapest, 2000.
Horváth Miklós (szerk.): Árnyékban – fényben. Környezetvédelmi megfigyelések, kísérletek. Pont Kiadó. Budapest, 1995.
Madárné Gyurján Ildikó (szerk.): Madarak és fák napja. Környezetvédelem a századfordulón. Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum. Budapest, 2001.
Mester Zsolt: Természet- és környezetvédelmi vetélkedők iskolásoknak. Natura Környezet- és Természetvédő Közösség. Hatvan, 1999.
Nádai Magda: Varázslatos vízivilág. AQUA Kiadó. Budapest, 1990.
Papp János: Játékos természetismeret. Mezőgazdasági Kiadó. Budapest, 1990.
Sallai R. Benedek (szerk.): Zöld szemmel. „Nimfea” Természetvédelmi Egyesület. Szarvas, 1998.
Vásárhelyi Tamás: Szitakötészet. Független Ökológiai Központ. Budapest, 1994.
ŰŰSchmidt Egon: Madárvédelem a ház körül – a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület könyvtára, 7. kiadvány (1121, Budapest, Költő u. 21.) -
Könczey Réka – Nagy Andrea:
Zöldköznapi kalauz. (Föld Napja Alapítvány Bp., 1993).
ŰŰBihariné Krékó Ilona (szerk., 2002): Környezeti nevelés az erdőben
Öko-Fórum Alapítvány, Budapest.
ŰŰCsonka Csabáné (szerk., 1996): A környezeti nevelés az iskolarendszer egészében és az óvodában
Ökológiai Kultúra, Ökológiai Nevelés. Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete, Budapest
ISBN 963 064 206 0
ŰŰEz a lap a(z) http://www.prof.iif.hu/iucn/docs/szakirod.doc címen
1. Óvodai Nevelés 89/10. 337.o. Környezetvédelem a gyakorlatban
2. ON 89/10. 331.o. Gyerek a közlekedésben
3. ON 89/11. 378.o. Közlekedésre nevelés a nagycsoportban
4. ON 78/2. 67-68.o. Tavaszváró hajtatás, A magvak csíráztatása
5.ON 89/6. 193.o. A környezetkárosító tényezők megfigyeltetése
6. Fejlesztő pedagógia Eperjesy Barnabásné: Fenntartható fejlődés és az óvoda
7. ON 92/2. Kanczler Gyuláné dr.: Milyen természeti jelenségek figyeltethetők meg a gyerekekkel szeptemberben, októberben...
8. ON 89/4. 127.o. Pipicz Gáborné: Talajvédelem
9. ON 89/5. 161.o. Pipicz Gáborné: Levegővédelem
10. ON 89/5. 157.o. Pipicz Gáborné: Vízvédelem
11.ON 92/3. Kanczler Gyuláné dr.: Milyen természeti jelenségek figyeltethetők meg a gyerekekkel télen
12. ON 92/7. Kanczler Gyuláné dr.: Milyen természeti jelenségek figyeltethetők meg a gyerekekkel februárban, márciusban...
13. ON 92/10. Kanczler Gyuláné dr.: Milyen természeti jelenségek figyeltethetők meg a gyerekekkel áprilisban, májusban...
14. Élet és Tudomány 1989/13. 400.o. Betegséget kedvenceinktől
15. ÉT 1988/41. 126.o. Vízipók, csodapók és a többiek
16. ÉT 1990/36. 1113.o. Miért három alapszín van?
17. ÉT 1990/36. 1150.o. A felhők és az eső
18. ÉT 1990/54. 1438.o. A harmattól a jégesőig
19. Eperjesy Barnabásné – Varga Istvánné: Erdei óvoda másképpen
Fejlesztő Pedagógia 1999/2-3. 9-10.o.
20. Eperjesy Barnabásné: Milyen az erdei óvoda?
Óvodai Nevelés, 2003/8. 311.o.
|