mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!

Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem! 

 Márti

 

Mail: 

 

 Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz! 
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik 
- újra próbáld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Beszélgessünk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jártak itt
Indulás: 2008-07-23
 

Szívügyem:

én is érintett vagyok

Figyelj rájuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Kompetencia alapú nevelés
Kompetencia alapú nevelés : Kompetencia alapú programról

Kompetencia alapú programról

  2008.10.24. 18:36

Kalcsóné Venyik Angéla

Kompetencia alapú programról

Óvodai nevelés

A fejlesztés célja

A Kompetencia alapú óvodai programcsomag az Óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemiségében készült - az alapelvek, az óvodakép, a gyermekkép, a játékközpontúság, a szellemiség és a szemléletmód tekintetében. Ugyanakkor a XXI. század szellemiségének megfelelően a kompetencia, mint központi kategória hatja át az egész programcsomagot.

Az óvodapedagógián belül maga a programcsomag is új fogalom, mely kettős jelentéstartalommal bír. Egyrészt egyes elemei részenként illesztve is felhasználhatók szinte bármely legitim helyi nevelési programhoz, másrészt - nevének megfelelően - egészben is, komplexen és csomagként kezelve.

Az óvodai programfejlesztés területei

  • Óvoda-iskola átmenet - a fejlesztés első éve. Az átmenetek rendszerének felállításával ez a programcsomag az óvoda részéről olyan lehetőségeket kínál - ez részben maga a kompetencia alap -, amelyeket majdnem teljesen vagy kis átalakítással átvehetnek az iskolák. Az óvoda ily módon a maga részéről megteszi az átmenet megkönnyítéséhez vezető szemléleti és módszertani kezdő lépéseket.

  • Integráció, Inklúzió, differenciálás a fejlesztés második szakasza
    Elsősorban az inklúzión alapuló szemléletről van szó, amely azt a befogadó pedagógiát jelenti, amely szerint: mindenki más, a teljesen „átlagos" gyerek is.
    Ezt pedig a differenciált bánásmóddal lehet a gyakorlat síkjára vinni.
    Minden egyes gyerek „valahogy" és „valamikor" eléri az iskolára alkalmasságot, az iskolára készséget, csak másképpen, máskor, más ütemben, más megtámogatottságban, esetleg más - nem hétköznapi - iskolában.
    Az egyes programcsomag-elemek ezért tartalmaznak több szinten és több úton elérhető célokat, feladatokat és módszertani elemeket, ezért kapcsolódik az egyes programcsomag részekhez szorosan a gyerek fejlődését nyomon követő elem.
    Ily módon válnak egységessé, és függnek szorosan össze az óvoda-iskola átmenetet segítő részek és az inkluzív nevelésre hangsúlyt fektető részek a programcsomagon belül.

  • A fejlesztés harmadik szakasza a játék és az érzelmi, erkölcsi nevelés egységét,helyét,szerepét tisztázza, dolgozza fel a kompetencialapú óvodai nevelés tükrében.

Az egyes szakaszok csak a fejlesztési koncepció elméletében különülnek el egymástól, eredményeik, kapcsolódási pontjaik előkészítik a következő szakaszt. A pedagógiai gyakorlatban szerves egységet alkotnak. A három szakasz együttesen adja az óvodai nevelés teljes vertikumát.

 

Kompetencia alapú óvodai program

 

A kompetencia fogalma:

Az ismeret, képesség, attitűd szorosan összefonódó, egymástól el nem választható egysége.

Napjainkban fontos, a változó munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodás. Nem követhető az eddigi modell, amikor a tanulási folyamat lezárult az iskolai tanulmányok befejezésével, és a megszerzett végzettséggel a nyugdíjba vonulásig eléldegélt az egyén.

A jövőben szükségessé válhat a módosítás, új készségek, képességek elsajátítása. Ez a követelmény fogalmazódik meg a Liszaboni határozatban, amely a tagállamok oktatási, képzési rendszerének átalakítását tűzte ki célul. E célok eléréséhez szükséges a hazai oktatás átalakítása olyan irányba, ahol a hangsúlya az alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztésére tevődik át. Csak így válhat képessé valaki az egész életen át tartó tanulásra.

Amikor kompetenciáról, kompetencia alapú nevelésről beszélünk fontos számunkra a gyermek hozzáállása, tanuláshoz való viszonya, motiváltsága. Az attitűd szerepe abban áll, hogy növeli az oktatás- nevelés hatékonyságát, előkészíti az élethosszig tartó tanulás folyamatát.

Programfejlesztés az alábbi területeken indult el:

  • óvodai nevelés

  • szociális és életviteli kompetenciák

  • szövegértési, - szövegalkotási képesség

  • életpályaépítési kompetenciák

  • számolási, matematikai képességek

  • IKT kompetencia (informatika és média ismeret)

  • Idegen nyelvi kompetencia

A HEFOP 3.1 keretén belül zajlópedagógiai fejlesztés a kompetenciát állítja az oktatás- nevelés középpontjába, minden közoktatásban részt vevő és életkorú gyermek számára.

A fejlesztés elsődleges célja, hogy az ismeretközpontú oktatásról a kompetenciára, az ismeret, attitűd képesség hármas egységére helyezi hangsúlyt, függetlenül attól, hogy az oktatás mely színteréről beszélünk.

A kompetenciaalapú oktatásban a gyermek életkori sajátosságai, képességei, fejlettsége az elsődleges tényező.

De hogyan értelmezhető ez az óvodai nevelésben?

A kompetencia alapú óvodai programcsomag az óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemiségben készült, az óvodakép, játékosság, gyermekközpontúság tekintetében ugyanakkor a kompetencia áthatja az egész programcsomagot.

PROGRAMCSOMAG

Egy adott céllal létrejövő tanulási-tanítási folyamat megvalósítását szolgáló teljes eszközrendszer.

Magában foglalja a folyamat megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközöket.

A programcsomag célkitűzése:

A magyar óvodák jó gyakorlatának megőrzése mellett ,az óvodpedagógiában fellelhető hiányok,esetleges ellentmondások feloldására törekszik a választott nevelési területek feldolgozásával,programcsomag ajánlásával.

A programcsomag elemei részenként is felhasználhatók, illesztve bármely helyi programhoz, illetve egészben komplexen is kezelhető.

A programcsomag tartalma

A programcsomag tartalma

 

  • I.Elméleti anyag
  • II. Komplex fejlesztési tématervek
  • III. A világ befogadásának elérhetősége(1-5)

(az kiegészítő segédletek folyamatosan jelentek meg, )

 

1.Zenevarázs

2.Bábjáték

3.Játszunk? Természetesen!

4.Kiegészítő segédlet

5.Néphagyomány

 

 

*       A Elméleti anyag, egy helyzetképpel kezdődik. Ez egy dokumentumelemzés. A magyar óvodapedagógiát tekinti át a múlttal együtt, hiszen ekkor látjuk, hogy mi miért mikor és hogyan változott meg. Mit kell megőrizni és miben kell továbblépni. Az óvodapedagógia kidolgozatlan területei: az óvoda és iskola közti átmenet, az inkluzív pedagógia, valamint az érzelmi és erkölcsi nevelés kérdéskörei.

*        

*       A gyermeknek joga van ahhoz, hogy megkapja a neki megfelelő gondoskodást és nevelést. Olyan rugalmas rendszerben fejlődhessen, amely igazodik egyéni szükségleteihez, életkori és egyéni sajátosságaihoz, fejlődési üteméhez. Óvodás életkorban a gyermek legelemibb pszichikus szükséglete, létformája a játék A játékon keresztül tapasztalja meg a körülötte lévő világ sokszínűségét, szerzi ismereteit, tanul, örömökhöz, sikerélményhez jut. A játék a gyermek számára a legfőbb élményforrás, ugyanakkor a személyiség fejlesztésének színtere, a tanulás, a készség- és képességfejlesztés leghatékonyabb módja.

*        

*       A valódi tudás az, amit a gyermek maga fejt meg, cselekvésen keresztül sajátít el, majd képes alkalmazni képességei, készségei által. Ennek érdekében fontos, hogy minél több tapasztalathoz jusson, élményeket éljen át, és természetes kíváncsiságát kielégítse. Ezért a játékba integrált önkéntes és cselekvéses tanulás az óvodai tanulás útja. Az óvodában komplex nevelés folyik. A nevelési területek elméletileg differenciáltak, elkülönültek, a gyakorlatban azonban a tárgyi koncentráció elvének megfelelően egységet alkotnak.

*       A nevelési cél a gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartása és kielégítése, a kreativitás előtérbe helyezése és a kompetenciaérzés kialakítása, fenntartása.

*       Egyéni, differenciált bánásmód szükséges a személyes, bensőséges kapcsolat kialakításához, amely minden gyermeket megillet

*       A sajátos nevelési igényű gyermek is teljes értékű ember. Joga, hogy megfelelő, elfogadó, ugyanakkor fejlesztő hatású környezetben éljen, fejlődjön. A gyerekek őszintén elfogadják, tolerálják sajátos bánásmódot igénylő társaikat, a gyengébbekhez való közeledés és segítőkészség természetes számukra. Az óvodának olyan pedagógiai környezetet kell kialakítania, ahol a másság felé fordulás mindenki számára természetessé válik.

 

 

A pedagógiai fejlesztés feladata olyan választható témák (komplex fejlesztési tervenként), tevékenységi körök (játék, munka, tanulás), szervezeti keretek (frontális, csoportos, egyéni), differenciálási eljárások (szervezési módok és/vagy feladatrendszer) és munkaformák (frontális és csoportmunka, ezen belül homogén, illetve heterogén csoport, valamint egyénre szabott munka) ajánlása, amelyek a pedagógiai fejlesztés célját szolgálják.

A pedagógiai fejlesztés folyamatának jellemzője a komplexitás. . A képességfejlesztés az elsődleges, ennek szolgálatába állítottuk az összes nevelési területre kiterjedő, úgynevezett törzs- és kiegészítő anyagot. a külső világ tevékeny megismerését segítik, ezen belül a matematikai, az anyanyelvi, az irodalmi nevelést és a vizuális tartalmú tapasztalatokat erősítik. Kiegészítő anyag a Környezeti játékgyűjtemény, a Bábgyűjtemény, a Zenevarázs, és a Segédletek (Dramatikus elemeket tartalmazó játékok, Mozgásos játékok, Pedagógiai játékgyűjtemény, Játékajánló). A programcsomag anyaga bármikor továbbfejleszthető, folyamatosan alakítható, alkalmas az egész életen át tartó tanulás megalapozására, úgy, hogy figyelembe veszi az óvodáskorú gyermek életkori sajátosságait, főbb tevékenységi köreit.

 

A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka

a programcsomag használói körében

 

 

  1. Mit jelent a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata a szülők számára?

 

     Biztosítékot kapnak a szülők arra vonatkozóan, hogy

-         a program középpontjában a gyerekük áll;

-         a boldog gyermekkort nem elvenni, hanem biztosítani kívánjuk a gyereke(i)k számára;

-         a program alkalmazása során a gyermekük illeszthető lesz a következő oktatási folyamathoz, az iskolához;

-         gyermekük komplex képességei fejleszthetők;

-         figyelembe veszik a gyermeke(i) egyéni és életkori sajátosságait;

-         értékelik gyermeke(i) azon tulajdonságait, amelyek csak rá jellemzőek;

-         gyermekével megtanítják értékelni a másik gyerek másságát is;

-         a hangsúly a különböző módszerekkel történő egyéni fejlesztésen van;

-         gyermekük nevelő-fejlesztő intézménybe jár;

-         a szabad játék megmarad a nevelés egyik eszközének;

-         a program figyelembe veszi a szülők észrevételeit is.

 

 

 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre