Fejlettségmérő adatlap /2
2009.09.24. 21:36
Iskolaérettség:
Finommotorika: (kismozgások)
- Ember ábrázolás (profil)
- Papírmunkák (vágás, hajtogatás)
- Vonaltartás
- Tűhasználat, varrás (bizonytalan)
Szem – kéz, szem – láb, szem – kéz – láb koordináció
- Mozgását nem tudja koordinálni
- Csak nagymozgás koordinálására képes
- Szabályokat betartja
Értelmi képességek:
Érdeklődés:
- Kevésbé
- Mindennapi élet tágabb környezet
- Élő – élettelen természet, technika
Megismerő folyamat:
1. Érzékelés, észlelés
· Vizuális észlelés
- szemfixáció (mozgásban lévő tárgy követése)
- alak – háttér észlelés rejtett figurákkal (segítséggel vagy nélküle)
- forma kiegészítés rajzzal
- időrendi sorbarendezés
- vizuális ritmus (sor minta) 3 ill. 6 elemmel
- formaészlelés (forma, nagyság, elhelyezkedés – ugyanúgy csináld meg! Pl. legó forma)
- vizuális memória (minta kirakása – letakarom, s rakd ki te is! - emlékezetből)
· tapintásos észlelés
- taktilis észlelés (3-nál kevesebb, 3, több megnevezése: rajzolok valamit a hátadra! Kör, nap, ház, fa, háromszög, virág, csiga…)
· hallás:
- azonos hangzókkal kezdődő szavak mondása
- szavak képzése az első szótag kiemelésével
2. Emlékezet:
· Reproduktív emlékezet (felidézés, aprólékosan mást is megjegyezve – letakarom, mit láttál?)
· Akusztikus emlékezet: (3x6 szócsoport ismétlése:
Malac, csirke, medve, tehén, cinke, kakas
Répa, dömper, kerítés, fotel, repülő, erdő
Ügyesség, dicséret, bátorság, jóság, játék, büntetés
· Optikus emlékezet: (8 db-os képsorozat, - milyen képeket láttál?)
· Logikus emlékezet (1 – 2, 2 – 6 szó pár felidézése)
Kék – piros, ház – kémény, fű – mező, ég – csillag, láb – cipő, csend – lárma, seb – fájdalom, kút - mélység
· Térbeli emlékezet: lakástól az óvodáig út elmesélése. Kezd onnan, hogy kiléptél az ajtón…
3. Képzelet:
Nézd meg a képet és találj ki egy történetet a szereplőről
3 megadott szó alapján történet kitalálása
Képen ábrázol történet előtti és utáni történet kitalálása
4. Figyelem:
· Időtartama
· Figyelem átvitele: (megtapad, átvitelre képes)
· Figyelem terjedelme ( 5 – 6 feladat felsorolása – instrukció alapján elvégzése)
· Figyelemmegosztás
5. Gondolkodás:
· Cselekvő vagy képszerű (6 golyóból 2 Andinak, 1 Katinak, ? maradt? Golyó nélkül tudja, csak nézi, kiszámolja a golyóból)
· Analizis – szintézis: egyszerű feladat, 1, 2 ábra lerajzolása (8 db-ra szétvágott kép, hiányos rajz kiegészítés,)
· Általánosítás: 1 –2 fogalomcsoport, szűk körben, tág körben
· Konkretizálás: 1 – 2 fogalom, szűk körben, tág körben (sorolj fel állatokat…)
· Kiegészítés: mondj cseresznyénél nagyobb gyümölcsöt, autónál gyorsabbat)
· Összehasonlítás (5-nél kevesebb, 5-nél több, lényeges jegyek alapján) Miben hasonlít, különbözik? Víz – szörp, tej – kakaó, repülő – madár, troli – vonat, labda – kocka, asztal – szék)
· Rendezés (elvet felismeri, alkalmazza) pl. logikai, különböző szempont szerint válogasd szét
· Ok – okozati viszony: Mi történik, ha az autóból kifogy a benzin?
Számfogalom: 146. o
6. Akarat:
· Szabálytudat
· Monotónia tűrés
· Akadályok lekűzdése, kitartás
7. Szocializáció:
· Szabályokhoz, szokáshoz való viszony
· Társas kapcsolatok
· Önként vállalt tevékenység
· Kötelező jellegű tevékenység
8. Térbeli tájékozódás
9. Önértékelés
10. Önbizalom
11. Önfegyelem
12. Önérvényesítés
13. Anyanyelvi fejlettség:
· Beszédértés, szövegértés
· Kifejezőkészség
· Fogalom meghatározás (hogy magyaráznád el a kutya, piros, alma, oroszlán, betegség, szépség kifejezést?)