Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
Egy vegyes életkorú (3-7 éves gyerekek) csoportban hogyan választom ki a kicsiket és nagyokat?Az iskolába készülő, és a harmadik éve óvodába járó gyerekek egyértelműen a nagyok többségét adja. Az ebben a tanévben bekerült kiscsoportosok természetesen a kicsik közé tartoznak. A középsősöket képességeik szerint bontom szét. Ha valamelyik középsős rendszeresen képes elvégezni a nagyok gyakorlatait, akkor Őt már a nagyok közé sorolom. A kicsik közül mindig van olyan ügyes mozgású, aki a nagyok feladatát is követni tudja. Természetesen nem gátolom, ha pontosan el tudja végezni. Csak akkor „küldöm vissza” a kicsik feladatához, ha még nehézséget okoz Neki.
Év eleje óta a gyerekeknek nem szokatlan, hogy a kicsik és a nagyok ugyanabban az időben más-más feladatot kapnak. Először mindig a kicsik gyakorlatát végzi az egész csoport. Ha már rögződött a mozgássor, és a nagyok már tökéletesen végre tudják hajtani a gyakorlatot, akkor kapják a nehezítést. A kiindulóhelyzet, az ütemszám nem változik, így a csoport mozgásritmusa nem borul fel, nem zavarja a kicsiket.
Az ellenőrzés és hibajavítás szempontjából lehet a mozgástér jobb és bal oldalára bontani a kicsiket és nagyokat. Ezt célszerű már az első mindennapos testneveléstől alkalmazni, így később már nem igényel külön szervezési feladatot.
Azoknál a gyakorlatnál, ahol nem kínálok külön feladatot a kicsiknek és nagyoknak, a végrehajtás minőségén észrevehetőek a mozgáskoordinációs különbségek. Ezen a téren mindig egyensúlyozni kell: a gyakorlatok a kicsiknek ne jelentsenek átugorhatatlan akadályt, közben a nagyoknak legyen elég megterhelő. Jó megoldás, ha ilyenkor az ismétlésszámban differenciálunk. Illetve a kicsik feladatvégzését csak annyira javítom, amennyire azt életkori, és egyéni sajátosságaik azt lehetővé teszik. Ha jókedvűen, lelkesen végzik a gyakorlatot, de a mozgáskoordinációjuk még nem képes a pontos kifinomult feladatvégzésre, inkább bíztatom, dicsérem Őket, hogy a mozgás öröme megmaradjon.
Ahogy telik a tanév, a mindennapos testnevelés gyakorlatai egyre jobban közelítenek a nagyobb gyerekek képességeihez. Az év elején végzett egyszerűbb 2 ütemes gyakorlatok mellé bekerülnek a könnyen követhető 4 ütemesek, a nehezebb 4 ütemesek, majd év végére néhány 8 ütemes könnyebb – nehezebb gyakorlat is. Ezeket a már jól ismert egyszerű mozdulatokból állítjuk össze. A nagyobb ütemszámú gyakorlatok jól fejlesztik a gyerekek memóriáját is.
Még a nagyobb gyerekek is szeretik, ha másként is megfogalmazzuk, elnevezzük a mozdulatokat, segít a mozdulataik bepontosításában, jókedvvel, örömmel végzik a gyakorlatokat. A gyerekek képszerű gondolkodása miatt, később könnyebben „előhívják” a bonyolultabb feladatokat. Ha véletlenül nem mondom, hogy mire is hasonlít a mozdulat, azonnal hozzáfűzik a játékos megfogalmazást. A nagyoknak (persze a kicsik is hallják) mindig szaknyelven is elmondom a gyakorlatokat, így mire iskolába kerülnek, ismerik a testnevelés alapkifejezéseit: a kiinduló testhelyzetek, kar- és lábtartások elnevezéseit.
A páros gyakorlatok nagy odafigyelést igényelnek a gyerekektől: az eszközön kívül még a társ mozgásához is igazodni kell. A párok akkor tudnak gördülékenyen, eredményesen együtt dolgozni, ha közel azonos termetű és képességű gyerekekből állnak. Az ütemezést minden pár a saját tempójához igazítja.
JANUÁR 1. HÉTEszköz: KARIKA
Járás:2 körben ellentétes irányban kicsik - nagyok
a talajra fektetett karikasor felett, és vissza
- karikákba lépéssel, vissza lábujjon, nyújtózkodva
- karikasor felett terpeszben, vissza sarokjárással
- karikákba páros lábon szökdeléssel, vissza medvejárással
Futás: szétszórt alakzatban „Fogathajtás”
A gyerekek párba állnak, egymás mögé. A karika, az elöl álló gyerek (lovacska) háta mögött a könyökhajlatba van beszorítva. A hátul álló gyerek (a hajtó) a karikát két kézzel fogja, így irányítja a fogatot . Jelre elindulnak: a „lovacska” szökdel egy lábon utánzárással, Ő húzzaa „fogatot”. Arra kell mennie, amerre a hajtó irányítja - úgy, hogy ne ütközzenek másokkal.Lábtartás-csere, majd szerepcsere.
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
1)Kh: Terpeszállás, karikatartás mélytartásban a test előtt 1. Bal karemelés oldalsóközéptartásba könyök felfelé néz2. Vissza kh-be3. Jobb karemelés oldalsóközéptartásba könyök felfelé néz4. Vissza kh-be„a nagy óra ingája”/ kar, váll
3) Kh: Terpeszállás, karikatartás függőleges helyzetben magastartásban belégzéssel1. Törzshajlítás balra, jobb térdhajlítással és csípőtolással 2. Vissza kh-be kilégzésselEllenkező irányba is„fa a szélben” / kar, törzs, comb
4) Kh: Hajlított terpeszállás, törzsdöntés előre, támasz a függőlegesen a talajra állítottkarikán1. Törzsfordítás balra, karemelés oldalsó középtartásba 2. Vissza kh-beellenkező irányba is/ kar, törzs, comb
5) Kh: Hajlított ülés, karikatartás mellső középtartásban 1. Láb emelése lebegőülésbe, lábakátnyújtása a karikán. 2. Vissza kh-be„oroszlán a karikán át”/ has, egyensúly
6) Kh: Guggolótámasz a talajra fektetett karikában1-4 Lépések kézzel előre fekvőtámaszig5-8.. Lépések vissza kh-be„leragadtak a lábak” / kar, váll, törzsfeszítők
7) Kh: Hanyattfekvés, talptámasz, karok mélytartásban a talajon, karika a bal kézben1. Csípőemelés, alatta karika átcsúsztatása a jobb oldalra2. Csípő leengedése kh-beellenkező irányba is„híd alatt” / törzsfeszítők, far, comb
8) Kh: Hasonfekvés, karikafogás mélytartásban a test mögött1.Fej, törzs karika emelése,. 2. Vissza kh-be / hát, váll
Játék: Egyedül, vagy párban
A gyerekek szétszórtan a talajra fektetik a karikájukat. Futás tetszőleges irányba, a karikák kikerülésével. Jelre (taps, zászló) mindenkinek karikába kell lépnie, és a derekára húznia a karikát. Kettős jelre (két taps, két zászló emelése) a gyerekek párosan ugranak a karikába, és közösen húzzák a derekukraa karikát.
Járás: körbe, tapsolással
JANUÁR 2. HÉTEszköz: BABZSÁK PÁROS
Járás:Egymás mögött körbe
- babzsák a fejen, nyújtózás fejtetővel
- guggolásban, babzsák a fejen „törpejárás”
- nyújtott léptekkel, a hátsó térd talajt érint, babzsák a fejen „hétmérföldes járás”
- babzsák tolás bal talppal, jobb lábbal utánzárássallábtartás-csere
Futás: szétszórt alakzatban, babzsák a fejen
Jelre: -párokba állnak.Minden alkalommal mást kell választaniuk.
2) Kh: Egymásnak háttal terpeszállás, karok mellső középtartásban, „A” gyerek tartja ababzsákot 1. Azonos oldal felé törzsfordítás, nyújtott karral babzsák átadás „B”-nek2. Azellenkező oldalon vissza / törzs, kar
4) Kh: Egymással szemben mellső fekvőtámaszban 1/aKicsik: babzsák csúsztatás társnakváltott kézzel1/bNagyok babzsák átadás társnak váltott kézzel2. Vissza kh-be/ váll, törzsfeszítők A gyakorlatvégzés közben többszöri tehermentesítés, nyújtás, lazítás.
5) Kh. Hanyattfekvés talptámasz, egymással szemben annyira közel, hogy a térdek egysíkba kerülnek, karok tarkón, babzsák „A” gyerek bal kezében1. Fej, törzs emelésejobbra törzsfordítással babzsák átadás „B” térdek fölött, kilégzéssel. 2. Visszahanyattfekvésbebelégzéssel/ oldal, hasellentétesoldalra is
6) Kh: „A” gyerek hasonfekvésben, karok magastartásban, támasz a babzsákon,„B” veleszemben sarokülésben 1.”A” törzs- és karemeléssel a babzsákot átdobja „B”-nek 2. „A”váll alatt támaszkodva felnyomja magát térdelőtámaszon át sarokülésbe, „B” tenyérreltámaszkodik a babzsákon, előre csúsztatja magát hasonfekvésbe / kar, törzs, hát, gerincmobilizálás
7) Kh: Terpeszülés egymással szemben,„A” előtt a talajon a babzsák, rajta tenyértámasz 1. Törzshajlítás előre hát gömbölyítéssel „A” babzsák csúsztatással, átadás középen„B”-nek 2. Vissza terpeszülésbe/combhajlítók és hát nyújtása
Játék:Kincsszerző játék
A játéktér közepén egy karikában babzsákok „kincsek” vannak. A párok a karikától egyforma távolságban helyezkednek el egymás mögött. Jelre a pár elöl álló tagja a karikához fut, onnan kivesz egy babzsákot, és visszafut vele a társához, leteszi a lábához és fordul a következőért. Ha elfogynak a babzsákok középről, megszámoljuk, melyik párnak gyűlt össze a legtöbb kincse.szerepcserével is(lehet pókjárással, nyusziugrással is)
Járás: körbe, tapsolással
JANUÁR 3. HÉTEszköz: SZALAG
Járás:Egymás mögött körbe
- magas térdemeléssel, nyakba akasztott szalag oldalsó középtartásban fogása, karlebegtetés
- szalagfogás a szalag végein, páros karkörzéssel, szalag átlépésével
- szalagfogás vállszélességben kifeszítve magastartásban, gördülés a saroktól lábujjra
Jelre: guggolás, hát gömbölyítéssel, térd átkulcsolásával, szalag begyűrése a comb és hasközé
Gimnasztika:elhelyezkedés szétszórt alakzatban
1)Kh: Terpeszállás, bal kar magastartásban szalagfogással, jobb kar mélytartásban testmögött 1-4. Karkörzés a test mellett előre 4x5-8.Karkörzés a test mellett hátra 4x„óriás körök”/ kar, váll
2) Kh: Hajlított terpeszállásban törzsdöntés, nyakba akasztott szalag fogása oldalsóközéptartásban 1. Törzsfordítás balra, jobb kéz talajhoz érintése2. Vissza kh-be3. Törzsfordítás jobbra, bal kéz talajhoz érintése4. Vissza kh-be „motolla”/törzs, comb
3) Kh: Terpeszállás, törzshajlítás előre, karok talaj közelben, szalag fogása a két végén1. Törzsemelés bal törzshajlításba karok lendítése magastartásba2. Vissza kh-be3.Törzsemelés jobb törzshajlításba karok lendítése magastartásba4. Vissza kh-be/törzs
4) Kh: Törökülés, szalagfogás vállhoztartással lapockazárással, belégzéssel 1. Könyökzárás az arc előtt, hát gömbölyítése kilégzéssel2. Vissza kh-be „felfújható török basa” / mell, hát
5) Kh: Nyújtott ülés, karok oldalsó középtartásban, szalagfogás bal kézben 1. Bal nyújtottláb emelése (nagyok visszafeszített lábfejjel), alatta szalag átadása jobb kézbe2. Láb leengedése nyújtott ülésbe, karok lendítése oldalsó középtartásba, szalag kiröptetése(kar- és lábtartás-cserével is) „varrás”/kar, has
6) Kh: Hanyattfekvés talptámasszal bal láb magastartásban, szalag a mellkas előtt kifeszítveszéles fogással tartva, könyöktámasz a talajon 1.Törzsemelés fordítással: jobb karnyújtózik bal külső bokához emeléskor kilégzés 2.Leengedéskor belégzéskar és lábtartás cserével „kismajom fára mászik”/has, oldal
7) Kh: Terpesz fekvőtámasz, szalag a talajon a térdek magasságában 1. Csípőtolás hátra, balkarral nyújtózás test alatt térd alá, szalagfogás2. Csípő leengedésegyenes tartásig, balkarlendítés oldalsó középtartásba3. Csípőtolás hátra, bal karral nyújtózás test alatt térdalá, szalag lerakása4. Vissza kh-beellentétes oldalra is „vissza a helyére”/ törzsfeszítők, váll, kar
8) Kh: Hasonfekvés, bal kar magastartásban, szalagfogás középen bal kézzel jobb kar mélytartásban a test mögött1. Törzsemeléskar lengetése vízszintesen, nagy ívben2. Vissza kh-bekartartás-cserével„elhessentjük a szúnyogokat” / hát, váll, kar
Játék: Pókfonal szerző játék
A gyerekek pókjárásban közlekednek, ölükben a szalag (pókfonál) összegyűrve. A fogónak nincs szalagja, igyekszik megszerezni valamelyik társáét. Az lesz az új fogó, akinek a szalagját sikerül megszereznie.
Játszhatjuk két (egy kicsi, és egy nagy) fogóval.
Járás: körbe, tapsolással
JANUÁR 4. HÉTEszköz: SZÉK
Járás:Széksorok között kígyóvonalban
- lábujjon, fejjel nyújtózva karok mélytartásban
- külső talpélen, karok csípőn, hátrahúzva,
- székek között kígyóvonalban
Futás:csak a széksorok közötti „folyosón”
Jelre: helyezkedés állva, ülve, guggolva a szék (melléklet 54.sz. kép)
- elé,- mögé,- mellé balra,- mellé jobbra,- fölé,- alá
Gimnasztika:elhelyezkedés a székeken
1) kh: Zártülés a széken, karok oldalsó középtartásban1-4. Tölcsérkörzés előre 4x5-8. Tölcsérkörzés hátra 4x/váll, kar
2) kh: Terpeszállás a szék mellett bal oldalon, jobb láb nyújtva a széken, karokmagastartásban1-2-3 Törzshajlítás jobbra 3x4. Vissza kh-be5-6-7 Törzshajlítás előrebal lábhoz8. Vissza kh-beEllentétes irányba is/ törzs
3) kh: Hajlított terpeszállás a székkel szemben törzsdöntés, karok magastartásban, széktámláján támasz1-2-3 Törzsfordítás balra 3x4. Vissza kh-be5-6-7 Törzsfordításjobbra 3x8. Vissza kh-be/ törzs, váll, kar
4) kh: Fekvőtámasz székkel szemben, emelt csípővel, támasz a szék ülőlapján 1-2. Bal térdfelhúzása, megtartása mellhez3. Bal láb nyújtása hátra vízszintig4. Vissza kh-beEllentétes irányba is/has, far, törzsfeszítők
5) kh: Hanyattfekvés a szék előtt, lábak hajlítva, alsó lábszáron támasz a szék ülőlapján,tenyerek a combon1-2-3Fej, törzsemelés, tenyér csúsztatás a térd felé4. Vissza kh-be„felmásznak a pókocskák”/has
6) kh: Térdelőtámasz a szék fölött keresztben1. Bal kar emelése vízszintig 2. Jobb lábnyújtása hátra vízszintig3. Jobb kar emelése vízszintig4. Bal láb nyújtása hátravízszintig5. Bal kar leengedése 6. Jobb láb leengedése 7. Jobb kar leengedése8. Bal lábleengedése„óvatos repülés”/hát, törzsfeszítők, koncentráció
7) kh: Zárt ülés a széken, karok magastartásban, nyújtózás belégzéssel 1. Törzshajlítás előregömbölyű háttal kilégzéssel, szék lábának érintésével2. Vissza kh-be/ hát nyújtás, mellkas tágítása
Játék:Folyosó fogó
Hagyományos fogójáték. Akit megfogott a fogó, leül egy székre. Csak a széksorok között szabad közlekedni. Játszhatjuk úgy is, hogy a kicsik közül két fogót választunk.